Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla jää verotuksen selvittäminen sinne äitiysloman alkuun. Saan vanhempainpäivärahasta päätöksen vasta kesä-heinäkuun vaihteessa, koska haen sitä 6 kk tulojen mukaan eikä niitä 6 kk tuloja pystytä töistä vahvistamaan ennen kesäkuun palkanmaksua. Mutta siinä kohtaa on sitten helppo laskea loppuvuodelle vero-%, kun huomioi alkuvuoden tulot+verot ja alkavan vanhempainpäivärahan määrän. Mulla saattaa käydä niin, että oon nyt alkuvuodesta maksanut "liian vähän" veroja, joten saattaa tulla ylikin 20% vanhempainpäivärahalle ennakonpidätystä.

Meillä kanssa tuo kaukalon hankinta vasta harkinnassa. Just sain Lastentarvikkeesta vastauksen sähköpostitiedusteluun. Kysyin, mitkä kaukalot saa noihin meidän tuleviin Emmaljungiin adaptereilla kiinni. Vastaus oli, että Maxi-Cosit ja Britaxit. Mulla oli kriteerinä, että kaukalo pitää saada autoon sekä pelkillä turvavöillä kiinni että myös telakalla. Oon nyt näillä perusteilla päätymässä tuohon Britaxin Baby Safe Plus SHR:ään. Meillä käyttö on tähän tietoon vain takseissa ja muiden autoissa. Telakkamahdollisuuden kuitenkin haluan, koska syksyllä saattaa jo tulla auto omaankin talouteen. Riippuen vähän siitä asutaanko silloin jossain isommista kaupungeista, hyvien julkisten yhteyksien päässä vai jollain pienemmällä paikkakunnalla. Myös Brion Primosta oon kuullut tyytyväisiä kokemuksia. Sen ei vain mainittu sopivan noihin meidän rattaisiin, niin jää sen vuoksi ulos vaihtoehdoista.

Mekin kotiutettiin eilen Brio Primo. Vaikutti aika näpsäkältä kaukalolta ja sen tosiaan saa meidän vaunuihin erillisellä adapterilla kiinni :)

Olipa hyvä kuulla että muillakin on tuota hengenahdistusta harjoitussupistusten aikana. Tuntuu vaan, että nyt supistaa ihan jatkuvasti... Hyvää treeniä elokuulle?? Ja ei, ei ole onneksi ollut kipuja supistusten aikana.

Mulla tulee paljon suppareita ja alkavat jo tuntumaan, ei liian kivuliaita mutta pysähtyä pitää supistuksen ajaksi.. ei ahdista henkeä.

Meillä myös Primot ja telakka. Samoin adapterit vaunuihin :)

Mulla on kans aika paljon harkkasuppareita. Ei ne kipeetä tee,mut tuntuu just aika epämukavilta. Ja täällä tää jätkä tykkää tunkee itteensä kylkeen kiinni tai puskee jotain ruuminosaa ihan pintaan,se tuntuu oudota :grin Mies just eilen kysy et onks se ihan normaalia,kun oli ihan toispuoleinen ja kova maha :grin

No joo, ihan hyvä kuulla et muillakin on tuota hengenahdistusta, en mä ole koskaan mistään lukenu et niihin vois semmonen liittyä. Miten lie sitten yleistä. Kipeitä ne ei ole mullakaan, elokuuta odotellessa!:)

Näppärältä vaikutti minunkin mielestä se primo. Telakalla otettiin ja hyvin se siihen paikalleen napsahtaa.
ja oli myös näppärän kokoinen, tuntu monet niin isoiltakin et hyvä ku kuskinpenkkiä mahtuis säätämään.

Meillä alkaa olla hankinnat kohta tehtynä. Hoitopöytää olen vielä metsästänyt. Ja matkasänkyä mummolareissuja varten. Käytettynä olis tarkoitus hankkia ne. Sitten kun vielä pääsis muuttamaan, niin pääsis laittaa vauvalle huonetta. Eilenkin laskostelin vaatteita jälleen kerran pahvilaattikkoon kun ei ole vielä huonetta mitä sais laittaa.:( johonkin kai se pitää pesänrakennusviettiä purkaa, ja laskostella uudestaanja uudestaan vaan nuita vaatteita. :D

Meillä ei ole kuin vaunut, kaukalo ja vaatteita.. sängyt ja kaikki siihen liittyvä puuttuu ja kaikki "pikkujutut". En halua hamstrata tavaroita liikaakaan, ostelen sitä mukaan sitten jos ja kun tarvii. Hoitopöydän meinasin hommata mutta päätin heivata, tuskin sitä tulee sitten todellisuudessa juurikaan käytettyä. Vaipat vaihtaa helposti sitten missä vain, alusta vain sängylle, sohvalle yms.. lisäksi sain äitikavereilta samanlaisia kokemuksia että eipä sitä juurikaan oo käytetty. Pehmusalustan ostan ja laitan pesuhuoneen tasolle, se olkoon sitten hoitopöytä jos tarve vaatii :)
Pitäs vielä saada itseä niskasta kiinni ja ne sängyt yms katsoa :D

Mulle äiti ja täti sanoi että on kätevä, ja itsekin töissä paljon vauvoja hoitanut hoitopöydillä, niin tulee hommattua itsellekin. Saa nähdä sitten onko käyttöä, mut saa sinne ainakin vaipat ja hoitotarvikkeet sitten kätkettyä.:)
Mä haluaisin hankkia vauvalle jonkun ihanan, vaikka rottinkisen ensisängyn. Harmi vaan kun ei ole löytyny lähialueilta. Pinnasänky on alkuun niin iso ja mun mielestä ne vanhat rottinkisängyt ois niin ihania!

Mulla on hetken aikaa hengenahdistusta kun aloitan makaamisen selällään. Hetken päästä keho tottuu siihen makuuasentoon. Tiedän, että ei ole paras mahdollinen asento raskaana olevalle kun asento painaa valtimoita. Harjoitus suppareita tulee monesti silloin kun asetun sängylle makaamaan tai vaihdan nopeasti asentoa.

Osaako kukaan sanoa minkälainen kohdunkaulan pitäisi olla tässäkohtaa? Itsellä menossa vko 28 ja epäilen sen olevan ainakin pehmennyt ja kuroutunut. En tiedä pitääkö tästä huolestua

Blop, täällä kans pikkutyyppi on välilä ihan toispuoleisesti! Hassun näköstä ja tuntuista. Yleensä majailee mahan oikealla puolella, en tiiä mikä sieltä puskee läpi, pää vai selkä vai mikä ihme :wacky:

sumu82, me hankittiin kans tuo sama Britaxin kaukalo, ei oo mitään aiempaa kokemusta kaukaloista, mut meil oli kriteerinä nimenomaan tuo isofix kiinnitys ilman vöitä omassa autossa. Jos tarvii muitten autoilla kuskailla niin saa myös vöillä kiinni eikä se telakan irroituskaan ollut ainakaan meidän autossa yhtään hankalaa. Ostettiin sit Britaxin rattaat mihin saa sen kaukalon kiinni. Vaunut ostin täysin oman mieltymyksen mukaan, mut ilmeisesti tuon saa Emmaljungiin sit adapterilla kii jos tulee jostian syystä tarve sellaiseen.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin ostettu Brion Primo, vaikkei kokemusta olekaan mutta vaikutti meille parhaalta. Ystävä osti juuri samaisen turvakaukalon heidän pienelle vauvalle ja ainakin kehui sitä joten toivotaan että meillekkin olisi hyvä :) hengenahdistusta alkanut täälläkin ilmaantua, joskaan en ole osannut liittää sitä harjoitussupistusten yhteyteen vaikka niitäkin tulee päivittäin. Suurimmat hankinnat on jo tullut tehtyä, vielä uupuu käytännön tavaroita, mitä tässä pikkuhiljaa hommaillaan :)

tänään tuli tilailtua lastentarvikkeen alennuspäiviltä tuttipulloja.. Oli aika hyviä tarjouksia nubyn pulloista, joten ajattelin että lähetäänpä sitten testailemaan näitä :) Kannattaa käydä tsekkaamassa tarjoukset, kun ovat vielä tänään voimassa :)

Kelalle pitäisi kyllä soittaa että tarvitsevatko he vielä jonkun palkka selvityksen työpaikalta, sillä mullahan on tulee 3 kk palkkaa työnantjalta ja kela maksaa sitten erotuksen vielä kun mun äitiyspäiväraha on isompi kuin palkka tällä hetkellä.. varmaan ne jottain tarttee.. :D ja siis pitääkö joku erillinen verokortti vielä toimittaa? Voi voi.. ajattelin että tämä kela ois jo käsitelty mutta aina jotain lisää :D

Ja miksi siis tarkastanut, on syynä se, että ajoittain koiran kanssa ulkoillessa alavatsaan koskee. Supistuksia? En tiedä..

Soitin kättärille k.o asiasta, oli ihan hemmetin tympeä rouva puhelimessa.. ei ollut huolissaan kun ei koko ajan ainakaan supistuksia ole. Täytyy huomenna soittaa neuvolaan. .

Frosty: mulla ainakin on hormonit limakalvoja muutellut pehmeiksi ja turpeiksi. Samoin kohdunkaula on täysin muuttunut siitä normaalista sellaiseksi höttöseksi :D Uskoisin että kuuluu asiaan. Samoin koirien kanssa ulkoillessa, kaupassa käydessä yms mulla ei ole kertaa etteikö olisi epämukavaa ja välillä kipeää juilimista. Välillä jopa supistelee lievästi että pitää hetkisen huilia. En tiedä kuuluuko asiaan ja onko normaalia mutta tä on jatkunut jo 10 viikkoa. Sisältä tarkistettiin sillon alussa kun menkkakivun tyyppiset kivut olivat kovia ja häiritseviä ja samoin paineen tunne mutta kaikki ok. Mulla on kyllä liitoskivutkin pahoja..
Mä oon saanu myös synnäriltä vähän tympeää vastausta ku kerran soitin todella kovista vatsakivuista, jäi paskanmaku suuhun. Toki ymmärtäähän sen etteivät ne kaikkia voi sinne ottaakkaan, vaikka itseään huolestuttaa niin heidän korvaansa on varmaan "vähäpätöisiä", harmi kun siitä huolimatta ei voi olla ystävällinen :/
Neuvolasta varmasti saat apua ja kysymyksiin vastauksia, nyt vain lepoa ja rauhaksiin ottamista! :) kerrohan miten asia edistyy.

Evemoi: Meillä on ollut selvästi samoja kriteerejä hankintojen kanssa :) Vaunutkin on runkoa lukuunottamatta samat. Juu näin Lastentarvikkeesta tosiaan viestittivät, että adaptereilla saa Emmaljungiin tuon kaukalon kiinni. Meille ei ookkaan tulossa muita rattaita, kun nuo tulee yhdistelmänä.

ReiRei: Ei oo pakollista toimittaa Kelaan omaa verokorttia äitiyspäivärahoja varten. Saavat automaattisesti palkkatuloa varten määrätyn verokortin tiedot ja käyttävät sitä korotettuna 2 prosenttiyksiköllä tai joka tapauksessa vähintään 20 prosenttia. Eli jos palkkatulon veroprosentti on vaikka 16 ja jäisi 2 prosenttiyksikön korotuksella 18:aan, pidättävät sitten 20. Ite haluan, että laskevat verotoimistossa muutosverokortin, jotta en ainakaan mätkyille jää tästä vuodesta. En oo siis varma, riittääkö mulle tuo 20.

Ja juu työnantajan pitää toimittaa Kelaan tieto siitä, paljonko maksavat sinulle palkkaa niiden 3 ensimmäisen äitiysvapaakuukauden ajalta. Sen perusteella Kela maksaa sitten työnantajalle sen palkan osuuden ja sinulle loput, jos/kun äitiyspäiväraha on tosiaan palkkaa suurempi (mulla sama homma tän kanssa).

Takaisin