Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oisin Unppa kanssa ostanut pumpun vasta, kun oisin todennut tarpeen, mutta sain sen sitten kaverilta, niin on sekin valmiina.

Mulla on nyt ollut terkka kahden viikon välein ja tulevatkin tapaamiset varattiin samalla rytmillä. Ihan pari viimeistä (viimeinen on yliaikaisuuskäynti, jonka jälkeen seuranta siirtyisi äitiyspolille) on varattu viikon väleillä. Käytännössä mulla on nyt ollut vähän aikaa joka toinen viikko lääkärikäynti joko neuvolalääkärillä tai äippäpolilla, mutta ne on ylimääräisiä seurantoja, kun on pitänyt tarkistaa vauvan asentoa, lapsivettä jne. Mutta jos näille ei ois tullut tarvetta, niin 2 vkon välein ois menty.

Mä oon kans miettinyt pumppuasiaa. Kun välttämättähän sitä ei tarvi, mut toisaalta vois pumpata aina sillon tällöin annoksia, jotka vois mahdollisesti isäkin pullosta syöttää, ja ennemmin antaisin toki omaa maitoa ku korviketta. Lisäksi jos tissit on kovat ja pinkeet alkuun niin voi helpottaa vauvan imuotteenkin saamista jos vähän alkua lypsää. Käsinkään ei välttämättä kaikilla lypsäminen onnistu. En tiiä, ei huvittas maksaa jotain 50e jostain aventin pumpusta jos sille ei sitten olekaan käyttöä. Ehkä ostan sen sit jos tarvii, nuitapa saa kuitenkin ihan perus tavarataloista.:)

Niin pumpullahan voi nimenomaan yrittää nostattaa sitä maitoa ja tyhjentää rintoja jos imetys ei jostain syystä onnistu ja onhan se hyvä et jos on joku meno niin saa pimpattua etukäteen maidot vauvalle jotka vaikka isä voi sit syöttää yms. Varmaan joku tukoskin jossain vaiheessa tulee jos pitkään imettää mitä voi pumpulla koittaa avata. Mä saan myös lainaksi pumpun mut jos en saisi niin kyllä mä käsikäyttöisen ostaisin kun toiveissa kuitenkin imettää suht pitkään :) ja tunnetusti se kriisi iskee sit keskellä yötä kun pumppua ei mistään saa :grin

Mä ostin kirpparilta vanhanmallin Aventin manuaalipumpun, kun halvalla sai. On sit jos sattuu tarvitsemaan, tosin ajattelin myös ostaa vähän korviketta kaappiin myös ihan vaan varmuuden vuoksi.

Mut hei, noi kaikki tommoset tuttupullot ja pumput jne kun pitää steriloida ennen käyttöä niin onko sillä jotain väliä keittääkö ne nyt monta viikkoa etukäteen vai vasta sitten kun niitä kipeesti tarvii??

Mä keittäsin vasta kotiuduttua. Eihän niitä tarvi kun se noin 5 min. Keittää niin pitäs ehtiä sittenkin.

Meille oltaisi myös ostettu käsikäyttöinen pumppu, mikäli en olisi sitä saanut tuttavalta. Angiin sanoja kompatakseni se suurin tarve pumpulle tulee mun tuurilla juuri silloin, kun kaupat ei ole auki eikä muut konstit avaa mahdollisia tukoksia eikä vauvakaan saa kunnon imuotetta :grin

Onpas paljon heittoa esikoisten odottajien neuvolakäynneissä :eek: Mulla on ollut viikolta 31 lähtien kahden viikon välein. Lääkäri on 35 viikolla ja hoitaja oli antamassa ensin seuraavaa aikaa vasta viikolle 38, mutta ruinasin sen jo 37-viikolle. Jos iskee myrkytyksiä tms niin ei jää kolmen viikon väliä juuri tuohon aikaan. Mun äidillä on puhjennut raskausmyrkytykset just viikolla 36 molemmissa raskauksissa. Samoin, jos vauva tulee isäänsä niin syntyy jo viikolla 38, jos taas äitiinsä niin viikolla 39. Jos tää taas on itsepäinen omantiensä kulkija niin sitten sitä häädetään syyskuun alussa :rolleyes: Kiva kutenkin, että ehdin ainakin sen yhden neuvolan käydä lääkärin jälkeen, vaikka poika syntyisikin viikolla 38.

Mä tilasin Jenkeistä Lansinohin käsipumpun, kun sain halvalla, vajaa 30€. On sitten jotain. Toivon kovasti, että maitoa riittäis pakastettavaksi, että isäkin saa joskus hoitaa vauvan syötön. Pääsee itse käymään vaikka kampaajalla.

Onnea Piiz! :)

Ma ostin eilen just Tommee Tippeen kasikayttosen pumpun, just siks etta on sit valmiina jos tulee tarve (koska se tarve tulee aina just keskella yota tms), ja toisaalta myos siksi etta tarvittaessa voin pumpata maitoa valmiiksi ja jattaa vaven isansa kanssa.

Mulla on neukkukaynteja vkolta 32 vai 34 eteenpain kahden viikon valein, mut mitaan lekuria ei oo nakyvissa, et en tieda tehdaanko taalla edes mitaan synnytystapa-arviota niinkuin Suomessa? :rolleyes:

En kyllä tiedä kuinka pätevä tuo neuvolalääkärin synnytystapa-arvio ees on. En oo koskaan kuullut et kellekään ois siellä sanottu että "joo, ei mahdu syntymään alakautta". Toki saattavat lähettää äitipolille jos epäilevät vauvaa todella isoksi mutta tuntuu että sielläkin asenne enemmän nykyään on se että kokeillaan luitenkin alatiesynnytystä jos nyt ei oo ihan 5 kilonen vaavi tulossa.

Hmm, onko muilla alavatsan jomotusta? Tosiaan aika menkkamaista kipua, alkoi ihan yhtäkkiä. Vaavi liikkuu normaalisti eikä supistuksia ole tullut. Ei ole yhtään mukava olo tällä hetkellä :(

Mä en oikeestaan ole miettinyt pumppausasiaa, perhevalmennuksessakin oli puhetta, että kannattaa hankkia sitten jos tarve tulee. Mutta nyt kun te täällä höpöttelette, että tarve tulee kuitenkin keskellä yötä :D Niinhän se on...

Ei juurikaan jomotusta, ennemminkin painetta alavatsalla ja alapäässä mut kivuttomia supistuksia ihan vähän väliä. Maha menee kivikovaks puenestäkin liikkeestä. Levossa tulee vähän harvemmin muta siis monta kymmentä kertaa vuorokaudessa..
Menkkakipua en odota innolla.. Se on niin ärsyttävää :confused:

Mullakin menee tosi herkästi maha ihan kivikovaksi ja välillä tosi tiheästikin. Tänään vähän tehny kipeetäkin nuo.
Ja kamalia nuo suonikohjut tuolla alapäässä, hirvee paineentunne ollu koko illan taas. Pitäisi taas malttaa rauhoittua välillä, vaan kun uuden asunnon laittamisessa tuntuu olevan niin kauheasti tekemistä, ettei vaan malttas.

Mulla neuvolakäyntejä ollu aikalailla 4 viikon välein. Nyt tihenee et on 2 viikon välein, mut eipä tässä nyt ole ku kaksi kertaa jäljellä ennen laskettua aikaa.

Mua kanssa ihmetyttää noi neuvoloiden harvat ajat. Viimeksi kävin neuvolassa nelisen viikkoa sitten ja seuraava onkin vasta ensi viikolla. Silloin on tapaaminen lääkärin kanssa, joka kurkkaa paikat + tekee kuulemma jonkinlaisen kokoarvion. Onko teillä miehet ollut kuinka paljon mukana neuvoloissa? Meillä mies lopetti mukana tulemisen puolen välin aikoihin, kun kaikki ajat osuivat aina niin huonosti keskelle työpäivää. Nyt miehen ollessa kesälomalla pääsee hänkin osallistumaan tuohon lääkärineuvolaan :)

Mun mies ollu mukana ekalla kerralla,ultrissa ja nyt viimeksi ku oli lääkäri. Työajat niin vaihtelevat ettei sen vuoksi monestikaan onnistu.

Meillä ei muuten sen kummemmin kokoarvioita tehä,ainoastaan jos sf-mitta pomppii yli yläkäyrän selvästi, kun kuulemma täytyy olla tosi hyvä syy miksi kokeiltais muuta kun alatiesynnytystä. Ja jos kovin yliaikaiseksi menee. Ite ilmaisin huoleni isosta vauvasta ku ite olen ollu likelle 4,5 kilonen ja mies vain aavistuksen pienempi syntyiltään. Lääkäri ei kuitenkaan tällä hetkellä nähny tarvetta kokoarviolle ku sf keski- ja yläkäyrän välillä. Ja kaippa se havainnoi että on lantiossakin tilaa ku sisätutkimuksen teki.

Meillä mies ollu n.jokatoisella lääkäri-neuvolakäynnillä mukana. Eli ihan hyvin päässy osallistuun.

Meillä on ens viikolla seuraava lääkäri ja jotenkin toivois et käynnit nyt vähän tihenis. Ois kiva tietää missä kunnossa paikat on ja onko vielä mitään viitteitä synnytyksen lähenemisestä. Mulla kans alavatsan kipuja ja välillä tosi tiheitä harjoitussuppareita.

Judie: kyllä on minulla menkkamaista jomotusta minulla ollut jo ainakin 3 viikkoa..jotkut päivät pahempia kuin toiset. Viime yö oli taas yhtä tuskaa, särkylääkettä olen ottanut pahimpina päivinä. Viime viikolla kävin lääkärissä asian takia mutta eipä ne mitään asialle voi, muuta kuin lepoa ja lepoa :)

Mulla ei mies ole neuvolassa ollut mukana ekan kerran jälkeen. Vähän tuo neuvolatäti ollut mitään sanomaton ja näistä käynneistä ei paljoa ole irti saanut. Pari minuuttia mennyt juttujen selittämiseen nähdessämme. Katsotaan jos tossa loppuvaiheella olisi enemmän käyntejä (soittelen tänään neuvolaan uudelle vaihtuneelle tädille) sitten kuitenkin. Loppua kohden voisi miekkonenkin jotain hyötyä noista.

Meillä mies ollu kaks kertaa mukana neuvolassa ja sit molemmissa ultrissa. Töitten vuoksi ei ole päässy kaikkiin, mut eipä siellä koskaan ole miehelle mitään erikoista ollutkaan, et olis tarvinnu mukana olla. Kunhan tulee synnytykseen, niin mulle ainakin riittää. :D

Millasilla fiiliksillä teidän miehet on ollu lasketun ajan lähestyessä? Ovatko vaan innoissaan vai onko ollu stressiä tulevasta tms?

Meilläkään ei mies noissa ole käynyt kun sen pari kertaa mihin on pyydetty ja ultrat tietty. Ja kuten jemnaki jo totes niin eipä siellä miehelle mitään juurikaan ole :D

Mitä tulee kipuihin ja jomotuksiin niin täällä vääntää kääntää särkee nipistää supistaa ja kaikkea muuta mahdollista mut uskon että kaikki kuuluu ihan asiaan vauvan kasvaessa hurjaa vauhtia ja tilat vähenee ja kroppa joutuu nyt hirveään rasitukseen koko ajan.

Takaisin