Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
D-vitamiinista: Meillä on D-tipat käytössä. Vieläkö ne neuvolasta antoi Jekovitia? Täällä sitä ei enää suositella, kun siinä on D2-vitamiinia. Esim. tuossa meidän käyttämässä vitamiinissa on D3-vitamiinia, joka ilmeisesti ainakin imeytyy paremmin. Toisaalta Jekovit on muistaakseni vesipohjainen, eli se ei kävis niin helposti mahaan kuin esim. tää meijän käyttämä. Mutta tosiaan täällä neuvolassa suositeltiin suoraan D3:sta, oli lapusta yliviivattu Jekovit ja ne toiset D2:ta sisältävät tipat.

D-vitamiini: Meillä Rela+D-vitamiini, ei mitään ongelmia ole ollut!

Muuten kyllä masuvaivat vieraana, nyt johtui varmaan suklaasta, mitä eilen illalla söin, vauva huusi tuskissaa koko viime yön...Voi hitto, oli kyllä huono omatunto!

Löydettiin onneksi osaselitys masuongelmiinkin. Suihkutissi taidan olla. Eli meidän vauvalla on mahavaivoja, vaahtomaista kakkaa, riitelee tissillä, sylkee välillä pois itkien ja kakoo ja yskii kun menee väärään kurkkuun ja pulauttelee tosi paljon. Mun maidontuotanto on niin kovaa luokkaa että menee ku paloletkusta vauvan suuhun ja pikkuinen joutuu ihan maitosuihkun armoille. Nyt imetän makuuasennossa samasta rinnasta 2-3 kertaa peräkkäin ja saatan jopa käsin lypsää ensin pois pahimmat suihkut. Näin vauva saa paremmin myös rasvaista takamaitoa, kun ei täyty heti laihasta ja laktoosipitoisesta etumaidosta ja vedä siinä samassa ilmaakin mahaan. Mullahan valuu ja suihkuaa maito "lepo"puoleltakin eli siitä josta ei ime juuri sillä hetkellä. Pakko olla liivit koko ajan ja niissä suojat. Tai harso, johon maito pulppuaa. Eli jos kuullostaa tutulta tällaiset imetysongelmat, imetystukilista.net-sivuilta löytyy tosi hyviä ohjeita! No, katsotaan, helpottaako itkuisuus ja kakan vääntäminen näillä ohjeilla, nyt vasta pari päivää kokeiltu. Tänään ei ainakaan ole pulautellut ollenkaan niin paljoa.

Nyt pitää mennä, pieni ähisee sen kuulloisesti...

meillä on ollu nyt pari päivää aika kurjaa. Pikkuinen herää aamulla yhdeksän maissa ja valvoo noin iltakahdeksaan asti. eilen ja tänään sama juttu.
Ei ole hyvä olla sylissä, ei kopassa, ei vaunuissa, ei yhtään missään viittä minuuttia pidempään. Kiukkuaa ja itkee vaan. Tissillä on vain hetken rauhassa ja taas alkaa kiukku. Lopulta annoin jo korviketta kun epäilin että jää nälkäiseksi, söi kyllä mutta ei apua kiukkuun.
Tänään piti lähteä autoajelulle ihan vain siksi että toinen ottaisi edes pienet päiväunet kun kotona ei saa nukkumaan ei sitten niin millään.
No, tänään on valvottu siis 9-20.00, siinä välissä yhteensä 1,5h unta pätkissä....huoh. Viime yön nukkui hyvin, toivottavasti ensiyönkin että saa itse vähän levätä.

Jäin miettimään että voisiko olla korvatulehdus...? mutta kai se oireilis yölläkin jos olisi?

HEIPPA JA NOPEETA NYT VAIN,

PÖYSKI:
Ikävää,että teillä vauva itkeskelee ja valvoskelee päivät:(.Mutta saat olla onnellinen siitä,että hän nukkuu yönsä:).Silloin sinulla itselläsi on ainakin mahdollisuus nukkua.
Mutta nopeesti kerron vain omista kokemuksistani..Eli meillähän on 6 lasta ja jokainen on melkein ollut vauvana erilainen.Mutta jokaisella on kuitenkin ollut jonkinasteista vatsavaivaa.2 meidän lapsesta oli koliikkia ja se oli todella rankkaa,kun he eivät nukkuneet päivällä eikä yöllä.Itkivät,kitkusivat vain.Pieniä pätkiä he toki nukkuvat.Ja sitten,kun heitä oikein tosissaan otti vatsasta,niin he itkivät koko yön hysteerisesti.Eli itku oli ihan hysteeristä niin,että vauva oli ihan punainen ja raajat oliva ihan jäykkinä.Siihen ei auttanut sylittelyt,keinuttelut tai mitkään muutkan keinot.Mutta onneksi tuo koliikki loppui noin 3 kuukauden iässä.
Muilla meidän lapsilla on sitten ollut sellaista normaalia vatsavaivaa eli vauva kitkuaa ja itkeskelee vatsavaivojaan ajottain.Ja silloinkin vauva voi valvoskella piereskellen ja itkeskellen montakin tuntia putkeen.Ja välttämättä siihen ei auta sylittelyt eivätkä muutkaan keinot.
Mutta vauvat kyllä itkevät ja valvoskelevat ihan näistä ns.normaaleista syistäkin.Ja harvoin kyllä syynä on mitään vakavampaa!!Sinuna en kyllä rupeisi antamaan vauvalla mitään kipulääkettä ellet olisi täysin varma,että kyseessä on jokin tulehdus/sairaus!!
Tämän ikäiselle vauvalle HARVOIN tulee korvatulehdusta.Ja korvatulehdus kyllä yleisesti oirehtii niin,että ne itkut tulevat juurikin öisin eli silloin,kun vauva on makuu asennossa!Makuuasennossa,kun tämä paine kohdistuu korviin.
Mutta suosittelen sinulle sitä,että jos vähänkin olet huolissasi vauvasi terveydestä,niin otat yhteyttä neuvolaa tai lääkäriin.
Mutta näin maalaisjärjellä sanottanut..hyvin usein imeväisikäisten itkut johtuvat juurikin masuvaivoista.
Toivottavasti teillä helpottaa pian itkut ja kitinät:).

TÄHTIYS: Sinulle myös jaksamisia:)!!Se on aina raskasta vanhemmille,kun oma rakas lapsi sairastaa:(.Eipä sitä kukaan ymmärrä ellei itse ole kokenut.Kyllä minullekin oli hyvin raskasta aika,kun Teräsmies oli 2½ viikkoa sairaalassa,mutta jotenkin sitä vain jostain sai voimaa:).

MEITÄ: Tänään meidän rakas Teräsmies sai nimen<3.Ristiäiset menivät hienosti ja meidän Teräsmies nukkui melkein koko juhlan ajan:D.Pikkasen hän raotti silmiään,kun pappi kasteli tukan *mitä se pappi meni oikein tekemään*:D.
Minä olen ihan väsy ja ähky..Syönyt ja ahminut olen koko päivän *ahne minä* ;).Saunasta tulin juuri ja kohta painun maate.En viitsi vielä alkaa nukkumaan,kun kohta Teräsmies herää syömään..jos vanhat aikataulut pitävät paikkansa;).
Jeps,mutta anteeksi juttuni nämä..silmät ristissä tässä kirjoittelin:D.

HEIPPA HEI KAIKILLE JA HYVÄÄ YÖTÄ!!!

Yönsäde ja Teräsmies 2kk+3pv ( 8vkoa+6pv)emoticon

Yönsäde: poikahan käyttäytyi mallikaasti omissa bileissä! Hienoa. Onnittelut ristiäisistä.

D-vitamiinit: käytössä Gefilus+D, myös D-tipat on testattu.

Omia miettelyitä - kysymyksien muodossa:

Ulkona nukuttaminen: vauvahan nukkuu aika paljon, viettekö vauvan ulos nukkumaan joka kerta kun hän nukahtaa, vai vaan muutaman kerran? Itse olin esim eilen vaunuttelemassa ja Casper nukahti, kun tulimme sisään, vein hänet partsille jatkamaan unia, ja siellä hän viihtyi sitten 1,5 tuntia. Onko tarkoituksenmukaista että joka kerta kun vauva (4 vkoa) nukkuu, hänet laitettaisiin ulos?

Vantut: kauanko olette jatkaneet vanttujen pitämistä? Tai bodeja jossa on kääntöösuut hihoissa? Hidastaako niiden pitäminen lapsen käsien löytäminen? Pelkään että Casper raapii itseään, vaikka olenkin yrittänyt leikata kynsiä (huh ne on pienet!!).

Tänä yönä oli rytmi n. 4 tuntia syöttöjen välissä. Eka 4 tuntia nukkui omassa vaavisängyssä, sitten ilmeisesti ilmavaivat tai jotain vaivasi ja jouduin ottamaan viereeni, jossa unet taas maittoi. Vaihdoin muuten kolmet kakkavaipat yön aikana!!! Siis ei mitään isoja satseja, mutta kuitenkin!! Huh huh!

No niin, nyt selvisi vauvan usean päivän jatkunut itkukin. Minulta ehtyy maito emoticon

Kolmannen itkupäivän iltana imetin molemmat rinnat, ja jonkun päästä itku alkoi taas kerran, samanlaisena kuin siihenkin asti. Mies sitten vaan tokaisi että jospa lapsella oiskin vielä nälkä...? No hän lämmitti maitoa ja poika veti 90ml ihan kevyesti!!! Mie olin ihan kauhuissani, että mihin mahaan se syö kun just veti tissit tyhjäks!!
No poika nukahti ja yö meni hyvin niinkuin tähänkin asti. Aamulla syöttö, molemmat tissit ja itku vaan jatkui taas jonkun ajan kuluttua. No, lisämaitoa kehiin, taas 90ml ja poika jatkoi uniaan tyytyväisenä.
Eilen päätin, että en tarjoa tissiä ollenkaan, koska halusin pumpata rinnat silloin kun poitsu heräs syömään. No, koko päivän aikana en saanu tisseistä ulos paljon mitään, siihen verrattuna että tähän asti saanu pumpattua n 80ml per rinta.
Tuo itku kun ei ollut lainkaan samanlaista kuin nälkäitku on ollut, ja edelleen se tuttu nälkäitku loppuu siihen kun on saanut tissiä. Ei kumpikaan osannut tunnistaa että lapselle jää nälkä. Varsinkaan kun tähän asti maitoa on tullut liikaa koko ajan :(

Nyt sitten tissiä syädään ja joka kerran päälle 90ml lisämaitoa... Voi itku että ketuttaa!!!!
Noh, kokeilen että jos alkais uudestaan herumaan kun pumppaan tunnin kahden välein rinnat...toivottavasti auttaa.

En vaan ymmärrä yhtään että miten se tyrehtyi noin yhtäkkiä :(
Nyt sitten juon ja syön extrapaljon, ettei vaan johdu liian vähästä vedestä/ruuasta...

Meillä myös vauva on kovin itkuinen suurimman osan päivästä.. Hieman vaihdellen päivittäin. Lähiaikoina nukkunut yleensä vain korkeintaan tunnin ja sen jälkeen itkenyt ja olen rinnalle ottanut. En tiedä jääkö aina tissin jälkeen nälkä, koska hamuaa aina imetyksen jälkeen ja imuttelee tumppujaan. Imetys päättyy yleensä aina siihen, että neiti nukahtaa tissille. Koitan röyhtäyttää johon yleensä havahtuu ja itku alkaa ja ruvetaan hamuilemaan. emoticon  Koitan ottaa uudestaan rinnalle, josta hetken imee kunnes nukahtaa taas. En irrota hänen otettaan vaan odotan että itse laskee irti rinnasta. Ja omasta mielestäni rinnat eivät kyllä tyhjät ole? Koska aina kummiski (ainaki alkuimetyksen) nieleskelee.. Korviketta yrittettiin antaa eilen yöllä niin ei juonut kuin korkeintaan 20ml . Yhtenä iltana vetäs 50ml tissien jälkeen, mutta useesti ei huoli.
 Huomenna on onneksi neuvola, täytyy nyt siellä jutella mistä voi olla kyse? Rupeaa itsellä voimat loppumaan kun ei tiedä mikä toisella on, eikä suostu nukahtamaan :(( Syliin yleensä sitte rauhottuu ja nukahtaa, mutta kun omaan sänkyyn laskee niin huuto alkaa ellei ole niin väsynyt ja syvässä unessa ettei jaksa huutaa.

Olen ollut eilisestä asti "evakossa" vanhemmillani kun mies piti varpajaiset. Äitini on hoitanut vauvaa, jotta olen saanut omaa aikaa. Silti olen nyt väsyneempi kuin kotona ollessa. Hieman on veto pois ja pelkäänki että olen kipeeksi tulossa. :/ Huomenna alkais taas arki, kaksin kotona vauvan kanssa kun mies töissä ja treeneissä. Viime viikolla oli jopa yhtenä iltana kotona, muina päivinä joutui töistä  menemään valmentamaan, jolloin kerkesi olemaan kotona n. 1-2h ennen nukkumaan menoa.

Ulkoilu: Meillä vasta tänään kokeiltiin vaunuilua, vauva huusi kyyneleet valuen koko ulkona olo ajan (5min). En tiedä oliko liikaa päällä, nälkä vai mikä? .. Laitettiin päälle pitkähihainen body, ohuet sisätumput, ohuet puolipotkarit ja sukat. Näiden päälle toppapuku (jossa käännetyt hihan- ja lahkeensuut) ja kypärämyssy sekä pipo. Sitten vauva laitettiin peiton sisälle. Ulkona oli kova tuuli ja -1. Sisällä vauvalla oli hieman niska kuuma. Olisiko sitten ohkasempi pääliasu riittänyt?..

Meillä ei myöskään vieläkään oikein nukuta päivisin, pieniä torkkuja vaan otetaan. Tuntuu, että joka toinen päivä on parempi ja joka toinen sitte itkupäivä. Ja noina itkupäivinä tulee sitte kakkaa kunnolla, eli varmaan siihen liittyy. Itkuttomampina päivinä ei tule kun vähän kakkaa pierujen mukana. Välillä vauva ei tyydy muuhun kuin syliin, herää heti jos yritän laittaa sitteriin tms. Nyt pitäis sitä kantoliinaa oikeesti alkaa opettelemaan, kun sitä tarviis! Kaikki muut hommat jää ihan tekemättä, kun vauva on sylissä koko ajan.

Eilen käytiin kunnon kiekko Itiksen ja Hakaniemen ja keskustan kautta. Käytiin syömässä ja kahvilla ja matkustettiin monilla eri välineillä. Ukkeli nukkui koko reissun vaunuissa, vasta junamatkalla kotio inisi vähäsen, mutta nukahti heti uudestaan. Voi että, miten voi saada voimia tuommosesta reissusta, kun koko ajan ei tarvii riiputtaa sylissä itkevää lasta. Sai kerranki syödä rauhassa ja jutella muita juttuja. emoticon

Ulkoilu: Me ollaan aika paljon ulkoiltu, en oo tosin vielä jättäny yksin vaunuun nukkumaan. Se ois ohjelmassa ihan tässä lähiaikoina. Tykkää hulluna vaunutteluista, ja itkupäivinä saan ihanan rauhallisen hetken kun pakkaan vauvan vaunuun ja lähen koiran ja vauvan kanssa ulos.
Näillä nollakeleillä (tai muutaman asteen plussalla) oon laittanu päälle normi bodyn ja (puoli)potkarit, sukat, neulotut tumput, kypärämyssyn, pipon ja toppapuvun, ja sitte koko paketti äitiyspakkauksen makuupussiin. Eli aikalailla samoissa vaatteissa, kun mitä mmj kertoi. Ei oo ollu hikinen lenkkien jälkeen, sopivan lämmin vaan. Tuntuu, että tuo varustekerta on näille keleille ihan sopiva. Toki riippuu vauvastakin, osaa ärsyttää hirmu helposti esim. liian paljot vaatteet, ja toisille tulee kuuma helpommin. Tosi yksilöllistä. Itekin mietin aluksi, että onko vaatetta liikaa, mutta toisaalta en uskaltanu vähemmälläkään viedä ulos...

HELLOUTA,

JENNI74:
Teräsmies ja Yönsäde kiittävät onnitteluista emoticon .

MEITÄ: Ei pitäisi ikinä kehuskella hyvillä öillä :D.Tosiaan meidän Poika nukkui ne 3 yötä perätysten tosi hyvin eli 6h putkeen.MUTTA Ristiäisten jälkeen eli nämä 2 yötä hän on sitten itkeskellyt molemmat yöt ja valvonut..huoh.No,mutta veikkaan,että nämä levottomat yöt ovat johtuneet kakattomuudesta eli Pojan vatsa ei ollut toiminut pariin päivään..voi pientä<3.No,tänään sitten irtosi TULPPA ja kakkaa on tullut lasteittain..jee emoticon .Eli nyt elämme toivossa,että ensi yö nukutaan;).
Kävimme tänään taas labrassa verikokeissa.Huomenna on sitten taas neuvola ja saadaan kuulla verikokeiden tulokset.Toivottavasti hemppa ei olisi laskenut!Myöskin Poika jälleen punnitaan ja hän saa sen ensimmäisen rokotuksen eli Rota-rokotteen.Tulen huomenna kertomaan sitten neuvolakuulumiset!

IHANAA VOINTIA KAIKILLE!!!!

Yönsäde ja Teräsmies 9vkoa+1pv ( 2kk+6pv)emoticon

Tutulta kuullostaa nämä jutut...! Meidän Olivia nukkuu kylässä paremmin kuin missään, se on nyt tullut todistettua. Oltiin sunnuntaina 4 tuntia tuttavilla ja koko sen ajan typykkä veteli hirsiä. Ja kaikki muutkin kyläilyt menee näin. Sitten kun tultiin su kotiin, oli virkkuna hereillä 20.30-24...Hips.

Kaupungilla oltiin eilen ja nukkui enimmän osan ajasta, pari kertaa syötin ja vaihdoin vaipan 5 tunnin aikana. Oli kyllä ihanaa nähdä kaveria ja syödä lounasta aikuisten kesken. Mukana oli kyllä ystävän1 v 10 kk poika, joka kyllä saatiin "lahjottua" leikkijunalla...!

Vaunuissa (liikkeellä olevissa) Olivia nukkuu erinomaisesti. Päällä oli +1 asteessa sukkahousut, body, hihaton mekko, kypärämyssy, neulostumput ja paketti Ticket-to-Heavenin untuvapussiin. On niin lämmin makuupussi että pitää ihan vähän olla vaatetta, muuten tulee vauva hikisenä ulos. Pakkasella ja kovalla tuulella on ollut lisäksi pipo ja villatakki ja housut tms. Ulkona vaunuteltu vaihtelevasti, ei olla jätetty ulos nukkumaan, ei ole itkuhälytintä. Ei joka päivä muutenkaan nukuteta ulkona, riippuu siitä, mitä muuta päivän ohjelmaan pitää mahduttaa. Tänään mun esim. piti hoitaa puhelinasioita, niin nukutin riippukeinuun, jossa nukkui noin 45 min. ja halusi ruokaa, jonka jälkeen nukahti uudelleen ja mies lähti hänen kanssaan ulkoilemaan.

Tuttia hän ei huoli, muuta kuin aivan pieneksi hetkeksi jos on kova hätä päällä. Sitten sylkee pois, jos on alun perinkään ottanut suuhun. Yöt menee enimmäkseen 2-3 syötöllä, päivisin saattaa syödä 45 min-3 tunnin välein. Kakkaa vääntää naama punaisena huutaen, ja pieruja kuuluu myös tulevan. Useimmiten tämä tapahtuu aamulla aikaisin. Onneksi ei ihan joka päivä tarvitse raukan kärvistellä, vaan onnistuu kakanvääntäminen helpomminkin. Päivisin vaihtelevaa kitinää, mahanpuruja tai tissiä. Aamuisin on virkeimmillään, ihana hymyilevä ja jutteleva vauva auttaa unohtamaan yön "vaikeudet".

Tsemppiä Pöyski, toivotaan että maitoa alkaa kohta taas virrata! mmj, toivotaan että neuvolasta saat apua. Mimmu87, sait sinäkin aikuisten kesken viihtyä, ihanaa! Onnea, Yönsäde, nimestä ja hyvistä öistä ja muusta, on mahtavaa että kaikki on hyvin!

Tikkeri ei toimi, en tiedä, mikä mättää, Oliviahan on siis tänään 5 viikkoa ja 1 päivän! Rakkaus senkun kasvaa.

Joo, näköjään! No, otetaan Lilypie käyttöön...!
Ei tarvinnut kuin muutamaksi hetkeksi unohtaa "suihkutissi"-käytännöt->pulauttelu ja vaahtokakkashow alkoi taas. höh. Eli imetys makuulla ja aina samasta rinnasta pari kertaa peräkkäin niin jospa auttaisi pitämään nämä pikkuongelmat kurissa. Tänään ollut tytöllä huonompi päivä, itkuinen ja herkkä reagoimaan ja nukkunut huonosti. Mikäköhän toisella on..? Tissiä pitänyt tarjota jopa 15 minuutin välein, kun mikään muu ei ole tehonnut ollenkaan! Ehkä ollut vaan läheisyydenkaipuuta, sitä hän tuntuu kaipaavan muutenkin erityisen paljon. Tai sitten on saanut vaan sitä "laihaa" etumaitoa ja on siksi nälkäinen. No tämä suihkutissi painuu "nukkumaan", katsotaan, mitä yöstä tulee, kun on päivä ollut näin vaikea.

Meillä täällä on harjoiteltu vauva-arkea nyt kuusi päivää. Päivät menee huisin nopeasti, ihan huomaamatta on jo ilta, ja edessä nukkumaan meno. Minua itseäni aina hieman jännittää edessä oleva yö. Meidän neiti tuppaa öisin saamaan jonkin asteisen itkukohtauksen, eikä siihen auta tissi, ei pullosta annettu (onneksi vielä oma)lisämaito. Mulla tissit vuotaa sitä mukaa, mitä neiti huutaa, ja jossain vaiheessa yötä olenkin sitten aivan märkä, vaikka pidänkin paksuhkoa harsoa uniliiveissä suojana. Onneksi Mies on kotona isyyslomalla nyt vielä ensi viikonkin. Hän on niin ihana, ja jaksaa öisin kannella neitiä ympäri kotia ja taputella pepulle. Toivon, että tilanne rauhoittuu, ja oppisimme joitain varmoja niksejä neidin rauhoittamiseen ennenkuin Mies palaa töihin, ei tarvitse sitten hänen siellä olla silmät ristissä päivästä toiseen. Olisiko teillä jotain vinkkejä, mitkä on toiminut oman vauvanne kohdalla? Jos voisin vaikka samoja kokeilla täälläkin. :)

Muuten kyllä rakastan tätä uutta arkeamme. Aamupäivät on rauhallisia, silloin ehtii tehdä omia juttuja, ja nukkuakin pieniä pätkiä. Neiti on pari kertaa jaksanut olla melkein sosiaalinen, lekotella sylissä ja seurailla äidin ja isin kasvojen piirteitä ja ilmeitä. Vieraita meillä ei vielä ole käynyt, kuin tulevat kummit (joita siis pyysimme vierailun aikana kummeiksi) ja omat vanhempani innokkaina heti kotiutumisiltana.

Odotan kuin kuuta nousevaa, että Neiti on "sen ikäinen" että uskallan lähteä vaunuilemaan. Viikonloppuna meinattiin kiertää vaunuilla kortteli, ja totutella ulkoiluun. Ja sitten jos pikkuhiljaa pidentäisi aikoja ja matkoja, ja pian saankin kävellä jo joka paikkaan. Pian se on mahdollista, odotan neuvolatädiltä (joka tulee nyt perjantaina käymään meillä täällä kotona) "lupaa" ulkoistumiseen. Esikoisen kanssa ei voi olla liian varovainen, vai mitä? :)

Hitsi että tuntuu kivalta kirjoitella ja purkaa ajatuksia joillekin muillekin kuin Miehelle. Ja saada myös lukea kokemuksia muilta äideiltä. Onneksi on olemassa internet! ;)

hiekka: Meillä tuon tyyppiseen itkuskeluun on auttanut vauvan kantaminen ja hytkyttely toisen käsivarren päällä mahallaan. Joskus toimii toisella kädellä roikkuminen paremmin kuin toisella. Eli vauva pää sun kyynärtaipeen kohdille, vauvan toinen käsi toiselle puolelle käsivartta ja toinen toiselle puolelle ja omalla kädellä vauvan haaruksista suht napakka ote, niin pysyy hyvin. Vauvan selkä tulee aavistuksen sun mahaa vasten eli vauvan kasvot on alas-/eteenpäin. Meillä tuo on auttanut, välillä tosin niin, ettei saa ollenkaan pysähtyä tai kitinä alkaa uudestaan. Oletko jo kokeillut jumppaa "vauvatusta"? Tässä on yksi linkki http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Perhevalmennus/Vauvatus/Vauvatus+-+Minna+ja+Nooa+vauvattamassa Itse olen lähinnä tehnyt vauvan jaloilla "vinksinvonksin" liikettä sekä nostellut jalkoja vatsan päälle. Tarkoitus on saada ilma liikkeelle ja pois mahasta. Joskus tyttö on sylissä olkaa vasten ja jalat on koukussa "sammakkoasennossa". Tällöin saattaa ilmaa lähteä ja varsinkin jos tyttö yhtään hypyttää itseään jaloillaan.

Tuo jumppa on näppärä, mutta ei sekään silloin toimi, jos vauva huutaa suoraa kurkkua. Silloin meillä on menty tuolla hyssyttelyllä. Ilmeisesti mahaan kohdistuva paine helpottaa oloa ja onpa silläkin tavalla saatu sitä ilmaa pois.

Mua jännittää myös aina nuo yöt. Joskus menee hyvin ja joskus huonosti. Aina on jännitysmomenttina, että millaset unet itse saa. Onneksi (*kopkopkop*) tyttö ainakin vielä nukahtaa yhdeksältä aamulla ekoille unille, niin saa itse sen pari tuntia levätä pipariksi menneen yön jälkeen.

Tuosta tissien vuotamisesta tuli mieleen, että näinköhän kuulut meihin "suihkutisseihin"... tässä taas yksi linkki aiheeseen: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=165 Mulla on käytössä tuohon tissien vuotamiseen semmonen maidon kerääjä, joita voi ostaa ihan esim. Prismasta. Käytän sitä imettäessä, koska toisesta tissistä imettäessäni toinen tissi vuotaa ja kastelee vaatteet.

Toivottavasti teillä yöt rauhoittuisivat!! Tsemppiä! 

Yöt: minäkin olin hermona miten yöt menee, mutta totesin että ei se hermoilusta parane. Eli yöt otetaan miten ne tulee. Joskus poika herää 3 tunnin välein, joskus taas nukkuu 6,5 tuntia putkeen. Ja olen myös oppinut etten herää pienempään ininään. Vauvathan nukkuu REM unta ja silloin ne saattaa kuullostaa siltä kun ne olis hereillä.

Tänään tuulee niin vietävästi että taitaa vaunuttelut jäädä.

Hyvää päivää kaikille!

No jos nyt saisin tännekki kirjoteltuu, olen alotellut monta kertaa mut poika sit päättää aina herätä just silloin :)

Me siis kotiuduttiin su 26.2 kättäriltä, mihin muuten olin tosi tyytyväinen :) laskuki tuli sieltä tänään, ja pakko sanoo et pieni helpotus tuli kun ei se hinta ollukkaa niin iso ko mitä odotin (130e)

ekan viikon jouduin kattomaan et poika syö 3t välein ympäri vuorokauden, rinta maidolla ja lisällä ollaa menty, ja tuntuu et lisää menee enemmän ja enemmän, ei toi mun oma maito oikee riitä pikkuselle :( nyt onneks saadaan nukkua yöt jos vaan mahollista niin ilman heräämisiä..viimeset 3 yötä poika nukkunu 6-7,5 h putkeen ja sen jälkee nukahtaa 9 aikoihin uudestaa unille... päivät menee sitten syödessä, seurustellessä ja nukkuessa... 1-3 h nukkuu päivisinki aina sillon ko nukahtaa, muuten köllöttelee ja tyytyväisenä kattelee ympäriinsä :) maha on vähän vaivannu mutta sylissä oleminen ja mahallaan ku häntä pitää niin on auttanu...
Vieraita meillä on jo jonkun verran käynnyt, omat ja miehen sisarukset, kummit ja mummit on käynny :) mun isä on tulossa viikonlopuksia pikku hurmuria moikkaamaan, asuu niin kaukana niin tulee aina kerralla pidemmäksi aikaa...

Käytiin eilen ekaa kertaa vaunuilla ulkona ko piti klinikalle mennä tarkistamaan ettei pojalla kuulu sydämmessä enää sivuääniä, matka sinne ja kotiin meni tosi hyvin...heti kun pikkusen laitto koppaan niin simahti tyytyväisesti, päälle laitoin bodyn, potkarit, sukat, tumput, kypärämyssyn, pipon, ä-pakkauksen kevyempi "toppa" haalari ja sit vielä laitoin nyytin siihen makuupussihommaan ja koppaan...ei pojalla ainakaa hiki ollu oli sillai sopivan lämmin :) pojalla oli kaikki oikein hyvin ja painoaki oli tullu hyvin lisää :) poika kyllä päätti näyttää lääkärille ettei tykänny olla ko vatsa alko toimimaan just sillo ja hienot pissa suihkutki näytti lääkärille :D

äääh nyt unohdin mitä piti sanoo ja kysyy teiltä muilta...:( tuun sitte uudestaa kirjottelee ko muistan :)

Heh, ei kai se väärin oo jos pukee vauvalle villasukat käsiin?  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a080.gif[/img]

ja juu, kyseessä ei ole mammahöperyys, vaan tuon lapsen käsissä ei pysy tavalliset tumput. Kädet vispaa ilmassa ja tumput lentää aina pois. Villasukissa on niin pitkät varret että pysyy paikoillaan!!! :)
...meillä on pakko pitää tumput sisälläkin koko ajan kun pojan kädet on ihan jäiset!

Pöyski: No ei varmaan oo väärin. emoticon  Soveltaminen on ihan sallittua, ja varmaan suositeltavaakin. emoticon

Meijän ukkeli "nukkuu" tällä hetkellä ekaa kertaa yksin ulkona vaunuissa. On niin järkky sohjokeli, että kävin vaan vaunujen ja koiran kanssa pikkulenkin heittämässä ja toin takapihalle nukkumaan. Saa nyt nähdä miten menee, kun heräsi tuossa välillä, kun piti asunnon läpi vaunut työntää ja laittaa renkaansuojaa sun muuta. Että jospa se nukahtais takasin. Mulla on tuplavarmistus, kun en ilmeisesti luota itkuhälyihin. Takaovi siis myös raollaan. emoticon

Mutta joo, ei se ilmeisesti nyt nuku ollenkaan, huuto alkaa, kirjottelen myöhemmin!

Meillä kävi tänään neuvolasta täti kotona. 400g painoa tullut viikossa (siis eksn kotiviikon aikana) lisää, että ei meillä ainakaan nyt jouduta tutteleille. Kaikki oli muutenkin hyvin, Tyttö sai kehuja pontevuudestaan, konttausasento oli täydellinen, kunhan etupää ei painaisi niin paljoa :)

Selvisi nyt sitten syy meidän itkuisiin imetyshetkiin. Imetysote on ollut koko ajan väärä, hoitaja laski Neitiä pari senttiä alemmas, ja imetys kävi kuin unelma. Ei kitinää, ei vinkumista, eikä inhottavaa tunnetta nännissä. Ja ilmeisesti myöskin suihkuaminen oli kurissa, koska ruokailu meni niin hyvin. Kokeilin sitten seuraavalla imetyksellä löytää itse oikean korkeuden Neidille, ja mua nauratti oma sahaamiseni. "Oisko tässä hyvä? Eikun vähän alemmas. No nyt meni liikaa. Nyt? No, otappas se. JES!" Pääasia kuitenkin että takana on nyt kaksi täysin onnistunutta imetystä, eikä minulla enää ole niin suurta stressiä vauvan heräämisestä.

Huomenna me kyllä ulkoistaudutaan täältä kotoa. Kierretään vaikka kortteli koko perheen voimin. Tänään olisin jo halunnut lähteä, mutta hirveä lumimyräkkä kumosi ajatukseni. Kivaa, kun on jotain mitä odottaa. Olen jopa nyt kutsunut meille vieraita pariksi päiväksi.

Loistavaa hiekka!! :) Niin se on joskus pienestä kiinni. Upeeta, että syy löytyi ja ruokailuhetkistä poistui stressi :)

Takaisin