Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meikäläisellä ois vielä 10 viikkoa töitä (en pidä kesälomia ennen mammalomaa) ja motivaatio on kyllä aivan hukassa.... Ei vaan kiinnostais yhtään enää! :oops:
Ja kaikki makea maistuu täälläkin, valitettavasti päivittäin. Ajattelin nyt, että pitäisköhän yrittää vaihtaa päivittäinen jälkkäri / suklaa ihan vaan reiluun satsiin hedelmiä - eihän se sama asia ole kuin aito sokeri mutta jos se nyt olis sitten pienempi paha :grin Tosin, hedelmistä makeimpia ja parhaimpia ovat minusta viinirypäleet mutta ei niitäkään viitsisi kauheasti syödä koska kuitenkin ovat täynnä ties mitä torjunta-aineita yms. Mutta mandariinit ei ole enää hyviä ja omenat nyt ei vaan ole makeita. Melonista en tykkää, tulee jotenkin ällötys. Että yritäppä täs nyt sitten :rolleyes:

Mun makuun royal gala Eva - omenat prismasta ainakin ovat makeita.. Päärynät myös..

Ma syon kylla paljon viinirypaleita, vaikka niissa tosiaan on sita hedelmasokeria ihan reilusti. Toinen himotus talla hetkella on Golden Delicious-omenat, alkuraskaudessa oli klementiinit, sen jalkeen banaanit ja paarynat.. Tuoretta mangoa meilla syodaan myos aika paljon. :) Ja en kylla raskauden aikana oo syonyt laheskaan niin paljon karkkia kuin normaalisti! Saatan jopa ostaa karkkipussin ja sit se jaa laukun pohjalle viikkokausiksi pyorimaan, ennenkuulumatonta! :eek:

Munkin täytyy myöntää että ei munkaan tee entiseen malliin makeaa mieli. Jotain tekee, mutta ei mitään tosi sokerista.
Kyllä sitä kiloja saa muullakin ruualla :) Mulla on tullut ainakin 7 kg raskauden aikana..

Ma itse asiassa mietin tota muutakin syomista just eilen, alussa oli se pahoinvointi ja mikaan ei maistunut, sit sen jalkeen tuntui et piti syoda _ihan_koko_ajan_jotain_ etta se pahoinvointi pysyi poissa, ja siina vaiheessa tuntui etta painokin nousi ihan silmissa, mut nyt ma syon taas selkeasti vahemman, toki mahaan ei mitaan isoja annoksia mahdukaan, ja kun tota vararavintoa on ihan riittavasti, niin oiskin ihan suotavaa jos paino ei nousis ihan hirveasti. :shy:

Kuinka usein treenaatte lantionpohjanlihaksia? Mietin tuon synnytyksen kannalta. Mulla pitäis varmaan treenata useammin, treenaan nyt aina sillon ku tulee mieleen. En mä kyllä koe että ne olis missään rapakunnossa mut kuitenkin sen synnytyksen kannalta mietityttää. Muutenkn alkanut pikkuhiljaa jännitää synnytys enemmän kun ei siihen enää ole muutama kuukausi ja aika tuntuu kuluvan ihan kauheen nopeesti, kuukaudet vaan menee. Aiotteko te valmistautua synnytykseen jotenkin erityisemmin vai aiotteko mennä sen enempää suunnittelematta ja antaa mennä omalla painollaan?:)

Täällä treenataan lantionpohjalihaksia aina kun muistan, eli noin kerran viikossa :laughing002 En koe niiden olevan huonossa kunnossa, mutta tottahan se on, ettei tuo kerta viikossa -treeni tee käytännössä mitään niille :grin Ehkäpä yritän taas muistaa ottaa treenit mukaan jokapäiväiseen arkeen :rolleyes:

Olen käynyt kirjastossa lainaamassa synnytkseen liittyviä kirjoja. Niissä on paljon tietoa synnytyksen kulusta, lääkkeettömästä kivunlievityksestä ja harjoituksia, joita kannattaa tehdä nyt raskausaikana. Meillä oli kirjastossa paljon myös opuksia ja dvd-levyjä mammajoogasta. Muutoin kyllä ajattelin tyytyä perhevalmennuksen synnytysosioon, enkä osallistu muihin valmennuksiin.

Äh, piti vielä kysyä, että oletteko hakeneet kaikki kelan tuet (pakkauksen, äitiysrahan, vanhempainrahan, lapsilisän) samalla kertaa?

Imme, minä tein kelan hakemukset nettipalvelun kautta ja ensin pääsin tekemään sen pakkaushakemuksen ja kun se oli hyväksytty niin pääsin tekemään kaikki loput.

Ja ne lantionpohjanlihakset.... :rolleyes: Tiedän että niitä olisi hyvä treenata jo tässä raskausaikana mutta ei niitä vaan meinaa muistaa!! Eli siis teen treeniä silloin kun satun muistamaan, varmaan keskimäärin pari kertaa viikossa....Päivittäin kai olisi parempi asia.

Musta tuntuu, että makean syönti on ihan riistäytyny käsistä :D suklaata, hedelmiä, sokerisia jugurtteja voisin vetää koko ajan... tänään oli kolmas neuvolakäynti ja eipä siellä ollut mitään ihmeellistä, käytiin kela-asioita läpi, kuunneltiin sykkeet ja mitattiin paino, pissa ja verenpaine. Yllättävää oli se, että painoa on tullut vain 4 kg koko raskauden aikana tästä ahmimisesta riippumatta! Terkka vähän hämmästeli pientä vatsaani mutta niin vain oli sf-mitta 19 cm kuitenkin :) ja viikot siis nyt 23+1. Lähetin jo kaikki hakemukset kelan asiointipalvelun kautta ja postitin neuvolasta saadun raskaustodistuksen :) ainoo missä voi tulla vähän säästämistä on opintotuki, joka pitäisi saada tammikuussa taas jatkumaan normaalisti kun palaan kouluun.

Heippa! Olen pitkään ollut kirjoittamatta mitään tänne kiireiden takia, mutta vauhdissa olen seuraillut mielenkiinnolla teidän kirjoituksia ja paljon olisi kommentoitavaa moneen asiaan. :)
Meilläkin on nyt työn alla vauvavakuutusten vertailu ja huomenna olisi tarkoitus mennä OP-Pohjolan konttorille keskustelemaan vakuutusasioista. Ei noista mielestäni ota selvää ilman face-to-face palaveria ja hermohan siinä menee, kun ehtoja ja korvattavuuksia lähtee vertailemaan vakuutuspapereista. Käytiin jo Lähi-Tapiolassa palaveroimassa, ja ensimmäisten vuosien hinta oli niin kallis, että taidetaan kääntyä OP-Pohjolan suuntaan...

Makean syöminen ja väsymys on täälläkin lähes jatkuvaa ja työssä käynti rassaa toisinaan! Välillä tosin olen kunnon flow-tilassa töiden suhteen, mutta usein ajatus ei ollenkaan kulje enkä tunnu saavan juuri mitään aikaiseksi. Mieskin on huomannut mielialojeni vaihtelun. ;)
Viikonloppuna olisi tarkoitus täyttää KELAn sivuilla hakemuksia äitiyspakkauksesta ja tuista.
Aikooko teistä moni hakea tukia äitiyslomaa edeltäneiden 6kk verotuksen perusteella v.2013 verotustietojen sijasta? Mulla on luultavasti tulot nousseet sen verran, että kannattaisi hakea, mutta ensin täytyisi selvittää kuinka se hoituu...

Päivittäin kai niitä lihaksia saisi treenata, se on jotenki niin kauheen työlästä, pitäisi silti synnytystä ajatellen jaksaa vähän useammin ku kerran viikossa niinkuin minä.:/
Löytyisipä meidänkin kirjastosta jotain äitiysjooga-dvd:tä ku youtubessa oli mun mielestä jotenki huonosti. Tai oli englanniksi mut haluisin suomeksi. Oikeesti olis kiva käydä jossai mammajumpissa tai joogissa tai jossain mut kolmivuorotyötä tekemällä on jotenki hankala mennä ja kaikki on niin kallista. :(
Mä hain samalla kertaa kaikki nuo tuet, ja 6kk:n tulojen perusteella netissä. en tiiä, toivottavasti tein kaikki oikein ja ettei hakemusta hylättäis jostain syystä. Oon aina yhtä sekaisin kelan asioiden kanssa.

No ei tunnu olevan kauheen yksiselitteisiä tai yksinkertaisia nuo Kelan asiat... Se 6 kk lasketaan äitiysrahakaudesta taaksepäin, joten en tiedä pystynkö sitä vielä hakemaan kun mulla vaihtelee kuukausittaiset tulot jonkin verran. Toukokuussa esim. olisi odotettavissa jonkinlainen bonus, jonka suuruudesta en vielä tiedä, mutta joka vaikuttaa tuloihin. Mitenköhän sekin otetaan huomioon vai otetaanko ollenkaan..? Kumminkin hakemus täytyy tehdä viim. 2kk ennen laskettua aikaa. Täytyy vissiin soittaa Kelaan. :)

Tänään käännyttiin viikolle 24 eli nyt 24+0. Kaveri liikkuu hirmuisesti pitkin päivää ja liikkeet tuntuvat todella selkeästi. Nyt kun on tottunut että toinen on liikkeessä tosi paljon ja ihan säännöllisesti ja eilen nukkumaan mennessä oli useampi tunti ettei liikkeitä tuntunut, niin meinasi tulla itselle hätä, että onko kaikki hyvin.Mutta onneksi toinen sitten vähän viitsi liikehtiä lopulta ja äitikin sai sitten sitä myöten unen päästä kiinni. :)

Meillä myöskin nuo vakuutusasiat mietinnässä ja laitoinkin omaan yhtiöömme Lähitapiolaan tarjouspyyntöä ja katsotaan mitä tarjoavat. Kilpailutetaan vielä nyt samaan syssyyn kaikki vakuutukset kotivakuutuksista, auto ja koiravakuutuksiin muillakin yhtiöillä ja katsotaan sitten mihin päädytään :) Oma hommansa on kyllä tuo vakuutustenkin kilpailuttaminen..

Täälläkin nyt muutaman viikon ajan ollut tuota jatkuvaa makeanhimoa ja pääsääntöisesti olen yrittänyt tyydyttää sitä hedelmillä, mutta välillä tulee napostettua sitten jotain muuta makeaakin. Karkkia ei tule juurikaan syötyä, silloin tällöin esim. leffaa katsellessa mutta ei edes viikoittain. Mutta empä ole ollut kovin kova syömään karkkia ennen raskauttakaan. :) Takaraivossa on kuitenkin se, ettei nyt painoa saisi hirmuisesti kertyä raskausaikana, jotta ei tarvitsisi sitten kovasti pudotella raskauden jälkeen, joten siksikin olen yrittänyt hillitä tuota makean syömistä.

Lantiopohjan lihaksia olen harjoittanut kyllä luvattoman vähän, ihan muutamia kertoja koko raskausaikana, pitäisikin ryhdistäytyä ja ottaa jokapäiväiseksi asiaksi!

Minä laitoin viime viikolla äitiyspakkauksen hakemuksen ja myöntävä päätös tuli eilen, myös äitiys-ja vanhempainrahasta laitoin hakemuksen, mutta päätös siitä lienee tulevan vasta joskus kun olen jo äippälomalla koska haen tuota etuutta niiden 6kk:n tulojen perusteella ja koska palkkani nousi vuoden alusta ajattelin että laitan menemään kelaan nuo palkkatiedot vasta kun kesäkuun palkka on mennyt maksuun ja saan tammikuusta kesäkuuhun väliltä palkkatodistuksen. Mulla tuossa hakemuksessa lukee että liite (eli tuo palkkatodistus) tulee toimittaa kelaan heinäkuun puoleen väliin mennessä eli hyvin ehtii! Lapsilisää en mielestäni tuossa samassa syssyssä hakenut? Ei ainakaan jäänyt mieleen, täytyypi tarkistaa kelan sivuilta pitääkö se hakea jotenkin erikseen vai miten?

Työviikkoja on enää jäljellä yhteensä 8vkoa, nyt neljä viikkoa töitä, sitten pari vkoa kesälomaa ja vielä neljä viikkoa töitä ja sitten alkaisikin äippäloma. Nopeasti menee aika ja tuntuu jo siltä että aika menee liiankin nopeasti, ajatellen sitä mihin pisteeseen pitäisi ja haluaisi keskeneräiset työt hoitaa, jotta tulevan sijaisen on hyvä aloittaa, eikä keskeneräistä juurikaan jäisi :)

Mukava lukea muiden kirjoitteluja kun niin samojen asioiden kanssa painitaan ja samat asiat ovat ajankohtaisia :)

Täälläkin saatiin äitiysavustus haettua, mutta loput jäi toiselle päivälle. En kuollaksenikaan jaksanut alkaa tavata enää enempää Kelan sivuja. Minkä ihmeen takia se laitos ei voisi tehdä hakemuksiaan ja sivujaan hiukan helpommin luettavaan muotoon? Laitoitteko muuten sen raskaustodistuksen postitse menemään? Kelan sivuilla oli nimittäin kohta, jonne todistuksen olisi kai voinut laittaa myös pdf-muodossa. Vai pitääköhän sen r.todistuksen olla aito ja alkuperäinen (ei siis skannattu versio alkuperäisestä)..?

Mun piti ainakin toimittaa alkuperäinen raskaustodistus palkanlaskentaan, kelan hommiin riitti kopio/skannattu paperi. Tein hakemukset sähköisesti ja rt:kin laitoin sähköisenä liitteenä. Oli jotenkin yllättävänkin helppoa, kyse on kuitenkin Kelasta:D

Lantionpohjanlihaksia yritän muistaa useamman kerran viikossa tehdä, mutta välillä on päiviä ettei muista yhtään niitä :rolleyes:

Oli kyllä yllättävän helppoa tehdä kelan hakemukset netin kautta, toivottavasti tein vaan kaiken oikein. Skannasin mun raskaustodistuksen, sekin meni niin kätevästi ettei tarvi erikseen postittaa. Ja sen voi vissiin myös kuvata jos ei ole skanneria.

Meillä oli neuvola kans eilen. Tosi tympeetä oli, tuntu et tärkein asia mitä piti tehä käynnin aikana oli että saatiin meidän äkkiä pois. Nopeesti käytiin asiat läpitte ja tosi epäselvästi, että jäi nyt vähän auki että mitä kaikkia tukia saan hakia?
Ja pissan mukana oli glukoosia eli sokerirasituskokeisiin :dead: Hb oli matala jotta piti aloottaa raudan syöminen ja samoin suositteli magnesium valmistetta. Alkaa olemaan näitä vitamiineja sen verran kovasti että tarviin kohta dosetin :hilarious:

Raskaustodistuksen lupasivat sieltä neuvolasta lähettää kelaan. Laitoin kans että palkka viimesen 6kk ajalta, että siihen loppuunvetoon tuli että toimitettava viimestään heinäkuun puoleen väliin mennes. Oon aina vihannu kelan hakemusten täyttämistä ja inhoan vieläkin jollen vähän enemmän, miksei ne voi kirjoittaa niitä kohtiaan selvällä suomen kielellä vaan niin vaikeesti sanottuna ettei tosikaan:angry4

Lilja L, ei ole väliä haetko nyt vai 2kk ennen laskettua aikaa, päätöstä et saa ennenkuin työt loppuu ja jäät mammalomalle. Ei tarvitse huolehtia mistään palkoista ym, koska työnantaja toimittaa palkkatietosi kelalle kun jäät pois töistä :)

Mulla menee jotenkin työpaikan sairauskassan työntekijöitten kautta nää, ja mä hain kaikki verkossa, ja skannasin raskaustodistuksen kun töissä on skanneri.
Päätöskin tuli, joku "väliaikainen päätös" joka oli laskettu 2013 vuoden tulojen mukaan, ja kun soitin ja ihmettelin että miksi näin niin tarkistuspäätös tehdään mullakin vasta loppukesästä kun työnantaja laittaa ne palkkatiedot kelalle.

Lantion pohjanlihakisa treenaan vain makkarin puolella..... :grin Muutoin tuo reenaaminen on vähän jäänyt..

Takaisin