Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo tämä sormiruokailu kuulostaa olevan todella trendi juttu nykyään :) ja tietty jotka sitä haluaa tehdä niin se on hyvä. Minä ajattelin myös että kun kunnolla istuu syöttärissä niin voisihan sitä antaa jonkun parsakaalin palasen samalla kun ite syötän neitiä lusikalla. ja myös hedelmät olisi hyvä antaa omiin käsiin. Evemoi ; kiitos rohkaisusta, ehkäpä me tosiaan tässä uskaltaudutaan siihen alkaa ainakin jossain määrin :)

Mä oon ymmärtänyt että tuo sormiruokailu on hyväksi sen vuoksi, että kun lapsi tutustuu maailmaan ja uusiin asioihin koskettelemalla ja maistelemalla, niin ruuasta innostuminen ja kaikenlaisiin ruokiin tottuminen voi helpottua tuon oman uteliaisuuden ts. sormiruokailun avulla. Vai oonko ihan metsässä?

Katsoin sattumalta joskus yhden dokkarin, jossa lapsilla oli todella rajoittunut ruokavalio, ja tähän haettiin apuja sillä, että lapsi sai itse tuuskata ruuan kanssa (vaikka sotkua tulikin) ja isommille lapsille ruuasta taiteiltiin mielenkiintoisia lapsellisia aterioita (hedelmäpaloista esim. nallen mallisia ym. ym.) korostettiin, että on tärkeä antaa lapsen "sotkea" ruualla - se on lapsen tapa tehdä tuttavuutta ruuan kanssa ja oppia. (Vaikka itellä kyllä valmiiksi otsasuoni nykii ajatuksesta että keittiö täynnä muruja ja möhnää.. :S)

Tuota perusteltiin sillä, että mietippä ite jos sulle vedettäs pussi päähän etkä tiedä mitä sulle annetaan vaan lusikalla lapattais suuhun jotain vierasta kampetta - saattais sitä itsekin vähän kakoa :)

Niin ja kukin tyylillään, omalle lapselle on varmasti paras se mikä on perheen tapa. Tää oli vaan vinkkinä, jos joku miettii että mitä järkeä. :) kiitos ja anteeksi ;)

Yhä useammalla lapsella on nykyään ihan älyttömiä rajoitteita ruuan kanssa ja useasti saavat itse päättää mitä syövät vaikka se on aikuisen tehtävä ohjata ja tietää mikä on hyväksi. Ajan kanssa tutustuen myös niihin epämiellyttäviin ruokiin ilman pakotteita mutta mahdollistamalla että kertoja tulee riittävästi ja ilman pakotteita.
Mä en vaan tajua tota ajatusta, joo lapset oppii käsillään yms. mutta ensin saadaan sotkea ja pelleillä ja sitten se kielletään. Hämmentyishän siinä vanhempikin ihminen. Miksi ei voi ottaa sitä lusikkaa alun alkaen siihen yhteiseen ruokailuun mukaan? Ja siis mä nyt oikeesti tarkoitan ruokaruuan sormiruokailua kuten peruna ja jauhelihakastike.

Täysin samaa mieltä Mirmelin kanssa. Jokainen tekee toki niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, mut mun mielestä jauhelihakastikkeet ja puurot yms syödään alusta asti niin kuin kuuluu. Mut semnoset ruuat mitkä syödään käsin muutenkin, niin saa alusta asti syödä itse sormiruokana. Sotkua saa varmasti aikaiseksi ihan tarpeeksi ilman että kaikki syödään käsin!:D

Saiko vauvoille valmistaa lihan paistamalla? Miksi mulle on jostain jääny semmonen mielikuva että pitää keittää tai uunissa?
Niin ja marjoista voi tehdä vaikka smoothien vauvalle; mustikoita, avokadoa, banaania esim ja vähän vettä/maitoa. :)

Sormiruokailu on mun mielestä vähän harhaanjohtava termi, kun eihän se ydinajatus ole siinä, että ruokailuvälineet olisi jotenki kiellettyjä, päinvastoinhan ne olis tarkotus saada mukaan heti ku niitten päälle vähänkään ymmärretään. Ja haarukanki voi aikuinen tökätä ruokapalaan valmiiksi kiinni, jos ei lapsi vielä osaa. Baby led weaning on minust vähän kuvaavampi, vaikken ihan tyytyväinen oo siihenkään :wink Mutta niin hieno taito kun se itse syöminen onkin, niin en ymmärrä, miksi lasta ei saisi myös syöttää. Ei siis tietenkään mitenkään pakolla ja enemmän kuin haluaisi syödä.

Joo siis samoilla linjoilla itsekin oon että semmoset sormiin käyvät ruuat voi opetella käsin, mutta esim soseita tai muuta tämmöstä "lämmintä ruokaa" ei kyllä itselläkään tulis tarjottua lapselle "sormeiluun" :)

Niin ja mirmeli voisko syy olla juurikin tuo uteliaisuus, eli lapsi oppii helpommin(?) tykkäämään monipuolisesta ruuasta, kun sillä saa tuuskata ja näin jää positiivisia muistijälkiä(?). Who knows. Sitten lusikkahommat ku sujui paremmin niin voi ohjata ruokailua "aikuisempaan" suuntaan. Mutta mene ja tiedä, ite varmaan teen sen mukaan miten oma pääkoppa antaa myöten, eli tilanteen mukaan :) ainiin, mutta pitikö sitä olla johdonmukainenkin.. ;)

Mä muutes paistoin tuon jauhelihan, auts! Pitääpä jatkossa keittää tai uunissa. Kiitti tiedosta!

Mä mietin kans tota jauhelihaa.. jauheliha KUULUU paistaa! :D tuskin siitä kukaan sairastuu :) mun kaveri oli tehnyt jauheliha-porkkanaraaste-kaurahiutale pötkylöitä :) mutta nyt kun mietin niin varmaan uunissa.

Niin ja mitä ruokailuun tulee, ei ole oikeaa eikä väärää tapaa ja onhan asiat lapsiriippuvaisiakin. Päiväkodin aikuisena lähes kymmenen vuotta hääränneenä on vain huomannut suuren muutoksen kasvatustavoissa.. vielä 13 vuotiaskaan ei ole valmis ottamaan vastuuta omista tekemisistään, saati vauvat/taaperoikäiset. Yksi asia josta väännettiin töissä päivittäin, oli syöminen ja vessassa käynti! Pakolla ketään ei saa syömään mutta on se huolestuttavaa kun 2,5 vuotias ei syö 9-10 tunnin päivän aikana mitään ja kotona kuulemma saa aina spagettia ja nakkeja.

Niin ja se miten tä mun juttu liittyy sormiruokaan, niin viittasin siihen lapsen oikeuteen sitten syödä mitä haluaa ilman että se tungetaan suuhun.
Meillä opetellaan kalaa nyt joka yököttää kunnolla ja vaikka antaisin sen käteen niin yököttäisi luultavasti yhtälailla. Mutta joka päivä maistellaan sen verran kun neiti antaa myöden, välillä yksi pikkupikkulusikka, välillä kaksi.. niin kävi kanankin kanssa ja nyt parin viikon jälkeen menee hyvällä ruokahalulla :)

Must on omituista, kun en tietoisesti harjota mitää ideologiaa vauvanhoidossa ja silti kaikelle mitä teet on olemassa joku hieno termi. Niinku meillä ilmeisesti on harjoitettu vauvantahtista imetystä, mikä nyt on kovasti pinnalla. Mulla ei vaan oo tullu mieleenkään, että jättäisin vauvan syöttämättä, jos se tissille haluaa. Nukuttamisessa käytän sitte kuulemma tassuttamista. Varmaa teen sen jotenki väärin, kun en ole lukenut yhtään kirjaa tai tutkimusta asiasta! :woot: Seuraavaksi väärin aijotaan sormiruokailla, kun meijän soseittenmaistelu on eittämättä pilannu jo koko touhun ja vauva saanu negatiivisen kuvan ruokailusta ja nyt on kohonnut riski sairastua syömishäiriöön! Ehkä vähän kärjistettyä, mutta tuntuu, että kaikki pitäis tehdä jollain kaavalla.

Bubu: juurikin näin! Ja kaikki on just niin maalaisjärkeä kun olla ja voi :D lapsentahtinen imetys tulee siitä kun ennen vanhaan lapset syötettiin 4h välein, jos huusi nälkäänsä nii annettiin huutaa.

Juu, no niinhän se on hassua, että sitten siirrytään aterimiin. En tiiä onko tää tämmöinen "laiskan äidin" ratkaisu ;) Ei tarvii soseutella erikseen mitään. Puurot tietty sit syötettynä vielä. Hyvin on tosiaan sormiruokailut onnistuneet, isompia paloja työntelee suusta kielellä pois, ihan niin kuin oppikirjoissakin sanotaan. Ja ruokahetket menee ihan mukavasti, kun vauva ruokailee samaan aikaan muiden kanssa :) Mut niinku puhetta, jokainen tavallaan :) Minullakin oli tavoite täysimettää 6kk saakka, mutta enemmän mentiin ton BWL mukaan, kun tyttö näytti olevansa kiinnostunut ruuasta ja nappaa sitä omineen ja vie suuhun sekä osaa istua suorassa..

Mirmeli, päiväkodissa näkee varmasti ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä :eek: Minun mielestä kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta maistaa pitää. Vaikea hahmottaa tosiaan, että jotkut on nirsoja, koska itse syön käytännössä mitä vaan ja lapsenakin ollut melko kaikki ruokainen.

Meillä kaikilla varmaan on sen verran maalaisjärkeä, et jos huomaa, että homma toimii siten, kun on tottunut toimimaan, niin ei suotta lähde muuttamaan hyväksi havaittuja tapoja vaan sen takia että joku on jonnekkin oppaaseen sattunut toisin kirjoittamaan tai nykysuositus sattuu sanomaan jotakin muuta. :)

Ehkäpä noita neuvoja ja ohjeita on kirjattu ylös niitä tyyppejä varten, jotka kaipaa neuvoja tai tukea tiettyihin asioihin. Ei nää asiat kai niin mustavalkoisia ole, että toinen tapa ois enemmän oikein kun toinen :) Näitä suosituksia ja ohjeita menee ja tulee! Vaikkakin esikoisen kanssa nää ohjeet ja neuvot saa kyllä monesti hämmentymään, jos ei ole rohkeutta toimia siten, kun itse vaistoaa parhaaksi.

Imetykseen liittyen voin itse ainakin myöntää, että ois ollut ehkä järkevää tutustua asiaan etukäteen, jottei oltais astuttu kaikkiin mahdollisiin miinoihin ja näin ollen kustu homma heti alkuunsa. Ei mennytkään meillä niin, että tissi vaan suuhun ja that's it! Imetys"taito" ei tullut mulla selkärangasta eikä maalaisjärkikään siihen auttanut, mutta nyt kun asian kanssa alkaa olla sujut, niin seuraavan vauvan (jos sellainen meille vielä suodaan) oon paljon paljon viisaampi! :) Monet itkut itkettiin sen vuoksi, että osittaisimetyksellä mentiin vain reilu 2kk - kuinka suurelta epäonnistumiselta se tuolloin tuntui. Mutta hyvä poika on näyttänyt pullollakin kasvavan :) onneksi! Ja jälkeenpäin näkee jo ne monet positiivisetkin asiat, mitä tuohon pulloralliin liittyi.

TYY meillä ainoastaan sormiruokaillaan. Tietty tissin lisäksi. Kannattaa lukea kirja omin sormin suuhun jos jännittää. Kakominen on hyvä asia, se refleksi tulee jo kielen keskellä vauvoilla, kun aikuisilla vasta takaosassa. Kakomisella lapsi harjoittelee ruuan liikuttelua suussa ja oppii kuinka syvälle kannattaa ruokaa työntää. Tukehtuminen on hiljaista.. Sormiruokailulla lapsi ite päättää paljonko syö ja mitä syö tarjolla olevista. Mutta kirjassa enemmän asiaa. Ollaan tykätty. Ja aloitettiin kun tyttö oli itse valmis kiinteisiin reilun 5 kk iässä. Eli osasi istua kevyesti tuettuna, oli kiinnostunut ruuasta ja muiden ruokailusta ja halusi napata meidän lautaselta ruokaa ja kerran sitten onnistuikin. Joten oli aika.

Nopeasti vielä kun selailun tekstejä, yösyönneistä mulla tuli sellainen huomio mieleen, että kun sanotaan että vauva ei tarvitse ravintoa öisin, on huomioitavaa että vauvan täyden yön pituus on muistaakseni se 5 h eikä sama kuin aikuisilla. Korjatkaa jos oon väärässä. Meillä ensimmäinen unipätkä on joskus 5-7 h. Ja sattuu äidin yöuniin se eka syömisherääminen neljän maissa. Siis tavallaan meillä sitten yösyötöt ovat harvinaisia. Nyt kyllä hulinodaan joskus öisin ihan urakalla kun toi konttaamisen harjoittelu on päällä. Tissillä ja kainalolla tainnutan takaisin unten maille. Joskus tarvitsee tiukan sylin.

Huomasinkin kun selailin taaksemas että Evemoi oli laittanut että 3-4 h on vauvan yö.:hello2

Oon ihan tippunut näistä keskusteluista ku hukkui salasana muutamaksi kuukaudeksi.

Muokattu viimeksi:
Takaisin