Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin alko ulkomaanreissun aikana/jälkeen unihommat sujumaan todella hyvin. Yleensä menee nukkuun 22:30-23:00 (juu, aika myöhään kyllä, mut sopii meidän rytmiin :) ) ja herää joskus 6:30-7:30 syömään ja noustaan ylös 8:30-9:30 välillä. Joskus saattaa herätä aamuyöstä, mut tutilla jatkaa unia.

Niin ja päikkäreille menee 2-3 tunnin päästä heräämisestä ja normaalisti unet on 1,5h luokkaa. Sit myöhemmin vielä toiset samanmoiset. Ja saattaapa vielä iltasella torkahtaa miniunet, mut yleensä mennään kaksilla päikkäreillä.

Saa nähdä nyt tosin jatkossa, kun meillä on podettu tiistaista lähtien aika kovaa flunssaa ja eilen oli vähän lämpöäkin, et miten yöt alkaa sujua kun tervehtyy. Nyt on ollu enismmäiset yöt ikinä, et on keskellä yötä herännyt kunnolla ylös, eikä tutti tai pullo oo auttanu nukahtamaan. Nyt on joutunut nukuttaa rattaissa muutaman kerran uudelleen uneen ja nostaa sit vasta omaan sänkyyn.

Päikkärit on kyllä sitävastoin lisääntyny ja pidentyny. Nytkin kohta 2,5h nukkunu ulkona ja äsken piti käydä tarkistaan, et varmasti hengittää. Ilmeisesti ulkona vähän viileämmässä ja kosteammassa ilmassa on parempi hengittää, kun ei oo niin tukossa. Mut onhan nää niin poloisia pikkuiset, kun on sairaana. :(

Ai niin ja ois mukava kuulla että miten usein/paljon kerrallaan teidän pikkuiset nykyään syö? Meillä on syöty kiinteitä jo kohta 4kk, joten ois kiva tietää et millaisissa määrissä muilla mennään?

Meillä syödään n. 50-100g/3krt päivässä. Mä haluaisin et söis enemmänkin kun on tommonen tiitiäinen, mutta minkäs teet kun ei uppoa enempää.

Jos jollain on hyviä vinkkejä millä ruuan saa maistumaan niin kertokaa mullekin ;)

Meillä poika syö kyllä uskomattoman hyvin :) 4 kertaa PV 200-250 g kerta annoksena ja kaikki käy meidän pienelle :)
Yöt on ollut meillä taas hieman levottomia toivottavasti kohta vähän helpottaisi :)
Ja kiitos ihanien raskaus hormonien ansiosta mua ärsyttää kaikki paitsi oma poika :D

Meillä syö 4-5 krt päivässä, riippuen vähän päiväunista yms. Kerta-annokset vaihtelee, aamupuuroa <<50g, muut annokset 50-100g paitsi iltapuuroa saattaa joskus upota jopa 150g. Imetän (ihme kyllä) edelleen, pullon tyttö hylkäsi kuukausi sitten, ilmeisesti kiinteät täyttää sen verran masua ettei lisämaitoa enää vaadi. Meillä on taasen viimesen kuukauden aikana yöt ollu aivan unelmia. Ei oo kertaakaan heränny yön aikana, nukahtaa illalla tosi helposti n. 21.30 ja herää joko 8 maissa tai sit niinku tänään niin vasta 9.30. Oikea unelmalapsi ollu noitten yöunien suhteen kyllä aina :)

Mamatson: Auttasko jos koittais lisätä vielä neljännen aterian päivään? En tiiä silti kannattaako noista kiinteistä niin ressata, jos kasvua tulee tasasesti ja vauvan vointi on muutoin hyvä. Kyllä ne määrät pikkuhiljaa siitä kasvaa :) itestä tuntuu että saa olla jatkuvasti tekemässä pakastimeen uutta ruokasatsia ku syö nykyään jo noinki hyvin. Meillä ei alussa uponnu muuta ruokaa melkeen yhtään jos imetin ennen ruokailua, mut nykyään oon imettäny ihan sillon ku lapsi haluaa (syystä että kaikkien hermojen kannalta paras ratkaisu ;)) ja ruoka-aikoina antanu kiinteitä, ajatuksella että syö minkä syö. Ja pikkuhiljaa nuo määrät on tohonki pisteeseen kasvanu.

Sama homma, tuntuu että koko ajan saa olla tekemässä ruokaa vauvalle vaikka kuinka yrittäs tehdä ison satsin pakkaseen. Meillä syö 4-5 kertaa, yleensä 5. Annoskoot 100-200g välillä. Lisäksi tissiä syö jonkin ajan kuluttua kiinteän aterian jälkeen ja muutenkin jos tuntuu että haluaa. Ihan kivasti maistuu kaikki ruuat, ei erityisemmin nirsoile.

Meilläkään ei oo nirsoilija,kaikki menee,noh,makeet soset tietty vielä paremmin... tytölle puhkesi ylös etuhammas,on se kyllä päivisin olluki viimeset pari viikkoa melko kiukkunen. Onneks ei tosiaan yöuniin oo vaikuttanu.

Ihan pakko kysyä että miten kummassa jotkut teistä ehtii syödä 5 kertaa päivässä? Meillä syödään 3-4. Ja siinäkin on hommaa valmistelujen ja siivoamisten kanssa ja sumplimista että mihin väleihin. Ruokaa menee vaihtelevasti, en punnitse, tyttö syö sen verran kun haluaa, ja saa tissiä kun haluaa. Ulkoillakin yrititään ja nähdä ihmisiä.. Mä elän pääsääntöisesti kahvilla, leivällä ja banaanilla, tai muulla ton pikkuisen aamupalajämillä, ja vitaaminilisillä. Syön vain kunnon ruokaa kun sen joku jaksaa tehä. Täällä nukutaan 1-3 päiväunet ja mennään nukkumaan 20-21 aikoihin ja herätään 07-08 aikoihin. Illat yhteentoista asti ovat levottomia, 2-5 kertaa saa käydä nukuttamassa uudestaan kun tyttö nousee itkemään. Ja ihan selvästi painajaiset / itku-unet ovat meillä nyt lisääntyneet. Ikää siis 9 kk. Täällä seistään ja liikutaan 1 käden tuen varassa ja "juostaan" konttaamalla.

Meidän ruokailut riippuu ihan päivistä. Jos herätään klo 6 saattaa se 5 ruokaa mennä. Joskus vauva selkeesti halukkaampi syömään. Koko ajan saa tehdä ruokaa. Päivällisen kun syö klo 16-17 niin vielä saa iltapuuron keittää. Toisinaan syö sen toisinaan ei. Tissimaito on kyllä periaatteessa vauvan pääravinto sinne 1 vuotiaaksi asti ja lapset eritavalla kiinnostuu ruuasta.

En minäkään ruokamääriä punnitse, eilen huvikseen punnitsin pakasterasiaan tehdyn pöperön, ja yleensä tyttö syö sen kokonaan. Suunnileen taitaa olla kaikissa rasioissa se 200g kun silmämääräisesti ne täytän.:)

Meillä tyttö herää nykyisin klo 6.30-7, aamupuuron syö klo 8.30, ja menee 9-10 välillä puolen tunnin päikkäreille. Klo 11.30-12 syö lounaan. Ennen iltapäivän päikkäreitä syö joskus purkillisen hedelmä- tai marjasosetta, se jää meillä joskus syömättä ja syö vain tissiä... Päikkäreiden jälkeen syö päivällisen ja klo 20 iltapuuron. Ja lisäksi imetän vähän joka välissä. Mut ei musta silti tunnu että meillä oltais koko ajan syömässä vaikka 4-5 kertaa syökin... :D Ehditään hyvin käymään kerhossa, kaupungilla, kylässä kavereilla, ulkoilemassa yms.
Tyttö on kyllä suht reipas syömään, eikä mulla oo semmosta et tuntuis että menee valmisteluihin tai siivoamisiin aikaa. Ruuat otan pakkasesta ja sulatan mikrossa. Eri juttu olis jos sormiruokailis enemmän, siinä saisi siivota enemmän ja ehkä valmistellakin? Aika vähän sitä meillä nimittäin harrastetaan.
Näistä ruoka- ja päikkäriajoista on meillä tullut aika rutiinia, ja olen tykännyt kyllä että on selkeä päivärytmi, vaikka pikkuvauva-aikana en pitänyt sitä niin tärkeänä juttuna. En nyt niin kelloa tuijottaen noudata, mutta suunnilleen.:)

Meilläkin menee heittämällä tuo 5 krt päivässä, vaikka arkisin varsinkin käydään yleensä joka päivä ulkoileen ja useampana päivänä kyläileen joko päiväsaikaan ku mies töissä tai sit iltaisin koko poppoolla. Siihen normi urheilut päälle yms. mut ei kyllä tunnu et ois yhtään kiireistä. :) Meillä syödään aamupuuro klo 9-10 välillä. Liharuoka 12-30, hedelmää (tää saattaa joskus skippaantua) 15-16 ja kasvisruoka about 19 nurkilla. Iltapuuro klo 21:30-22. Pulloa syö yleensä nukkumaan alkaessa eli 2x90-150ml päikkäreillä. Illalla ennen yöunia about 100ml ja yöllä/aamulla kerran n. 90-150ml.

Teen yleensä ruuat minigrippusseihin pakkaseen n. 2 vkoks kerrallaan ja sieltä sulatan kuumassa vedessä tai joskus mikrossa. Hedelmät/marjat syödään sit tuoreena tai pakkasesta tai aika paljon menee kyl hedelmäpilttiä.. Eli päivisin en tee safkaa kun aamupuuron (5min) ja sit ruuan kun mies tulee töistä. Sitä syödään sit joskus seuraavanakin päivänä..

Meillä poika pituudessa yläkäyrillä ja painossa keskikäyrillä, eli varmaan saa ihan tarpeeksi syödäkseen. Kasvaa ihan hullua vauhtia. Nyt käytetään 74-80 vaatteita pääosin. Jotain 86 on myös, jos on pienempää kokoa.

Niin joo, ja itsekin kerkeän kyllä ihan hyvin syömään ja tekemään ruokaa. Omat ruuat teen niin että isompi annos voi riittää sen 2-3 päivää. Sen teen yleensä silloin kun vauva on päiväunilla. Vauvan ruuat teen silloin kun mies on kotona ja touhuaa lapsen kanssa. Mulla menee pieni ikuisuus noissa vauvan ruokien teossa, kun pitää kuoria, pilkkoa, keittää, soseuttaa ja vielä pakata rasioihin. On siinä kyllä homma.:D

Itelläki lempparisafkanlaitto on just tuon takia bataatti, kukka- ja parsakaalit, kun niissä ei oo niin kova homma. Teen ne höyryttämällä ja sit soseutuksen jälkeen isoon minigrip pussiin, josta saa helposti pursotettua pieniin minigrip pusseihin. Lihat keitän/paistan uunissa ja soseutuksen jälkeen sama juttu, mut isoihin jääpalamuotteihin. On sit kätevä yhdistellä eri lihoja ja kasvissoseita.

Mut joo, vierähtäähän tuossa kyllä tovi :) Espanjassa hoksasin kuin iisiä pilttien kans, mut toisaalta tulee sit niitä puteleita nurkat täyteen. Ja onhan se kyllä kalliimpaakin..

No joo, mä teen noitten lisäksi monesti maissi- kesäkurpitsa- ja päärynäsosetta. Päärynäsose menee puuron kanssa, kaupan soseen kanssa ei uppoa niin hyvin. Lihat teen keittämällä ja ne pakastan niissä jääpalamuoteissa. Mut hyvä idea toi että laittais eka isoon pussiin ja pursottaa sitten pienempiin pusseihin. Mä yleensä laitan eka rasioihin ja kun rasiat loppuu niin mimigrip-pusseihin loput.
Kyllähän se varmasti halvempaa on tehdä itse ja mua just tuo purkkien kerääntyminen ärsyttää. Niitä on tarpeeksi noitten hedelmä- ja marjasoseidenkin ansiosta.:)

Aa, en ajatellutkaan loppuun asti. Soseethan uppoo nopeammin kun sormiruoka.. Meillä ollaan alusta asti sormiruokailtu. Syö itse käsin, haarukalla tai lusikalla. Avitan vain lusikan\haarukan täytössä, muuten äitillä ei ole mitään asiaa sohimaan tytön ruokailualueelle. Suuttuu vaan jos yritän ees auttaa jossain..

No on se sitten varmaan vähän eri juttu, jos vaan sormiruokailee.:) Mä oon todennut että mun hermot ei kestäisi pelkkää sormiruokailua. Mitä ollaan sitä kokeiltu, niin on ollut niin kamalan sotkuista ja hidasta hommaa, eli ei yhtään meidän juttu. :D tyttö kyllä tykkäsi kun annoin keitettyä pottua ja bataattia, mut mieluummin saa harjoitella nuilla kurkuilla, maisseilla ja hedelmillä yms. kun ei tule niin paljon sotkua.

Meillä myös sormiruokaillaan! Vasta nyt ollaan mekin päästy siihen 5 kertaa ruokaa päivässä rytmiin ja edelleen joskus on päiviä, kun lapsi syö kiinteitä vain neljästi. Ja iltapuuro kyllä menee lusikalla äitin kädestä, mikä ei näy haittaavan poikaa, kun aina on pieni suu kuin linnunpojalla :D

Minkälaisia ruokia sormiruokailette ja minkälaisina/kokoisina paloina? Minä olen silloin tällöin antanut kurkkua ja tomaattia ja jonkun kerran banaania. En oikein ole uskaltanut kunnolla kokeilla sormiruokailua, kun poika tunkee kaiken kokonaan suuhun ja meinaa tukehtua.

Mä tein keitetyistä bataateista ja perunoista semmosia tikkuja, jotka tosin hajosi kun otti käteen. Sit keitettyä kukkakaalia oon myös antanu ja maissia. Itsetehtyä leipää silloin tällöin. Sit hedelmistä oon antanu vaan banaania ja päärynää. Päärynä ja varmaan omenakin on käteviä silleen, et poistaa siemenet omenaporalla ja sit leikkaa viipaleiksi. Pysyy hyvin kädessä kun on reikä hedelmäviipaleen keskellä.:)

Voi hyvänen aika miten voikin vauva hikoilla nyt kun on lämpimämpää! Ei kyllä tarvi juuri mitään vaatetta ulos. Ja talven nukkui sisällä yöpuku päällä, niin nyt pitäny laittaa vaan body yöksi kun on muuten ihan hiestä märkä. Sama homma kun imettää, niin hiukset märkänä hiestä. Aina on ollut lämminverinen kyllä, mut tuskaa tulee olemaan kesähelteillä. Ostin semmosia söpöjä pikkupöksyjä, et voi pahmimmilla helteillä vetäistä semmoset vaipan päälle, niin ei tarvi ihan pelkkä vaippa päällä olla.:) mites muilla, onko tarennu olla pihalla?:D ihanat säät kyllä.

Takaisin