Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syödään 1-2 kertaa pvä. Nyt ekan kuukauden ajan. Pari kertaa on saanut pikku välipalan siinä välissä. Sormiruokaillaan kasviksia ja hedelmiä. Pikkuhiljaa aletaan lisäämään tässä kuussa viljoja ja ehkä kalaa. Ei oo kiirettä kiinteiden kanssa, maistellaan ja annetaan pienen suoliston totutella rauhassa. (Rinta)maito, on se ensisijainen ravinnonlähde ensimmäisen vuoden. Vauva ei heti kuitenkaan opi liittämään kylläisyyttä ja kiinteää ruokaa.. Siihen menee aikaa.

Onnea Zeinika.. Teille toinen tulossa <3 Mitkä ovat nyt fiilikset kun jo yhden lapsen saattanut maailmaan? Menikö sulla edellinen raskaus ihan kivuttomasti?

Kiitos Jenkkipentu <3 aika uskomaton fiilis että toinen tulossa ja tärppäsi heti :) edellinen raskaus oli niin sanotusti huoleton ja aivan ihana :) tämä raskaus hieman ressaavampi pelkään kovasti kesken menoa :\ edellisessä raskaudessa ei ollut mitään vuotoja. Tässä raskaudessa on nyt tullut vähän ruskeaa tuhru vuotoa ja se on aiheuttanut paniikkia iho on mennyt kamalaan kuntoon.

Toivottavasti kaikki menee hyvin tässäkin raskaudessa, Zeinika!:) en tiedä miten itse nyt stressaisin jos raskaaksi tulisin. Ekaa kun ootti, niin stressasin niin pitkään et alkoi liikkeet tuntua ja maha kasvaa. Sit alkoi vasta helpottaa.

Meillä koko perhe sairastanut. Tai no mulla nyt lähinnä vähän kurkku kipeänä ja flunssainen olo. Miehellä flunssa ja vissiin mahatautiakin pukkaa. Ja tytöllä oli lyhyt mahatauti, toissa yönä alkoi oksentaa ja oksensi koko yön. Seuraavana aamuna ja päivänä oli maha löysällä. Sit se menikin jo ohi. Aattelin että kestäis pidempään, niinkuin itsellä mahatauti yleensä sen kolme päivää. Mutta onneksi ei. :)
Oli jotenkin kauhee kun tuommonen pieni oksentaa, mutta onneksi pystyi syömään ja maito kelpasi niin ei kuivunut.

Onnea Zeinika :) Teillä se on sit syksyllä hulinaa tiedossa! Miten muuten imetätkö vielä esikoista? onko tullut mitään oireita jos imetät? huh, toivottavsati ihokin palautus ennalleen. Alkuraskaudessa oli kyllä itselläkin melkoinen akne naamassa :D

Kiitos evemoi :) juu kiireinen syksy tosiaan tulossa :D valitettavasti en enää imetä maidon tulo loppui kun poju oli 2,5kk vanha :\
Samaan kuntoon iho meni esikoisesta
Mutta tässä raskaudessa iho on paljon pahempi :D toivotaan että helpottaisi jossain vaiheessa :D
Tää kutina tekee hulluksi ja rasvaa kuluu hirveästi :D

Mistä sen huomaa että maito loppuu?
Mulle on hoettu koko imetysaika sairaalasta asti että maidon loppumista ei kannata pelätä, niin ei voi tapahtu jos vauva saa olla rinnalla aina kun sitä vähänkin vaatii. Silti on monta ystävää ja tuttua kenelle näin on käynyt myös.

Mirmeli ekaksi maidon tulo vähentyi ei riittänyt ollenkaan joten piti antaa lisä maitoa. Ja siis aina tarjosin rintaa kun oli nälkä. Lopulta meni siihen että vaikka kuinka yritti imeä tai kokeilla pumpulla ei vaan enää tullut ja poju huusi nälkäänsä joten oli pakko antaa korviketta siitä eteenpäin. Yritin pumpulla vielä stimuloida mutta ei toiminut. Mutta hienosti on poika kasvanut vaikka korviketta sai. Olisin halunnut imettää pidempään mutta asia ei ollut minun päätettävissä. Yritin kyllä

Joo siis ei mun tarkoitus ollut mitenkään pahoittaa mieltä kun oon vaan miettinyt asiaa. Kun tiedän monta kenellä on niin käynyt vaikka "ei pitäisi". Ei ollut tarkoitus epäillä :/

PEriaatteessa maito ei lopu yht äkkiä jos antaa vauvan olla rinnalla ja just tuohon 3kk tietämille ajottuu yksi tiheän imun kausi.Vauva voi haluta viettää rinnalla tunteja ja olla silti tyytymätön, muta hän vain tekee maitotilausta tulevaisuudelle :) Mutta jokainen tippaa ämmää on hyväksi lapselle :) Samoin heruminen voi hidastua ja rinnat sopeutuu maitotilanteeseen eli rinnat ei enää pakkaudu maidosta ja voivat tuntua "tyhjiltä".

Ja pääasia, että vauva kasvaa ja koko perhe on tyytyväinen <3

Uusi raskaushan voi kyllä lopettaa maidon tulon.

Mulla tasaantu maito hyvin nopeasti ja jos pumpata haluaa niin pitää imutella pari päivää ennen ku sai enemmän ku 10ml :) nyt en enää oo aikoihin pumputellu ku pullosta otetaan sitten korviketta kun pakastimen varastot ehtyy. En oo saanu vielä kun yhden imetyskerran pois..

Mä muuten totesin että natusan liivinsuojat on hyvät.

meillä ekat 3kk itkua raivoa ja pari kertaa annoin nannia.. välillä tuntui että tissit tyhjät..onneksi vauvan paino nousi hyvin niin neuvolassa eivät määränneet lisämaitoa..nyt tuntuu välillä hassulta kun vauva syö muutamassa minuutissa tissit tyhjiksi ja vauva jää kylläiseksi. Alkuun sai istua monta tuntia sohvalla ja tissittää.. oon onnellinen kun imetys onnistui sektiosta huolimatta..Imetys on nyt tosi ihanaa ja oikeesti jos toivoo imetyksen onnistumista kannattaa hankkia tietoa.

Olin muuten turkissa käymässä ja siellä oli vähän niinkuin ihme että imetän VIELÄKIN. Vauva 5kk.

Sori Mirmeli hormonit taas hyrrää siksi hieman kiivastuin ja puolustelin itseäni. mulle kyllä Neuvola täti silloin sanoi että noin voi käydä ja niin kävi eka väheni ja sit loppui. o_O

:grin

Ei ollut tarkoitus saada sinua puolustuskannalle :( oli ehkä tahditon kysymys tai ainakin sen olisi voinut muotoilla toisin.

Anteeksi Mirmeli kyllähän minun olisi pitänyt tajuta ettet tarkoittanut mitään pahaa kysymykselläsi. Hih välillä hormooni huuruissa tulee yli reagoitua :grin

Tuntuu, että vieläkin ottaa välillä hormonit yliotteem vaikka onneksi ne pahimmat huurut on jo takana päin. Tai no toki Zeinikalla taas ihan uudet hormonit, kun uusi raskaus päällänsä ;)

Miusta tuntuu, että ainkain minun oman neuvola th:n imetys"vinkit" on melko erikoisia. Nyt esim. 6kk neuvolassa paukautti heti,e ttä puolivuotias ei enää yömaitoja tarvitse. No ööh, millähän minä ne yöheräämiset sitten hoidan ja kiinteitä ei vielä merkittäviä määriä mene. Noh, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Myös esittänyt klassisen "vielä se maito vaan riittää"..liputan edelleen imetyksen tuki ry.n sivuston puolesta. Sieltä saanut itsekin uskoa hommaan.

Jenkkipentu, tosiaan nyt sitä on ihan ihmeissään vieläkin, kun neit imasee masun täyteen viidessä minuutissa ja alkuun tosiaan tissiteltiin aamusta iltaan melkeen non stoppina. Edelleen tulee tissiä tyrkytetyä vauvalle vaikka ei olisi edes nälkäinen. Vähän niinkuin varmuuden vuoksi..ja eihän se nyt täydellä masulla imuttelu enää maistu :)

Mä meen samoilla linjoilla Evemoin kanssa :) meillä oli kivuliasta imetys 6 kk asti ja nyt vasta saatu ongelma selvitettyä ja ratkaistua. Siitä innostuneena aattelin imettää vielä ainakin vuoden jollen enemmänkin :) tietty kanssa on riippuu vierottaako tyttö itsensä sitä ennen.

Meidän neuvolassa imetystietoisuus on aika vaillinaista. Kannustusta en oo saanut yhtään. Apua kyllä imetyspolin lähetteen muodossa. Harmi sinänsä koska virhelliset mielikuvat imetyksestä suomessa kaipasivat vallankumousta ja faktoja.. Itsekin olin ihan ummikkona aina synnytyksen asti, mutta kipu on saanut mutta selvittämään asioita. 2-3 kk kohdalla tuntui että maito loppui mullakin kin tissit on pehmeni, en herunut pumpulle, ja tyttö raivosi ja piti imetysmaratoneja iltaisin. Tsemppasin itseäni ja muistiin faktoista, ja nyt taas herun pumpullekin ja muutenkin tilanteet muuttuneet.. Kiitos tosiaan imetyksen tuki rylle, öisin luovuttanut tiedon puutteessa. ja neuvolassa etvkt osanneet kannustaa. Korviketta ehdottivat. Lisämaidon antaminen useasti johtaa helposti kierteeseen jossa oma maidontuotanto hiipuu.

Mua toisaalta harmittaa, että annoin jo maistella ennen 6kk. Siis vauva näytti ruokaan kiinostuneelta, mutta ihan hyvin olisi äidinmaito riittänyt. Jos joskus tulee toinen lapsi niin mennään kyllä 6kk täysimetyksellä. Varmaan esikoinen pitää mut kiireisenä, että en ehdi tyrkyttää pottua :D Kyllähän sen huomaa, että itse olen niin innoissani syöttämässä vauvaa. Nyt mennään sellaisella pari kiinteetä ateriaa päivässä. Aamulla ja illalla.

Takaisin