Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saksassa ollaan, Pötkis. Mä en ole tällä hetkellä töissä, enkä tässä tilassa varmaan duunia enää saakaan, joten ei tarvitse miettiä mammalomiakaan.

Täällä ei ole kauheasti hoitopaikkoja pienille vauvoille, ja mun käsittääkseni äidit pysyykin kotona usein kunnes lapsi on vähintään parivuotias. En tiedä miten se on laissa määrätty. Äitiysloma kai alkaa n. kuukautta ennen laskettua aikaa. Meidän lähellä on kuulemma tarha joka ottaa 10kk vanhoja, mutta se on jo aikamoinen poikkeus. Usein äidit jäävät kokonaan kotiin tai tekevät osa-aikatöitä kun lapset ovat pieniä.

Nyt kun aiheessa ollaan niin toivottavasti teitä muita ei haittaa jos vielä kysäisen ulkosuomalaisilta että miten teillä sujuu paikallinen kieli. Onko jo ihan hallussa vai onko tullut kieliogelmia neuvolassa tai muualla? Me ollaan asuttu pari vuotta täällä mutta vielä ei ole kieli kokonaan hallussa. Perusasiat hoituu kyllä mutta jos on jotain haastavampaa asiaa ja vaikeampaa sanastoa niin mielellään sitä englanniksi asiat hoitaisi... Ja onhan täällä toki suomalaisia tulkkejakin saatavilla jos oikein tiukka paikka tulee. Sairaanhoito täällä on tosi hyvää mutta juuri toi kielijuttu jännittää esim synnytyksen suhteen

Mä olen asunut täällä muutaman vuotta, mutta kieltä on tullut treenattua jo kauemmin seurusteltaessa. Arkielämässä koen että pärjään kyllä tosi hyvin, mutta just toi synnytyksen väsymys ja stressitilanne mietityttää. Pitää varmaan lueskella vähän paikallisia mammafoorumeita niin tulee sanasto tutuksi. Onneks mulla on täällä kavereita joilta voi kysyä kokemuksia.

Ja loppupeleissä mitä tarvii kommunikoida ja ymmärtää on se että sattuuko, missä asennossa pitää olla ja koska saa ponnistaa :D joten eiköhän siitä selviä vähemmälläkin kielitaidolla. Ehkä teidän kannattaa tarkistaa olennaiset sanat ja kirjoittaa ne vaikka ylös, jolloin jos et itse muista mikä se sana on, voi miehesi auttaa asiassa. Kaikilta kun englanti ei meinaa taipua.

Onko kaikilla myös kumppanit ensikertalaisia? Mun miehellä on tytär, eli hän on käynyt tämän kaiken läpi jo kertaalleen. Aluksi mietitytti, että aiheuttaisiko riitoja jos alkaisi liikaa neuvomaan tai vertailemaan eksäänsä. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Sanoo yleensä että onhan edellisestä kerrasta jo kohta 13vuotta, siinä ajassa kuulemma jo kaikki unohtunut. Toki on osannut ottaa paljon sellaisia asioita huomioon, mitä itse en ole tajunnutkaan. Totesi mm. Eilisellä saunareissulla, että tuohonhan se hoitopöytä sopii mainiosti, kun on tarpeeksi lähellä roskiskin minne oksentaa jos vaipan sisältö vaatii :-D tietää myös paljon turvakaukaloista, istuimista ja muista vekottimista.

Toffee, mukava kuulla että sulla jo kieli sujuu! Kiitos vinkistä! :) Täytyypä alkaa miehen kanssa opiskelemaan sanastoa :happy: Mullakin on onneksi kavereita joilta voi kysyä ja vieläpä yksi suomalainen joka synnytti viime vuonna täällä samantasoisella kielitaidolla mikä mullakin on. Tänään ajattelin hänelle kertoa tästä raskaudesta niin sit pääsee höpöttelemään ja kysymään vinkkejä :)

Ja tottakai tulkki paikalle jos siltä tuntuu ja mahdollisuus on. Se varmaan lisää turvallisuuden tunnetta.

Ma asun Englannissa. :) Taalla aitiysloma on max 52 viikkoa, tosin vikoilta 13 viikolta et saa mitaan rahaa.. Aitiysloman saa aloittaa viikon 29 jalkeen, mutta halutessaan voi olla toissa laskettuun aikaan asti. Jos oot vikan neljan viikon aikana ennen laskettua aikaa saikulla raskauden takia niin aitiysloma alkaa automaattisesti siita.

Toi 16 viikkoa on kylla hirvean vahan! :eek:

Muokattu viimeksi:
Oonko ees yhtään herkillä, kun hysteerisenä itkin kuolleen hiiren takia. Kun meidän hiirenloukkuun jäi hiiri ja mä näin kun se sätki siinä. Kyllä nää hormonit tekee normaalistikkin herkästä ihmisestä ihan hullun! :D

Hurjilta kyllä kuulostaa noi äitiyslomat ulkomailla! :(

Ja minä suren sitä, jos joudutaankin laittamaan vuosikas tai alle hoitoon, koska asuntolaina. On kovin suhteellista kaikki, hah.

Minä! Kävin! Lenkillä! Juoksinkin sata metriä enkä kuollut. Enkä edes ole ollut naatti viiden-kuuden kilsan reippailun jälkeen. Ollos tervetullut, oi keskiraskaus!

Mä en kyllä oo saanu mitään tunteen purkauksia. Tietty nyt huolettaa raha-asiat yms mut yritän elää päivä kerrallaan :) ei näiden olojen kanssa juuri muuhun pysty..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Pitkästä aikaa täällä!

Tervetuloa kaikille uusille! Ihaa-naa, meillä on sama laskettu aika! :happy:

Mä käytän kanssa monien muiden tapaan Multivitan raskaus ja imetys -monivitamiiniä, joiden lisäksi kalsiumia ja silloin tällöin omegoja.

Mullakin olo on aika ajoin jopa energinen eikä pahoinvointi oikein missään mittakaavassa enää vaivaa. Tällä viikolla on ollu välillä koviakin viiltäviä kipuja alavatsassa esim. ylösnoustessa ja aivastaessa. Lueskelin, että ovat ihan normaaljea ja johtuvat kudosten venymisestä. Lisäksi mulla on ollut vatsa koko viikon sen oloinen, että sitä pitäisi venytellä, samalla tavalla, kun kunnon treenin jälkeen. Treenannu en ole, joten siitä se ei johdu. :wink Eli ilmeisesti ne vatsalihaksetkin siellä venyvät.

Aika hurjalta ja kurjalta kuulostaa nuo muiden maiden äippälomat! :woot: Kyllä saadaan olla tyytyväisiä Suomen systeemeihin! :thumleft

Kuinka moni täällä onkaan pääkaupunkiseudulta? :hello

rv14+3

Joo kyllä täällä saa olla tyytyväinen äippälomaan! :)
Täällä nyt huomannut että ei pysty. paljoa kerralla syödä, esim. Eilen iltaruuasta söin muutaman lusikan ja olin täpötäysi. Tänään tilattiin kebabia ja söin ehkä desin verran kebabia ja riisiä ja sitten iski valtava ähky eikä enempää mahtunut :oops:
Ja mä syön normaalisti todella isoja annoksia! Mitäs sinne masuun sit mahtuu kun vaavi kasvaa jos nyt jo tekee näin tiukkaa!

Mä olen kanssa pk-seudulta :)

Aika monella kanssa toverilla täällä taisi huomenna olla ultrat, ja haluankin toivottaa kaikille tsemppiä jännityksen kanssa! :Heartred Täällä jännittää huominen niin paljo että mahassapyörii ja ettoo! yh. :hungover:

Ei siitä taida ees hirveen kauaa olla ku suomessaki tuo äitiysloma piteni..Ainaki mitä on omien vanhempien kanssa jutellut niin ei heilläkään ole ollut 9 kuukauden äitiyslomia ainakaan jokaisen lapsen kohdalla... Toki jos ruvetaan hiuksia halkomaan, niin eihän suomessakaan äitiysvapaa ole kuin sen 15 viikkoa jonka jälkeen alkaa vanhempainvapaa jolle voi jäädä kumpi tahansa huoltaja :)

Mulla on huomenna neuvola, taytyy muistaa pysya hereilla yovuoron jalkeen, etten mee suoraan sankyyn kun paasen himaan. :grin Perjantaina pitais olla toka sokerirasituksen yritys, kun edellinen keskeytyi oksentamiseen. Pahoin pelkaan etta nyt kay kylla ihan samoin, sen verran oloja pitelee edelleen, jos on liian pitkaan syomatta. :wtf:

Taallakaan ei vissiin oo pitkaan siita, kun toi aippaloma piteni vuoteen, sita ennen oli puoli vuotta.

Huomenta! Jospa mäkin vihdoinkin liityn keskusteluun, kun on 13 viikkoa tullut täyteen ja eka ultra takana :-) Laskettu aika elokuun puolessavälissä. Tähän asti selvinnyt ilman pahoinvointia, mielialan vaihteluita tai muita mistä monet tuntuu kärsivän. Paitsi jos ei muista 2-3 tunnin välein syödä niin alkaa kyllä heikottamaan :depressed:

Pääkaupunkiseudulla oon :)

Angii: Mulla on kans toi, että en voi syödä kovin paljoa kerralla. Kävin nyt aamulla syömässä työpaikan aamupalan ja otin pienen sämpylän, yogurttia, johon laitoin marjoja ja keitetyn kananmunan. Istun täällä ihan hirveessä ähkyssä :shifty:Tuntuu, että maha repee ihan kohta. Ruoasta kuitenkin jo melkein pari tuntia aikaa :rolleyes: Kai tää menee sit siihen pisteeseen, että jatkuvasti pitäisi syödä jotain pientä.

Me ollaan miehen kanssa asuttu useita vuosia ulkomailla pääasiassa Jenkeissä. Viimesin stintti oli vuosi sitten New Yorkissa. Suomessa meitä on pitänyt juurikin nuo äitiyslomat ja perheystävällisyys. Jenkeissä vakuutukset kolmehenkiselle perheelle olisi reilu 10,000 USD vuodessa. Äitiysloma on 12 viikkoa, josta työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa (jotkut toki maksaa). Mua on nyt tosi vaikee saada Suomesta pois ennen lapsen yksivuotispäivää. Miehellä olisi mahdollisesti tilaisuus siirtyä Skotlantiin tässä keväällä, mutta saa kyllä lentää viikonlopuiksi kotiin. Mä en liikahda täältä mihinkään ennen mammalomia, kun omassa työssä on sen verran hyvät edut.

Tasan tunti ultraan :happy: Jännää jännää :grin

Takaisin