Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taidan minäkin liittyä seuraan. Elokuun 13. Päivä olis meille tulossa vauva. Eilen käytiin neuvolassa ihan rutiinikäynnillä. Tosin sain alkuviikon sokerirasituksen perusteella nyt sitten raskausajan diabetes diagnoosin ja täällä mittaillaan verensokereita ihan urakalla. Hyvin ovat kotimittauksissa pysyneet kurissa. Nyt on siis viikkoja meillä 16+2 .

Tervetuloa uusille!

Vauvamasu kasvaa vko 17+2 menossa. <3 Käytän vallan mamma vaatteita. Paljon mukavampi olla :) Päänsärky on huomattavasti vähentynyt, kun aloitin rautakuurin. Suosittelen :)

Tyy84: Pikaista paranemista äidillesi!

Mullakin rautakuuri auttanut päänsärkyy ! :) vatsa vaaan menee sekaisin niistä kapseleista.

Tervetuloa uudet! :)

Pretor, sun napakuvailut kuulostaa ihan mun navalta. Huomasin jo noin pari viikkoa sitten, että navan yläosa on erilainen ja vatsalihakset (?) ihan heti siitä yläpuolelta ovat kadonneet/erkaantuneet. Ihan kuin olisi reikä mahassa. Eilen kurkin taas napaani. Ei se vielä pompota, mutta näyttää kokonaisuudessaan erilaiselta. Ei yhtään omalta navalta.

Oletteko huomanneet eroa verenvuodossa? Kuulostaapa oudolta. Eli tarkoitan sellaista, että pieni naarmu ei lakkaa vuotamasta ollenkaan niin helposti kuin ennen. Raavin eilen vahingossa ihan pienen ruven irti ja se oikein lorotti pidemmän aikaa. Tosi outoa. Ajattelin, että se saattaa liittyä veren ohenemiseen ja/tai verenkierron voimistumiseen. :confused3

:cya

Tosi aikaisin täällä näyttää joillain olevan sokerirasitus. Mun pitää vasta viikolla 20 soitella neuvollaan ja varailla aikaa, eli kai se varsinainen rasitus on sitten vasta joskus viikolla 25. :confused:

Mites muilla on ?

Ikä vaikuttaa siihen, joutuuko sokerirasitustestiin. Täällä meilllä päin muistaakseni kaikki yli 25-vuotiaat joutuu.

Ai miks joutuu? Jos sokerit on pissassa ok?
Mulle ei neuvolassa ainakaan mitään oo sanottu.. :O

En mä tiedä minkä takia, mutta meidän kunnassa (Espoo) kaikki yli 25-vuotiaat joutuu. Meidän pitää myös mitata sokerit ja proteiinit pissasta käynnin yhteydessä, mutta silti pitää mennä myös sokerirasitukseen, vaikka ne olis ok.

Tämä varmaan vaihtelee kunnittain. Tuntuu, että neuvolakäynneissä on muutenkin hieman vaihtelua kunnasta riippuen.

Noi sokerirasitus testit tehdään sen takia yli 25 vuotiaille kun on riski sairastua raskauden aikaseen diabetekseen. Ja käyllä se on mun mielestä joka paikka kunnalla, mun neuvola täti sano että jos olisin yli 25 niin tehtäs automaattisesti :) ei siinä muuta oo

oulussa tehdään kans kaikille yli 25-vuotiaille sokerirasitukset! Ja ilmeisesti iän myötä riski saada RD, on kohonnu ku ikkää kertyy.. tosin ei oo meilläkään vielä puhuttu tuosta ajanvaraamisesta että ilmeisesti tehdään vasta sillon myöhemmillä viikoilla.. :)

Onko muilla ollu ketään sukulaisia tms jotka ei niin hyvin ois ottanu vauvauutisia? Tänään viimein kerroin omalle mummulleni. Tiedossa olikin jo negatiivinen vastaanotto vaa pahalta se silti tuntu vaikka osasin varautua :/.. Huokaus.

Sokerirasitus on nykysuositusten mukaan 2 kertaa raskauden aikana, Jos äiti kuuluu riskiryhmään. Eli jos on ylipainoa tai jollain lähisukulaisella on diabetes yms. Silloin joutuu viikkojen 12-16 välillä ja sit myöhemmin myöskin.
Kovasti odotellaan liikkeitä tuntuvaksi täällä, mutta vielä saa hetken odotella tänään 16+4!

Takaisin