Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on koiralla se panta, vältän koskemista pantaan ja jos pakko, niin käsien pesu jälkeen. Ei ne myrkyt terveellisiä ole ja ihan yhtälailla imeytyy ihmisenkin ihon läpi

Joo siis pannoissa on eroa, niitähän on ihan jotain luontaistuotteita mutta meillä vain eläinlääkärin reseptillä saatava panta joka yhtä tehokasta kuin liuoskin :)

Mä kanssa yks ilta täyttelin OP-Pohjolan "vauva"vakuutuksen netissä. Joitakin tarpeettoman tuntuisia lisäosia jätin pois (kuten saattohoitokorvaus tai kuolemanvarakorvaus). Lisäksi jätin pois hammashoidon. Siellä taitaa nyt olla vakuutuksista muutenkin -30% eka vuosi ja meillä kaikki pankki- ja vakuutusasiakkuudet on siellä, niin hintaa jäi ekalle vuodelle n. 170 e. Siinä on mukana jo paljon muutakin kuin pelkät lääkäri- ja lääkekulut. Esim. fysioterapia, toimintaterapia, kodin muutoskulut jne. Tän hyvä puoli on muuten se, että kyseessä on ihan tavallinen terveyskuluvakuutus, jonka voi pitää vanhaksi saakka. Eli ei katkea esim. 18-vuotiaana. Katkeamisessa ongelma olisi se, että monet vakuutuksen voimassaoloaikana sairastetuista sairauksista todennäköisesti suljettaisiin uuden vakuutuksen ulkopuolelle.

Kelasta kannattaa hakea äitiysavustus, vanhempainpäiväraha ja lapsilisä (kaikki haettava viim. 2 kk ennen laskettua aikaa). Avustus käsitellään heti. Vanhempainpäiväraha käsitellään myös heti, jos hakee 2013 verotustietojen mukaan. Jos hakee 6 kk tulojen mukaan, niin työnantajan pitää toimittaa se Y17-lomake tuloista Kelaan äitiysloman alkaessa. Eli päätöksen saa todennäköisesti siinä loman alussa. Lapsilisästä päätös tulee lapsen syntymän jälkeen, kun varmistuu syntymäkuukausi.

Sanokaapa minkälaiset alamahakivut on ns. normaaleja ja millaset ei? Eilen kävelin kaupoissa koko päivän ja välillä vaan ehdin lepäillä ja maha oli kauheen kipeä illalla. Levossa alko helpottaa. Sit tänään olin töissä ja illallakin jonkin verran touhuillu, tehny ruokaa ja muutenki ollu suht paljon jalkojen päällä. Nyt tässä makoilen ja tuntuu lähinnä painetta ihan alamahassa ja kipua häpyluussa, sitäkin tuntui eilen. Onkohan nämä siis jotain liitoskipuja vai oonkohan vaan touhunnu liikaa? Ei nämä mun mielestä mitään supistuksia ole. Harjoitussupistuksia on kyllä ollu ehkä enempi kuin yleensä. En tiiä, huolettaa jotenkin ihan kauheesti ja sit kun vielä väsyttääkin niin menee ihan vollottamiseksi. Kiva jos työpäivän jälkeen alkaa aina olla tämmöstä. :/

Jos supistukset ei oo kipeitä tai ainakin hellittää levossa niin pitäs olla vaan harjottelua. Panadolia voi kokeilla kipuun. Häpyluun kipu on nimenomaan liitoskipua jolle ei kai oikein voi mitään o_O
Itellä oli pari viikkoa sit kipeitä supistuksia levossakin. Hellitti kun lepäs vaan reilusti ja enää ei oo juurikaan ollut! Eli tilanne voi vaihdella paljonkin rasituksesta riippuen.

Niin oon aatellu et häpyluun kipu on varmaan just jotain liitoskipua, samoin nivuskipu, karmeelta kyllä tuntuu. Mut tuo mahakipu on kyllä pahinta, jospa se johtus vaan siitä että oon liikaa ollu jalkojen päällä ja pitäs vaan ottaa iisimmin. Kunhan ei vaan tule jokapäiväistä ongelmaa, kun töissäkin saa niin paljon olla jalkojen päällä.

Ja sit herkästi sairaslomalle jos ei hellitä tilanne levolla :)
Itsellä se auttoi ja nyt on taas jaksanu hyvin töissäkin.

Juu, jos tää jatkuu niin pitää sit miettiä. Töissä tänään puhuin tästä kivusta niin sanovat samaa että herkästi sairaslomalle. Itse vaan oon huono hakemaan sairaslomaa. Tuntuu että valitan "turhasta" ja et toisilla on varmaan oikeet syyt olla sairaslomalla kun itsellä on vaan pikkasen maha kipee, että semmostapa se on olla raskaana. Noo, pittää nyt kuulostella kun oon pitemmillä vapailla, että auttasko lepo:)

Eli pakko nyt kysyä että kun olen ollut työtön melkein alkuvuodesta 2014, äitiyspäiväraha lasketaan kuitenkin vuodelta 2013? Pitääkö asumistukeakin hakea 2 kk ennen vai myöhemmin? Me ei saada nyt mitään, koska olen liitonkorvauksilla ja mies opiskelee. Mulle nää raha-asiat ovat tuoneet stressiä ja pelottaa etten pysty pitämään huolta omasta lapsestani. Miehen mielestä kaikki järjestyy, mutta musta tuntuu että kaikki on mun päällä ja vastuulla.

Madmasel: Asumistuessa on kuukauden takautuva hakuaika eli esim. huhtikuussa hakemus sisään --> voi hakea tukea maaliskuun alusta alkaen. Jos äitiyspäivärahasi alkaa esim. 1.7. alkaen ja haluat hakea asumistukeakin 1.7. alkaen, pitää hakemus jättää sisään viimeistään 31.8. Ei kuitenkaan ole tarvetta odottaa niin kauaa, vaan kannattaa jättää hakemus jo vaikka kuukautta ennen toivottua tuen alkamispäivää. Päätöksen voivat antaa tietty vasta, kun äitiyspäivärahasi määrä on selvillä, koska se vaikuttaa tuen määrään. Osasinko selittää ymmärrettävästi?

Jemna mulla on kanssa ollut niin moninaisia nuo kivut, etten enää tiedä onko kyseessä liitoskipu, lantion löystyminen, supistelu, virtsatientulehdus vai mikä lie :) No virtsatientulehdus jo suljettiin pois. Koko nivusten välisen alueen kivut voisivat kai mennä liitokipujen piikkiin, mutta just alavatsan poltteet eivät terkkarin mukaan kuulostaneet liitoskivuilta. Odotan niin keskiviikkoista neuvolalääkäriä. Siellä saadaan ainakin varmisteltua, ettei vauva kiirehdi ulos näin paljoa etuajassa.

Ja tuo sairausloman hakeminen, se on kyllä niin ärsyttävää. Itsekin viime viikon kärvistelin aika kipeänä töissä, mutta en vain saanut itseäni hakemaan saikkua. Saa nähdä mitä tuleva viikko tuo tullessaan. Onneksi saan töissä sujuvasti vaihdettua istumasta seisomaan ja päin vastoin, mutta kumpikaan asento ei vaan enää tuntunut hyvältä.

Mulle ainakin sanottiin kelassa, että jos hakee 6kk:n tulojen mukaan niin tarvii lähettää vaan palkkakuitti viimeiseltä puolelta vuodelta ja nekin palkanlaskija yleensä lähettää. Ei puhunu mitään tosta Y17 lomakkeesta :o

Sumu82; Kiitos tosi paljon ja Jemnallekin tsempistä :) oli ymmärrettävä selitys. Kirjoitin ihan ylös :) Oli mulla kynä ja paperi siellä neuvolassakin, mut ei se hoitsu osannut neuvoa muuta kuin äitiysavustuksen hakemisen. Sanoi että mene kelan sivuille.. Tulin sit tänne ensin ;) ja nyt on rauhalllisempi mieli näitten asioitten suhteen. Kela on on mulle vieras ja hämmentävä laitos. Opintotukea joskus tullut haettua sieltä ja pääsääntöisesti työllä, ja nyt liiton tuilla oon tuloni saanut.

Täällä ilmoittautuu uusi elokuun esikoistaan odotteleva,kai tässä vielä ehtii :) oon lukenut tätä ketjuanne ja nyt on pakko ottaa osaa ja kysyä neuvoja. Itse kyselin myös lähitapiolasta vakuutuksia mutta hinnat oli kyl päätä huimaavia. Onko tietoo muista ja meinasitteko kilpailuttaa? Tuo op kyl kuulosti hyvältä :) Luin myös että täällä on myös muita tulevia äitejä,joiden lapsen isällä on jo lapsia. Miten lapset ja exät on teillä suhtautuneet?

Moi taas pitkästä aikaa! Jouduin TAAS tekemään uuden käyttäjän, kun tämä ei kertakaikkiaan päästä mua kirjautumaan aikaisemmalla tunnuksella ja olen asian kanssa taistellut, siksi en ole kirjoitellut kun mennyt hermo kun jatkuvasti saa olla tekemässä uutta käyttäjää.. Aktiivisesti olen silti lukenut teidän kuulumisia ja mietteitä :)
Eli siis verkkuli täällä :)

Heippa. En tiedä kuinka moni teistä minut muistaa mut ajattelin tulla kertomaan kuulumisiani pitkästä aikaa.

Olen nyt siis tuolla joulukuisten ryhmässä eli uudelleen raskaana. Eilen kävin ultrassa, jossa näky ensimmäisen kerran pienen sydämensykkeet <3 nyt rv 6+4 ja toistaseks kaikki siis todella hyvin.

Terv. Wildside :)

Takaisin