Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin on ongelma tuon nukkumisen suhteen. Ensinnäkin en saa poikaa nukkumaan ennen 22-23 joten kahdenkeskistä aikaa ei jää ollenkaan :D ensimmäisen pätkän on nukkunut usein omassa sängyssä mutta kun ensimmäisen kerran nostan syömään ja se nukahtaa nii en saa siirrettyä omaan sänkyyn koska herää. Ja mulla menee paikat kipeeks ku nukun samassa asennossa pikku tilassa koko yön. Mua pelottaa että mies kääntyy pojan päälle nii siks pojan ja miehen välissä on vielä vartalotyyny mikä vie tilaa.. Mies nukkui viikon eri huoneessa että saan paremmin nukuttua ja poika nukku miehen puolella :D selvästi paremmin poika nukkuu mun vieressä ku yleensä on herännyt 3-4 h päästä syömään niin kahtena yönä nukkui 7 h syömättä :O

Meillä on myös illat levottomia ja lopulta väsymys menee yli ja se on yhtä huutoa. Ikinä ei olla normaalitilanteessakaan nukahdettu ennen klo 23, alussa meni jopa yli kahteentoista! Mutta sillon aina simahtanut tissille. Nyt on pari iltaa mennyt täydellä raivolla kun väsymys menee yli (vaikka ollaan oltu sängyssä jo ysin jälkeen) ja en oo turhaam tyrkyttänyt tissiä kun lisää vaan raivoa. Neiti sit on nukahtanut jonkin aikaa raivottuaan, nukkuu kyllä sitten omassa sängyssä mutta tietty syötöt on aikaisemmin mihin mä oon tottunu :D normaalisti syö sillo 23 ja seuraavaksi 05-06 ja nyt viimeseksi on syönyt 21 ja herää tietty 01-03 syömään. Silti jatkaa uniaan omassa pedissä kun sinne hänet nostan. Mutta on noi illat välillä väsyttäviä.. varsinkin kun isommat raivarit alkaa juurikin tissillä kun ei väsymykseltään jaksa odottaa..

Liekö sit joku ikään liittyvä juttu kun teillä muillakin on niin saman kuulosta iltojen suhteen kuin meilläkin. Eilen taas oli klo 20-22 huutoa, ehkä 1/2h oli itkemättä tuona aikana. Mut kun meillä tämä on nyt kestänyt pari viikkoa, niin hyvin huomaa miten on itse rauhoittunut kun aluksi ahdisti ja ärsytti kauheesti se itku. Paljon helpompi kestää itsellä sitä huutoa kun ottaa rauhallisesti ja aattelee että ei tämä ikuisesti kestä.:) mut vielä viikko sitten odotin iltoja kauhulla, kun tuntu että en jaksa.
Ja on sinänsä helpottavaa kuulla että muillakin kestää saada vauvansa nukkumaan, kun itse oon sitä stressannut kun vauva nukahtaa vasta klo 23 ja nukuttamiseenkin menee se kaksi tuntia.
Mutta niinkuin joku sanoikin, kahden keskeistä aikaa ei kyllä illalla jää. Sit sitä vietetäänkin ainoastaan viikonloppuisin kun vauva nukkuu pisimmät unensa aamupäivällä vaunuissa. :D
Eilen kokeilin myös nukuttaa toisetkin päikkärit ulkona ekaa kertaa, ja nukkui jopa tunnin.

Ootteko te muuten opettaneet vauvaa nukahtamaan itsekseen vai nukahtaako aina syliin tai tissille? Kun meillä nukahtaa aina tissille ja siitä sit varovasti siirrän sänkyyn. Ja jos herää niin annan lisää sitä tissiä, koska näin nukuttaminen on tällä hetkellä helpointa. Luin jostain et jotkut herättää vauvan syömisen jälkeen että oppisi nukahtamaan itsekseen. Mut tuntuu et ei meillä sellaisesta tulis mitään, ei tuo nukahtaisi varmaan ikinä. :D
Mutta jännittää miten tästä tavasta joskus sitten saa vieroitettua kun jossain vaiheessa pitäisi osata nukahtaa ilman sitä tissiä...

Meillä nukahdetaan useimmiten tissille tai iltapullon jälkeen sohvalle kainaloon, josta siirretään omaan sänkyyn.

Kyllä meillä nukahdetaan tissille ja siitä siirretään sänkyyn. Pidän joskus omassa sängyssä niin kauan kun viihtyy mutta jos on kurjaa niin yksinään ei tarvitse olla. Jos havahtuu kun siirrän tissiltä sänkyyn niin kädestä kiinni pito rauhottaa jos on puoli unessa :)

meillä myös ensimmäisten viikkojen aikaan nukkumaan päästiin vasta 23-01 välillä, mutta kun mies palasi töihin 5viikon jälkeen aloimme opettelemaan uutta rytmiä ja sillon nukahti aina 9 mennessä. mutta nyt tosiaan palannut nukahtaminen sinne puolen yön paikkeille. eilen nukahti sänkyyn itse ilman kummempaa apua. käden annoin viereen ja nukahti siihen. nukkui kylläkin vaan tunnin ja sit taas heräiltiin. piti koko yö yrittää nukuttaa omassa sängyssä, mutta taas kerran olin nukahtanut tyttö kainalossa :D mutta aamuyöstä sain pariin kertaan vielä nukkumaan omaan sänkyyn rinnan jälkeen. ehkä tää on jo parempaan suuntaan ku sentään tunniksi saan nukkumaan omaan sänkyyn :D

Olin eilen kirjottamassa, että meillä sujuu illalla nukkumaa käyminen yleensä hyvin. Kymmeneltä väsähtää yöunille ja hyvinä iltoina nukahtaa sinne yksinkin. Jäipä sitte kirjottaminen kesken, ku alko hirvittävä huuto, mitä jatku monta tuntia ja lopulta vauva väsähti puolenyön jälkeen. Välillä pöräytteli kunnon pieruja, että olisko pikkusella mahaa sattunu.
Se tuntuu ihan luksukselta, ku päikkärit on alkanu sillon tällöin maistumaan hyvinkin. Oon koittanu löytää jotai rytmiä niistä, mutta hirveesti vaihtelee unien aika ja pituus. Valveillaoloaika on yleensä 1,5-2 tuntia.
Ootteko uskaltanu kuinka pitkiä aikoja olla vauvasta erossa? Mä olin tänään 7 tuntia ja se tuntu kyllä ihan kidutukselta. Vauva ja iskä olivat pärjänneet oikein hyvin ja pullosta syöttö sujui, vaikka mun kanssa vähän protestoi pulloa. Mun äiti oli myös useemman tunnin auttamassa, ku miestä jännitti jäädä vauvan kanssa niin pitkäksi aikaa. Huhhuh. Stressasin niin paljon, ettei maitokaan meinannu nousta.
Nii ja nukkumapaikasta, meillä nukkuu samassa sängyssä baby nest -patja. Must se on ihan hyvä, niin ei opi ihan ihokontaktissa nukkumaan ja ehkä siinä tutulla patjalla vois olla helpompi totuttaa omaa sänkyy aikanaa. Saas nähdä miten käy.

Mä oon ollu kerran erossa vauvasta yli 6 tuntia, muuten viikottain jonkun kolme-neljä kertaa max 2 tuntia oon ollu pois.
Silleen että salilla käyn ja kavereiden kanssa teen jotain ilman vauvaa. :)
Meillä neiti vaan itkee aika paljon ilmeimmin mun perään tms joten välillä on vaikea lähteä kotoa mutta eiköhän pikkuhiljaa totu oleen isinkin kanssa kaksin.

Mä olin sappileikkauksessa sillon ku hän oli 5vk ja se päivä oli kamala. Toki olin ite aika huonossa hapessa mut kaikki meni hyvin. Joitain 1,5-2 tunnin pätkiä oon ollu ja tekemistä olis mut en koe tarvetta nyt hommailla omiani, tä vauva vaihe on niin lyhyt. Ensi viikolla pääsen koiraluennolle ja on se kyllä kivaa! :D

Mä oon ollu pari kertaa 3h erossa vauvasta ja sen jälkeen on ollu jo kiire takasin. Viikottain koitan käydä jumpassa tai lenkillä itekseni ja olla n.1h erossa. Aavistuksen jo jännittää joulunalus,kun mun pitäs mennä tyttöjeniltaan enkä haluais sieltä ihan heti lähteä pois kun kerran vuodessa näkee.

Oon vieläkin ihmeissäni miten nää Sveitsimammat palaa töihin kun vauva on 14vk ikänen ja on sit erossa sen ajan. Mun kohdalla se ois tarkottanu n.11h/päivä. Ei ois kyllä tullu mitään siitä.

Hei, ajattelin taas päivittää kuulumisia. Täällä mennään rv 35+0 tänään ja toistaiseksi yhtenä kappaleena. Kahdesti on poika meinannut jo syntyä, mutta onneksi saatu pysymään vielä massussa. Olin viisi päivää sairaalassa tarkkailussa kun epäilivät raskausmyrkytystä, jota ei sitten kuitenkaan onneksi ollut. Laskettuun aikaan on reilu kuukausi ja vauva on hyvin jo laskeutunu. Terkka ennusti, ettei menisi ainakaan yliajalle, mutta saa nähdä :) limatulppaa irtoili eilen ja harkkasuppareita alko tulee säännölisesti. Onneks sain ne panadolilla loppumaan.
Voi kun tää pikkunen vois vielä pari viikkoa odotella ja sitten sais luvan tulla vaikka heti.

Toivotaan et vauva vielä pari viikkoa malttaa pysyä masussa, vaikka nytkin on jo hyvät viikot jos sattus haluamaan jo pienokainen maailmaan.:) tsemppiä loppuodotukseen!:)

Mä oon ollu max. kaksi tuntia erossa vauvasta. Mies kävi vauvan kans kaupassa ja mä touhuilin omia juttuja kotona. Vauva oli nukkunut koko ajan ja mä sain vähän huokasta. Vaikeaa kun vauva syö vaan tissiä olla pidempiä aikoja, vaikka en mä erityisemmin kaipaa nyt omaa aikaa just siks kun tuntuu et vauva-aika on niin lyhyt. Kahden tunninkin aikana tuli jo kyllä ikävä vauvaa. :)

Meidän poika on näköjään ihan eri puusta kun muut :D meillä ollaan jo kaheksalta yöunilla, joskus jo aikasemminkin. Tosin aamusin herätään jo seittemän nurkilla, tänään viiden jälkeen. Oon yrittänyt myöhäistää iltoja, mutta vaikka kymmeneltä menis nukkuun niin aamut ei pitene siitä yhtään. Ja yöllä syödään 3-4kertaa eli n.3h pätkissä.

Meillä isoin ongelma on nukahtaminen. Ei nukahda tissille eikä sänkyyn vaan aina syliin ja niin että mä hypin jumppapallon päällä. Kylässä kun käydään niin se on yhtä huutoo kun poika ei rauhotu sylissä hytkyttämiseenkään millään ilman sitä pirun palloo :D vaunuihin nukahtaa hyvin, mutta vaan liikkeessä, parvekkeelle ei. Mäkin jo vähän stressaan, että oppiiko koskaan nukahtamaan itsekseen mutta onhan toi vielä pienikin. Iltasin kääritään poika peittoon, en tiiä auttaako kun öisin sen aina myllää auki, mut se on jäänyt meillä semmoseks iltarutiiniks.

Omilla menoillani oon käynyt ihan muutaman kerran pari tuntia. Pitäisi alottaa jumpalla käynti, mutta kyllä mua vähän jännittää noita miehiä tänne kaksinjättää. Poika rauhottuu huomattavasti huonommin miehen syliin, vaikka hyvin ne muuten aina pärjää.

Ootteko te muuten pumppaillu maitoa? Meillä on pakkasessa muutamia annoksia, joita sillon ekan kuukauden aikana pumppasin, mutta nykyään en saa pumpulla tuleen paljon mitään. Poitsu ilmeisesti saa tarpeekseen, mutta pumpulle tulee tosi huonosti.

Mä kuulostan nyt varmaa hirveeltä ihmiseltä, mutta mä kyllä kaipaan sitä vapautta mennä ihan omia aikojaan. En niinkään siis sitä omaa aikaa tarvitsis, mutta joku vapauden kaipuu on iskeny. Työelämään kaipaan välillä myös hirveesti, ku en oo oikeestaa ees vuosilomia pitäny eläissäni ku kerran pakon edestä. Kuitenki jos sais valita, niin mielummin olisin vauvan kanssa kotona ja mahdollisesti pidän hoitovapaata vielä vanhempainvapaan päälle.

tipa89, mä pelkäsin ihan kamalasti jättää moneks tunniks vauva miehen kanssa, mutta olikin syöny pullosta paljon paremmin, ku mun syöttämänä. Lisäks oli rauhottunu päikkäreille suht helposti, vaikka yleensä mun on pitäny rauhotella. Kai ne vauvat vaa on sen verran viisaita, että ku äiti ei oo maisemissa, niin se on pullo ja iskän syli vaan kelvattava. Mulla on pumppaaminen käyny vähän hankalaks, välillä ei tuu yhtää mitää. Oonki tehny nyt niin, että syötän toisesta rinnasta kaks kertaa peräkkäin, niin toinen rinta tulee pinkeeks maidosta. Siitä sitten saan pumpattua. En tiiä toimiiko muilla tai kannattaako kokeilla, ettei oma maidontulo ala heikkenemää. Mulla ei oo heikentyny, mutta oon pumppaamisen jälkeen koittanu syöttää vauvalle siitä rinnasta, että tyhjentyis kunnolla.

Wildsidella alkaa olla jännät paikat! Tsemppiä ja toivottavasti vauva vielä ihan hetken malttaa pysyä matkassa!

Mäkin oon n. 3 kertaa viikossa kaksi tuntia erossa pojasta kun käyn salilla tai jumpassa. Täytyy sanoa että on tehnyt hyvää vähän hengähtää ja raskauskilotkin lähes kokonaan lähteneet sen jälkeen kun aloitin fressillä :D ensi viikolla olisi tarkoitus pitää tyttöjen pikkujoulut. Vähän jännittää miten poika nukahtaa ilman tissiä. Poika ei oo vielä kertaakaan saanu korviketta ku pumppaan aina aamulla jos meen illalla jumppaan. Tuntuu vaan että ei meinaa enää herua pumpulle millään, nytkin sain vaan 70 ml mikä ei riitä mihinkään.. Miten teillä on onnistunu pumppaus? Yleensä oon sen 100 ml saanut, ja senkin saan vain jos poika on yhtä aikaa toisella tissillä.. Tuntuu että rinnat on ollu jotenki tyhjemmät nyt viikon ajan. Ajattelin kokeilla imetysteetä jos alkais maitoa tulla vähän paremmin.. :/

Vaikka kyllähän se maito pojalle riittää mutta ei vaan meinaa pumpulle tulla :( jotenki mulle on hirveen iso kynnys kokeilla sitä korviketta

Tipa: oi kuulostaa ihanalta, me ei olla vauvan syntymän jälkeen iltasin tehty muuta kun vaihdettu syliä ja pompittu sillä pallolla vuoron perään! :D se pallo on ihan paras mut harmi vaan kun puuttuu kyläpaikoista.. heh. Mut vauva on melkein viimeinen kuka meistä iltasin nukahtaa.

Ja mitä pumppaamisiin tulee niin maidon määrä täälläkin vakiintunut. Pumppaan toisesta samalla kun A syö toisesta ja silloin saan ensimmäisillä kerroilla 30-50ml. Pumppaan sitten lähes joka syötöllä ja muutamia päiviä jolloin maidon tulokin runsastuu kerta kerralta. Mulla on pumppaus viikkoja :D

Meillä ei ole ollut juuri ongelmia syömisten kanssa mutta nyt illat ovat olleet raivoa täynnä. Heruminen on hidastunut ja väsynyt lapsi ei jaksa sitä odottaa. Kuulemma kuukautisilla on tähän vaikutusta ;( nyt tilanne on se että neiti saa raivarin jo ennen ku edes yrittää imeä.. raivareita on tullut pari päivisinkin ja nyt tänään jo kaksi kertaa. Vielä on auttanut se että lopetan yrittämisen ja vaihdan vaikka vaipan.. mutta alkaa olla turhauttavaa :/ vielä kun on tiheä kausi että tissillä ollaan tunninkin välein. Yöt on toistaiseksi mennyt hyvin. Jos on vinkkejä/kokemuksia niin otetaan vastaa. Ollaan kävelty, pompittu, laulettu, hyräilty, vaihdettu rintaa, vaihdettu syliä, asentoja yms...

Takaisin