Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä isäntä on ollu kokoajan innossaan, mutta joo enemmän on ruvennu puhumaan kaikesta ja innostumaan, kun ollaan käyty rakenne ultrassa ja bebe on potkinnu. Kai se on että sillon ne pääsee lähemmäksi raskautta. Ja sillon kun saatiin titeää että kumpi tulee, niin hyvä että ei koko maailmalle ollu sitä kuuluttamassa :D

Meillä ollaan molemmat ihan täpinöissämme pojasta! Isi sen takia,että "Jee saan pelikaverin,kasaan sille heti tietokoneen!!!" ja minä sen takia,että pääsen opettamaan pikkuselle jalkapalloo,jääkiekkoa ja rullaluistelua ja sen sellasta :smiley-bounce022

Ootteko muuten ollut jo hammaslääkärissä tai menossa? Itse ajatellu, että pitäis varata aika, mutta en oikein pysty makaan selällään... Alkuraskaudesta oli huono olo ja oksetti, nykyään alkaa hakkaan sydän parin minuutin jälkeen ja tulee ikävä olla.

Mitäköhän tässä nyt pitäis tehdä? :confused005

En ajatellut käydä hammaslääkärissä ennen vauvan syntymää. Olen yrittänyt huolehtia suuhygieniasta ja edellisestä käynnistä tulee kesällä 2 vuotta joten voin hyvin siirtää sen tulevaan syksyyn. Vähän pelottaa kyllä että onko raskaus kiihdyttänyt reikiintymistä (kun näin voi kuulemma olla) mutta ehkäpä se poraaminen ei sitten tunnu enää synnytyksen jälkeen missään :D

Jos et oo pariin vuoteen ollut tarkastuksessa tai on muuten taipumusta saada reikiä helposti niin kannattaa kyllä käydä. Hammaslääkäriä voi pyytää ettei laskisi tuolia ihan alimpaan asentoon, näin toimitaan joskus vanhusten kanssa mutta miksei raskaana olevienkin :)

Itse kävin hammaslääkärissä syksyllä ja yhden pinnan paikkausajan sain viime tammikuulle. Tarkastusaikana en vielä ollut raskaana, mutta toki paikkausaikana oli Pumppa jo reippaasti masussa kasvamassa. Hammaslääkäri otti raskauteni huomioon eikä muun muassa kallistanut tuolia niin paljon kuin normaalisti olisi kallistanut. Lisäksi tunsin saavani parempaa (tai ehkä enemmänkin huolehtivampaa) kohtelua, kun he jatkuvasti kyselivät vointiani jne. Paikkauksen yhteydessä ei käytetty puudutetta, mutta toisaalta oma reikäni oli tullut sopivasti vain pinnalle, niin silloin ei tarvinnut huolehtia pahimmasta vihlomisestakaan.

Mä kävin viime syksynä tarkastuksessa, jolloin kaikki oli ok, paitsi hammaskiveä. Sen kävin poistattamassa tammikuussa, ja en enää ole aikonut mennä raskausaikana. Toivottavasti ei nyt raskausaikana pahemmin hampaat reikiintys, mulla ei ole kyllä koskaan ollut, mutta kyllähän raskaus muuttaa esim sitä syljen koostumusta tai jotain. Hammaskiveä mulla on aina reikienkin edestä, mutta sen käyn poistamassa vasta joskus syksyllä, sitä sais olla jatkuvasti muuten hinkkaamassa :/

Mulla on yks paikka irronnut, joka pitais kylla laittaa, mut hl-kammoisena koitan valtella sita viimeiseen asti.. :confused:

Täälläki hl-kammonen jolla yks hammas pitäis juurihoitaa.. 2 paikkaa vissiin taas lähteny nii pitäs käyä korjauttaa. Aina ollu huonot hampaat vaikka kuin huolehtis :(. Pitäis käyä laittaan paikat uudestaan ja juurihoito hampaasen uus hoitopaikka. En ala sitä hoidattaan nyt raskausaikana muullalailla. Hyi :/! Torstaina rakenneultra <3 ei malttais oottaa kun ukkokin pääsee kerranki mukaan :)!

Täälläkin pitas käydä tarkastuksessa.. Hyvästä hammashygieniasta huolimatta mulle tulee herkästi reikiä, ja nytkin niitä on kaksi jotka tunnen itsekkin :(
Ja ilman puudutetta en siihen poraamiseen ala, onkos se puudute sopivaa raskaus aikana?

Kyllä voi puudutetta käyttää, sitä imeytyy verenkiertoon niin pieni määrä ja vaikutus on lähinnä paikallinen :) ja hammaslääkärit kyllä osaa valita oikeat puudutteet. Sen takia ei kannata jättää käymättä :)

Mua ihan hävettää myöntää, että edellisestä hammaslääkärikäynnistä on melkein 5 vuotta... :oops: Mihin tää aika oikein on mennyt? Oikeesti pitäis mennä! Mulla on aina ollut todella hyvät hampaat ja riittäisi, että kävisi tarkastuksessa 2-3 vuoden välein, mutta nyt on päässyt venähtämään. Multa on paikattu yksi reiän alku viisaudenhampaiden poiston yhteydessä noin kymmenen vuotta sitten. Se on ainoa paikka ja sekin paikattiin vaan sen takia, kun oli muutenkin puudutus päällä.

Mä kävin paikkauttamassa syksyllä (ennen raskautta) tarkistetut hampaani tammikuussa. Yksi reikä silloin röntgenkuvissa näkyi. Oli sitten yllätyksellisen syväksi päässyt, kun (puudutettuna) porattiin. Homma jäi kesken ja päälle pantiin väliaik.paikka.

Kotiin tuolta keikalta päästyäni jäin miettimään, olisiko ollut juurihoidon vai varmistusröntgenen vai minkä aihe, kun ei paikattu ja täytetty loppuun. Olin tuolloin vkolla 12 ja ihan paskana käynnin jälkeen, että nyt on tuommoinen tulehdusriskipesäke suussa ja niin paha ettei sitä edes voi korjata raskaana ollessa. Harkitsin tuolloin yksityiselle menoa, josko siellä laittaisivat loppuun asti.

Muutaman päivän kriiseilyb jälkeen asia unohtui ja nyt oon sillä linjalla, että paikataan ja hoidetaan sit syksyllä (kuten oli neuvottu). En ole asiaa ajatellut ennen tätä ketjua enää viime kuukausina. Jälkeenpäin harmittaa ainoastaan, etten vaatinut kunnon perusteluja missään vaiheessa.

Kypsästi siis päätän olla ajattelematta asiaa (=pelkäämättä mistään suunnasta mitään tohon liittyvää). Saaga jatkuu syyskuussa.....

Älä huoli Bubs, ei sinne suuhun sitä kariesta jätetä muhimaan, väliaikaisen paikan tarkoitus voi olla myös se että sen alle muodostuu kuukausien kuluessa tervettä hammasluuta :) myös va-paikka pitäisi olla tiivis eli jos se siellä hampaalla pysyy syksyyn asti niin no worries! Opiskelen itse alaa, ja olen myös useamman kerran tehnyt potilaalle va-paikan monen kuukauden ajaksi.

Kiitos Unppa, helpottavaa kuulla. Mä jäin niin siihen käsitykseen, ettei lääkäri uskaltanut lähempää juurta porata. Meinasin kirjoittaa, että pitäisi osata avata suunsa tuollaisissa hetkissä, mut mut :D Suu aukihan siinä oltiin. Puhekyvyttömänä ja sit kiireellä ulos seuraavan tieltä.

Mulla 7.5 hammaslääkäri ja paikkailtavaa on :D Opetan kyllä pojan pitään parempaa huolta purukalustostaan pikkusesta asti :D
Soittelen tänään neuvolaan ja kyselen,että eikai nää mun alaselkä kivut oo supistuksia. :( Heräsin toissa aamuna kun sattu alaselkään enkä saanu enää unta ja tänään kans sattu niin paljon et oli vaikee enää nukahtaa. Panadol auttaa kyllä vähän. Ja eilen kun kaupoilla kävelin niin alkoi sattumaan alaselkään ja tuli huono olo. Toivottavasti ois ihan normaalia :)

Takaisin