Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En minäkään aio yösyöttöjä vielä lopettaa aikoihin, mutta luulen että sekin on yksilöllistä että voiko joku jo puolivuotiaana lopettaa, ainakin vähentää, jos hyvältä tuntuu.:)

Onnea Zeinika!

Miten te, joilla syödään jo useamman kerran päivässä kiinteitä, ootte rytmittäneet aterioinnit?

Aamulla ja illalla puuro/velli, aamupäivällä liharuoka, välipalana hedelmää, ja illemmalla vielä kasvista?

Teettekö ruuat itse vai pilttilinjalla? :)

Onko jo selvästi jotakin suokkareita lapsella?

Onko muutes hampaidentulo vaikuttanut syömishalukkuuteen? Meillä muutama päivä syöminen (kiinteät) on takkuillut, vaikka aiemmin ei ollut mitään vaikeuksia, päinvastoin.

Tsekkasin, niin alaikenet näyttäis pullottavan ja oikeanpuoleinen hammas taitaa kohta tulla läpi, kun on enemmän turvoksissa. Luultavasti tämän myötä viimeyö oli taas yks tuskien taival. Aiemmin ollaan vasn heräilty mutta saatu helposti nappula jatkamaan uniaan, mutta nyt kuudelta heräsi ja ei mikään auttanut, oli tosi itkuinen. Annoin panadolia, ja hetken päästä rauhottui, mutta päivä alkoi kyllä ennen kukonlaulua, Zzzz..

Päiväunet on maistunut kyllä tänään hyvin onneks!

Lounas: kasvis/liha
Päivällinen: kasvis
Iltapuuro: kaura+hedelmä sose

Kaiken muun teen itse paitsi hedelmäsoseen.

Meillä ei vielä hampaita :)

Käytii 5,5kk painokontrollissa ja nyt mennään suorilla käyrillä 6270g ja 66,6cm.

Kuinka paljon teidän vauvat syö kerralla? Puhutaanko vielä muutamista teelusikallisista kerrallaan vai jo enemmän?

Kiitos Luo1988 :) meillä menee aamulla puuro iltapäivällä hedelmä sose ja alku illalla vaihdellen kasvis/liha ennen nukkumaan menoa velli :) meillä syödäN aina kokonainen purkki kerrallaan :grin

Mä oon pakastanu jääpala muoteissa. Oon antanut 3 jääpalaa, tänään päivällinen 4. Ne on reiluja teelusikallisia yksi. Puuroa oon antanu 2-3 rkl ja sit sosetta pari tl.

Mirmeli kiva että kasvu hyvällä mallilla :)

Meillä mennyt oikeestaan alusta asti jo kohtalaisen kokoisia määriä. Yhesti per uus maki taisin antaa ekaks teelusikallisen, mut nyt ku oon tehny ite minigrip -pusseihin ruoka-annokset, niin kerrallaan menee varmaan jotain 70-80g.

Hedelmösoseita oon antanu oikeestaan vaan muutaman kerran vasta, pitäs käydä jemmaamassa kaappiin niitä.

Kertokaapa hyviä vauvanruokareseptejä, tai siis mitä settejä ootte tehny?

Meillä: kanaa, jauhelihaa, parsakaali, kukkakaali, porkkana, bataatti, peruna ja näitä miksattu ristiin rastiin, yleensä 2 tai 3 raaka-ainetta kerrallaan.. Noiden jälkeen vähän mielikuvitus loppu, et mitä muuta vois ite tehdä. Kala tietysti, mut muuta kasvista..

Mä oon antanut vasta peruna, porkkana, parsakaali, päärynä, riisipuuro ja kaurapuuro. Lihoista kana ja kala. Oon yrittäny vähän pitää yhden aineen viikossa. Miten annat ton jauhelihan? Keitätkö? Soseutatko?

Kaveri just oli tehny jotain jauheliha puikuloi mut ku en muista mitä niihin tuli

Luo1988, Avokadoa, banaania, myskikurpitsa/kesäkurpitsa ( näistä en kyllä oo varma tuliko just kurpitsoista jotkut uudet suositukset), kananmuna yli 6kktiselle ainakin semmoisia mitä itelle tulee mieleen! :) Ja mangoa ym muita hedelmiä.

Meillä on maisteltu peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali ja palsternakka sekä omena, päärynä, banaani ja aprikoosi, ja iha vähä mangoa. Niin ja kaurapuuroa.

Lihaa ei oo testattu vielä ollenkaan, mut ehkä viikonloppuna voisin tehä sitäkin.

Huvittavaa tässä on ehkä se että tyttö tuntuu syövän soseita mieluummin kylmänä ku lämpimänä. Tosin aika vähän menee kerrallaan vielä.

Mä paistoin jauhelihan öljytilkassa maltillisesti ja sen jälkeen sekoitin kypsennetyn vihanneksen sekaan ja sauvasekoittimella ihan hienoksi :) tosiaan mustikkaa ja mansikkaa myös miksasin survimella soseeksi ja sitä on annettu myös.

Tein myös ykspäivä punaherukkakiisseliä ja ennen kun makeutin sitä mitenkään, niin otin osan jemmaan pojalle. Naama meni kyllä veikeelle ilmeelle kun sai maistiaisen ;)

Mut joo, tuo avokadohan vois olla kans hyvä! Ja jotai hedelmäpilttejä kokeilin, mut oikeestaan ruusunmarja uppos hyvin. Mango ja hedelmäpiltti ei kaveria kauheesti kiinnostanut, kumma kyllä :)

Kiinnostais kyllä mitä marjoja ja miten nuo marjat ois hyvä antaa :)

Mulla oikeestaan vanhempien puutarhasta ja metsästä pakkasessa mansikkaa, puolukkaa, mustikkaa, vadelmaa, puna- ja mustaviinimarjaa ym. niin näitä ei varmaan tarvi ees keittää ennen antamista :)

Mä ostin Piltin kuningatarta ja piti tänään antaa mutta kuinka satuinki lukemaan tuoteselosteen ja siinä on lisättyä sokeria.. ei nyt paljoo mutta jäi antamatta.

Niin ja bansku maistiaisen sai tänään, yökkäs ja sylki pois ja eilen annoin maissinaksun käteen mikä puistatti ja sen jälkeen lens lattialle.

Meillä menee aamupuuro+luumusose, lounas ( liha-kasvissose), välipala ( hedelmä tai marjapiltti), päivällinen ( kasvissose, tämä menee vaihtelevasti, riippuen päikkäreistä), iltapuuro+luumusose. Lisäksi maitoa joka ruokaa ennen tai jälkeen. Päivällä en imetä enää kuin harvakseltaan, yöllä sen pari kertaa, joista toinen syöttö on vaan imu kaks ja takas uneen. Toisella syötöllä syö enemmän ja selvästi nälkäänsä. Hyvin maistuu meillä kaikki ruoka ja osan teen itse ja osan valmiina pilttinä.
Me lopetettiin hetkeksi banaanin antaminen kun on ollut maha todella kovalla neidillä ja on kyllä sen myötä helpottunut. Voisi pikkuhiljaa taas kokeilla banaania. Useassa piltissä on usein pohjana banaani :/

Meillä myös neiti syö jo pilttipurkillisen kerrallaan, että hyvin maistuu :) Vieläkin tuon sormiruokailun suhteen olen peloissani..maissinaksuja annettu välillä ja heti kun saa palasen niin olen sitä noukkimassa suusta pois :D vesimelonia annoin eilen ja sitä imeskeli mielellään ja sai pieniä palasiakin eikä tukehtunut :) ehkäpä siis uskallan alkaa enemmän antamaan omiin käsiin syötävää.

Onko sormiruokailijoita ? Rohkeasti vaan Tyy84 kokeilee sormiruokaa. Kannattaa ne perusteet vaan lukea vaikka valion sivuilta, bebesinfosta tms.. :) Me aloitettiin suoraan sormiruokaillen noin viikko sitten, ikää oli se reilu 5,5kk. OSoitti kiinnostusta ruokaan ja itse poimi kurkkutikun pöydältä ja pisti maistellen ;) Luin muuten, että jos on soseita syötetty lusikalla niin se kakomisrefleksi voi olla siirtynyt taaemmas suussa kuin mitä se ilman olisi.. Kyllä minäkin meinasin halvauksen saada, kun neiti sai jonkun isomman palan irti parsakaalista ja katoin että apua...mut niin tyttö vaan sen puljautti kielellä pois suusta :D Yleensähän kakominen ei ole vaarallista vaan ihan luonnollista, jos meinaa todellakin tukehtua palaan niin se tapahtuu yleensä lähes ääneti, koska henkitorven edessä jotain tuolloin.

Me on maisteltu vihanneksia ja hedelmiä nyt.

OOn yrittänyt jotain sosettakin syöttää välillä, mutta aika toivotonta se on :D Puurot vaan kyllä syötettävä, eiköhän se tästä :)

Mä kokeilen "sormiruokaa", keitettyä parsaa ehkä sitten kun ollaan syöttötuolissa. Nyt mennään soseilla. Musta se on vaan ihan älytöntä että opetellaan syömään sormin ja se on jees juttu mutta sitten yhtäkkiä tuupataankin lusikka kouraan ja hoetaan "sormet pois lautaselta". Aterinten kanssa syöntiin kuitenkin pyritään niin miksi tehdä mutkia matkaan.. meillä tullaan syömään käsin ne mitkä itsekin syön: leipä, hedelmät tms.

Takaisin