Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on äitiyspakkaus haettu tähänkin taloon :) Onko kellään ollut puutteita tai viallisia tuotteita pakkauksessa? Meidän pakkauksesta puuttui kondomit, mutta en taida jaksaa niiden takia lähteä soittelemaan perään..

Okei, kiitos vinkistä! Mullakin on tota obsidania ja pysyy nyt visusti kaapissa oletteko olleet yhteydessä neuvolaan ennen merkin vaihtoa vai toimineet ihan omapäisesti?

Mä en ollut neuvolaan yhteydessä. Mulla hb oli kuitenkin vain 109, joten uskalsin kokeilla omatoimisesti muita valmisteita. Lisäksi molempien meidän perheessä on lääkäreitä, niin niiltä sain vikkejä jotta uskalsin kokeilla. Nousikin kyllä nopeasti lähemmäs 130. En tiedä siinä tapauksessa jos hb on todella matalalla, että voiko kokeilla rauhassa eri valmisteita vai pitäskö jollain konstilla yrittää saada se nousuun :)

Aiemmin kyseli joku strategisia mittoja, niin täällä 97 cm ja 27+3. Iltaisin maha tuntuu valtavalta, mutta töissä kyllä (päiväsaikaan) oon saanut kommentteja pienestä pötsistä hassua miten erimallisia mahat on eri ihmisillä. Mulla killuu tuo keilapallo tuolla alavatsalla, kun taas monella masu alkaa jo rintojen alapuolelta heti tasaisesti pyöristyä ☺️

Täältä hyppää mukaan yksi esikoisen odottaja! Itsellä ikää 23 vuotta, miehellä 24. Laskettu aika 21.8. eikä millään malttaisi enää odottaa :)
Me yritettiin muutama kuukausi ja kerran jo itkien petyin kun menkat olivat myöhässä, mutta testi näytti kahdesti negaa. Kuukausi myöhemmin otettiin sitten iisimmin ja odotettiin kunnolla yli menkkaviikon. Jouluaattona tein sitten testin joka plussaa näytti <3
Eka neuvola oli siitä noin kuukausi eteenpäin.
Me ei kerrottu kenellekään edes lapsiaikeista, koska ei haluttu jatkuvia kyselyjä ja "yhdessä yrittämistä". Jos ei vaikka natsaiskaan tai jos menisi kesken. Kun oltiin ekassa ultrassa itse nähty, että siellä ihan oikeasti on pikkunen ja kaikki hyvin, rysäyksellä sitten käytiin läheiset moikkaamassa ja kertomassa yllätysuutiset. Ihania vastaanottoja saatiin!

Olen voinut erittäin hyvin, tammikuu meni etovassa olossa ja väsytti ihan hirveästi, mutta eipä sen kummempaa. Nyt on pikkuhiljaa alkanut vasta selkä vaivaamaan ja liitoskivut, mutta vielä jaksaa. Töissä ovat jo pidempään kysellyt jaksanko, mutta eipä ole vielä kertaakaan joutunut ottamaan saikkua. Kahdeksan tuntia päivässä viiletän siellä pää kolmantena jalkana :D Ehtii sitten lepäämään kun vapaa alkaa tai jos ei kroppa oikeasti kestä.

On jo ehditty tässä muuttaa isompaan kotiin ja vauvan huone alkaa näyttää vauvan huoneelta, eikä pyykinkuivatushuoneelta :D Vaatteita on alkanut kertymään ja tällä hetkellä odottelen innolla äitiyspakkausta, viikon sisään pitäisi saada se käsiin!
Nimiä mietitään jo kuumeisesti vaikka lopullista päätöstä ei luultavasti tehdä ennen kuin näkee minkä näköinen tyyppi sieltä tulee :)
Synnytys jänskättää, mutta mies odottaa tätä aivan yhtä paljon ja innoissaan kuin minäkin ja uskon hänen olevan paras tuki tuolloin.

Huh hei, minkä pituinen teksti.
Tästä pomppaan sitten keskusteluun mukaan :)

Tervetuloa Judie mukaan! :)

Voi venäjä noiden Kelan hakemusten kanssa. Onko muita joilla loppuu työsuhde vähän ennen äitiysrahakauden alkamista? Itse vaihdoin tän kuun alussa työpaikkaa muuton vuoksi, jolloinka tuli 1vkon työttömyysjakso, lisäksi juhannukseen loppuu tämä uusi työsuhde, joten 2,5 viikkoa tulis työtöntä aikaa ennen äippäloman alkua. En nyt tiiä mihin kohtaan se pitäis merkata ja pitääkö se esittää toivomus et ottavat huomioon ne 6 työssäolokuukautta eikä just niitä 6kk jolloin on myös työttömyysjaksoja. Vai mitenkä tämä menee... Ja miten sit vaikuttaa jos haen tolle 2,5 viikolla työttömyyskorvausta. ...KELE

Joo täällä sama! Äsken just laitoin hakemukset meneen, saa nähdä menikö kaikki oikein. Mulla loppuu tän kuun loppuun työt ja äitiysloma alkaa 17.7, eli puoltoista kuukautta ehdin olla työttömänä siinä. Haen siinä liitolta rahaa, mut en tiiä tarkkaan ees mitä rahaa se on :D Eiköhän sieltä soitella perään, jos aivan väärin on täytetty.

Mä aijon soittaa suoraan verotoimistoon ja tilata äitiyslomaa varten oman verokortin, joka lähetetään sitten kelaan. Veroprosentin sitten osaa verotoimiston ihminen (toivottavasti) laskea oikein kuinka suurella prosentilla äitiysrahat tulee. Oon ymmärtänyt, että äitiysloman aikainen tulo verotus on vähän eri kuin normaalien palkkatulojen. Itse oon kanssa nyt työttömänä muuton takia. Oon kyllä hakenut töitä vielä kuukaudeksi, mutta aika heikolta näyttää työllistyminen. (vaikka olen lähihoitaja ja työpaikkoja paljon) Toivossa on hyvä elää ;)

Täällä pitäs ruveta pikkuhiljaa suunnittelemaan vaatteiden yms. ostamista.. Kesäkuussa alakaapi kesäloma niin oon sillon ajatellu niitä hommailla :) Minkä kokosista vaatteista otte lähteny liikenteeseen? Kuinka paljon ootte ostanu alle 60cm vaatteita? Kyllä sitä tuntee vähä typeräksi itsensä.. tuntuu että tämmösethän pitäs tietää, mutta mistäpä tuota oikeesti tietää kun ei kokemusta oo :D

Mul on eniten 56-60 vaatteita :D niit on vaan saatu mut riippuen tietty vauvasta, ei ne kauaa mene... mutta on sit 62-68 kin.

Kelasta: mä sain päätöksen tällä viikolla ja aion myös soittaa veroista.. "Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20%.

Voitte myös pyytää verottajaa lähettämään Kelaan muutosverokortin etuuksien ennakonpidätystä varten, jolloin pidätys toimitetaan sen mukaisesti."

Eli siis munkin verot nousee 16,5% -> 20%. Soitan huomenna verohallintoon ja kysyn mitä he saa. On tä kurjaa :/

Mää tänään ostin fb kirppikseltä 3 isoa muovipussia vaatteita :) aikalailla 56 pienimmät. Muutama 50 tais olla. Enimmäkseen 62 eteenpäin oli :). En niin tarkasti kokoja katsonut ku ihastelin kuin söpöjä kaikki oli :D.. Ei tarvi kyllä ostella käyttövaatteita yhtään uutena. Ainoastaan aattelin parit uudet jotkut siistimmät jos tarvii jossain kyläillessä tai juhlissa käydä :). Mulle tuottaa päänvaivaa nuo koot :S.. Ei oikeen tiiä minkäkokosia pitäis olla sitten talvivaatteet. Nyt niitä ois kuitenkin alennuksissa ja paljon kirppareilla myynnissä. Kuitenki tulee yllättäen taas kylmät ilmat tänne Oulun seutuville syksyllä.

Ei varmaan hirveesti helpota,että riippuu lapsesta miten kasvaa,että minkä kokosia sitten talvivaatteet tarvii olla. :D osalla meistä vaavi saattaa syntyä jo heinäkuussa ja osalla syyskuussa. Sekin vaikuttaa jo paljon :) jos en ihan väärin muista niin kaverin marraskuussa syntynyt tyttö käyttää samankokoisia vaatteita kun tutun tammikuussa syntyny poika. Koko 68 tai 72. Meillä itellä talvivaatteet taitaa olla 62-68, olettamuksena että vave on pikkuruinen niinkun on vanhempansakin olleet :p huomasin ite, että ihan pienimpiä 50 koon vaatteita ei oo juuri ollenkaan. Täytyy varuilta niitäkin vähän olla, pitkään ei sen kokoisiin kuitenkaan mahdu :)

Valitettavasti se veroprosentti on yleensä 20,koska on kysymyksessä etuustulo. Mutta kannattaa verotoimistossa käyä sen päätöslapun kanssa nii ei tule mitää hässäkkää myöhemmin :)

Kelan suhteen täytyy kyllä antaa harvinaista positiivista palautetta. Tein itse hakemuksen vain äitiyspakkauksesta, koska muita hakemuksia vilkuillessa jäi paljon eppäselviä kohtia, kun en tiennyt kuinka nykyisessä työpaikassani esim. ä.loman 3 ekan kk:n palkan suhteen on toimittu. Noh, kelasta soitti sitten ä.pakkaushakemuksen käsittelijä ja tiedusteli, miksi en ollut hakenut muita etuuksia ja tarvitsinko kenties opastusta. Kannattaa siis vaikka soittaa Kelaan, jos jotakin epäselvää ilmenee.

Noista etuuksista ja niiden verotuksesta vielä. Veroprosentti on siks yleensä palkkatulojen veroprosenttin+ 2% mut vähintään 20%, kun niistä ei tehdä henkilöverotuksessa samanlaisia vähennyksiä kuin esim ansiotuloista. Siksi tuo veroprosentti ei välttämättä pienene vaikka "tulo" on pienempi.

"Vain palkkatuloista tehtäviä vähennyksiä ovat esimerkiksi tulonhankkimisvähennys, ansiotulovähennys, työtulovähennys, lakisääteiset eläkemaksut sekä työttömyysvakuutusmaksut."

Kannattaa laskea verottajan sivuilla laskurilla itselle muutosverokortti ja toimittaa se Kelaan etuuksien verotusta varten, niin tällöin menee verotus oikein. (Toki jos verotus on mennyt "pieleen" ja se on ollut esim. liian raskas, niin saat palautukset sitten aikanaan..)

Nii mielummi soittaa,ei tuu epämielyttäviä ylläreitä. Tää paperisota on vaa nii sieltä ja syvältä..

Hienoa, kun täällä keskustellaan näistä veroasioista, sillä samat KELAn etuudet ja verotus on täälläkin mielessä. Pitäis vielä selvittää niin monta asiaa ja tehdä päätöksiä mm. työsuhdeauton pitämisen/palauttamisen suhteen. Sekin pitäisi laskea mitä se auto tulee lopulta mulle maksamaan äitiysloman aikana ja miten sen verotuksen kanssa tehdään, kun saan normipalkkaa vain ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta... Vissiin autosta täytyy maksaa tän vuoden verot näiden kolmen kuukauden aikana ja ens vuodesta täytyy sopia erikseen verottajan kanssa. Tuntuu monimutkaiselta!
Onko kellään muulla täällä työsuhdeautoa joka on mahdollista säilyttää etuutena myös äitiysloman aikana ja kuinka aiotte toimia verotuksen kanssa?

Voi ei nuita verotusasioitakin. Pitää itselläkin tuommosia kohta alkaa selvitellä. :(
Ootteko ostanu jo turvakaukaloa?
Me käytiin eilen ostamassa, ja päädyttiin sit Brio Primoon, jospa se olis hyvä.
Tuleeko teille hengenahdistusta harjoitussupistusten yhteydessä? Nykyään tietää aina et kohta kovettuu maha kun alkaa henkeä ahdistaa, ei kyllä aikasemmin alkanu.

Takaisin