Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttö oppi nyt miten päästään istumaan ite. Saa kyllä vahdata nyt koko ajan että ei sitte vahingossa kippaa selälleen. Konttaamaan lähteminen on aivan hilkulla kans, koko ajan kontillaan on ja siitä asennosta tosiaan istumaanki menee.

Ihan kauheen nopeesti tuntuu nyt tulevan uusia taitoja!

Aika menee kyllä haipakkaa. Vaihdoin juuri kaappiin koon 68 vaatteet ja siivosin pienet pois. Vähän haikeaksi veti kun viikkasin talteen ne vaatteet millä tultiin sairaalasta kotiin. Ne vaikutti niin kauheen pieniltä ja olivat sillon kovin isot tytölle.

Meillä ryömitään kovenevalla vauhdilla, testataan konttausasentoa ja kiivetään tukea vasten polvi-istuntaan/seisontaan. Kovasti tyttö tahtoo pystyyn vaikkei istuakkaan osaa vielä. Ja viime yönä tyttö nukkui 11.5h putkeen ekaa kertaa. Kerran yöllä tuttia nostettiin, mutta muuten meni putkeen. Mä tosin en nukkunut ihan noin hyvin, kun kävin aina välillä katsomassa, että joko syötäs jotain...

Nyt on ekaa kertaa tullut itelle pieni vauva kuume, että jos sen kakkosen tekisi myös. Juteltiin lääkärin kanssa kuukausi sitten, että jos syksyyn mennessä ei natsaa niin sitten pitää taas keskustella mahdollisista hormoonilisistä kuten tän ekankin kanssa. Toivon kovasti, että toinen tulis ns.luonnollisesti yllärinä eikä tarvis alkaa ressaan sen tekemisen kanssa. Hyvin tässä 8kk aikana oon unohtanut sen synnytyksen ;)

Mamatson: jospa teille käy kuin meille että tuli ekasta kierrosta mitä en osannut odottaa kun esikoista tehtiin 1v8kk :D

Joo se on kumma miten sen synnytyksen unohtaa. Hauska lukea joskus jotain blogeja jotka on kirjoitettu vähän jälkeen synnytyksen.

Meillä menee niin hyvin vauvan kanssa että melkein voisi jo haaveilla kakkosesta. huom melkein :grin Onko teillä ollut toiveena jompikumpi sukupuoli vai vain niin, että kunhan on terve?
Vai saako sellaista edes toivoa:oops:
Jotenkin musta tuntuu että mun mies olisi parempi isä tyttölapsille. :grin Esikoinen siis tyttö. :smiley-angelic002

Mä oon aina toivonut tyttöä mutta nyt kun on maailman ihaninman pienen pojan äiti niin ei sillä niin väliä ole kumpi seuraava on :) oishan se ihan kiva jos olisi tyttö ja poika mutta poika on myös ihan yhtä tervetullut <3 jos on poika niin ei ainakaan vaatteita tarvii ostella ;)

Nonnih, tänään laskettiin pinnasängynpohja alas, kun tyttö oppi nouseen seisomaan tukea vasten.

Se myös koitti tänään kamikazehyppyjä hoitopöydältä, hyvä että sai ajoissa kiinni ettei oikeasti tippunut. Sydän kurkussa monta kertaa yhden päivän aikana.

Haettiin Ikeasta pöydänkulmiin suojuksia yms ettei ihan päätään halkaisis heti, mutta ekat mustelmat koristaa jo silmäkulmaa.

Nyt pitää kasvattaa silmät selkään. Käääääääk!!!!!!

Kaatuuko muitten vauvat ihan tönkkösuorana selällee? Tääl saa olla ihan sydän kurkussa, ku tyyppi saa pöngettyä muutamista paikoista ittesä ylös ja sit päästää toisen tai välillä molemmat kädet irti tai yrittää lähteä kävelemään tukea vasten. Mä oon nähny, että vauvat kaatuis pyllylleen, mutta oppiiko ne vasta myöhemmin sen? Yks päivä vauva nous pinnasängyssä polvilleen, päästi kädet irti ja löi hampaat sängynlaitaan :banghead: Miten tolla on niin suuret luulot omista kyvyistään??! Ja joka kolhusta tulee itelle kauheen huono mieli, kun ei oo kerenny väliin.

Meillä ei ainakaan vielä osata pyllähtää ollenkaan polviseisonnasta tai seisaaltaan. Kaatuu mihin suuntaan vaan ihan suorilta ja kolhut on sen mukasia. Mun on pakko kasata matkasänky olkkariin leikkikehäks että pääsen vessaan ens viikolla ilman lasta.

Matkasänky voiski toimia. Meil ei osata viel niin hyvin nousta ylös, että matkasängyssä edes onnistuis. Oon välillä laittanu vauvan kävelytuoliin, että pääsen ovi auki vessaan, mutta se nyt ei ainakaan edesauta tasapainon oppimista.

Voi että miten ihania aikoja meillä on vielä edessä!:D meillä onneksi tyttö vasta ryömii, eikä vielä tarvi pahemmin juosta perässä, kun on aika tyytyväinen paikallaan ollessaankin lattialla lelujen kanssa.:) niitten perässä ryömii, ja koiran. Sillon saa vähän enemmän vahtia ettei ihan sitä häiriköisi ja repisi turkista yms.

Onko kukaan alkanut miettiä millaisen turvaistuimen hankkii kaukalon jälkeen? Minusta kauheen vaikeaa, kun on niin paljon mistä valita. Kaukalon valinta oli niin helppo homma, mut tämä istuin... hohhoijaa.:D vielä ei ole mikään kamala kiire, mut pikku hiljaa oon koittanut vertailla. Haluttas ostaa joku pitkäikäinen, vaikka 9-25kg istuin, niin ei tarvis koko ajan olla ostamassa uutta. Ja onhan ne aikas kalliitakin niin saa sitä hintojakin vertailla. Tärkeimpänä kriteerinä tietenkin turvallisuus. Tuntuu, että kaikissa istuimissa on aina joku vika, miksi se ei sit mulle kelpaakaan.:D

Onko joku jäämässä hoitovapaalle äitiysloman jälkeen? Millanen säätö kelan suhteen tuo on tai mitä lappusia tulee täyttää? Oliko niin että hoitovapaalla saa kodinhoidontukea, joka on jotain about reilu 300€/kk?

Sillä kysyn, ku aion venyttää itse töihinpaluuta siten, et pidän äitiysloman perään viime vuoden loput kesälomat, ja uudet kertyneet lomat pois ja sen jälkeen pitäs parilla viikolla vielä siirtää töihinmenoa, et hoitohommelit menis järkevästi ja poitsu ois melkein sen vuoden ikäinen, kun aloittaa hoidon. Mietin tässä et miten tuon parin viikon suhteen tekisin. Et otanko vaan palkattomana ton pari vk vai alanko säätää kelan kans vai mitä tekis.. Eli onko kukaan viel selvittäny tuota hoitovapaa hommelia :)

On muuten hurjan nopeeta tuo kasvu ja kehitys. Kotona ollessa en niin herkästi sitä huomaa, mut oltiin just pari vk reissussa ja kun tultiin kotiin, niin sai alkaa miettiin sisustamista uudelleen, kun pikkukaveri alkaa olla niin vikkelä ryömimään ja kukkapurkit, taulut ym. lähellä lattiaa olevat keveämmät jutut on niiiiin kiinnostavia. :)

Viime yö mentiin ekaa kertaa ilman heräämistä, ah että oli kivaaaa! Kaiken lisäksi nukuttiin vieläpä puoli kymmeneen! (Tai minä nukuin, napu heräs varmaan jo aiemmin, mutta touhuili omassa sängyssään varmaan hyvän tovin, ennen kuin huuteli mut hereille :) )

Meillä tollaset hirveet kaatumiset yms kesti pari viikkoa. Nyt ollaan jo pitkään vältytty mustelmilla. Väsyneenä välillä vielä horjuu. Eli onneksi nopeasti oppivat. Toi alku on välillä kyllä niin sydäntä kylmäävää

Mun mielestä se kodinhoidontuki on just jotain 300e luokkaa, mutta en ole vielä sen kummemmin selvittänyt. Itse aion kans jäädä kesäksi vielä tytön kanssa kotiin, ja palata töihin vasta kun on vähintäänkin sen vuoden ikäinen. Pitäisi alkaa selvittelemään tuota hommaa, kun ei tässä ole enää kuin toukokuu vanhempainvapaata jäljellä.:/ hullua et pitäisi muka ensi kuussa palata töihin, mihin tämä aika on menny?!

Mä oon hakenut sen kotihoidon tuen joka on about 340€ - verot. Tämän lisäksi voi saada hoitolisää jos perheen tulot ovat alle tietyn määrän. Tuet voi kaikki hakea kelan nettisivuilla ja liitteet laittaa valokuvina. Liitteenä tarvittiin puolison tuloista tietoa. Taisi olla palkkanauha mistä näkyy viime vuoden tulot ja tän vuoden viimisin palkka.

Itse oon kotona ainakin tammikuuhun 2017 ja mielellään syksyyn 2017 eli sitten tuo pikkutirppa täyttäs 2v niin voisin laittaa hoitoon. :)

Siinä hakemuksen täyttämisessä menee ehkä 5-10min max eli ei iso homma!

kotihoidon tuesta; minä olen hakenut myös sitä eli kun 21.5 loppuu mulla äippäloma niin 22.5 alkaa kotihoidontuki pyörimään ja toukokuulta saan sen ajalta 22.5-31.5, ja sen kotihoidontuenhan saa vaikka pidät lomia..mulla on myös kesäloma heti äippäloman jälkeen ja sitten oon töistä virallisesti hoitovapaalla elokuun puoliväliin. Niin kauan saa sitä kotihoidontukea kun lapsi menee hoitoon. Meillä isi ja isovanhemmat hoitaa syksyn tyttöä niin ei vielä mene päivähoitoon, vasta 2017 tammikuussa.

Meillä on myös alettu ryömimään ja konttaaminenkin on ihan hilkulla :) eilen pääsi myös ekan kerran itekseen istumaan selällään ollessaan. Meillä tulee nyt hampaita urakalla, kaksi yhtäaikaa ylös, kiukkuisuutta on siis ollut ilmassa,huoh! Yötkin on muuttunut nyt 8kk täytettyään katkonaisiksi, heräilee pari kolme kertaa yössä ja tuttia pitää nostella..herää usein myös puoli viiden maissa aamulla ja maitoa täytyy antaa, vaikka 6kk:n jälkeen ei ole tarvinnut yösyöttöä. jatkaa onneksi usein unia vielä seiskaan tuon syötön jälkeen.

Ihanaa kun tulee kevät ja kesä, pääsee keinumaan puistoon ja muuta kivaa :)

Takaisin