Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En mä ainakaan meinaa mennä nt ultrassa jos näkyy jotain poikeemaa niin en mee mihinkään jatko tutkimuksiin. Katotaan sit kun on rakenne ultra näyttääkö normaalilta ja sit kun se on syntynny sithän sen tietää. Mutta terveille ihmisille toden näkösesti tulee terveitä lapsia, mutta niillä kellä on korkee riski autistiseen tai muuten kehittämötämään lapseen niin se on paljon mahdollisenpaa :)

Ja jos ei polta tukakka, eikä juo viinaa ja eikäytä mitään sellasta mitä ei missään nimessä saa käyttää niin en usko että riki % on varmana vaan joku 1-5%

Voihan se terveillekin vanhemmille tulla vammanen lapsi. Tai täysin raittiille äidille. Tiedän parikin tapausta, jossa äiti on täysin raitis ollut koko ikänsä ja silti tullut vammanen lapsi. Sikiöseulatkaan ei oo 100% luotettavia. Mulle sanottiin nt ultrassa että noin 90% down lapsista huomataan tossa nt ultrassa ja loput jää huomaamatta. Itellä on se asenne, että jos kaikesta huolimatta tulee vammanen lapsi niin sitten tulee. Se on kuitenkin mun oma ja yhtä rakas kuin täysin tervekin lapsi <3 oon tietty tehny töitä kehitysvammasten kanssa niin se vaikuttaa omaan asenteeseen. Kehitysvamma voi johtua myös siitä, jos lapsi syntyy keskosena. Tai sitten keskosuus ei vaikuta lapsen elämään millään lailla :) Ei ole siis tarkoitukseni ketään pelotella. :) halusin vain valaista aihetta. Niin ja aina kehitysvamma ei näy päälle päin eikä vaikuta kovinkaan paljoa lapsen elämään. Siis kehitysvamma ei automaattisesti tarkoita sitä,että se on loppuikänsä vaipoissa ja syötettävänä sänkyyn sidottu. Vammainen voi elää aikuisena itsenäistä elämää ja käydä jopa töissä. :)

Anteeksi mutta en minä sanonut että ei voi tulla että siinä on varmaan 1-5% mahdollisuus. Koska toden näkösemmin kehitysvamnasia lapsia tulee sellaselle kellä on 50% mahdollisuus siihen tai 25%. Että en väitä että eikö terveillekin vanhemmille voi tulla kehitys vammassi. Mutta yritin kertoa että se on paljon epätoden näköistä. Koska tiedän tapauksi joilla on geeneissä kehitys vammaisuutta, heillä on 3 lasta ja 2 niistä on kehtysvammaisia.

No turha tästä on alkaa väittelemään. Kyllä ne jokaiselle kertoo onko riski saada kv lapsi vai ei.

hei, ne kromosomeihin perustuvat kehityshäiriöt ja -vammat johtuu yleensä häiriöstä joka on tapahtunut alkion solunjakautumisessa eikä siihen voi vaikuttaa elintavoillaan. Toki vitamiininpuutoksella, tupakalla ja alkoholilla voi saada aikaan muita vaurioita ja esim. hapenpuute synnytyksessä voi tehdä pahaa jälkeä. Mutta Down-syndrooma esim. ei ole äidin tai kenenkään muun aiheuttama.

Niin ja autismiin ei kai kellään oo erityistä riskiä?? Eikai sen syntymekanismia täysin edes tunneta. Nehän monesti puhkeaa vasta leikki-iässä eikä ihan vastasyntyneenä edes todeta. Näin ainskin ne autistit ketä itse tiedän. Puhjennut joskus 5v iässä.

Mutta jos on vahemmilla johonkin taipumista niin kyllä ne todeellisesti olettaa että se on vaarna tulla toisille.

Me ollaan nyt nt-ultrassa käyty. Kaikki oli hyvin.♡
Siinä vaiheessa meinasin kyllä herkistyä, kun pikkunen alkoi liikkua, kun se oli ensin ihan vaan paikoillaan.
Sydänäänetkin kuultiin ekaa kertaa:)
Nyt onkin jo sitten 11+6 kasassa, sekä ultran mukaan että menkoista laskettuna.
Jos mä alkaisin jo pikkuhiljaa alkaa uskoa tämän todeksi, uskaltas jo lähtee vaikka kirppikselle kattelee vauvan vaatteita.:D

Mulla on sama juttu, että pikkuhiljaa tekisi mieli alkaa vauvanvaatteita katsella, en oo vielä uskaltanut kumminkaan. Yhdet mammahousut oon ostanut, mutta niitäkään en oo vielä ottanut käyttöön että jos pitääkin palauttaa. Mutta jos tässä alkais hiljalleen uskomaan että vauva olisi tulossa ja ostaisi sille vaikka sukat alkajaisiksi :love017

Hah, joo, joistain sukista vois olla helppo aloittaa tämä
shoppailu:)
Mut veikkaan, et jos lähtis kirppikselle kiertelee, niin saattas sieltä joku bodykin jo lähteä mukaan:)

Mä tein vauvakuumeessa villasukat jo ennen ku olin raskaana. Tuli muuten ihan kauheet:D
Mut tein mä myös isoäidin neliöistä peitonkin, se sentään onnistu. Voisin kokeilla uudestaan niitä sukkia, jos ne nyt tällä kertaa onnistuis jotenki maagisesti ku oon raskaana..:wink

Voi heti kun tietää että nt ultrassa on toivottavasti kaikki hyvin, niin haluun kyllä ruveta ostelee :). Mut sit kun on ollu rakenne ultra niin sit enemmän niin tietää että kumpitulee :)

Takaisin