Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kiiwi ollut päinvastoin eli aina 27. viikolle saakka painoarviot ultrissa yli odotetun ja sf-mitta yläkäyrällä. Kuitenkin viime viikon neuvolalääkärissä sf oli tippunut yläkäyrältä juuri keskikäyrän yläpuolelle. Lääkärin mukaan siinä ois paras pysyäkin. Sanoi myös, että myöhemmillä vkoilla mitta tarkentuu eli nää myöhemmät kertoo enemmän kuin ekat mittaukset.

Kiiwi: meillä tippu sfmitta viime käynnillä 25+2 keskikäyrän alapuolelle. Oltiin 4dssä sitä edellisenä päivänä ja sielläkin todettiin että pienikokoinen vauva on mutta kaikki kunnossa. Pää oli melkein pari viikkoa "jäljessä" mutta lääkäri sanoi että on vaan muodoltaan pieni ja minä itse olen ollut pienen pieni vauva erittäin pienellä päällä varustettuna :D

Kiiwi, mulla tänään 27+1 ja neuvolassa sf-mitta ei oo kasvanut kunnolla,itseasiassa se oli omalla käyrällä tipahtanut. 2vk päästä uus mittaus ja jos tarvii niin ultraan katsomaan miten pikkunen kasvaa. Muutenkin kaveri toooosi alhaalla ja potkut tuntuu tosi alhaalla.

Itekki oon kyllä ollu pieni syntyessäni ja vähän etukäteen syntynytkin :) Täällä myös vauva majailee alhaalla ja potkutkin tuntuu alhaalla :) vaikka ei mitään poikkeavaa löydetty niin silti sitä itse rupee kuitenkin kaikenlaista miettiin o_O

Juu.. se on tämä kaupanala kun tällä hetkellä myynnit sakkaa niin tunteja on vähä.. Ja 2013 olen vielä toiminu eri työssä jossa pääsi paremmille tienesteille.. Eikös 6kk tulot huomioida ainoastaan jos tulot ovat kasvaneet sen jonkun tietyn prosenttimäärän? Ainaki minä ymmärsin näin, ja eräs ystävättäreni ei saanut 6kk perusteella haettua ees äitiysrahaa kun se palkka ei ollu jotenki prosentuaalisesti tarpeeksi noussut.. :o no.. mulle onni on se että sai hakea vuoden 2013 verotuloilla :))

Sumu82, eli sinäkin saat siis palkan työnantajalta ja kela maksaa sen erotuksen mikä jää äitiysrahan ja palkan väliin? No sain tänään Hr osaston tiedot niin saaa vielä sinne soiteltua että mikä on nyt työnantajan oikea toimintatapa meillä tässä...

Kiiwi,ite olin 47cm kun synnyin ja kolmisen vk ajoissa,mut oon kaksosen :D Oon ite 158cm pitkä. Joo kyllä sitä alko miettimään että onko kaikki hyvin ja kai jäbä kasvaa niinkun pitää,vaikka neuvolassa sanottiin että ei kannata huolestua ja haluaa vaan tarkistaa :)

Mulla oli viikolla 25+ jotain sf-mitta 27cm, seuraavassa neuvolassa vielä tarkistetaan oisko vähän lukema tasaantunut :) sano täti vaa että ei enää ihmettele miks en saa kunnolla henkeä :D

Mun sf mitta oli 22 viikolla 24,5cm ja nyt viikolla 27 26cm. en huomannut kysellä oliko se mitta nyt käyrillä, mut ainakin tuo eka mittaus oli yläkäyrällä,luulisin kasvun nyt tasoittuneen :)

Mä olin syntyessäni 45cm ja 2300g ja täysaikanen :D mun mies oli myös niukin naukin 3kg mutta tässä kohtaa en valita pienestä vauvasta kun kaikki näyttäs täällä olevan hyvin pienestä koosta huolimatta :)

Mulla on ainakin äitiyskortissa sellainen käyrä, mihin neuvolantäti aina laittaa raksin kohtaan, missä sf-mitta menee juuri sillä raskausviikolla. Siitä pystyy hyvin seurata, missä kohtaa käyrää mennään. :) Onkohan Suomessa kaikilla samanlaiset äitiyskortit vai vaihteleekohan nekin?

Kyllä ne minun mielestä kaikilla on samat kortit.:) Mulla vasta kerran mitattu sf-mitta 24. viikolla, jolloin se oli 20cm ja keskikäyrällä.

Jaahas, otin silmän käteen ja katsoin. Niin näkyy olevan nla-kortissa tuo sf-mittataulukko :D Kiitos vinkistä.. x)

Mäkin tajusin vasta nyt että sinne oli merkattu ruksi viime kerralla. Hoitaja ei mitasta sillon sanonut mitään. Näköjään se on ollut just ylimmän käyrän kohdalla.

Reirei: Juu meillä on palkallista aikaa 3 ekaa kuukautta, muistaakseni 75 päivää tarkalleen ottaen. Sen työnantaja maksaa mulle normaalisti ja lisäksi tulee sitten Kelasta se osuus, jonka verran päiväraha on palkkaa suurempi. Tosiaan 20% suuremmat pitää olla edeltävien 6 kk tulot, jotta ne voidaan huomioida vahvistetun verotuksen (=tällä hetkellä 2013 vuoden) sijaan.

Meillä on neuvolassa aina tarkkaan näytetty, millä kohdalla sf-mitassa mennään. Ja neuvolalääkäri kertoi, että on aika yleistä, että ekat mitat ovat yläkäyrällä, kun kohtu vasta pomppaa esiin, ja sen jälkeen sitten tasaantuu. Itehän pelkään vähän suurikokoista vauvaa, mutta sf:ssä ainakin oltiin tipahdettu just keskikäyrän yläpuolelle. Se kuulostaa jo ihan lohdulliselta. Ite oon ollut alle 3 kg ja syntynyt pari viikkoa ajoissa, mutta mies on ollut himpun alle 5 kg ja 54 senttiä :)

Minulla mitattiin rv22 neuvolassa sf-mitta ja oli silloin 15cm. Ei kyllä terkka mitään siitä sanonut, enkä itse ole koko asiaaa miettinyt ennenkuin nyt. Ja sehän on alakäyrän alapuolella :eek:

Ei mullekkaan siitä ekasta sf mitasta neuvolatäti meinannut juuri mitään mutta kun toistamiseen oli alakäyrän alapuolella niin se oli kuulemma syy laittaa vielä äippäpolille ultraan vaikkei uskonutkaan että mitään vikaa olisi :)

Tulin juuri neuvolasta ja viikkoja on 26+2 ja mulla SF mitta oli 28 eli reilusti mennään yläkäyrän yläpuolella ja laittaa lähetteen äippä polille. Vähän iski huoli onko kaikki hyvin :\ neuvola täti vakuutteli että kaikki varmasti hyvin mutta varmuuden vuoksi käydään tarkastuksessa.

Sf-mitta oli 23 (24+1), ekan kerran mittailtiin tällä viikolla neuvolassa. Omasta mielestä masu on vielä tosi pieni, mukamas yli keskikäyrän kuitenkin :D Sanoi että mittaaja ja vauvan asento myös saattaa vaikuttaa...

Äitiyspakkaushakemus myös laitettu heti kun sai lapun kouraan ja nyt pakkaus oli jo myönnetty, nyt sitten kahden viikon odotuskidutus edessä :)

Vanhempainrahahakemus ei sitten ollutkaan niin helppo juttu kun luulin, täytyy vielä perehtyä tarkemmin niihin 6kk tuloihin (mulla ollut eri työnantajia ja työttömänä aina projektihommien välillä, kai vaan täytyy pyydellä lomakkeita ja toivoa että se vaadittu 20% ylittyisi vielä jotenkin maagisesti heinäkuuhun mennessä).

Takaisin