Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän perhevalmennuksessa käsiteltiin synnytys hyvin pintapuoleisesti läpi, joten aiomme osallistua miehen kanssa vielä yksityisen järjestämään päivän kestävään synnytysvalmennukseen. Jotenkin ajatus ylimääräisestä päivän tietoiskusta lämmittää mieltä. Voi toki olla, että h-hetkellä en muista mitään mistään valmennuksista, mutta eipähän ole odotuksen vikat viikot myöskään turhaa jännittämistä :)

laapotti me oltiin viikko sitten lauantaina samaisessa valmennuksessa. Kätilö oli ihan mukavan oloinen ja melko paljon oli meitä odottajia siellä. Mitään kysymyksiä tai keskustelua siellä ei syntynyt eli kuunneltiin vain esitys läpi. Lopuksi kävin tarkistamassa, mistä se synnärin ovi löytyykään :) Nyt se äippäpolikin on muuttanut takaisin samaan rakannukseen synnärin kanssa. Ei tuolla sinänsä mitään uutta tullut, mutta tuskin haittaakaan oli.

Mä en kanssa usko että sieltä mitään järisyttävän uutta tietoa tulee mutta ehkä enemmän tuon miehen takia sinne lähdettävä, ettei sitten ole aivan ulalla h hetkenä :D

Me käytiin valmennuksessa myös kaksi kertaa ja aiheet olivat imetys ja vauvan hoito sekä toisella kerralla synnytys. Tuo oli eka kerta kun itse ylipäätään mietin synnytystä. Pari päivää menikin vähän shokissa, mutta eiköhän tuo pienokainen sieltä ulos saada. Minulla on vielä synnytystapa-arvio 15. päivä, niin silloin sitten homma konkretisoituu.

Olin aika tyytymätön valmennukseen, kun tuntui, ettei neuvolantädit osanneet edes perustietoja. Yritin kysellä vaihtoehtoisista asennoista ja esim. synnytysjakkarasta, mutta vastaukset perustuivat siihen, mitä "synnyttäneet asiakkaat ovat kertoneet". Jakkarasta ei ollut tietoa. Jäi jopa vaikutelma, etteivät olleet käyneet paikanpäällä kertaakaan. No, harva vauva on sisään jäänyt, eli ei kun tuulta päin. :D

Meillä oli hyvä tutustuminen synnärille, sellainen parin tunnin ryhmäsessio, jossa olisiko ollut kuusi pariskuntaa. Synnytyksen kulusta,asennoista ja kivunlievityksestä infottiin. Shokki oli mullakin pari päivää, vaikka suuren ennenaikaisuusuhan vuoksi asioita olin jo paljon ehtinyt pyöritelläkin.

Nyt viikot 34+2 ja vauva perätilassa ollut taas monta viikkoa. Pikkusen alkaa jännittää, että synnytys käynnistyy ja sit ollaan tän jalat edellä tulijan kanssa sektiossa. Menee hyvät liitoskivut hukkaan, jos leikkaamalla syntyy (ehhehe)! Äitini on sen sortin syöksysynnyttäjä, ettei ole epiduraalia koskaan ennättänyt kyselemään tai saamaan (kaikki me viisi lasta synnytty muutamissa tunneissa äksönin alkamisesta). Ehkä senkin vuoksi kivunlievityksen suhteen vähän semmonen kattellaan-asenne. Kun eihän sitä tosiaan tiedä, miten syntyy ja milloin ja miten kipeästi. Varmaa on vain, että ulos se tulee...

Me ei taideta edes ehtiä käymään synnytysvalmennuksessa :D tulevana lauantaina ois taas yksi mahdollisuus mutta taitaa peltokiireet viedä voiton xD seuraava on parin viikon päästä nii katellaan sitten

Täällä onneks jokainen alueen synnäri järjestää tutustumisiltoja. Musta on kiva tietää etukäteen mistä ovesta sitä pitää mennä sisään ja minkä näköistä siellä on. Alkuinfossa ennen kierrosta käytiin vielä läpi synnytyksen vaiheita, kivunlievitysmahdollisuuksia yms. Osastolla kätilö vastaili auliisti kysymyksiin ja esitteli jakkarat, ammeet sun muut joten hyvä fiilis jäi. Synnytysvalmennusta meillä on erikseen, viisi kertaa ja aika paljon on saatu infoa tähän mennessä. Mulle ei tullut paljoa uutta kun olen lukenut niin paljon asiasta, mutta miehelle tekee hyvää kuulla nää asiat :)

Heippa tänne olikin tullu paljo tekstiä.
Eli perjantaina meille syntyi pieni tyttö :Heartbigred Hän panoi 2155g ja oli 44cm pitkä
Synnytys meni hyvin, en saanut vauvaa rinnalle, kun hengitykseen tarvitsi apua niin vietiin äkkiä teholle. Siellä hän pääsi yläpainehengityskoneseen mikä saatiin jo ensimmäisenä yönä pois. Lisäks puol toista vuorokautta oli sokeritippa. Nyt enään on kolme johtoa kiinni happisaturaatiomittari, verenpaine mittarin piuhat ja nenämahaletku.
Voi hyvin ja syö niinku isot tytöt jo tänään aloitettiin 50ml joka neljäs tunti, kätilöt naureskelee siellä kun tämän ikäinen ei pitäis syödä näin hyvin :happy: Sinivalon alla oli yhden päivän kun keltaisuusarvo nousi. Mutta muuten voi oikein hyvin on liikkuvaista sorttia ja johtoja kiskoo:grin
Itse pääsin tänään kotiin, toukka kotiintuu sitte vähän myöhemmin, kovasti toivotaan että olis sairaalassa sen aikaa ettei tarvisi tänne muuton keskelle tulla pienen.

Onnea Piiz prinsessasta :)<3!
Millä viikoilla pikkunen nyt sitten syntyi? Täällä menossa rv33+2 ja sain lähetteen äippäpolille kiireisenä ennenaikasen synnytyksen uhatessa :s. Sormelle auki paikat ja totaalinen kielto tehä mitään ylimäärästä. Hieman jännittää ja hirvittää tämä tilanne :/..

Sylin täydeltä onnea Piiz pikkuprinsessasta :Heartpink Ihana kuulla, että neiti voi hyvin :happy: Kyllä ne vaan sinnikkäitä ovat ihan nuo pikkusetkin!

Kylläpäs teidän matkalaisilla nyt on kiire maailmaan :o toivotaan jonskula että nyt vauveli hetken malttais!

Täällä tänään 36+0. Jotain yöllä lirahti sänkyyn reilu pari rkl mutta en tiiä sit et mitä oli, lisää ei ole tullut..

Onnea piiz! Ihana kuulla hyviä uutisia, eka "elokuinen" on nyt sit maailmassa :)

Onnea Piiz tuhat kiloa koko perheelle <3 Aivan ihanaa!!! :)

Jonskula, toivottavasti pikkunen vielä malttaa masussa olla. Nyt vaan sitä kuuluisaa huilia!

Täällä ei kyllä oo vielä syntymää odotettavissa lähipäivinä. Viikot 36 ja olo ihan ok, ei mitään erikoista :)

Piiz onnea kovasti prinsessasta :)

Jonskula, minulle ainakin sanottiin, et vkon 34 kun päästään, niin ei pitäis olla mtn hätää, eli minullakin käsky ottaa rauhallisemmin loppui siihen. Ja sanoivat vielä et jos lähtee sen 34 jälkeen syntymään niin ei estellä, eikä hätää ole... Mutta joka paikasssahan kuulee erilaisia tarinoita. Ja meilläkin kuitenkin keskussairaala eli synnnytyssairaalana ei ole esim yliopistollista sairaalaa.
Kun kuitenkin jo noin hyvillä viikoilla menet, niin en usko, että on syytä paniikkiin. Kaikki hoituu :) tsemppiä!

Sanoivatkin tänään, että kunhan pysyy 5päivää sisällä nii ois se rv34 :). Ite oon ajatellu kokoajan että mennään loppuun asti nii ollaan jätetty tavallaan kaikki "pikkuhankinnat" loppukuulle nii nyt kauhea paniikki iski kun ei tavallaan mitään oo sitten kotona. Mutta jos jätkä päättää aikasemmin tulla niin tuskin tuo heti kotia kuiten pääsee nii ehtii ostella kaikkea. Menny aika yhtäkkiä ihan hujauksessa :o! Malttais vaan nyt olla rauhassa :) kauhea kodin laitto fiilis kokoajan päällä ja pitäis kaikkea laittaa valmiiksi jne vaan ei ku pitäis vaan olla :D.

Takaisin