Elämäntaparemontoijien vertaistukiryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nurppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Lorena suosittelen sit kokeilemaan erilaisia kaupan pakastekasvissekotuksia! Meillä mies suhtautuu tosi epäilevästi mun pakastekasvisjuttuihin, mutta tulee aina haistelemaan että mikä täällä tuoksuu näin hyvältä 😆 pistän sen kasviskeon kulhoon, lirautan tilkan (1-2rkl) vettä päälle, ja sit mikrotan aina minuutin kerrallaan ja sit vähän sekotan lusikalla ja tarkastan tilanteen. Tyypillisesti 3min menee yhteensä. Koen tosi helpoks ja käteväks ton :) mä kans syön sen liemen mitä siitä jää, vähän sellasena kasviskeittona syön 😄 ainaki mun valitsemissa sekotuksissa on se liemiki ollu tosi hyvää! Ja kiitos vinkistä, pitää tutustua tuohon käsikirjaan! :)

Tuo arkiliikunnan lisääminen ja vaunulenkit on varmasti paras tapa aloittaa.
Muistelisin, että juurikin vaunulenkit oli se, mikä oli itselle paras muoto noin pian synnytyksen jälkeen. Tosin itsellä oli sektio, joten joka tapauksessa kaikki keskivartalon rasittaminen tai muu liikunta kuin kävely oli kielletty.

Itse törmäsin tähän Liikunnallisen äidin käsikirja -kirjaan https://www.finna.fi/Record/jamk.992309224806251 ja siinä oli tosi hyvin kaikkia liikuntavinkkejä, etenkin vauvan kanssa tehtäväksi. Ja oli mukavan kevyt luettava muutenkin.

@Nurppu nuo pakastekasvikset kuulostaa hyvältä vinkiltä! Oon yrittänyt skarpata, että lapsellekin saisi lautaselle vähän vaihtelua, eikä olisi aina pelkkää kurkkua ja tomaattia. Lapsi tuntuu pitävän tosi paljon keitetystä porkkanasta, mutta jotenkin tosi huonosti saan aikaiseksi keitellä mitään. Yritän pitää sellaista ruokaa kaapissa, että se on nopea vain lämmittää kun tullaan päikystä kotiin, siinä kohtaa ei oikein kenenkään nälkäkiukku kestä, että alan kokkailemaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: (jotenkin keitettyjen porkkanoiden mikrottaminen jälkikäteen ei oikein oo mikään makuelämys)
Me ollaan tehty paljon sitä että ollaan syöty päiväkotipäivän jälkeen ns. iltapala ja sitten illalla kunnon ruokaa vielä ennen unia. Niin on kerennyt tehdä jotakin hyvää. Ollaan hurahdettu nyt parsakaaliin uunitettuna: parsakaalia, oliiviöljyä ja mausteita ja sitten uuniin, herkullista.

Me ollaan tehty paljon sitä että ollaan syöty päiväkotipäivän jälkeen ns. iltapala ja sitten illalla kunnon ruokaa vielä ennen unia. Niin on kerennyt tehdä jotakin hyvää. Ollaan hurahdettu nyt parsakaaliin uunitettuna: parsakaalia, oliiviöljyä ja mausteita ja sitten uuniin, herkullista.
No siis itseasiassa mä kans mietin aikanaan, että voisi tehdä näin päin nuo syömiset, mutta mies on ollut niin vanhanaikainen, että iltapuuro pitää olla :rolling::rolling:
Ehkä ehdottelen tätä taas, jos testattaisiin. Mulla oli ajatuksena tähän myöhäisempään päivälliseen myös, että meillä olisi yhteinen ruokailuhetki koko perheen kanssa, kun miehen ruokarytmiin päivällinen on kuulemma liian aikaisin jos syödään heti päikyn jälkeen. Nyt kun näin ääneen sanoo, niin kumma tyyppi, kun mikään ei kelpaa:rolling:

@Nurppu tuo kuulostaa mukavan simppeliltä jopa minulle, joka inhoaa ruoan laittoa.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

No siis itseasiassa mä kans mietin aikanaan, että voisi tehdä näin päin nuo syömiset, mutta mies on ollut niin vanhanaikainen, että iltapuuro pitää olla :rolling::rolling:
Ehkä ehdottelen tätä taas, jos testattaisiin. Mulla oli ajatuksena tähän myöhäisempään päivälliseen myös, että meillä olisi yhteinen ruokailuhetki koko perheen kanssa, kun miehen ruokarytmiin päivällinen on kuulemma liian aikaisin jos syödään heti päikyn jälkeen. Nyt kun näin ääneen sanoo, niin kumma tyyppi, kun mikään ei kelpaa:rolling:

@Nurppu tuo kuulostaa mukavan simppeliltä jopa minulle, joka inhoaa ruoan laittoa.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Hahah, nojuu vaati tämä meilläkin pientä keskustelua. Mutta totesin, että ei meillä aina ole ruoka valmiina niin helpommalla pääsee kun syö iltaruuan myöhemmin.

Oli positiivinen aamu puntarilla. En oo käynyt vaa'alla viikkoihin vai jopa muutamaan kuukauteen. Tänä aamuna päätin sitten hetken mielijohteesta käydä ja painoa on n. 2-3kg lähtenyt edellisestä kerrasta.
En oo kauheasti tehnyt mitään erilailla, ehkä ruokarytmi on ainut sellainen kokonaisvaltainen muutos ja luultavasti syödyt kalorit on huomaamatta olleet kulutusta pienemmät. Mutta jännästi jotenkin motivoi heti, että nyt on hyvä alku!
Tosin, veikkaan, että illalla on ihan eri fiilis työpäivän jälkeen kun väsyttää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Argh, mulla vihottelee alaselkä siihen tyyliin että on tullu laiskoteltua. Oon yrittäny lisäillä kotipainonnostoa jne mutta ei näköjään riitä nyt... Pitää koittaa tsempata ton kanssa.

Mut ostin meille joulun kunniaks Air fryerin, ja oon nyt ihan liekeissä ton kanssa 😆 joka päivä heitän sinne vähän jotain kasviksia ja tulee tosi hyviä, mielellään niitä syö ja oikeen himoitsee että koska pääsee seuraavan satsin syömään 😄 ei oo vaikee saada täyteen suositeltua määrää kasviksia!

Tän keskustelun teemaan liittyen nostan yhen Hesarin artikkelin esiin: Nämä kahdeksan tapaa voivat hidastaa aivojen vanhenemista. Tuossa mainitaan siis kahdeksan elämäntapaa/asiaa jotka jos kaikki on kunnossa niin on hyvällä mallilla tulevaisuus niin aivojen ku sydämenki vanhenemisen kannalta! Tässä helpotukseks tuo lista:
  • syö terveellisesti – erityisesti kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa, papuja, palkokasveja, pähkinöitä, kasvipohjaisia proteiineja, vähärasvaisia eläinproteiineja, nahatonta siipikarjaa, kalaa ja mereneläviä
  • liiku tarpeeksi – viikoittain vähintään 2,5 tuntia reipasta aerobista liikuntaa, kuten uintia tai tanssia, tai 75 minuuttia rasittavaa liikuntaa, kuten juoksua
  • pysy erossa tupakasta, myös sähkösavukkeista
  • nuku 7–9 tuntia yössä
  • pidä paino kurissa eli painoindeksi alle 25:ssä
  • hallitse kolesteroliarvoja
  • pidä verensokeri kurissa
  • hillitse verenpainetta – suositus on alle 120/80 elohopeamillimetriä.

Itellä luulen et melko hyvin toteutuu, muut noista menee aika helposti mutta ruokavalioon ja liikuntaan tarvii kiinnittää huomiota! Mites muilla 😄

Itellä luulen et melko hyvin toteutuu, muut noista menee aika helposti mutta ruokavalioon ja liikuntaan tarvii kiinnittää huomiota! Mites muilla 😄
Verenpaine on mulla ollut aina matala ja savuton olen ollut jo vuosia, muut on vähän niin ja näin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En ole kolesterolia mitannut aikoihin, mutta muistelisin, että viimeksi kun on katsottu, niin oli viitearvoissa. Unetkin yleensä on sen 7h, mutta aina voisi kyllä nukkua enemmän.
Lähdettiin testaamaan meidän joulurauhaa ja jätettiin tutti pois tänään, niin saa nähdä monta yötä valvotaan.

Mä sain joululahjaks uuden älykellon puolisolta, se motivoi taas vähän aktiivisuuteen kun siinä on kolme erillistä päivätavotetta (askeleet, aktiiviset minuutit ja aktiiviset kalorit). Nyt oon jo ehkä viikon ollu joka päivä aika aktiivinen, ujuttelen vauvan (lyhyisiin) päiväunihetkiin ittelleni pieniä aktiivisuushetkiä. Tuntuu toistaiseks ainakin toimivan ☺️

Tiesittekö että tutkimukset on osottanu että lyhyillä "aktiivisuusvälipaloilla" on iso positiivinen vaikutus terveyteen 😄 ihan vaan että 1-3min ajan tekee jotain rasittavaa 3 kertaa päivässä riittää, sillä on todettu kuolleisuutta vähentävä vaikutus! Se on jo sellanen juttu missä tosi pienellä vaivalla saa ison hyödyn!

Sweat-sovelluksessa alkoi eilen kuuden viikon treenihaaste. Muutamia erilaisia ohjelmia, mistä saa itse valita, mä otin core strength and mobility ohjelman. Siinä sai valittua aloittelija tason ja ainakin toi eilinen, eka jumppa oli ihan kiva. kehonpainolla tai kevyillä käsipainoilla liikkeitä.
Yritän nyt kalenteroida jumpat valmiiksi, niin jos ne tulisi herkemmin tehtyä. Kuitenkin vaan 3 jumppaa viikossa, niin ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä.

Ainiin se parin kilon painonlasku aiemmin oli vain ohimenevä hairahdus. Ilman mitään ongelmaa nousi paino takaisin samaan lukuun, missä on nyt jankattu ainakin vuosi. Tai no, sama luku +/- 1,5kg heilahtelee jatkuvasti. Toivon, että tää jumppa näkyisi vaa'alla edes vähän, niin jos se sitten motivoisi.

@Lorena tuo kuulostaa hyvältä! Voisin jossain vaiheessa kans jonkun tollasen sovelluksen asentaa.

Nyt on vielä tuntunu sujuvan tää omatoiminen jumppailu sillon tällön ku vauva ottaa satunnaisia päiväuniaan. Vastikään just esittelin miehellekin kun mulle on ekaa kertaa elämässä ilmestyny ihan selkeesti näkyvät lihakset hartioihin ja hauikseen kun ottaa sellasen voimailuposeerauksen 😄 vauvan kanniskelu varmasti pääasiallinen syy tähän, siitä ei voi luistaa jos laiskottaa 😄 mut aika hauska kattella noita lihaksia, ja vähän myös tuntuu absurdilta, kun omissa kuvitelmissani oon sellanen lihakseton laiska laiheliini!

Joo toi sovellus on kyllä ollut tosi hyvä. Siinä on myös post-pregnancy ohjelmia pari erilaista. Otin joskus blackfridayna vuosijäsenyyden tohon sovellukseen kun oli ehkä 80e vuosi, niin kuukausihinta jäi muutamaan euroon. Sovelluksen käyttö on kyllä ollut tosi satunnaista, mutta en oo viitsinyt katkaista sitä jäsenyyttä, kun on ollut niin halpa.
Mua kiinnostaisi joku tanssityylinen liikunta kovasti, mutta en oo toistaiseksi raaskinut sitten ottaa muuta sovellusta rinnalle, mistä saisi tanssijuttuja.
Meidän paikallisella urheiluseuralla on nyt kevätlukukauden erilaisia teematunteja. (ilmeisesti n. 3 kertaa=3 viikkoa, per teema) ja nyt olisi ensin bollywood ja sen jälkeen shuflaus. Bollywoodista en oo niin kiinnostunut, mutta toi "suffelointi" kyllä kiinnostaisi käydä kokeilemassa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mites tämä ryhmä on hiljentynyt? 🤭

Mulla on vuoden alusta täyttyneet kellon tehominuutit (2,5h/vk) moninkertaisesti paremmin kun viime vuoden puolella. Ei edes ollut tietoinen valinta. Ehkä vaikuttaa kun vauva alkoi vaatia vaununukutusta päikkäreille. Mukavampi olla kun ei tunnu, että jostain vaatteen välistä pursuaa ylimääräistä, eli mahtuu vanhoihin vaatteisiin paremmin kun ennen raskautta.

Kotijumppaakin aloin tekemään aika reippaasti, mutta nyt tullut pitkä tauko. Pitääpä palata! Niskat ollut pitkään jumissa ja oikea käsi on jossain jumissa vauvan kantamisesta. Vielä ollaan perusasioiden äärellä, eikä tarvi vielä salille lähteä.

Naposteluvinkki! Aloin pelätä, että napostelu karkaa käsistä kun imetyskin on loppupuolella. En napsi (pähkinöitä ja taateleita) suoraan pussista vaan laitan kippoon sen verran kun annan itselleni luvan syödä. Voin mahdollisesti käydä hakemassa lisää, mutta kipon kautta niin se jotenkin rajaa kun näkee määrän.

Muokattu viimeksi:
Hiljaista on ainakin tällä suunnalla, kun mitään ei oo ehtinyt tekemään liikunnan saralla. Jotain ihan yksittäisiä lyhyitä kävelylenkkejä. Työt ja arki kuormittaa niin paljon ettei jotenkin jää energiaa mihinkään.
Ainut plussa arjessa on, että ruokarytmi on suhteellisen hyvä, kun syö aina lapsen kanssa samaan aikaan, niin tulee tasaisesti syötyä. Iltapala on oikeastaan ainut missä pitäisi vähän skarpata.

Mä alotin tammikuussa Prove-valmennuksen, mitä @Helpsuli kin täällä (en muista oliko tää ketju vai Painonpudotusketju) jossain kohtaa suositteli! Oon kyllä ollut tosi tyytyväinen. Saanut niin paljon hyviä oppeja, ja nyt osaan myös penkata! Painot on kyllä vielä todella maltilliset (tällä hetkellä saan 6 toistoa 26 kilolla, eli tanko 20kg + kiekot 2,5kg&0,5kg 😄) mutta kyllä se siitä. Eilen kokeilin 27,5 kiloa mutta neljäs toisto ei mennyt loppuun asti. Onneksi oli turvaraudat. 😆

Ja jalkaprässissä (vino, painot laskettu ilman kelkkaa) päästy vihdoin yli 100 kilon! 🥳 Niin mahtavaa ja motivoivaa saavuttaa näitä omia tavoitteita ja päästä asettamaan uusia.

Paljon on kyllä sairasteltukin ja yksi vatsatautikin tossa oli, minkä myötä lähti pari kiloa painosta. Yksi kilo tuli takaisin, mutta nyt tuntuu taas että tasapaino on löytynyt, eli jaksan treenata kovaa ja syödä siihen nähden sopivasti kuitenkaan punnitsematta ruokia tai laskematta kaloreita.

On kyllä herkutkin maistuneet, mutta en ota stressiä siitä. Suhteessa muihin päivän ruokiin ne on kyllä pienessä osassa, ja tuntuu että hommat on nyt ihan balanssissa.

Mä alotin tammikuussa Prove-valmennuksen, mitä @Helpsuli kin täällä (en muista oliko tää ketju vai Painonpudotusketju) jossain kohtaa suositteli! Oon kyllä ollut tosi tyytyväinen. Saanut niin paljon hyviä oppeja, ja nyt osaan myös penkata! Painot on kyllä vielä todella maltilliset (tällä hetkellä saan 6 toistoa 26 kilolla, eli tanko 20kg + kiekot 2,5kg&0,5kg 😄) mutta kyllä se siitä. Eilen kokeilin 27,5 kiloa mutta neljäs toisto ei mennyt loppuun asti. Onneksi oli turvaraudat. 😆

Ja jalkaprässissä (vino, painot laskettu ilman kelkkaa) päästy vihdoin yli 100 kilon! 🥳 Niin mahtavaa ja motivoivaa saavuttaa näitä omia tavoitteita ja päästä asettamaan uusia.

Paljon on kyllä sairasteltukin ja yksi vatsatautikin tossa oli, minkä myötä lähti pari kiloa painosta. Yksi kilo tuli takaisin, mutta nyt tuntuu taas että tasapaino on löytynyt, eli jaksan treenata kovaa ja syödä siihen nähden sopivasti kuitenkaan punnitsematta ruokia tai laskematta kaloreita.

On kyllä herkutkin maistuneet, mutta en ota stressiä siitä. Suhteessa muihin päivän ruokiin ne on kyllä pienessä osassa, ja tuntuu että hommat on nyt ihan balanssissa.
Ihana kuulla! Minä siellä triben matkassa kuljen myös tällä hetkellä ❤️

Mä oon innostunu tosi paljon ny urheilee kotona sen mitä voin, koitan vähintää 2x viikossa painoja nostella ja sit melkee joka päivä yritän tehä stepperillä HIIT session, 1min täysii 1min lepoo 😄 ja huomaan että olo on sellanen hyvä mikä tulee siitä ku urheilee ahkerammin, ihanaa! Tänään just en ehtiny mitää muuta ku ~40min vaunukävelyn tekee ja hauskasti harmittaa, vähän on jääny koukkuun nyt 😄 jee!

Mut harmillisesti on tullu herkuteltua ahkerasti ja nyt pitää taas tehä sokerivierotus ku kauhee himo 🙈 kauheen työn takana viimeks kaupassa että en ostanu yhtää mitään, edes pientä palkkiopatukkaa siitä hyvästä ku olin reipas ja kävin kaupassa 😆 huh, mul on joku hitsin lakritsikausi nyt, himottaa laku ihan kauheesti! Oon ny käyny läpi eri merkkejä ja epäilen että Kouvolan Lakritsi on kaikista paras 😄

@Nurppu HIIT-tyyppinen treenaaminen on aina kuulostanut mun mielestä kiinnostavalta! En vaan ole koskaan varsinaisesti tainnut kokeilla. Lenkeillä tosin on tullut tehtyä sellaista, että juoksen reippaasti hengästymiseen asti ja sitten tasailen kävellen. Kai se menee tuohon HIIT-kategoriaan. On kyllä paljon kivempaa, kuin tasaisesti hölköttely, joka tuntuu vähän tylsältä. 😄 Sama porrastreeneissä, niin reippaasti ylös kuin mahdollista, sitten hengityksen tasailu ennen kuin alas ja taas ylös. Nyt talvella ei kyllä ole uskaltautunut portaisiin, kun on niin liukasta.

@Helpsuli varmaan täytyy munkin myös Tribeen siirtyä tän jälkeen! 🥰

Mulla tosin sairastelun myötä nyt on tullut yli viikon tauko kaikkeen treeniin, ja polvivaivan takia oli pakko tehdä sen verran muutoksia ohjelmaan, että aloitan tän toisen treeniblokin nyt ihan alusta. Harmittaa kun koko ajan ollut jotain vaivaa, ensin monen viikon niska-hartiavaivat, sitten kun se helpotti, niin tuli vatsatauti. Siitä kun päästiin yli, tuli tuo hirvittävä polvisärky (kyykyistä provosoitui), ja sen perään flunssa. 😮‍💨 Nyt jännityksellä odotan mitä seuraavaksi, vai voisko nyt taas päästä kiinni rutiineihin.

Mietin tossa, että voisin kuun lopussa tai huhtikuun puolella (riippuen kierrosta) käydä taas kehonkoostumusmittauksessa. Aiemmat mittaukset on tehty luteaalin loppupuolella joten niin haluan nytkin, jotta tulokset on vertailukelpoisia. Sitä ennen ajattelin vähän nyt vielä pudottaa painoa, ihan pari kiloa. Nyt tasaisesti ollut 67kg tuntumassa jo monta kuukautta, mutta voisin nyt sinne 65kg paikkeille mennä. Ihan on ylimääräistä rasvakerrosta vielä, kun viimeksi marraskuun lopussa rasvaprosentti oli 31, ja tuskin tässä kaikkien salitaukojen vuoksi mitään suurta rasvanpolttoa ja lihastenkasvuakaan on tapahtunut.

Oon huomannut että kaipaisin jotenkin jonkinlaista paikkaa, mihin kirjoitella enemmän salitreeneistä ja muusta siihen liittyvästä. Facebookin ryhmät on jotenkin ahdistavia, kaipaisin jotain tällaista tän foorumin kaltaista yhteisöä, mutta ei sellaista taida olla olemassa. 🥺

@Nurppu HIIT-tyyppinen treenaaminen on aina kuulostanut mun mielestä kiinnostavalta! En vaan ole koskaan varsinaisesti tainnut kokeilla. Lenkeillä tosin on tullut tehtyä sellaista, että juoksen reippaasti hengästymiseen asti ja sitten tasailen kävellen. Kai se menee tuohon HIIT-kategoriaan. On kyllä paljon kivempaa, kuin tasaisesti hölköttely, joka tuntuu vähän tylsältä. 😄 Sama porrastreeneissä, niin reippaasti ylös kuin mahdollista, sitten hengityksen tasailu ennen kuin alas ja taas ylös. Nyt talvella ei kyllä ole uskaltautunut portaisiin, kun on niin liukasta.

@Helpsuli varmaan täytyy munkin myös Tribeen siirtyä tän jälkeen! 🥰

Mulla tosin sairastelun myötä nyt on tullut yli viikon tauko kaikkeen treeniin, ja polvivaivan takia oli pakko tehdä sen verran muutoksia ohjelmaan, että aloitan tän toisen treeniblokin nyt ihan alusta. Harmittaa kun koko ajan ollut jotain vaivaa, ensin monen viikon niska-hartiavaivat, sitten kun se helpotti, niin tuli vatsatauti. Siitä kun päästiin yli, tuli tuo hirvittävä polvisärky (kyykyistä provosoitui), ja sen perään flunssa. 😮‍💨 Nyt jännityksellä odotan mitä seuraavaksi, vai voisko nyt taas päästä kiinni rutiineihin.

Mietin tossa, että voisin kuun lopussa tai huhtikuun puolella (riippuen kierrosta) käydä taas kehonkoostumusmittauksessa. Aiemmat mittaukset on tehty luteaalin loppupuolella joten niin haluan nytkin, jotta tulokset on vertailukelpoisia. Sitä ennen ajattelin vähän nyt vielä pudottaa painoa, ihan pari kiloa. Nyt tasaisesti ollut 67kg tuntumassa jo monta kuukautta, mutta voisin nyt sinne 65kg paikkeille mennä. Ihan on ylimääräistä rasvakerrosta vielä, kun viimeksi marraskuun lopussa rasvaprosentti oli 31, ja tuskin tässä kaikkien salitaukojen vuoksi mitään suurta rasvanpolttoa ja lihastenkasvuakaan on tapahtunut.

Oon huomannut että kaipaisin jotenkin jonkinlaista paikkaa, mihin kirjoitella enemmän salitreeneistä ja muusta siihen liittyvästä. Facebookin ryhmät on jotenkin ahdistavia, kaipaisin jotain tällaista tän foorumin kaltaista yhteisöä, mutta ei sellaista taida olla olemassa. 🥺
Minun kanssa voi jutella niistä salijutuista vaikka täällä yksityisviestein. Mulla kun ei oo lähipiirissä ketään kelle jauhaisin niistä. Mulla oli myös silloin alkuun koko ajan jotakin flunssaa tmv. kun aloitin taas treenit ja söihän se mieltä! :folded:

Mun pitäisi taas aktivoitua ton salitreenin kanssa, oon nyt innostunut spinningistä ja sitä oon tehnyt 2x viikkoon. Ruokailut menneet ihan miten sattuu, mutta nyt taas tuntuu olevan motivaatio kohdallaan. Oon myös huomannut, että jaksan arjessa paljon paremmin ja enemmän kuin ennen.

Takaisin