Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä taas oon normaalisti aivan hirvee sokerihiiri, mutta nykyään ei tee juuri edes mieli. Suolasta senkin edestä, pekonit, sipsit ja suolakurkut on ihan ykkösjuttuja. Ja hedelmiä kans vois syödä vaikka kuinka paljon ja varsinkin just kiiviä! Salmiakki on ainoo karkki mitä tekee mieli ja suklaa on varsinkin ihan nounou.

Soitin neuvolaan tänään ja sieltä sain ohjeen ettei saa syödä mitään ravintolisiä monivitamiinin lisäksi. Jossain kuulemma tästä suosituksesta voidaan poiketa mutta melkein tarvitaan lääkärin suositus. Joten, lämpimät säärystimet tai villasukat jalkaan että lämpötilan vaihtelu ei olisi niin suuri jos jalka tulee ulos peiton alta. Mä nukun puoliksi ilman peittoa kun on kuuma! :D et sellanen... -.-

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Aha, no ompas erikoinen ohje :eek: Noh, toki jostain voi tulla päällekkäisannostuksia, esim. monivitamiini ja d-vitskut erikseen, mutta esim. d-vitamiiniaki pitää aika reippasti yli suositusten syödä, että saa sitä myrkyllisen annoksen.. mutta totta kai kannattaa tehdä niinkuin terveydenhuoltoalan ammattilainen on sulle sanonut. Ja siis tosiaan päällekkäisyydet mahdollisia omasta mielestäni lähinnä ton monivitamiinin kanssa.

Itse oon syönyt deetä 50mikrog, kalkkitabletit ja magnesiumit iltaisin. Lapsihan ottaa ne tarvittavat vitamiinit kyllä itselleen, mutta puutokset tulee sitten äidille, jos jotain ei saa tarpeeksi. :wink

Joo mäki vähän ihmettelin.. deetä otan sillon tällöin ku muistan mutta ehkä meen sit näillä.. jos nyt hirveesti alkaa valvottaa ni puhun sit sille lääkärille. Tervetuloa suonikohjut -.-

Mäkin syön raskausmonivitamiinia ja D-vitamiinia + kalkkia. Lisäksi syön maitohappobakteereita ja kalaöljykapseleita ja juon aamulla Beroccan, jossa on myös vähän magnesiumia.

Tietääkseni noitten kaikkien syönti pitäisi olla ihan ok, mutta kalaöljy pitää neuvolan mukaan lopettaa viimeisellä raskauskuulla, koska se tekee verestä juoksevampaa tms.

Ja just kun niista yovuoroista oli puhe, niin en sit tanaan pystynytkaan vikaa yota tekemaan. Viime yona meni selka niin juntturaan, etten aamulla meinannut pystya kavelemaan. :confused: Vahan helpotti kun kotona kavin nukkumaan sohvalle, joka on kovempi kuin meidan sanky, mut sit kun piti iltapaivalla kayda asioilla, niin pieni autossa istuminen jo jumautti sen uudelleen. Kiva huomenna lahtea reissuun ja istua 3 h lentokoneessa. :hungover:

Mä just eilen mietin ja yritin vähän selvittää, että miten noi tuet tulee sitte äippäloman alkaessa. Mulla on itellä sellanen tilanne, että teen sijaisuutta toukokuun puoleen väliin asti. Sijaisuus jatkuu näillä näkymin sinne heinäkuulle eli äippälomaan asti ja työnantaja sanoi, että luultavasti soppari tehdään syyskuuhun (johon asti sijaisuutta olis ollut tarjolla), mutta jään sitten vaan äitiyslomalle "kesken kaiken".
Mulle on nyt vaan vähän epäselvää, että maksaako työnantaja mulle palkan normaalisti siitä heinäkuusta syyskuuhun vaikka en oo töissä? Hankalaa kun ei oo vakipaikkaa ja työnantajakin oli vähän pihalla noista jutuista :D

Tosi tylsää Katapultti82.. Toi 7 yötä kuulostaa kyllä muutenkin tosi hurjalta! :dead: Ite oon neljän yön jälkeen aivan rikki ja oonkin toivonut pariin seuraavaan listaan pelkästään kolmea yötä ja sitte aion lopettaa ne kokonaan.

Meinaatteko mennä 4D-ultraan? Mua kyllä kiinnostais ja sais varmaan varmuutta sukupuoleenkin mutta on kyllä hirveän kallista :/

Meillä kun käydään terveystalolla ultrissa niin on automaattisesti 4D-kuvaa. Luulin että muuallakin, mutta ei ilmeimmin. :)

Meillä kanssa Femedassa kun tehään rakenneultra niin on sit 4D :)

Eikös se oo niin että 3kk äitiyslomasta maksaa työnantaja palkkaa tai jos ei ole työsopimusta sinbe astiniin kela maksaa ja se summa katotaan tulotason mukaan. Sit 3kk jälkeen maksaa kela ja sillon muistaakseni hieman tippuu summa. Ja sit 9kk jälkeen tippuu jo roimasti tulot jos jää hoitovapaalle.

Työnantajan ei ole pakko maksaa mitään. Meillä kaikki tulee Kelalta, mutta ekat 3-4kk määräytyy palkan mukaan. Eli lähes täysi palkka tulee, mutta Kela sen maksaa. Ja mulla on ihan vakituinen työsopimus.

Niin tarkotinkin että työnantaja ei ilmeisesti maksa tuossa Tonton tilanteessa kolmea kuukautta ainakaan jos työsopimus loppuu jo 2kk kohdalla? Mutta siis työnantajahan sen isaa kertoa msksaako vai ei. Meillä maksaa työnantaja ekat 3kk. Miten se sit määräytyy saako 3 vai 4kk palkkaa? Ite oon luullut et se on aina 3kk :)

Meillä työnantaja maksaa ekat 3kk ja saan vielä sopivasti palkankorotuksenkin juuri heinäkuun alussa kun jää mammalomalle :grin Saapahan sitten 3kk parempaa palkkaa tekemättä "mitään" :wink

Terkut eilisestä rakenneultrasta! Siellä näkyi täysin viikkojaan vastaava pikkutyttö! :love017 Meillä on ollut muutenkin suht hullu viikko: tiistaina tehtiin talokaupat! :happy090 Hurjaa!

Me ei olla vielä päätetty, mennäänkö vielä 4D-ultraankin. Periaatteessa kaikki oli kunnossa ja vaikutti niin hyvältä, kun vaikuttaa saattaa, joten siinä mielessä ei tarvitsisi. Sukupuolikin oli kätilön mukaan ihan selvä (erotti häpyhuulet). :joyful: Silti kyllä vähän houkuttaisi mennä. Ihan vaan kaiken varmistamiseksi. Mutta tuo hinta meitäkin sylettää, kun talokauppojen lisäksi edessä on vielä remppaus, sisustus ja auton vaihto. Plus tietty vauvakamat...

Mulle sano eilen odottavien äitien ryhmän fysioterapeutti, että jos suonta vetää, ottakaa magnesiumia. Monivitamiinien käytöstä ei tässä yhteydessä ollut kyllä puhetta. Mä oon muutenkin tullut siihen tulokseen, että tosi moni raskauteen liittyvä asia vaihtelee tosi tosi paljon ja vastaukset on erilaisia, vaikka ammattilisilta kysyisikin. Ota tässä nyt sitten asioista selvää... o_O

Mirmeli, me käytiin yksityisellä 4D-rakenneultrassa. Se maksoi kyllä ihan hirmuisesti - vielä enemmän kuin mitä arviohinta oli. :confused: Saipahan kuitenkin varmuuden, että kaikki rakenteet ja elimet olivat vauvalla kunnossa, kun oli kunnon laite, jolla näki kaiken selkeästi. Niin ja tosiaan vauvan sukupuoli oli myös hyvin selvä, ja saimme myös ultratallenteen mukaan muistitikulla. :happy:

Täällä 4D maksais 200e ja siitä saa dvdn mukaan. Onhan tuossa hintaa. Ajattelin kyllä vasta viikoilla 25 noin.

Mirmeli, joo jos jaksat vain odottaa, niin kannattaa mennä 4D:hen varmaan vähän myöhemmin. Me käytiin viikolla 19 ja kasvonpiirteet eivät näkyneet vielä niin selkeästi, kun rasvakerros ei ollut vielä kehittynyt. Viikolla 25 näkyy varmasti jo selkeämmin. :)

Mä oon kans miettinyt 4D ultraa. Meillä on rakenneultra pääsiäisen jälkeen 7.4. kun viikkoja on 20+6. Vähän mitä nyt oon selvitellyt 4D ultria niin Helsingissä esim Femedassa saa Kela-korvauksen viikolle 22 asti ja sen jälkeen koko lysti on omakustanteista Tän vuoden hinnoilla Kela-korvauksen jälkeen maksettavaa jäisi noin 210€. Ilman Kelaa plus 40-50€ lisää hintaan. Mitä nyt katsoin vapaita aikoja niin mun pitäis varata se samalle viikolle rakenneultran kanssa, jos haluan Kela-korvaukset. Tuntuu vähän turhan aikaselta. Toisena vaihtoehtona oon miettinyt Tallinnan reissua alkukesästä ja 4D ultraa siellä. Yksi tuttu kävi siellä Fertilitaksessa ja 72€ taisi kustantaa kuvien kera. Jos DVD:n ois halunnut myös niin 40€ lisää. Mulle se DVD on vähän turha kun tiedän jo nyt, että ei sitä kuitenkaan tuu kateltua. Kuvat haluaisin :) Tallinnan reissun koko hinnaksi tulee varmaan about sama laivamatkan ja ruokien kera, mutta ainakin saisi pienen reissun tehtyä samalla. Haluis niin tirkistellä pikkusen nassukkaa, mutta hinta on aika suolanen :rolleyes:

Vissiin suositellaan et et 4Dhen min. 25. rvlla niin saa selkeempää kuvaa. Sinne odotellaan ja kattellaan sitten. Mutta vähän mietin sitä että tätä kaveria tehtiin kauan ja onni kävi kun usko meinas loppua että miksi en kävisi kun tämä voi olla ainutlaatuista..

Supistelut on ollu vähäisiä eilisestä mutta nekin muutamat ollu julmetun kipeitä tänään! Outs...

Voi kun oliskin ilmanen 4D-ultra, niin kuin jossain on.:) en varmaan itse raski mennä, vaikla toki houkuttas.

Meillä sano neuvolassa ekalla kerralla monivitamiineistakin, et neuvolalääkärit suosittelee et ei käyttäs niitäkään! Jotkut ilmeisesti jättää syömättä niitten vuoksi monipuolisesti, ei tulis itsellä mieleenkään! Magnesiumista en tiiä mitä meidän neuvola sanoo, itselläkin ollu nyt suonenvetoja ja oon miettiny et pitäs alkaa varmaan syödä. Itse hoitoalalla työskentelevänä tiiän miten kauheesti voi saman paikanki henkilökunnan ohjeiden välillä olla kauheesti eroa.:(

Huh, olipa rankka työpäivä, 12h ja koko päivä niin kiireistä! Mitenhän työstressi vaikuttaa vauvaan?:/ Onneksi ei joka päivä ole näin rankkaa.

Takaisin