Voihan se terveillekin vanhemmille tulla vammanen lapsi. Tai täysin raittiille äidille. Tiedän parikin tapausta, jossa äiti on täysin raitis ollut koko ikänsä ja silti tullut vammanen lapsi. Sikiöseulatkaan ei oo 100% luotettavia. Mulle sanottiin nt ultrassa että noin 90% down lapsista huomataan tossa nt ultrassa ja loput jää huomaamatta. Itellä on se asenne, että jos kaikesta huolimatta tulee vammanen lapsi niin sitten tulee. Se on kuitenkin mun oma ja yhtä rakas kuin täysin tervekin lapsi <3 oon tietty tehny töitä kehitysvammasten kanssa niin se vaikuttaa omaan asenteeseen. Kehitysvamma voi johtua myös siitä, jos lapsi syntyy keskosena. Tai sitten keskosuus ei vaikuta lapsen elämään millään lailla :) Ei ole siis tarkoitukseni ketään pelotella. :) halusin vain valaista aihetta. Niin ja aina kehitysvamma ei näy päälle päin eikä vaikuta kovinkaan paljoa lapsen elämään. Siis kehitysvamma ei automaattisesti tarkoita sitä,että se on loppuikänsä vaipoissa ja syötettävänä sänkyyn sidottu. Vammainen voi elää aikuisena itsenäistä elämää ja käydä jopa töissä. :)