Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin voisin laittaa siman tulemaan näin vähän jälkikäteen, kun en nyt saanut aikaiseksi. Eipä täällä varsinaisesti vappua vietetäkään, huomenna on vaan vapaapäivä ja ihmiset osti ihan hillittömiä määriä grillattavaa vaikka huomiseks on luvattu vesisadetta :P Kunnon pihviä tekis kans mieli, mutta läpikypsänä ei todellakaan. Kieli pitkällä odottelen syksyä :)

Täällä juotu hyvillä mielin pari lasia äidin tekemää simaa!
Synnärille lähtee ehdottomasti mini shampanja että saa lasilliset korkata sit ensi-imetyksen jälkeen kun saa välipalaa! On se semmonen suoritus että yhden lasin voi sillon juhlan kunniaksi ottaa! :grin

Meilläkään ei Mäntsälässä automaattisesti tehdä sokerirasitusta yli 26v äideille. Itse täytän 27v ja sokerirasitukseen ei neuvolantäti nähnyt tarvetta kun ei ole sukurasitetta moiseen ja olen normaalipainoinen.

Simaa on tullut juotua muutamia lasillisia vapun kunniaksi ja en edes ajatellut ettei sitä voisi raskaana juoda, ihan hyvällä omalla tunnolla kyllä joisin edelleenkin sen muutaman lasillisen, koska eihän tuossa juuri alkoholipitoisuutta ole. ;)

Koiran punkkikarkoitteista täällä on ollut myös keskustelua jota on tullut seurattua. Itse en ole antanut koskaan koirallemme (dalmis) mitään punkkikarkoitteita. Vaikka paljon lenkkeilään, uidaan ja touhutaan kesäaikaan niin ei tuo juurikaan punkkeja ole kerännyt, joitakin olen joutunut poistamaan joka kesä mutta en jatkuvasti. Ja kun tuolla on niin ohut karva niin punkit havaitsee ajoissa ja saa napsastua pois. Aikanaan ekalla koirallani oli yhden kesän punkkipanta ja juuri sinä kesänä niitä punkkeja vasta koirassa olikin, joten siitä on jäänyt jotenkin itselle negatiivinen kuva enkä ole sen jälkeen noita punkkimömmöjä tai pantoja sitten hankkinut, kun hyvin pärjätään näinkin.

Äitiyspakkaus tuli eilen, se uusi! Ihania vaatteita ja varsinkin keltainen ja vihreät potkupuvut on mieleeni! :) Pari viikkoa meni hakemuksen tekemisestä kunnes paketti oli postissa :)

Vakuutusasiat ovat vielä auki, tarjouksia olen pyytänyt kolmesta yhtiöstä ja nyt näyttää siltä että taidetaan ottaa Lähitapiolan syntyvän lapsen vakuutus kun kaikki muutkin vakuutukset on siellä. Halvin tuo ei ole, mutta kun muutkin vakuutukset on siellä niin suhteessa tulee halvimmaksi tällä hetkellä. Ajatuksena oli kilpailuttaa samalla kaikki vakuutukset, mutta töissä on ollut niin hässäkkää ja iltaisin en ole jaksanut asiaan perehtyä että päätin jättää kaikkien vakuutusten kilpailuttamisen ensi syksyyn tai talveen ja katsoa asiaa sitten uudelleen kun on ehkä ja toivottavasti enemmän aikaa :)

Perhevalmennukset alkaa meilläkin nyt toukokuussa, muistaakseni kahdeksan kertaa. Ihan positiivisella mielellä odottelen niitä alkaviksi vaikka joudunkin osaan mennä yksin, kun mies tekee vuorotyötä. Meillä on lisäksi jonakin uutena pilottina Mäntsälässä se , että perhetyöntekijä tapaa kaikki ensisynnyttäjät ja tulee siis meille kotiin kesäkuun alussa tapaamaan meitä ja haastattamaan ja ilmeisesti katsomaan myös tulevan lapsen elinympäristöä ja kartoittamaan tarvitaanko jotain 'lisätukea' ennen synnytystä ja vauvan syntymän jälkeen. Toki tuo oli vapaaehtoista salliiko perhetyöntekijän tulla, mutta suostuin toki kun ajattelin että otetaan vain kaikki mitä tarjotaan ja verorahoilla saa kunnalta ja varmasti saadaan myös hyödyllistä tietoa hänen käynnistään. :) Onko muiden asuinkunnissa tällaisia toimintatapoja?

Kyllähän sitä simaa uskaltaa juoda,tuskin kukaan sitä pullo tolkulla vetää :grin Itse en oo ikinä simasta tykännyt,niin ei oo tuu juotua.
Ei kyllä oo tehnyt yhtään tiukkaa olla ilman alkoholia. Suurta osaa kavereista ei oo näkynyt eikä kuulunut,ei ole tullu kutsua illanviettoihin viikonloppusin..se vähän harmittaa,mutta näkeepähän ainakin ne tosiystävät kelle kelpaa mun seura selvinpäinkin! Ei mua haittais olla istumassa iltaa porukassa missä muut juo. En vaihtais tätä mihinkään,vaikka kaikki kaverit kaikkois :Heartblue

Minä en ite oo laittanut koiralle mitään punkkilitkuja yms,kun ei mennä sellasessa maastossa missä niitä ois. Vaikka tuntuu kyllä,että niitä on joka puolella. Mutta mulla on niin hirvee ötökkäkammo,että en pysty menenään sellasissa paikoissa missä niitä vois olla jos koiraan punkki tulee,niin en pysty sitä ite irrottamaan :smiley-bounce022

Kauhee stressi päällä asunnosta,3kk ja 2pv laskettuun ja me asutaan vieläkin yksiössä ja asunto ei kuulu eikä näy :sad001 Ahdistaa..

Minäkin join muutaman lasin simaa. Ei itse asiassa tullut mieleenkään, ettei sitä saisi juoda, koska siinä on niin vähän alkoholia. Täytyy tunnustaa, että join myös minilasin skumppaa, kun skoolattiin wapun kunniaksi. Jokainen toki tekee, niin kuin itse parhaaksi näkee.

Myös Espoossa sokerirasitus tehdään kaikille yli 25-vuotiaille odottajille, vaikkei olisikaan ylipainoa tai sukurasitusta. Mulla on sokerirasitus edessä tiistaina, ja vähän kyllä hirvittää olla niin pitkään syömättä. :depressed:

Hei ku ootte saanu jo niitä äitiyspakkauksia niin tuliko teille tekstiviestin lisäksi kirje postissa et on saapunut?
Kiva kun huomasin tänään että oon laittanu hakemukseen vahingossa vanhan puhelinnumeron uuden sijaan. Kelan omissa tiedoissa on kyllä uusi numero, mut kai ne on matkahuoltoon ilmottanu sen hakemuksessa olleen nuneron. Matkahuoltoon soitin ja ei ollu tullu pakkausta eikä ne pääse muuttamaan sitä puhelinnuneroa. Kelalle yritin soittaa et laittais matkahuoltoon uuden numeron niin ruuhkaahan siellä on eikä jostain syystä onnistu jättää ees soittopyyntöä tuohon numeroon.
Haitteko pakkauksen siwasta vai matkahuollosta vai mistä? En mä hakemusta tehdessä huomannu et ois johonkin sen paikan voinu valita ja oon olettanu et se tulee matkahuoltoon. Ärsyttää oma huolimattomuus kun muutenkin niin kovasti ootan sitä pakkausta. Mut jos sieltä tulee tekstarin lisäksi kirje saapumisesta ni ei kai silloin pitäis olla mitään ongelmaa, pitää vaan oottaa pidempään.

Niin ja huomenna taitaa olla kaksi viikkoa siitä kun hakemus oli hyväksytty ja luki et parin viikon sisällä tulee pakkaus. Tosin tässä on nyt ollu vappu välissä yms.

Mulle ei tullu tekstaria vaan pelkkä kirje matkahuollolta. Paketti tuli automaattisesti lähisiwaan.

Tuli pelkkä tekstari ja paketti meni lähimpään Valintataloon eli lähimpään paikkaan missä oli matkahuollon piste.

Meille tuli pelkkä kirje ja Valintatalosta käytiin se kotiin hakemassa.

samoin tänne tuli tekstari että valintatalosta noudettavissa, vielä en ole avannut pakkausta mutta niin malttamaton olen että kohta häätyy :)

Okei, jospa minäkin kaikesta huolimatta sen pakkauksen joku päivä saan. :D kiire päästä hypistelemään niitä vaatteita :D
Kelan kautta sain numeron sinne pakkauksen toimittajalle mut menee vaan vastaajaan. Kokeilen huomenna soittaa uudestaan ja jos ei vastaa niin jätän sitten sinne viestiä. Ja varmaan pakkaus menee tuohon lähimpään siwaan niin käyn siellä kyselee jos ei muuten ala mitään mistään kuulua.

Siiiis häääh. Mistä perhevalmennuksista täällä puhuttiin aiemmin?? Ei meille vaan ole semmosista koskaan mainittu neuvolassa? :wideyed: millasia ne ees on?

meillä annettiin kutsu perhevalmennukseen siinä neuvolassa missä saatiin raskaustodistus yms.. :)

Onkohan kenelläkään samallaista tilannetta kuin minulla.. Sain tänään vanhempainraha päätökset kelalta ja nehän oli varsin positiiviset...minulla on semmonen tilanne että tulot on pienentynyt viime vuotena uudessa työssäni, ja olin oikein iloinen kun huomasin että vanhempain rahaa haetaan 2013 vuoden verotietojen mukaan :) Kuitenkin tiedän että suurimmassa osassa tapauksiahan työpaikka maksaa normaali palkkaa kolme ekaa kukkautta eli äiritysrahan ajan.. Minun palkka tällä hetkellä on huonompi kuin tuo kelan myöntämä tuki.. Eli, saankohan minä nyt sitte tuon myönnetyn äitiyspäivärahan vai sen ns. keskipalkan? äääh... Tai mistähän tämmöstä osais ees lähtee selvittelemään :(

Aika mielenkiintoinen tilanne sulla ReiRei. Jotenkin tuntuu hassulta, että saisit kolmelta kuukaudelta palkan, koska äitiysrahahan annetaan työnatajalle niiltä kuukausilta, kun saat palkan. Työnantaja siis "tienaisi" niiltä kolmelta kuukaudelta, koska tuki on isompi kuin sun palkka. :grin

Ei näistä Kela-asioista kuitenkaan ota selvää. Kannattaa varmasti soittaa Kelaan ja kysyä.

Oletteko muuten laskeneet äitiysrahahakemuksissa työnantajan maksaman kolmen kuukauden palkan 3x30 arkipäivää, vai katsoneet suoraan kalenterista, miten pitkältä ajalta palkan saa?
Huoh, on nää taas niin byrokraattisia juttuja. :sour:

Riippu ihan työehtosopimuksesta, maksaako työnantaja palkkaa äitiysloman ajalta. Mun työnantaja ei maksa vaan äitiysraha tulee suoraan Kelalta työnantajan ilmottamien viimesten 6kk tulojen mukaan. Vain siinä tapauksessa, että työnantaja maksaa palkkaa tuolta ajalta, Kela maksaa työnantajalle. Muussa tapauksessa Kela maksaa suoraan mammalomalaiselle.

Mun käsittääkseni oli niin et jos palkka on pienempi kuin tuo kelan vähimmäismaksu niin kela maksaa äidille sen erotuksen?

Heissan, mulla rv 22+0 sf mitta 13 ja rv 26+0 sf 19, eli alakäyrän alapuolella mennään joten sain ylimääräisen käynnin äippäpolille. Ru:ssa rv 21+1 vastasi viikkoja ja painoarvio ok. Nyt tuolla ylim. käynnillä rv 26+6 painoarvio 885g kuulemma viiterajoissa kuitenkin ollaan, eikä mitään suurta poikkeavaa löytynyt, uusi kontrolli aika kuitenkin saatiin vielä 3 viikon päähän. Kuis muilla, onko kohtalontovereita? :)

Reirei mulla tulee kanssa olemaan päiväraha palkkaa suurempi. Kela tosiaan maksaa työnantajalle päivärahasta palkan osuuden ja asiakkaalle itelle erotuksen tällasessa tapauksessa. Kelan sivuilla on sellanen laskuri, johon voi syöttää kuinka monelta päivältäbtyönantaja maksaa palkan, niin laskuri kertoo päivämäärät mistä mihin palkallinen jakso menee.

Takaisin