Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos tiedosta! Täytyy sit muistaa muistutella meidän HR-manageria papereiden toimituksesta Kelaan. Olen nimittäin kuullut, että hänellä on ollut tapana unohdella ja jättää hoitamatta näitä asioita ja ei ole kiva jos siitä syystä kovasti viivästyy tukien saaminen...

Mitä tukia sieltä Kelasta nyt haetaan? :D Millä nimellä ne on sielä sivussa? Oon ihan ulapalla :D

Suosittelen avaamaan kelan nettisivt ja soittamaan samalla kelalle niin tulee kerralla kunnolla ja kunnon ohjein :)

Mulle neuvottiin neuvolasta aika hyvin mitä tukia nyt voi hakea ja mitä kelalle tarvii toimittaa :) ja voihan siellä kelan toimistossakin käydä jos tuntuu hankalalle itekseen täytellä niitä hakemuksia :)

Mä hain vanhempainrahan (hakemus sisältää äitiysrahan ja sen jälkeisen vanhempainrahan), äitiysavustuksen ja lapsilisän :)

Huh mikä päivä! Keskiviikkoisen neuvolakäynnin jälkeen sain lähetteen tälle aamulle neuvolalääkärille pistävien vatsakipujen takia. Neuvolalääkäri laittoi sitten lähetteen toisella kunnalla sijaitsevalle äitipolille, jossa odotin vuoroani viisi tuntia. Sinne meni se työpäivä! Missään vaiheessa kellään (myöskään itselläni) ei ollut pelkoa, että vauvalla olisi jokin hätä, vaan enemmän halusivat katsoa, ettei minulla ole alkavaa umpilisäkkeen tulehdusta. :woot: Testit näyttivät kuitenkin niin hyviltä, etteivät nyt heti osanneet sanoa, mistä se pistokipu tulee... Käskivät vain ottaa särkylääkettä, jos alkaa sattua enemmän. Onko muilla samaa?

Kelallehan voi tosiaan muuten varata ajan, jossa voi käydä kaikkien hakemusten teon yhdessä kelatädin/sedän kanssa läpi kasvotusten. Meillä neuvolassa annettiin Kelan vihkonen kaikista tuista, joihin meillä on oikeus. Siitä vihkosesta oma neuvolatätini ympyröi heti haettaviksi tuiksi äitiysavustuksen (pakkaus tai 140 eur), äitiysrahan, vanhempainrahan ja lapsilisän. Sain tosiaan vasta tuon äitiysavustuksen haettua, mutta seuraavalla nettiasiointikerralla haen nuo loput. Eipä tarvitse sitten montaa kertaa pähkäillä Kelan sivuilla. Ja ainahan puhelimella tosiaan saa apuja, jos tulee epävarma olo, että mitä pitää laittaa mihinkäkin kohtaan :)

Taalla tanaan 26+0. :)

Tyonteko kiinnostaa kuin kasa kivia, suunnittelen taalla uuden kampan sisustusta ja valikoin tapetteja, vaikkei viela ole minkaannakoista varmuutta, etta edes saadaan koko kamppaa. Tarjoushan on hyvaksytty, mutta kaytannossa se ei viela takaa mitaan.. :rolleyes:

Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta, te keillä on koira niin onko koirille niskaan laitettava punkinestoaine vaarallinen raskaana olevalle? Meille tuli siis koira hoitoon viikoksi ja sille on tänään (tai eilen) laitettu niskaan jotain punkinestoainetta. Olen varmasti vain vainoharhainen kun edes mieleeni tulee että se voisi olla vaarallista ihmiselle (sikiölle) mutta kysynpähän nyt kun googlettamalla en mitään tietoa löytänyt. :shy:

Meillä nyt rv 25+6. Kaikenlaista ollut "ohjelmistossa": tänään sokerirasitus ja keskiviikkona 3D-ultra. Mulla ilmeni lääketieteellisiä perusteita tutkimukseen, joten saan hakea Kela-korvausta. Funneling-ilmiö, tosin kohdunkaula on onneksi ihan entisellään. Vatsassa tuntuu herkästi vihlontaa kun kävelen, tiedä sitten ovatko nämä niitä ennakoivia supistuksia (jotka ikään kuin paljastuivat ultrassa), vai jotain muuta. Ensikertalaisena ei oikein tiedä mistään mitään. Kontrolliultria on varmaankin julkisella puolella tiedossa.

Otamme vauvalle vakuutuksen Pohjolasta, aika selkeä valinta kun muut vakuutukset ovat siellä ja saan erinäisiä alennuksia. Viikonlopun to do -listalla olisikin terveysselvityksen täyttäminen. :)

Taikkuli: Kahden koiran omistajana en laittaisi koirille ollenkaan punkkikarkotetta! Olen kuullut niin paljon niistä saatavan mitä huolestuttavimpia oireita, mm. koiran keskushermostoon vaikuttavia.
Jos se koira teillä nyt viikon majailee, niin kauheasti en ehkä koissua halailisi tai pusuttelisi.. Mitään faktatietoa minulla ei tosin ole.

Sen punkkimyrkyn pakkauksessa tai kayttoohjeessa pitais olla maininta jos se olis jotenkin erityisen vaarallista. Perstuntumalta sanoisin, etta ellet sa nyt ihan erityisesti nuole sita kohtaa johon se aine on laitettu, niin tuskin siita mitaan tulee, eikohan se oo jo imeytynyt siihen koiraan..

Jeps,sain laitettua kaikki hakemukset! :) Sit pitää vielä ilmotella Kelaan kun muutetaan yhteen.
Mulla on palannu väsymys takas kuvioihin,nyt 25+4. :(
Ja tuntuu että mitään ei jaksa ja ei huvita. Oon ihan loppu vaikka en edes tekis mitään. Koulustakin tullut jäätyä pois kun en vaan saa itteeni ylös 7-8 aikaan :( Tänäänkin meinas tulla itku kun mies pyysi tekeen pasteijoita..
Muuten on mieli ihan positiivinen ja odotan niiin innolla tulevaa! Ja pikku jäbän potkut on parasta ♡ Noh,kai tää menee ohi :)

Hei! Olen seurannut alusta asti tiuhaan keskusteluja, mutten ole rohjennut vielä itse kommentoida, mutta samaistun monien täällä aktiivisesti kirjoittavien kommentteihin kaikista olotiloista, mitä tulee masun kasvatteluun! :) Itselläni LA 17.8. :)
Nyt kuitenkin tuntui että pakko kommentoida Taikkulin kysymykseen. Itsellänikin on koira ja aiempina kesinä olen käyttänyt juurikin tuota koiralle selkään laitettavaa punkkisuoja liuosta. Merkkejä ja valmistajia on varmaan monia, mutta luulen että vaikuttavat aineet samoja mikäli on apteekista ostettu valmiste.. Kuitenkin, tänä keväänä en missään nimessä aio koiralleni samaa tuotetta käyttää, sillä käsittääkseni ovat sellaista myrkkyä että Huh! Varsinkin se mitä itse olen koiralleni laittanut, taisi olla " Expot" nimeltään... Joten, en ole mikään lääkäri mutta itse en myöskään sessua kovin halistelisi, varsinkaan jos aine on vasta laitettu... Mutta onhan olemassa ns. "luonnon mukaisia" punkkisuojia koiralle, joten kannattaa kysyä omistajalta että mitä on käyttänyt ja tarkistaa netistä tuoteselosteen, että mitä siinä mainitaan, mikäli on apteekki kamaa. Lisään vielä, että siis en usko että on sinulle tai vauvalle mitenkään haitallista, ei kannata suotta säikähtää, mutta olen sinun kans samoilla linjoilla, kun itselläkin tuli sama mieleen oman koiran kans.. Että ei varmasti ole haitallista, mutta varmuuden vuoksi ( ja etenkin oman mielenrauhan :) ) voithan varoa vähän oikein nujuamasta koiran kanssa. :)

Muokattu viimeksi:
Kiitos kommenteista! :) En tosiaan tiedä mikä valmiste on kyseessä ja itse en luultavasti olisi asiasta edes huolestunut mutta kun mies haki koiran ja koiran omistaja oli sitten maininnut asiasta, ja mies rupesi sitten epäilemään että onkohan nyt ihan terveellistä.... Iski sitten epäilys itseenkin! Kyseessä on pieni villakoira joka siis tulee syliin, nukkuu sängyssä jne. joten kontaktia on aika vaikea välttää (enkä haluaisikaan) :grin
Mutta, täytyy laittaa viestiä vielä omistajalle että mitä tuo hänen käyttämänsä valmiste oli ja milloin tarkalleen sen laittoi. Nyt olen vaan välttänyt koskemasta koiran niskaan ja pessyt käsiä ahkerasti.

Käytetty aine on Bayvantic Vet (alle 4kg koiralle) ja pakkausselosteessa ei kyllä mainita mitään vaikutuksista ihmisiin, muuta kuin itsestäänselvä asia että tuotetta ei saa syödä tai joutua silmiin. Aivan pienten lasten kanssa on katsottava että aine on kuivunut koiraan ennen kuin antaa lasten leikkiä koiran kanssa. Tuotteen varoaika kohdalla lukee " ei oleellista".
Ja aine on laitettu koiraan tänään.

Niin, en tosiaan olisi tuosta huolissani. Varoaika tarkoittaa sita etta milloin elaimen voi teurastaa syotavaksi laakkeen kayton jalkeen, eli koiran kohdalla ei tosiaan kovin oleellista. :)

Joo, meidän koiralla punkkipanta ja siinä varoituksena että aivan pienet lapset ei sais olla jatkuvassa kosketuksessa pantaan, esim. Nukkua koiran kanssa. Aikuisista ei ole tällaista mainintaa. Eli vältä niskan koskettelua, muuten ei pitäis varmaankaan olla haittaa. Jos ois joku supermyrkky niin ois siitä tarkat ohjeet, suomessa sen verran tarkkoja noi lääkejutut kuitenkin :)
Ennemmin mua harmittais että koira tois punkkeja tai kirppuja sänkyyn jotka voi sit purra ihmistä, kuin että en pitäis pantaa ollenkaan. Meillä panta oli viine kesänä ja yhtäkään punkkia ei ole koirasta löytynyt. Ehkäsee myös kirppuja yms.

Juu mä luulen että nuo pitoisuudet on muutoinkin ton hoitokoiran kohdalla todella pienet koska kyseessä on kääpiö villakoira eli eipä paina juuri mitään jonka takia annostus kaikissa lääkeissä tosi vähäinen. Yritän nyt kuitenkin varuiksi vielä huomenna olla hiukan yli varovainen mutta tuskin muistan koko viikkoa (ja tuskin tarpeenkaan).

Taikkulille ja muille täytyy munkin kommentoida omat kokemukset ja mielipiteet koiran punkkikarkoitusliuoksesta. :) Kuten muidenkin kommenttien yhteenvetona voi todeta, ei kannata mielestäni huolestua asiasta tai muutenkaan vältellä turhaan koiran koskettelua!
Liuos kumminkin imeytyy nopeasti koiraan ja kunhan et syö liuosta itse, ei sen pitäisi mitään oireita sulle aiheuttaa, saati sitten sikiölle, jolla on istukka jne. suojana. Me olemme laittaneet 18kg koirallemme nyt parin kesän ajan juuri tuota Expotia niskaan ja hännän päälle, eikä koira ole saanut siitä minkäänlaisia oireita. Liuos on myös ainut mikä meillä toimii punkkien karkoituksessa ja noista punkkipannoista ja luontaistuotteista ei ainakaan meidän koiralla ole ollut mitään hyötyä (niistä huolimatta noin 5 punkkia päivässä tuli poistettua). Myönnän että liuokset voivat olla myrkkyä pienelle ja herkälle koiralle ja ehkä pienelle lapsellekin, jos hän heti liuoksen laiton jälkeen menee halailemaan ja pussailemaan koiraa, mutten usko että aikuiselle ihmiselle niistä on mitään vaaraa. Tietysti käsiä on hyvä pestä varsinkin liuoksen laiton jälkeen, eikä koiran niskaa kannata nuoleskella! ;D
Itse olen yrittänyt myös kaikissa raskauteen liittyvissä rajoituksissa ja suosituksissa säilyttää oman järjen käytön ja rentouden sekä luottamuksen siihen, että kaikki sujuu hyvin! :) Niin moneen asiaan en kumminkaan pysty itse vaikuttamaan.

Takaisin