Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
niin ja kotihoidontuesta menee veroa..mistäpä sitä ei menisi :/ niin muistakaa tarkistaa maksaako kotipaikkakuntanne kuntalisää..Oulussa sen saa.

Voi kun olisi työpaikka odottamassa vaikka hoitovapaalle jään, mulla ei ole kuin sinne 21.5. asti, ja koska en vielä aio töihin palata, niin sit saattaa olla että syksyllä joutuu etsimään uuden paikan, ellei vanhaan pääse. Mutta en ole kyllä vielä valmis palaamaan töihin siitäkään huolimatta.

Ihana kyllä kun tulee kesä. Nytkin oli ulkona suht lämmin auringonpaisteessa. Käytiin kiikkumassa ja hiekkalaatikolla. Olis tyttö mielellään jo maistellu hiekkaa ja hiekkalapiota, mut ei oikein nuo rukkaset kädessä onnistunut.:)

kotihoidon tuesta; minä olen hakenut myös sitä eli kun 21.5 loppuu mulla äippäloma niin 22.5 alkaa kotihoidontuki pyörimään ja toukokuulta saan sen ajalta 22.5-31.5, ja sen kotihoidontuenhan saa vaikka pidät lomia..mulla on myös kesäloma heti äippäloman jälkeen ja sitten oon töistä virallisesti hoitovapaalla elokuun puoliväliin. Niin kauan saa sitä kotihoidontukea kun lapsi menee hoitoon. Meillä isi ja isovanhemmat hoitaa syksyn tyttöä niin ei vielä mene päivähoitoon, vasta 2017 tammikuussa.

Meillä on myös alettu ryömimään ja konttaaminenkin on ihan hilkulla :) eilen pääsi myös ekan kerran itekseen istumaan selällään ollessaan. Meillä tulee nyt hampaita urakalla, kaksi yhtäaikaa ylös, kiukkuisuutta on siis ollut ilmassa,huoh! Yötkin on muuttunut nyt 8kk täytettyään katkonaisiksi, heräilee pari kolme kertaa yössä ja tuttia pitää nostella..herää usein myös puoli viiden maissa aamulla ja maitoa täytyy antaa, vaikka 6kk:n jälkeen ei ole tarvinnut yösyöttöä. jatkaa onneksi usein unia vielä seiskaan tuon syötön jälkeen.

Ihanaa kun tulee kevät ja kesä, pääsee keinumaan puistoon ja muuta kivaa :)

Okei, kiva tietää, kiitti!

Mulla kans loppuu äloma 21.5. ja oon kertyneillä lomilla 11.7. asti. Aloitan työt 25.7 ja heinäk vimppaviikon mies on kesälomalla kotona hoitamassa. Elokuun alusta menee sitten perhepäivähoitoon (nyyyh).

En hoksannut et ton kodinhoitotuen sais myös tuolta ajalta jolloin oon lomilla, tuntuu jotenkin jännältä et tulee palkka + kodinhoidontuki samaan aikaan?

Mut pitääpä käydä laittaa hakemus tässä piakkoin :)

Luo1988: Joo minä ihan soitin kelalle ja tarkistin että saako sen kotihoidontuen vaikka oon ns. kesälomalla äippäloman jälkeen ja sanoivat että ei vaikuta kunhan lapsi ei ole päivähoidossa vaan hoidetaan kotona. Meillä tosiaan syksyn hyvä tilanne, kun mies on säästänyt kaiken vuosilomansa sinne niin on tytön kanssa kotona ja muut päivät isovanhemmat hoitaa. Ollaan kyllä onnekkaita tuon asian suhteen.

Otimpa minäkin sitten neuvoistanne vaarin ja hain tuon kotihoidon tuen syyskuun loppuun asti ja lokakuun alusta sitten töihin. Olen sopinut työantajan kanssa että teen 3 päiväistä viikkoa ja saan sitten kelalta lisäksi tuon joustavan hoitorahan (243,28e/kk), joka sitten vähän kompensoi kun ei tule ihan kokonaista palkkaa, kun teen lyhyttä viikkoa. Isovanhemmat ja mun vuorotyötä tekevä mies sitten hoitavat pojan nuo päivät kun olen töissä :) Silti jo vähän jännittää ajatus töihin menosta ja pojan jättämisestä muiden hoteisiin, vaikka perhepiirissä pystytäänkin hoito järjestämään :)

Mulla ei vielä tietoa millon työt alkaa jos alkaa. Pitääkö sitä tukea hakiessa jo tietää mihin asti sitä hakee??

Voih,hiekkalaatikkokelejä odotellessa. Täällä vielä reilu puoli metriä lunta...

Meille ainakin myönnettiin se kotihoidontuki suoraan sinne saakka kun tyttö täyttää 3v. Se pitää muistaa perua sitten kun neiti lähtee hoitoon. Sitten sieltä sanottiin myös, että jos lapsi menee yksityiseen päivähoitoon niin silloin kannattee laskettaa kelalla, että onko järkevämpää hakea sitä yksityisenhoidontukea vai olla tuolla kotihoidontuella..Minua myös yllätti se, että kotihoidontuessa ei ole mitään tulorajaa eli ainoa ehto on se, että lapsi hoidetaan kotona. Meilläkin mies on vuorotyössä niin pääsääntöisesti saadaan hoito järjestettyä niin, että itse voidaan hoitaa.

Voi ei isle, tuo lumen määrä! Missä päin asut kun vielä noin runsaasti lunta?:) Oulussa alkaa olla jo ihan keväistä, kun on pikku hiljaa lakaistu katujakin.:)

Jemna: roissa :) just viime vkl käytiin oulun seudulla ja kyllä ihmettelin ku ei ollu lunta juuri nimeksikään! Nyt anoppilassa ollessa (vielä vähän idempänä) ollaan päästy vaunulenkille ihan hankia myöten, ihan vaan keskellä suomaata hangen päällä pukattiin vaunuja, ollu kyllä tosi hauska kokemus :D

Paitsi että vesisateet sulattelee hyvään malliin täältäki lumet nyt...

Meijän neiti alko tänään konttaamaan :)

Auts! Meillä alkoi eilen kiipeilyvaihe. Jatkuvasti jossain päin pystyssä ja välillä muksahdellaan niin että itellä selkäpiitä karmii! :/

Ei vielä kontata kunnolla, mut silti sissillä vetää käsivarsillaan mahaltaan ittensä pystyyn millon minnekin.. Kontalleenkin kyllä ollaan noustu jo pidempään jatkuvasti, mut viel ei oo hiffattu että myös käsiä pitää liikuttaa jos mielii eteenpäin. Hauskannäköistä touhua tuo treenaaminen :D

Meijänki typy hoksasi eilen portaita vasten nousta seisomaan. Tänään oma huomio herpaantu hetkeksi niin sehän taas kiikku seisalleen portaita vasten ja kohta kuuluki kops... kyllä saa näköjään silmät olla selässä.

Meillä vielä vain ryömitään. Vähän harjoittelee tyttö myös konttausasentoa ja kylkiasennosta näyttää että ei mene kauaa että oppii nousemaan istumaan.

Muistelen että täällä oli joskus viime vuonna puhetta koiranomistajien keskuudessa punkinkarkottimista. Meillä löyty koiralta punkki niskasta ja nyt kun vauvakin lattioilla pyörii niin jotenkin inhottaa ajatus että koirasta siirtyis vauvaan punkkeja. Meillä ei ole koskaan käytetty noita punkkipantoja tms. niin olis kiva tietää mitkä ois toimivia ja lapsen kannalta turvallisia, vaikka eihän tuo vauva tietenkään pahemmin koiraan vielä koske.

jemna: Lapsen kannalta turvallisia on nuo koiralle suun kautta annettavat valmisteet jotka tappavat punkit kun punkki imee koiran verta, eli lapsi ei siis saa käsiinsä tuota lääkeainetta esim. koiraa silitellessä. Bravecto ja NexGard ovat ainakin tällaisia valmisteita, tarkempaa tietoa noista löytyy ihan googlettamalla. Eläinlääkäriasemilta saa, itse hain juuri tänään koiralle tuota NexGardia.

Hyi punkit on kyllä ällöttäviä :(

Nyt kun tuntuu että on tämä hulinakausi päällä, ainakin meidän neidillä niin miten teillä muilla onko ongelmia nukuttamisen suhteen, lähinnä iltaisin? Eilen taas yritin 2,5 h saada tyttöä yöunille, huoh. Aina vain nousi sängyssä ylös eikä nukahtanut syliinkään..mutta sitten tietty loppujen lopuksi nukahti. Mietin että kun meillä otetaan usein vielä illallakin pienet unet eli 16-17 aikaan , että pitäisiköhän noista luopua?! monetko päikkärit muilla vielä nukutaan?
Yöt on myös aika rikkonaisia..heräilee 2-3 krt yössä ( ei sinänsä paha, verrattuna vauva-ajan herätyksiin), tutilla nukahtaa suht helposti uudelleen mutta monena yönä pitänyt antaa maitoa siinä 03.00-04.00 maissa, vaikka puolen vuoden iässä lopetti yösyömisen kokonaan. Viime yönä tosin annoin vettä :D ja se auttoi ja nukahti uudelleen, ihme! mietin että onko se vain läheisyyden kaipuuta kun herää tuohon aikaan haluamaan tuttipulloa?!

Täälläkin ajoittain ongelmia nukahtamisen kanssa! Varmaan jotain vaihetta, ainakin neuvolalääkäri sanoi, että tää 8-10kk ikä on myös hieman hulinaa nukkumisten suhteen. Mie imetän niin meilläki heräilee pitkin yötä, ehkä sen pari kolme kertaa, joskus rauhoittuu silittämällä ja joskus ottaa maitohuikat, että voi kyseessä olla ihan oikeastikin nälkä/jano. Eikä alle vuoden ikäisen yö oo suinkaan mitään 10h (ainakaan kovin monen). Itun sivuilla on kuva missä vuoden ikäissen kokonainen yö on sen viitisen tuntia kerrallaan :) Oon miettinyt että ihan luonnollista vauvan heräillä öisin tarkastamaan, että kaikki on edelleen ok ja nukkumista voi jatkaa turvallisin mielin :)

Vaihetta, vaihetta siis :)

Meillä on tällä hetkellä hyvä vaihe menossa nukkumisen suhteen, kun pitkään kesti hulinaa. Viime yönä nukkui klo 21-5, sitten söi ja jatkoi unia melkein seitsemään. Pitkään oli sitä että heräili monta kertaa yössä, saattoi joskus valvoa tunnin aamuyöstä yms. ja sitten heräsi klo 5-6 eikä enää millään nukahtanut ees viereen. Tassuttamalla sain yleensä nukahtamaan, mut olihan se melko taistelua välillä.
Meillä päikkärit on menny jo jonkin aikaa niin, että nukkuu n. klo 9 puolisen tuntia ja klo 14 aikaan pari tuntia. Menee nukkumaan 20-21. Nukahtaminen yleensä helppoa kun valvoo sen 4-5h, niin on aika väsynyt jo.
Olishan se ihana että tämmönen selkeä rytmi jatkuis ja yöt menis noin ihanasti et vasta viideltä söisi, mut uskon että pian se tästä taas hulinaksi muuttuu meilläkin.:) ei nämä ns "hyvät" jaksot ole koskaan jääneet pysyviksi.:D

Meillä myös aikalailla tuollainen päiväunirytmi eli aamusella nukkuu n. 30min-1h ja päivällä n. 13.00 aikaan pari tuntia, joskus jos aamupäikkärit jää välistä niin menee heti lounaan jälkeen 11.00 jälkeen päikkäreille ja silloin pitää illasta ottaa vielä yhdet unet. Tänään ei ole nukkunut iltaunia ja hyvältä vaikuttaa nyt, että alkaa väsy painamaan :) että ehkä ei mene yöunille meno ihan 22.00 saakka.

Joo yhtä vaihetta tuntuu olevan kokoajan :) samalla kun jokin asia helpottuu niin tulee seuraava asia. Ihanaa mutta välillä väsyttävää itselle <3

kodinhoidon tukihan ei ole mitenkään sidottu hoitovapaaseen :) Eli voi olla vaikka kokopäivä töissä mutta jos lapsi hoidetaan kotona niin on oikeutettu kodinhoidon tukeen :) pitääpä se hakemus itekki tehdä! :)

Mä just tänään koitin selittää tytölle, että nyt kun ottanut tavaksi nukkua 9h putkeen yöunia niin enää ei voi sit muuttaa tota ja alkaa heräileen öisin. Ja nyt kun 'sanoin' tän ääneen niin ihan varmasti heräily alkaa taas tänä yönä

Asiasta kukkaruukkuun, ne jotka imetti mutta lopetti jo niin onko teidän rinnat muuttuneet/lässähtäneet?? Musta tuntuu että niistä vähistä mitä ennen raskautta/imetystä oli, ei oo jäljellä paljo mitään :/

Takaisin