Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua arsyttaa nykyisessa kampassa sekin, etta asutaan kolmannessa kerroksessa, ja rattaat pitais sit aina kantaa portaat ylos. Alaskin ne vois jattaa, mutta alakerran naapureiden takia ne haisis ihan pilvelle alta aikayksikon, plus todennakosesti rikottais tai varastettais.. :shifty:

Me asutaan omakotitalon yläkerroksissa vuokralla (talossa on kaksi asuntoa) ja tilaa on riittävästi, yhdestä varastona käytetystä huoneesta tehdään lastenhuone. Vaunut saa talon alakertaan, ei tartte niitä onneks portaissa kanniskella, toukkaa vaan :)

Tyy84: Asuntojen hintojen alenemisesta huolimatta isompaan vaihto voi olla ihan kannattavaa. Kovasti ainakin joka puolella puhuvat, että mitä isompi, sitä enemmän hintojen aleneminen näkyy eli oman asunnon "häviön" voi hyvin voittaa uuden hinnassa.

Mä toivon, että meillä on syksyllä/syystalvella sitten se kolmio eli ihan vain ekat kuukaudet ollaan tässä kaksiossa. Luulen, että vauva-ajan kyllä mahtuisi tässäkin hyvin, mutta muutto on joka tapauksessa edessä paikkakunnan vaihdon vuoksi, joten miksipä ei saman tien muutettaisi yhtä huonetta isompaan.

Me todennäköisesti muutetaan kesällä isompaan asuntoon, kolmioon vuokralle. Tällä hetkellä liian pieni kaksio. Kyllä tässäkin periaatteessa mahtuisi asumaan, vaatisi vaan järjestelyä, mutta olisi se sen verran ahdasta et mielellään tästä muuttais isompaan. Tympeintä on se, kun ei voi nukuttaa vauvaa parvekkeella kun naapurit tupakoi ja koko parveke haisee tupakalta. :/
Ootteko te tilanneet mitään vauva-aiheisia lehtiä? Mä sain lahjaksi Vauva-lehden tilauksen, tässä just aloin lukee ensimmäistä lehteä.:) Aikaisemmin ostin kaupasta aina välillä lehden, mut on tää ihan kivaa lukea nyt joka kuukausi vauvajuttuja lehdestä. :)

Meillä on vuosia eletty kahden talouden elämää, minulla omistusasunto (kerrostalossa) ja mies vuokralla. Eri paikkakunnilla siis. Helmikuussa myin oman asuntoni (kävi tuuri ja meni käytännössä katsoen heti kaupaksi) ja sitten löydettiin saunallinen vuokrakolmio tutulta asuinalueelta miehen kotipaikkakunnalta (joka myös minun arjessani tuttu, koska minunkin työpaikkani sijaitsee siellä). Makkarit on aika pieniä, mutta tällä päästään alkuun. Oli aika tiukka deadline, kun asunnolleni löytyi heti ostaja, joten tuli huokaistua helpotuksesta muutamaan otteeseen. :D Muutamme parin viikon päästä. Omaa asuntoa emme ole ostamassa lähitulevaisuudessakaan. Pk-seudun asuntojen hinnat ovat aivan järkyttäviä. Tuskin meillä olisi varaakaan hankkia asuntoa sieltä missä nyt haluamme asua (arjen helppous ja lyhyet työmatkat on se meidän juttu tällä hetkellä).

Me ajateltiin mahtua meidän isohkoon kaksioon ainakin seuraavat 1,5 vuotta. Meillä on omistusasunto ja se on niin edullinen, että ois hullua alkaa tässä vaiheessa vaihtamaan, kun tulot kuitenkin tippuu kun jään mammalomalle. Sain vielä edullisten marginaalien aikaan oman lainani, joten korkoonkaan ei mene kun muutama hassu kymppi kuussa. Ajattelin myös hyödyntää pankin tarjoaman vuoden ilmaisen lyhennysvapaan :) Hehe, ostettiin meidän kaksio lapsiperheeltä, jossa oli kaksi lasta (4 ja 1v). Jos ne oli sopinut tohon kämppään kahden lapsen kanssa niin eiköhän mekin yhden kanssa siihen sovita ainakin se ensimmäinen vuosi :)

Pääkaupunkiseudun hinnat on kyllä ihan hurjia, vaikka isommat asunnot on halventunut jonkin verran. Mä oon Helsingissä syntynyt ja kasvanut ja en kyllä osais muualla Suomessa asua.

Me asutaan vuokralla rivari kaksios, vähän ollaan katseltu isompaa kämppää. Rakenneultra on vasta 19.4 tuntuu niin kauhian pitkältä ajalta :meh:

Mekin isohkossa luhtitalo kaksiossa, muuten loistava mutta autopaikkoja niin vähän ettei pihaan mahdu kuin yksi auto ja kahdelle tarvetta ja se että se on talon toisessa kerroksessa, miten vauvan ja vaunujen kanssa rappusia Pitkin kipitän yksinään ylös ja alas. Ulkorakennuksessa on varastot ja säilytystilaa pyörille ym mutta tottakai se on kylmävaarasto... :( En todellakaan ajatellut loppuun asti pari kk sitten tuohon muuttaessa.
En jaksa enään muuttaa kun tuokin on kolmas asunto puoleen vuoteen :( Ensimmäinen muutto paikkakunnan vaihdon takia, ja toinen sitten asunnon kunnon takia.

Muokattu viimeksi:
Rivitalossa 3h asustellaan ja sinänsä kiva mut takapihalle pääsee vaan naapurin pihan kautta ja etupuolella on portaat ja innolla oottelen et pääsee vaunuja nostelemaan sisäkautta ku ei aina haluais naapuriakaan häiritä. Ja ulkovarastokin on kylmä niin ei sinnekään viittis vaunuja jättää. Muuten kyllä tyytyväinen nykyiseen :)

Asiasta kolmanteen, aiotteko osallistua perhevalmennukseen? Me ollaan menossa kyllä, varmaan ihan hyödyllistä kun ei oo mitään kokemusta :)

Kolmas valmennuskerta olis synnytyssairaalaan tutustuminen mut ahdistuin ku hesarissa just luki et Naistenklinikalla, Kätilöopiston sekä Jorvin sairaaloissa tutustuminen on jatkossa virtuaalinen ja näköjään HUS:in sivullakin lukee ettei 1.6.2015 jälkeen järjestetä nykyisenlaisia tutustumiskäyntejä. Ymmärtäähän sen ettei henkilökunta välttämättä riitä tai tarttuvat taudit leviää tms. mut helpottaishan se käynti paikan päällä omia pelkoja synnytykseen liittyen. Onko jollain jo enempi tietoa tosta, mahtaiskohan ehtiä vielä mukaan perinteiseen? Seuraavaan neuvolaan on vielä ikuisuus että vois kysellä asiasta. Parempi olla tosi hyvät ja kattavat videot muuten :D

Metsätähti, onko sinne sairaalaan mahdollista mennä tutustumiskäynnille ilman kurssia? Silloinhan voisit ottaa vähän niinkuin varaslähdön asiaan ja mennä jo nyt kun ilmeisesti vielä pääsee. Mä kävin täällä tutustumassa synnäriin jo pari viikkoa sitten :)

Moneltako on mitattu hemoglobiini useammin kuin kerran tai käynyt jo sokerirasitustestissä? itsellä viikkoja 18+1, hb mitattu kerran ja alun puheita vastaisesti sokerirasitusta ei ole tehty, vaikka sukurasite on suuri ja mm itse olen ollut raskausdiabetes äidin lapsi.. myöskin ihmettelin tuota sf-mittaa mistä kaikki puhuu joka puolella..en tiennyt mikä se edes on ja juuri googlelta kysyin. liekö minulta edes mitattu vai pitääköhän edes mitata vielä.. nojoo.. kiire tuntuu helsingissä t.asemilla kuin neuvolassakin olevan..

Mulla seuraillaan hempparia kun tuppaa matala olemaan. Mulla rv 19+6. Vau:n mobiilisovellus sanoo, että sf-mittausta aletaan tehdä noin raskausviikolta 20 alkaen eli varmaankin rakenneultran jälkeisessä neuvolassa se mitataan :)

Frosty: Multa on myös mitattu hemoglobiini vain kerran ekalla neuvolakäynnillä viikolla 9. Sokerirasituksesta taisi olla jotain puhetta myös silloin ekalla käynnillä, mutta raskausdementia on vienyt aika hyvin muistin :oops: En oo sellasessa vielä käynyt eikä ole aikaa varattuna. Mulla on keskiviikkona neuvolalääkäri ja ehkä siellä jotain selviää? Ja oon samoilla seuduilla neuvola-asiakkaana :) Mulla nyt viikkoja 17+5.

joo hieman hämmästyttää js jops ärsyttää informaation vähyys, jotenkin olettaisi, että infot tulisi sieltä kysymättä.. täytynee soittaa. salo84, lähekkäin mennään, tiedä vaikka oltaisiin samaan aikaan synnyttelemässä, tai sairaalastahan se kiinni tietenkin myös. itse kättärille..

Hemppa mitattu kerran! Ja valmennuksiin varmasti osallistutaan:) iik, huomenna rakenneultra. Jännittää aikaslailla.

Vielä palaan vaunuasiaan ja ne BRIO HAPPYJEN ostajat: otatteko vaunukopalla vai kantokassilla joka tulee rataosion sisään?
Meidän olis tarkotus ottaa se kovalla kantokassilla mutta nyt aloin miettimään haluanko sittenkin sen vaunukopan, oliskohan kevyemmät työntää ja enemmän tilaa..? Hitto tä on vaikeeta.. erillisenä se vaunukoppa maksais 130e jossain lapsenturva sivuilla mutta tuleeko sit jo vaunuille hintaa..
Alevaunuissa oli värivaihtoehdot musta ja black denim ja meille sit tuo black denim tulisi.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Meillä se on pehmeällä kantokassilla. Ihan hyvältä vaikutti. Myöhemmin voi käyttää lämpöpussina kun lapsi kasvaa, eli kovan pohjalevyn saa irrotettua. Kevytkin se on. En sit tiedä olisko kova kantokassi tms. ollut parempi, mut me ostettiin rattaat käytettynä, käytössäpä se selviää.:)

Mulla on mitattu hemoglobiini kaksi kertaa - sekä ensimmäisellä että toisella neuvolakäynnillä. Toisella käynnillä ei oltais muuten mitattu, mutta sanoin, että olen ollut vähän väsynyt, niin terveydenhoitaja mittasi hemoglobiinin varmuuden vuoksi. Neuvolalääkärillä ei ollut hemoglobiinin mittauslaitteita, niin siellä ei mitattu.

Jos jokin asia mietityttää, kannattaa kysyä lääkäriltä ja terveydenhoitajalta, voivatko he mitata/tutkia asioita, jotka eivät muuten kuuluisi ns. ohjelmaan. Mulla esim. myös neuvolalääkäri teki alatietutkimuksen, kun kerroin, että valkovuoto on ollut runsasta. Tutkimusta ei oltaisi siis tehty, jos en olisi kysynyt.

Mulla on toisaalta ollut tosi hyvä tuuri, kun kaikki lääkärit ja hoitajat ovat olleet ainakin tähän mennessä tositosi mukavia. :)

Multa on HB mitattu ekalla neuvolakaynnilla (153), sokerirasitusta yritettiin ekan kerran vkolla 14 (oksensin kesken) ja seuraavan kerran paremmalla menestyksella viikolla 16, toinen kerta viikolla 28, mun pitaiskin itse asiassa muistaa soittaa ja siirtaa se toiselle paivalle, koska en kylla halua menna sinne suoraan yovuorosta, en todellakaan pystyis olemaan koko yota syomatta ja juomatta. :dead:

Sf-mittaa ei oo katottu, eika muutenkaan esim. sydanaania kuunneltu neuvolassa, onneks on doppler kotona. :)

Takaisin