Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin pyrin 6 kk täysimetykseen, mutta tyttö reilu 5 kk iässä nappasi mun ruokaa ja se tuli samantien nieltyä, ja kaiken muunkin sen jälkeen, niin päättelin että kyllä hän sitten on valmis.. Oli kyllä itellä totuttelemista ajatukseen. Painostusta perunaan ollaan saatu jo monta kk. Mut ei olla vielä ees maustettu :P

Täällä vielä "kitkutellaan" täysimetyksellä :) Muistan hyvin ne illat syys-lokakuussa, kun vauva oli rinnalla tunteja illasta ja tuntui, ettei maito vain riitä. Onneksi meillä neuvolassa pääsi vaikka joka maanantai avoneuvolaan punnitukseen, jos epäilytti vauvan painonkehitys. Painoa on tullut joka kuussa tosi hienosti, joten kyllä se maito sitten kuitenkin riittää :) Ehkä vielä ensi viikko imetetään ja sitten 20. päivä aloitellaan maistelu. Vauva täyttää 6 kuukautta 23. päivä.

Jokainen tekee lapsen ruokinnan omalla tyylillään :) Tärkeintä ei onneksi ole se, onko lapsi pulloruokittu vai täysimetetty, vaan se, että lapsi saa mahansa täyteen!

Mä katoin mun tekstejä ja ne on kirjoitusvirheitä täynnä.. Hemmetti kun en osaa ottaa tabletista pois päältä automaatista tekstin korjausta..

Meillä pari viikkoa vaja 6kk mutta nyt jo aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Toki annokset on pieniä mutta painon takia ollaan aloitettu ja sitä kautta myös saatu rutiinia päiviin ja illat helpommiksi. Toki imetän väleissä kiinteiden yhteydessä :)

Meillä syödään kaks kertaa päivässä. Ns. Lounas ja välipala/päivällinen. Koitan et toinen noista ois vihanneksia ja nyt kanaa, joka tuntuu maistuvan ja toinen puuroa ja/tai hedelmäsosetta.

Maanantaina meillä 6kk lääkäri ja sielä pitää taas jutella tytön syömisistä. Paino kertoo onko tää hyvä nyt vai pitäskö antaa jo enemmän. Pari viikkoa sitten mitattiin 64cm ja 6175g.

Meillä onneksi jo todettiin että neiti vain on siro mutta ymmärrän toki että th tekee vain työnsä ja jos kone hälyttää liian alhasta käyrää niin.. no painoa onneksi ollaan saatu hyvin, johtu ne sitten kiinteistä tai ei. Kana on pop täälläkin! Nyt yritetty kalaa ja possuakin :)

Mamatson, meillä on melkein samat mitat! Joskus mua huolettaa toi paino jos alan vertailemaan muihin vauvoihin.. Mutta kun tyttö energinen ja tyytyväinen ja vaippoja pissavaippoja tulee 5-7 ja 1-2 kakkaa, niin kyllähän se ruokaa saa. Mä oon ollut vielä pienempi vauva ja nyt oon 170 cm pitkä.

Meillä painettiin 5,5kk 6265g ja 66cm.. A on kaikkia ikätovereitaan vähintään parisen kiloa köykäsempi mutta niin kauan kun adhd meininki jatkuu, ruoka maistuu ja kakkaa ja pissaa riittää niin kaikki ok! :)

Juu tosiaan se 6 kk täysimetys oli tavoitteena ja olisi tyttö sillä kasvanutki ,mutta oli itse kiinnostunut ruuasta ja nappasi pöydältä kurkun mikä oli siinä kokeilumielessä :) meil oli 6kk mitat 6,7kg ja 67cm pituus. Nollakäyrällä menty pitkän aikaa.

Mutta juu tärkeintä on edelleen se ,että vauva saa vatsan täyteen oli se sitten ämmää tai korviketta. Harmilliaen huono tilanne vaan monessa neuvolassa jos korviketta tyrkytetään vaikka ensisijaisesti olis kyse imetyksen tehostamisesta...

Hienoa! :) Meillä on viikon päästä 6kk neuvola. En kyllä hetkeäkään epäile etteikö paino olis noussut :)

Ihania keveitä kirppusia :) Nauttikaa kun haba ei oo vielä niin kovilla. Meidän poju on about 10kg ja pituus on varmaan jo jotain 70cm tai päälle. Ensvk tulee 6kk täyteen ja neuvola niin näkee mitat, mutta käsivarsiin ottaa jo kovasti! Turvakaukalossa kun kantaa niin kädet ja selkä huutaa hoosiannaa. Huhuh!

Viikko sitten oppi uuden metkun ja pomppii sylissä, niin hikeä pukkaa ja jalat mustelmilla! :D

On tää niin ihmeellistä ja ihanaa kun saa aitiopaikalta seurata kuin hurjaa tahtia kasvaa, kehittyy ja oppii koko ajan uutta. Omaa tahtoakin on alkanut löytyä jo kovasti.

Hyvää yötä foorumilaiset :)

Luo: Älä muuta sano :) ja joka viikko tulee jokin uusi juttu! :)
Ja pakko kyllä todeta että onneksi on pikku tsirpula kun tuon 6kg kantaminenkin kaukalossa saa mustelmat käsivarsiin :o

Luo1988: meilläkin opittu tuo sylissä pomppiminen ja ai että miten kivaa se on lapsen mielestä :D kovasti koitan varoa masua kun toi meidän poika taitaa olla potku nyrkkeilijä sellaiset voimat jo pienellä että huh huh :D oli eilen pakko käydä ultrassa ja siellä oli elävä sikiö ja sydän pamppaili todella hienosti <3

7+3 tai 7+5 tarkentuu nt ultrassa :) vähän sekä että :D kaikki sinänsä uutta mutta sinänsä tuttua :) masussa on kummiskin eri vauva ja nyt mulla on jo tuo esikoinen mistä pidän huolta :) torstaina olisi eka neuvola :)

Zeinika: eipä! Meillä kieli ulkona ja silmät sikkuralla voitas pomppia aamusta iltaan :) Ihanaa raskausaikaa sulle, nyt varmaan osaa nauttia vielä ihan eri tavalla kun tietää jo etukäteen juttuja. :)

Mä just soittelin työpaikalle ja eilen alustavasti sovittiin et alottaisin heinäkuun alkupuolella, mut vähän tultiin vielä toisiin ajatuksiin ja mietin et jos sittenkin vasta elokuun alusta.. Saas nähdä! Kiva palata töihin, mut ihan kiva että sinne on vielä aikaa niin on jotain mitä odottaa ;)

Ootteko muuten vielä matkustellu ulkomaille vauvan kanssa? Jos niin mitä erityistä ootte hoksannu et kannattee huomioida?

Mä soittelin kans palkanlaskijalle mutta kyllä ainakin tän vuoden olen kotona. Elokuun alku olis ehkä hoidon kannalta parempi? Heinäkuussa monet lomailee ja käytössä on varahoitopaikat. Sitten taas alkaa kaikki alusta kun syyskausi alkaa. Siis jos vie kunnalliseen hoitoon :)

Me käytiin jouluna "ulkomailla" eli lennettiin Sveitsistä Suomeen. Tolla reissulla kirkastu matkarattaiden merkitys, jotka nyt on hankittu jo valmiiksi kun tullaan taas maaliskuun alussa käymään. Ekalla reissulla oli turvakaukalo mukana ja se oli kätevä, mutta sen raahaaminen ihan kamalaa. Nyt ollaan jo valmisteltu Suomeen lainaistuimet ja vaunut.

Lennolle mukaan lapsen lempileluja pari ja joku harso jolla vähä peittää kun imettää, jos vaan lapsi jaksaa olla sen harson alla. Meillä ei jaksa enää. Niin ja mieluummin aamu/päivälennot, että perillä iltarutiinit pysyis ennallaan.

Meillä tyttöä jännitti nousut ja laskut, mutta muuten lennot meni hyvin. Otti pieniä päiväunia ja ihmetteli ikkunaa ja leikki sylissä.

Niin ja perillä meni aina pari päivää siihen, että tyttö tottu uuteen paikkaan. Liikuttiin aika paljon paikasta toiseen ja sen seurauksena tyttö ei ottanut joululoman aikana painoa melkein yhtään lisää. Eli sekin kannattaa huomioida, että lapsi saattaa tarvita sopeutumisaikaa vaikka vanhemmat oiskin kokoajan paikalla.

Meillä ei peitellä imetyksen aikana, tyttö vaan hermostuu siitä. En nyt tissi paljaana kulje, mutta jos jotakuta vaivaa imettäminen, niin voi kääntyä pois. Ainoa paikka missä en imetä julkisesti, on paikoissa missä on paljon lähi-idän\keskiaasian miesedustajia. (Mun mies on ite sieltä suunnilta, siksi on auennut niiden ajatusmaailmaa..)

Takaisin