Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsau kaikille!
Wildsidelle tsemppiä loppuviikkoihin, kohta sinullakin on baby sylissä <3
Kauheeta kun tämä aika menee..meillä neiti jo 3,5 kk ja piakkoin pitäisi aloittaa soseitten maistelu, jännittää että mitehnän se lähtee menemään :)
Olen huomannut samaa itsekkin että pumppaamalla en saa enää maitoa..meillä oli viikko sitten kauhea rintaraivari kausi..ei kelvannut sitten millään, annettiin sitten muutamina päivinä korviketta ensin pullosta jonka jälkeen tissi suuhun..voisikohan mullakin olla niin hidas herumaan rinta että neiti ei malta odottaa. Nyt kuitenkin parempi kausi ja rinta on kelvannut.

Nukkumisesta sitten..meillä tässä kolmen kuukauden iässä alkoi taas n. 2,5-3 tunnin välein herääminen..jossain vaiheesssa jo nukkui 5-6h putkeen mutta nyt useemman viikon ollut tuota tiheämpää heräämistä. Kai tämäkin on jokin vaihe, joka menee ohi jossain vaiheessa Neiti kyllä yleensä nukahtaa aika helposti..nukutan hänet meidän sänkyyn viereeni ja kun hän nukahtaa niin nostan sitten omaan sänkyyn ja tämä toiminut toistaiseksi. aamulla yleensä nostan hänet viereeni jossa nukkuu vielä n. 3tuntia. Jossain vaiheessa pitäisi varmasti alkaa opettamaan että nukahtaisi omaan sänkyynsä ilman nukuttamista, mutta se sitten joskus :)

Meillä on nyt iltaisin nukkumaan saaminen helpottanut siltä osin että ei huuda kahta tuntia kurkku suorana joka ilta. Mutta pitkään saa nukuttaa. Vauva tankkailee illan klo 20-23 maitoa ja nukahtaa aina välissä, mut sit kun siirtää omaan sänkyyn niin herää aina, kunnes yleensä klo 23 nukahtaa. Eilen kyllä meni ihan plörinäksi koko nukkumaan meno, kun yritin vähän aikaistaa nukkumaan menoa, niin nukahtikin vasta puoliltaöin. Että ei tätä nukkumaan menoa näköjään kannata ees yrittää aikaistaa, vauva nukahtaa silloin klo 23 vaikka mitä tekisi. Ja meilläkin vissiin on se tiheän imun kausi tällä hetkellä, kun muutaman yön herännyt jopa tunnin välein, pääasiassa kahden tunnin välein ähräämään ja syömään nyrkkeä. Viime yönäkin syötin klo 3 ja siirsin omaan sänkyyn, mutta jossain vaiheessa olin ottanut viereen syömään ja nukkumaan ja heräsin klo 7 kun hoksasin että siinä se vauva edelleen nukkuu. Kunnon muistikuvia ei ees ole siitä että oon viereen ottanut ja että mihin aikaan. Kamala miten väsyttää taas, toivottavasti tämä kausi menee pian ohi, sais välillä vähän nukkuakin.

Mä pumppasin eilen illalla taas pitkän tauon jälkeen kun tyttö ei rauhottunu vatsakipuineen tissille ollenkaan vaan halus helpot ruuat pullosta ja simahti sit siihen. Meillä iltapullo on kyllä pelastus: vauva ei raivoa tissillä tuntitolkulla, saa kerralla mahansa täyteen ja nukahtaa suht säännöllisesti 20:30-22 aikoihin. Ja pullon antaa isä aina kun on kotona.

Maidontuotanto on nyt tasaantunut niin että se riittää tytölle päiväsaikaan ja iltapullon ansiosta saa yöllä täysistä tisseitä yöpalaa, ja nukahtaa helposti takaisin omaan sänkyynsä.

Mä onneks pumppailin sillon alussa aika paljon joten pakkasessa on aika paljon maitoa, nykyään pumppailen aina sillon kun maitoa pakkasesta otetaan eli kerran-kaks viikossa että sielä siis pysyy sama määrä kokoajan. :)

Salille lähden niin että syötän ja laitan tytön päikkäreille ja oon reissussa 1,5h joten tänäänkään tyttö ei oo ees kerinny herään ennenkö tulin takas, kätevää! ;)

Suosittelen sitä salia tai jotain menoa ilman vauvaa vaikka kerran viikossa, tekee ihmeitä jaksamiselle!

Mä oon ajatellu niin että tyttö on hyvässä hoidossa isällään ja vaikka huutais sitten sen kaksi tuntia mitä oon pois niin hänellä ole mitään hätää. :)

Niin ja meillä ollaan nukuttu todella hyvin pari viikkoa, yleensä klo 21-22 nukkumaan ja eka herätys ollut vasta klo 6!!! Ja sitten on syöty ja nukuttu parhaimmillaan vielä klo 10 asti, todella outoa. :D

Nukuttaminen onnistuu aikalailla vaan tissillä ja yleensä sen takia meen tytön kanssa yhtäaikaa nukkuun mikä tietenkin on mun ja miehen yhteisestä ajasta pois. Nyt tyttö on opinnut onneksi nukkuun omassa sängyssä jo. :) Nukutan viereen ja siitä siirrän sitten pinnikseen.

Joo ei mullakaa oo ongelmaa miehelle jättää. Hän yleensä meillä ne raivaritki sit ratkoo ku mä oon ensin aikani hyssytelly. Mut kasvavat liian nopeasti! Ei ole enää helppo kanniskella ja pomputella tunteja.

Wildsidelle tsemppiä loppuodotukseen! Kohta sielläkin saadaan sylitellä pienokaista :) Tulethan sitten kertomaan, kun vauva on syntynyt ja samalla jakamaan, kuinka synnytys meni!

Meillä oli hieno putki, jossa vauva söi tasan kolmen tunnin välein ja nukkui hienosti omassa sängyssään (tähän asti ollaan menty perhepedissä). Nyt viime yönä meillä taisi kuitenkin alkaa tuo tiheän imun kausi, koska yöllä vauva hermostui heti, jos tissi katosi näköpiiristä. Nyt aamulla vauva on taas oma tyytyväinen itsensä ja leikkii tälläkin hetkellä silmät kiiluen ja ilosta kirkuen leikkikaarellaan. Taisin imetyksen tuki ry:n sivuilta lukaistakin, että joskus tiheät imut ajoittuvat ilta- ja yöaikaan.

Piti muuten kysyä tuosta tiheästä imusta sen verran, että kun meillä tuota maitoa tulee vieläkin yli tarpeiden, niin onko oikeasti järkevää imettää tuossa kohtaa vauvantahtisesti? Vauva nimittäin on nyt jatkuvasti ääriään myöten täynnä maitoa, mikä saattaa aiheuttaa myös vatsakipua. Lisäksi vauva pulauttelee ylimääräisiä maitoja ulos.

Mulla hyytyi maidon tulo joten poju saa korviketta enkä ota siitä itteeni kun en sille mitään voi :) poika kyllä syö pullosta paremmin ja on selvästi tyytyväinen :) meillä nukutaan päikkärit rattaissa yleensä 3-5 tuntia :D sänkyyn jos yrittää päikkäreitä niin niistä ei tuu yhtäN mitään :D onneksi mulla on kylmä eteinen sinne on helppo laittaa niille :) yö muille mennään yleensä iltaisin 21-23 välisenä aikana ja välillä herätään kerran tai kaksi syömään nyt on kyllä mennyt pari yötä ilman syöttöä vau mitä luksusta! :) onneksi poju menee illalla kiltisti omaan sänkyyn nukkumaan :) välillä käyn ilman vauvaa koirien kaa vetolenkille se riittää mulle :) on tää vauva aika jotain niin ihanaa <3

Imme, mä jatkaisin lapsentahtisesti. Mutta sä tunnet lapsesi parhaiten. Meillä on sama vaihe päällä, ja lapsen maidontarvekin kasvaa kasvamisen myötä. Ja yleisesti maidon tulo tasaantuu 4 kk kohdalla ja viimeistään sitten tissit alkaa tuntumaan tyhjiltä, vaikka eivät olekaan, vaan tuottavat koko ajan, imettäessä myös, maitoa. Jos sulla tulee maitoa paineella, koita suihkutissihoitoa, meillä on auttanut että syötön 2-3 kertaa peräkkäin samasta tissistä. Nyt on vähän jo tasaantunut tuotanto, niin on palaamassa tiheämpään rintojen vaihtoon. Pulauttelua meilläkin, ja riippuen mun syömisestä, välillä runsastakin. Mutta niin kauan kuin se ei oo refluksia tai tuskallista, niin oon ajatellut että se on luonnollista ja jotkut vauvat taipuvaisempia siihen.

Lisäksi kiitos tälle porukalle täällä, vaikka en oo kirjoitellut paljon, oon lukenut ja ollut hengessä mukana ja kokenut saavani vertaistukea, varsinkin raskauden myllerryksissä.

Kiitos tosiaankin kaikille! Iso apu ja mahtava vertaistuki ollut täällä, aina hyvässä hengessä keskusteltu ja tsempattu kaikki toisiamme.:) Ei itsekään enää oikein joka päivä ehdi kirjoittelemaan, mut silti mukava käydä lukemassa muiden kuulumisia. :)

Joko muilla esikoisten saaneilla on joulumeiningit käynnissä? :) Meillä ollaan aina tykätty joulusta, mutta tänä vuonna joulu tuntuu erityisen ihanalta, kun on pieni mies mukana juhlahumussa!

Me ollaan typyn kans ekalla junamatkalla :) matkan kesto 8,5h,voi olla persaus puutunu ku perille päästään. Tosin mikäli vanhat merkit pitää paikkansa niin saan olla jalkeillaan ja kanniskella tuota koko ajan ;( nyt otti pikku torkut eikä malta jatkaa unia vaikka väsykiukkua koko ajan tuleeki. Piiiiitkä päivä siis tiedossa. Onneksi perhehytissä ollaan niin toistaiseksi rauhallista on ku kahestaan saatu vielä olla.

Lähteekö teillä muilla hiuksia ihan tajuttomasti??? Tuntuu ettei tällä tahdolla oo kohta enää hiuksia ollenkaan.

On lähteny jo pari viikkoa! Korkea estrogeenitaso(muistaakseen) pitää raskaana ollessa hiukset päässä ja nyt niitä sitten tippuu kerralla iso määrä, mutta ei määrällisesti sen enempää kuin olisi tippunut muutenkin. Huomasin raskausaikana, että hiukset paksuni ja osasin ootella tätä ohenemista, mutta mulla ainakin on mennyt hiuspohja ihan kuivaks ja rasvottuvaks ja hiukset on ihan karheeta hamppua. En tiiä kuuluuko tääkin asiaan, mutta toivottavasti normalisoituis äkkiä.

Mites muitten vauvoilla noi päikkärit sujuu. Meil oli monta viikkoa hyvä rytmi 1,5-2 h hereillä ja yleensä tunti unta. Joskus meni ihan kolmenki tunnin unet. Ja 4 kpl päikkäreitä tuli tolla tahdilla päivän mittaan. Nyt on tyssänny ihan seinää päivisin nukkuminen. Tänää esimerkiks torkahti kerran puolen päivän aikaa ja viideltä nukku puol tuntia ihan sikeen olosesti. Puol yheltätoista sitte nukahti yöunille. Ei toi valvominen sitä itteää näytä haittaavan, mutta must tuntuu aika vähältä toi unimäärä. öisin siis nukkuu n. 10 tuntia, niin tän päivän saldoks tulis ehkä 11 tuntia. Kyllä se vähän enemmän on sentää muina päivinä nukkunu. Oliskohan tää joku vaihe.... Tossa tiheen nukkumisen (ja syömisen!) aikana on kyllä ottanu myös melkosen kasvuspurtin. 3 kk neuvolassa oli mittaa jo 62 cm ja oli kuukaudessa kasvanu 5 cm, vaikka käyrien mukaa ois kasvu pitäny vähän jo hidastua. :D

Mulla myös rasvottuu tukka tai oikeestaan tuntuu ettei niitä puhtaiks saakkaa :/ eläköön kuivashampoo :D

Ja täälläkin taas rytmit vaihtuneet..edellispäivänä nukuttii 2x 30 min ja tänää 4,5h :D mutta yleisesti päikkärit lyhentyneet mutta taitaa olla vaan uusi vaihe :)
Meillä 3kk neuvolassa viikko sit 60,4 cm ja 5250 g. Laskukäyriä mennään edelleen mutta ei neiti mikään minimaalinen ole :D

Maanantaina oltiin sydänultrassa poissulkemassa suvussa kulkeva sairaus. No sitä ei luojan kiitos ollut mutta hänen valtimotiehyensä on edelleen avoin tai sitten avautunut uudestaan? Sen kuuluisi sulkeutua viim 3 vrk ikäisenä yleensä hetipian syntymän jälkeen.. no 1 vuotiaana uudestaan tsekkaamaan tilanne! :/

Tukkaa lähtee ihan hirveesti, lattiakaivo varmaan ihan tukossa. Ja joka harjauksen jälkeen, harja täynnä hiuksia.
Täällä 1-1,5 h hereillä 1-3h nukutaan. Ulkona nukutaan pidempään.. Ainakin kahdet unet ulkona siksi. Väsyneenä on toosi kiukkunen. Iltaisin nukkumaan n. 21, nukkuu noin 4-6h ja syötön jälkeen 2-4 h ..seiskalta yleensä haluu nousta aamuisin.

Juu, lähtee kyllä kunnon tuppoina hiuksia mullakin.

Meillä herätään yleensä aamuisin klo 8.30-9.30. Sit 1-1,5h hereillä, jonka jälkeen 1,5-2h päikkärit ulkona. Sit on parisen tuntia hereillä, joskus ottaa sisällä puolen tunnin tirsat, jonka jälkeen valvoskelee taas n. pari tuntia. Toiset pidemmät päikkärit nukkuu yleensä kans rattaissa ulkona ellei lähdetä kauppoihin, jolloin nukkuu sen ajan kaukalossa.
Iltaunille aletaan 22-22.30. Ja nyt on taas ollu raskaita öitä, kun vauva herää parin tunnin välein ähertämään, ja yleensä ei rauhotu ennen kun on syönyt. Viime yönäkin aamuyöstä ähersi ja kiehnäsi pitkään puoliunessa, mutta enhän mä itse pysty itse siinä ähinässä nukkumaan. Voi kun osais nukkua korvatulppien kanssa niin heräis itse pelkästään silloin kun vauva haluaa syödä. Sit tämä meidän vauva on vielä jotenkin niin herkkäuninen, herää tosi herkästi kaikkiin ääniin, esim jos keittiöstä kuuluu kolinaa, tai klo 7 miehen herätyskelloon.:/ levoton nukkuja, mikähän siihen auttais, osaako joku sanoa?

Mulla on alkanut lähtemään hiuksia mutta toistaiseksi vielä normaalimääriä. Hiuspohja ei enää ole rapisevan kuiva niinkuin raskausaikana. Toivo ettei kauheeta hiustenlähtöä tuliskaan, kun sitä oli alkuraskaudessa jo sen verran...

Täällä neidin päikkäri-into on ihan päivästä riippuvainen. Joskus torkahtelee vain puolen tunnin tirsoja, joskus vetelee pari tuntia sekä lounaan että välipalatissin jälkeen... Ja yöllä tämä on alkanut syödä useammin. Huoh... ikävä on aikoja ku sai nukkua useamman tunnin putkeen. Mä olen kyllä tehnyt selväksi että ennen aamukasia on vielä yö, ja yleensä neiti ainakin torkahtaa vielä vaikka olisi herännyt seiskan aikaan sirkuttamaan :)

Eli Jemna, näköjään samanlaisia öitä teilläkin. Semmoista ähinää on tosiaan ettei siinä voi nukkua. Kevyeen uneen en tiedä mitään mikä auttaisi. Mulle mutsi ehdotti vauvan siirtämistä omaan huoneeseen, mutta en taida kokeilla ennen kuin yöt vähän rauhoittuvat syöttöjen osalta.

Takaisin