Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle lääkäri kirjoitti reseptin Maltofer 50 mg Fe+++/ml rautatippoja 20 tippaa 2 kertaa päivässä. Laitan niitä appelsiinimehulasiin ja juon 2 osassa sen lasin.. Ei oo pahaa ollenkaan eikä tee yhtään huonoa. Mä sanoin lääkärille että jännittää ne tabletit ettei taas tulisi pahoinvointia, niin kirjoitti mulle ton. Ainoa, mikä tossa raudan ottamisessa häiritsee, on se, että pitää kattoa että ei ota kalsiumia, maitoa yms pariin tuntiin, eikä kahvia ja teetä.. ja hinta oli aika tyyris; 22,72 €. Katotaan tehooko ja nouseeko hemogl. tolla. Toivotaan :)

Niinpä, mä oon kans tyytyväinen ettei tartte ostaa takkeja ja kerrospukeutua niin kuin talvella. Maximekoilla varmaan pärjää hyvin. :) Ja ainakin normaalisti mä tykkään tosi paljon, jos on lämmintä.

Mä tykkään kans yleensä siitä kun on hellettä. Toivoa saa vaan ettei turvotus mene ihan mahdottomaksi, sen kanssa ei varmaan jaksa yhtään missään lämpötiloissa :)

Saakohan muuten tämäntyyppistä tärppilistaa mistään? Aikanaan neuvolasta, sairaalasta, jostain? Lähinnä nuo "pienemmät" ja ihan vauva-arjessa tarvittavat tarvikkeet. Täysin noviisina on niin vaikea hahmottaa mitä kannattaisi ja pitäisi hankkia jo valmiiksi. :shy:

Googlettamalla löytyy netissä kelpo listoja hankittavista asioista ja suuntaa esim. vaatekertojen määrästä. Itse pähkäilen samojen asioiden kanssa, ja kivasti sai pitkön kauppalistan kirjoitella. Vielä jun muistais mitä ja minkä kokoisia esim. vaatteita on tullut jo hankittua Lastenvaunut ja kopat ym. vielä hankkimatta myös, yäääh!

Katapultti.. mulla oli sillon puolessa välissä ja nyt ajoittain vessassa käydessä paineen tunnetta alapäässä. Sillon lääkärissä ne pistettiin suppareiks ku mul oli vatsan jomotusta muutenkin. Otan tällöin rauhallisemmin. Joskus huomaan että vauva "nojaa" kohdunsuulle mikä saa ksn ton tunteen ja nipistelyä ym.

Täällä on eilisestä saakka kärsitty ylävatsa kivuista, lopetin rautatabletitki ku niiden alotuksen jälkeen alko jokapäiväset vatsavaivat. Pitää kokeilla jotain toista valmistetta.. mutta viime yönä vatsa on ollut niin kipeä etten pysty edes asentoa vaihtamaan :'( panadol autto jatkuvaan poltteeseen mut edelleen sattuu liikkuessa.. pitäs vaan tästä kohta lähteä koko päiväksi kyläilemään mökille :/
Kannattaa kokeilla Ferroforte -tabletteja tai nestemäistä. Luontaistuotekaupasta tai perus marketeista saa sitä. Siinä on mukana vitamiineja, jotka nopeuttaa imeytymistä. Mulla nousi hb nopeasti ilman mahavaivoja (joita sain mm. Obsidanista ja nestemäisistä apteekin raudoista). Suosittelen! Valmiste on tarkoitettu just naisille ja raskaana oleville. ☺️

Okei, kiitos vinkistä! Mullakin on tota obsidania ja pysyy nyt visusti kaapissa oletteko olleet yhteydessä neuvolaan ennen merkin vaihtoa vai toimineet ihan omapäisesti?

Googlettamalla löytyy netissä kelpo listoja hankittavista asioista ja suuntaa esim. vaatekertojen määrästä. Itse pähkäilen samojen asioiden kanssa, ja kivasti sai pitkön kauppalistan kirjoitella. Vielä jun muistais mitä ja minkä kokoisia esim. vaatteita on tullut jo hankittua Lastenvaunut ja kopat ym. vielä hankkimatta myös, yäääh!

Kiitti vinkistä! Täytyypä googletella, jostain syystä ei tullu mieleenkään. :) Meillä on vaunut, turvakaukalot sun muut isommat hankittu, mutta itselleni tuntuu olevan kompastuskivi kaikki nuo pienemmät hankinnat. Nimimerkillä kokemus vauvoista lähes nolla... :grin

Hmm, taas meinaa olla alavatsa kipeenä ja lisäksi alaselkäänkin sattuu. Edelleen mietityttää tuo paineen tunne alapäässä. Kipu on jatkuvaa, eikä mitään aaltomaista tms. Eikä oo mitään kovia kipuja, mut seistessä ja kävellessä tuntuu tympeeltä ja helpottaa levossa. Mä veikkaan kyllä et se paineentunne mulla johtus suonikohjuista, joita mulle varmaan on nyt ilmaantunut, en kuitenkaan ihan ole varma niistäkään
Kaupassa kävin taas eilen, kiertelin ehkä 1,5h ja oli pakko istua levähtämään paineen tunteen ja sen mahajomotuksen takia.
Oon tosi huono soittamaan neuvolaan kun tuntuu et huolehdin turhaan eikä mua otettas tosissaan. ja seuraava nla vasta 1,5 viikon päästä.:/

Ja siis murehdin tosiaan sitä et entä jos onkin epämääräisiä supistuksia. Sitä vaan olettaa et supistukset tekee oikeesti kipeetä...

Mä kävin tänään kättärillä paino arviossa ku neuvolasta sinne lähete laitettiin. Neuvola täti oli sitä mieltä ku mun vatsa on niin "iso" että mahassa on monsterin kokoinen vauva ja tosi paljon lapsivettä x) noh kätilö ultrasi kaikki oli hyvin ja normaalisti hurjan kokoinen monsteri vauvan paino arvio oli 968g eli keskikäyrän vähän ala puolella mutta kaikki hyvin ja kolmen viikonpäästä kontrolli :) lapsi veden määrä oli täysin normaali ja kätilö sano että mun maha on just hieno eikä yhtää liian iso :) oli kyllä helpottavaa kuulla että kaikki hyvin :) RV 27+6

Mä tässä taas pähkin päinvastasen ongelman kanssa. Kirjoittelinkin tuolla aiemmin, että maha on pieni, ja tänään (27+2) neuvolassa mitattiin sf-mitaksi 22 cm, joka on alakäyrällä. Mietin siis, pitäisikö mun varata yksityiseltä ultra, jossa katsotaisiin vauvan koko. Neuvolassa tosin terveydenhoitaja sanoi, että mitta on normaali.

Jemna, mulla on aivan samat "oireet" ja tuntemukset kun sullakin, ollut nyt kolmatta päivää. Tänään kävin työterveyslääkärissä hakemassa muutaman päivän sairaslomaa kun en pysty oikein seisomaan ollenkaan/ liikkumaan kun kivut senverran kovat. Levossa helpottaa kyllä minullakin. Mulla onneksi torstaina neuvola niin pääsen kyselemään, vähän mietityttää nimittäin kohdunsuu jne. Jos vielä loppuviikosta vaiva jatkuu ajattelin kyllä varata ajan yksityiselle missä olen nyt tietyllä lääkärillä muutaman kerran raskausaikana käynytkin jo. Mutta soita ihmeessä neuvolaan, ei siitä haittaakaan ole! Vaikka meilläkin kyllä soittaessa neuvolaan tuntuu siltä että he vähättelevät asioita ym, tai eivät yksinkertaisesti osaa neuvoa.

Jemna: mulla oli sillon vk 20 paikkeilla samanlaista ja meidän terkkari halusi tarkistuttaa kohdun suun. Oo vaan yhteydessä jos noin kovin häiritee päivittäisiä toimia.

Mulla oli eilen neuvola ja siellä otettiin tuo sf-mitta toista kertaa nyt. Katseltiin sitä käyrää neukkutädin kanssa ja kyselin, miksi mun maha menee keskikäyrän yläpuolella. Hän sanoi, että sf-mitta ei vielä anna oikeaa kuvaa vauvan koosta, vaan sf-mitta otetaan tällä hetkellä sen takia, että nähdään vatsan kasvavan tasaisesti. Eli ainakin vaikka täällä mennään ministi keskikäyrän yläpuolella, niin se ei kerro vielä vauvan koosta. Toki, jos haluaa, niin ainahan se on kiva käydä katselemassa vauvelia ylimääräisessä ultrassa :grin

Ja Jemnalle piti vielä kommentoida, että ole vain rohkeasti yhteydessä neuvolaan! Neuvolan kuuluu olla odottajan tukena juuri tällaisina hetkinä :)

Meillä oli tänään ylimääränen neuvolakäynti viime kerran pienen sf-mitan takia. Tänään 29+1 sf oli 23cm,sentin kasvanut,eli pieni. Veikkasi tunnustelemalla,että jätkä on poikittain masussa,niinkun itekkin oon arvellut. Mutta lähete ulrtaan silti varmuuden vuoksi. Päästään ainakin ihastelemaan pikkusta sit :)

Mulla kans tänään neuvola ja sf-mitan tarkistus kun viimeksi oli niin iso lukema.. Pääsee myös näkemään poitsua pitkästä aikaa <3 mulla kanssa aika usein tuota paineen tunnetta etenkin vessassa käynnin yhteydessä. Samoin myös liitoskivut tuntuu vaan pahentuvan joka hankaloittaa liikkumista :( mutta kovin on vilkas kaveri masussa,potkut jo sitä luokkaa :)

Takaisin