Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tyyne78: Vaikuttiko kielijänteen leikkaus milläänlailla imetykseen ensimmäisinä päivinä? Rupean olemaan kyllä sen leikkauksen kannalla, koska imetyksen lisäksi siitä voi olla tulevaisuudessa muutakin haittaa! Täytyy vaa yrittää vaatia leikkausta.

Viime yönä jouduttiin korviketta antamaan kun ei millään rauhoittunut ja mulla molemmat tissit tuntu jo tyhjiltä. Onko muilla imetyksen jälkeen kihelmöintiä rinnoissa? Onko normaalia maidon nousua?

mmj: Joo paremman imuotteen selvästi sai meijän tyttö, suu aukes paremmin ja nänni meni kunnolla suuhun. Kyllä mun mielestä se kannatti.

huh huh... nyt en enää tiedä mitä ajatella. D-tipat aloitettiin perjantaina, 2 tippaa / pvä. Myös Rela-tippoja olen antanut. No, eilen poika päätti säikäyttää äidin ihan kunnolla. Hän on kitissyt lisäruokaa koko ajan, joten olen sitä antanut. Eilen sitten kun syötin (taas) häntä, niin tuli oikein kunnon oksennus, nenästäkin tuli ulos maitoa emoticon Äiti pelästyi niin että meinasin hyppää heti autoon ja ajaa lastenklinikalle. Mies onneksi kyllä rauhoitteli. No, sitten hän ei millään halunnut rauhoittua. Ruokaa ruokaa ruokaa vaati vaan koko ajan. Yön on nukkunut jotenkuten ok, mutta heräillyt alle 3 tunnin välein ja vaatinut ruokaa.

Mies lähti takaisin töihin tänään, ja harjoitellaan nyt yksinoloa. Ja kitinä alkoi heti. Lisää ruokaa vaan koko ajan vaatii, hän on kuitenkin väsynyt mutta ei malta nukkua, haluaa vaan lisää ruokaa.

Voiko vauvaa yli-syöttää?? Miten on refluksitaudin vakavuus? A-P-U-A!! joku kokeneempi äiti? Olenko turhaan hysteerinen??

Kaikki vinkit/kokemukset on tervetulleita!

Jenni: Meidän tyttö (3 viikkoa) pulauttelee aika reilustikin välillä ja söi muutamana päivänä 45 min.-tunnin välein. Nyt nukkuu kolme-neljäkin (!) tuntia putkeen ja sitten onkin hirmunälkä, vaipanvaihdon joutuu melkein siirtämään ruokailun jälkeen, kun muuten tulee huuto. Ei kannata heti epäillä refluksitautia, kyllä vauva kai pulauttelun kestää jos syö noin paljon, varmaan tulee vaan ylimääräiset pois ja äiteellehän se on vain lisäpyykkiä, ei mitään sen vakavampaa. Teillä on varmaan neuvola pian, ja jos poika kasvaa kunnolla niin en usko, että pulauttelusta on haittaa...Itse olen saanut sitä kuriin röyhtäyttämällä kunnolla heti imetyksen jälkeen. Ja siinä saa olla lännen nopein, pikapikaa vauva hartialle tissiltä ja tulee ilmat pois. Kuuluu oikein kunnon röyhtäys. Olen imettänyt täysin vauvantahtisesti, eli aina kun tyttö haluaa, saa tissiä. Mun on henk.koht. vaikea uskoa, että vauva voisi syödä liikaa.

Pipohommaa olen itsekin miettinyt, kun siitäkin tuntuu olevan "vanhanaikaisia" mielipiteitä, että vastasyntyneellä pitää olla melkein aina pipo päässä. Ollaan pidetty nyt myssyä öisin, kun lämpötila vähän laskee, mutta päivällä ei, meillä on aika lämmin sisällä, +23.

Unihommat on meillä muuttuneet niin, että tyttö nukkuu minun vieressäni, ei kerta kaikkiaan suostu edes menemään omaan "laatikkoon". Yritän nukuttaa ensin syvään uneen ja laskea sitten omaan petiin, mutta havahtuu siihen kuitenkin ja alka itku. Eilen oli turha edes yrittää tehdä (molemmilla käsillä) itselleen aamiaista kun raukka ei sekuntiakaan suostunut makaamaan itsekseen vaunuissa. Nyt on viimein hetki hankkia kantoliina/reppu, jotta saan molemmat kädet käyttöön.

Minäkin kotona, vihdoin ja viimein.

Kirjoittelen myöhemmin paremmin kun jaksan ja ehdin, viime yön unisaldo plus päikkärit ja silti unta tunti-puoltoista alla taas.
Niin vanhoilla silmillä aletaan taas olla, mutta tätä tämä on ;)

pulauttelu meilläkin oksennellaan välissä aika komeastikin, ihan nenästä suihkuna tulee harvase kerta. Mulla kun nousi maito niin se saa tota ennemminkin aikaan enemmän kuin korvike, mutta tosiaan päätä ylös vaan sitten, ite alkanu jo vähän tottua. Hirmu pelottavaa se kyllä aluksi oli. Mutta kyllä se siitä !

nukkuminen meillä sairaalassa jouduttiin pojasta ottamaan tosi paljon verikokeita jaloista, ja hoitsut toi pojalle aina kaurapussin sillon sitä ennen jalkoja lämmittämään jotta sen kokeen sai otettua, niin he vinkkas samalla että saattaa toimia myös kaurapussi siihen että lämmittää sen, pistää sänkyyn, niin sänky on jo lämmin kun vauvan sinne siirtää, niin ei herää niin herkästi siihen paikanvaihdokseen ja viileyteen ;)

piposta ite ainakin koittelen että herran pää on lämmin, jos on ei oo tarvetta mielestäni pipolle. Sairaalassa mulle sanoivat että ei tartte pipoa sisällä. Sitten tietty laittaisin jos lapsen pää olis tosi viileä.

jotain mulla vielä oli mutta unohdin jo, luoja voikin olla laho pää :D Univelka tekee tehtävänsä ;D

ai että voi ollaki onnellinen siitä että tänään pääsi vaunuttelemaan sukulaisille ja kauppaan. Vauva oli ihan hissunkissun vaunuissa.
Eikä todellakaan jätkällä ollu kylmä kun pääs pois vaunuista. Ihankuin ei ois käyny ollenkaa ulkona kun oli niin lämmin kun päästiin kotiin.
Huomenna ois neuvola toivottavasti poitsulle ois kertyny sopivasti lisäpainoa.

Puklauttelu: Meiän poika harrastaa sitä välillä. Kerran puklas niin paljon että sitterin kangaski jouduttiin pesemään.
Ja tuossa yks tuttu sanoi että johtuu kaiketi siitä että syö liikaa kerralla.

Jenni74: Täällä myös toissayönä vauva oksensi. Ei ollut pulauttelua vaan kunnon oksennus. Vauva ei millään rauhoittunut, joten hain hieman korviketta oman maidon lisäks. Otin vauvan sitte syliin rauhottumaan syötön jälkeen niin lens oksennus kaaressa lattialle ja mun päälle. Säikähdin ihan hirveesti! Korvike oli aukastu edellisenä yönä ja mietin kauhuissani että oliko menny pilalle. Ei vauvalla sitte mitään tullu niin ajattelin, että söi vaan liikaa. 
Itse vaan oletin, että vauvalla jäi nälkä kun ei millään suostunu nukkumaan. Nyt menny pari yötä niin ettei vauva suostu nukkumaan millään. Vaikuttais siltä, että haluaa seurustella mutta sitte välillä itketään ja vääntelehditään. Olisko vatsanpuruja? Vauva on heränny 9-10 aikoihin syömään ja siitä sitte valvonu putkeen kahteen saakka yöllä emoticon Viime yönä sain tutin avulla vauvan rauhottumaan.

Hei vaan kaikille!
Mekin ollaan päästy nyt 3 päivänä peräkkäin vaunuttelemaan kun ollut -10 ja aurinkoista :). Sellanen puolen tunnin lenkki heitetty. Vauva nukuhtanut lenkin jälkeen ja oon vaan avannut vaunut, makuupussin ja haalarit ja jättänyt nukkumaan olohuoneeseen vaunuihin.

Jenni: Oon lukenut äidin maito kirjasta että vauvoilla on "kasvupyrähdyksiä" jolloin syövät lähes kokoajan. Meillä taitaa myös olla menossa sellainen, tänään on syöty 1 -2 h välein, kun normaalisti n. 3 tuntia väliä. Pulauttelee myöskin. Koitan aina hyvin röyhtäyttää, mutta uskon että "ylisyö" ja ne ylimääräiset pulauttaa pois. En usko että kannattaa hätääntyä. Tasoittuu varmasti tuo ruokarytmi.
Lisäys: Tarkistin. Se oli äidinmaitokirjanen s. 9 tehoimupäivät<: 4-7 päivän iässä, kahden viikon iässä, 5-6 viikon iässä ja 10-12 viikon iässä.

mmj: Meillä valvotaan lähes joka yö 11-2 välillä n. 2 tuntia ja kitistään. On varmaankin vatsanpuruja ja silloin auttaa kantaminen/ryöhtäyttäminen ja vatsan/selän hierominen niin et vauva on mahallaan sylissä. Otan myös vauvan pelkkä vaippa päällä peiton alle ihotuntumaan niin siihen rauhoittuu ja nukahtaakin joskus. Kannattaa kokeilla.  

ootteko huomanneet että vauvan vatsa tulisi kipeäksi korvikkeesta? Tai jostakin tietyn merkkisestä korvikkeesta?

Meillä on mennyt jo viikko ilman vatsan väänteitä ja itkuja, mutta nyt tuli takapakkia...
Jouduin aamuyöstä antamaan vauvalle korviketta lisäksi kun jäi nälkäiseksi. Nyt sitten muutama tunti sen jälkeen on vain itketty, kitisty, väännelty ja piereskelty :(

Päätin että en enää anna korviketta, vaan alan lypsämään joka päivä että saan omaa maitoa pakkaseen!

Meillä mennään taas periaatteessa vaan korvikkeilla. Nan'illa mennään. Ensin annoin Tuttelia ja Nanina sekaisin. Sitten kuulin että Tuttelista kuulemma mennyt vatsa sekaisin. No, nyt vedetään vaan Nania, ja vatsapuruja on - mutta sekin kuullemma kuuluu asiaan. Joten eletään vaan tällä.

Oho - nyt tuli ylläripylläri vaippaan :) pitänee mennä vaihtamaan :)

No meillä on juurikin tuota tuttelia. Pah, kurjaa jos ne mahanväänteet tulee siitä. Toisaalta taas hyvä juttu, kun sen voi jättää pois ihan helposti.

Tiiättekö, mie muuten tylsistyn tänne kotio jo nyt.. pakahtuu ihan kun ei pääse edes vaunuilemaan vauvan kanssa näiden pakkasien takia.
Eikä täältä mihinkään lähdetä ihan niin vaan kyläilemään, kun lähimmän ystävänkin luo kaupunkiin on 37km matkaa...är är är, tää on se maalla asumisen huono puoli :(
Päivän ainoa viihdyke pojan ja koirien ohessa on  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/a070.gif[/img]  emoticon

Mä oon kuullu että Nan aiheuttaa mahanpuruja. Meillä on Tuttelia eikä ainakaa mitää mahanpuruja vielä oo näkyvissä ollu.
mulla ei tule tarpeeksi rintamaitoa että ollaan jouduttu nyt antamaan pelkästään korvikkeita... joskus ei tuu ollenkaa rinnoista mitään.

Ainakin on suositeltu käyttämään rela-tippoja tai vastaavaa jos on jatkuvia mahanpuruja..

Ihanaa kun päässy jo kolmena päivänä vaunuilemaan pitkin kaupunkia. Meiän poika nukkuu ihan tyytyväisenä vaunuissa ihan kuin vaunuissa ei ois ketään :D mutta huomattu on kun virastoihin menee niin hyvä kun meinaa mahtua huoneeseen, tänään niin meinas käydä ettei meinattu mahtua meiän vaunujen kanssa huoneeseen. Pieni vääntäminen ja kääntäminen vaunujen kanssa ennen ku päästiin asiaan.

Meillä myös vatsanväänteitä, vaikka en korviketta annakaan. Vauva hörppää ilmaa tissillä vähän väliä. Ja vaikka kuinka kovasti yritänki röyhtäyttää niin harvoin sieltä mitään tulee ja sitte kipristellään ja vääntelehditään. Meinas eilen illalla usko loppua kun vauva ei rauhoitu ja kitisee vaan  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/g020.gif[/img]
Soittelin tänään tuonne imetysklinikalle synnytyssairaalaan, pyysivät käymään siellä niin katsomme imuotteen ja imetysasennot läpi. Toivottavasti siitä olisi hyötyä ja imetys rupeaisi luistamaan. Vasen nänni on tällä hetkellä pahasti halki, kosketusarka. Sattuu ihan pirusti kun yrittää sillä imettää, eilisen illan jälkeen en ole sitä puolta edes antanut tytölle. Yritin rintakuminki kanssa, mutta ei siitäkään mitään tullu. Tänää on pakko yrittää tuota rintapumpun käyttöä niin saa tyhjennettyä rinnan.
Oletteko huomanneet jälkivuodossa mitään hajua? Itsellä haisee tosi tunkkaiselle ja haju tulee housujenki läpi. Kyselin neuvolasta asiaa ja sanoivat että normaalia on. Selviä vatsakipuja kun ei ole.

mmj: ainaki täällä neuvolassa ollaa sanottu että heti kun alkaa haisemaan epämiellyttävältä niin yhteys sinne. Että kyl tuo pitäis tutkia paremmin.. koska jos yhtäkkiä onki tulehdus niin sit ei oo kellään kivaa. Ottapa uudestaan yhteys neuvolaan tai jollekin muulle taholle että tutkis paremmin.

kyl mulla ainakin haisee toi jälkivuoto. Vuoto on jo muuttunu ihan minimaaliseks mutta se tunkkanen haju kyl tunkee välillä ihan housujenkin läpi vaikka kuinka itteensä pesis päivän mittaan :/

jälkivuodosta mulla haisi aluksi ja kätilökin sen huomasi sitten kotiinlähtötarkastuksessa, sillonhan oli 6pvä synnytyksestä. Niin toi mulle antibiootti kuurin ja se haju oli siinä, ei oo haissu sen jälkeen.
Oli muuten hyvä kuuri, kaikki napit otettiin kerralla. Haluun aina tommosia kuureja kun ei tarttis muistella ottaa niitä tableteita :D

korvikkeesta ja syömisestä millasia aikoja syötätte? mikä riittä teidän vauvoille? entä mitä määriä annatte korviketta päälle? Kuinka usein vauvanne syö? Kiinnostaa tietää kuinka erilaista muilla on.
Käyttääkö joku rintakumia ja jos niin miksi?
Ite käytän, koska vauva ei saa otetta mun olemattomista nänneistä muuten ja sillä menee hermo siihen hommaan sitä paitsi heti.
Sairaalassa lykkäsivät mulle tommosen heti kun totesivat että mulla ei näyttäis nänni nousevan tarpeeksi.

Täällä kanssa annetaan korviketta lisäksi, tuttelia menee eikä siitä oo tullu enempää mahanpuruja ilmesesti.

miten teillä synnytyksestä toipuminen edistyy?
itellä tosi huonosti, mulla on lantio nyt niin huonossa kunnossa kuten selkäkin vähän. Sitten mullahan on toi häpyluu kiukunnut mut liki täysin liikuntakyvyttömäks jo raskausaikana ja nyt se on pahentunut toi pahaksi. Pettää jalat ja lantio alta siitä kivusta, en pysty olemaan jaloillani. Eli meillä mies joutuu kantamaan ja nostelemaan vauvan. Ai että on muuten maailman paskin äiti-olo... Kun et voi toista täysin hoitaa, moni homma suoriksi miehelle, mutta en kai voi kantaa vauvaa jos mulla voi lähteä jalat alta, haluisin vaan niin kovin jo kuntoutua. Tyhmä kroppa !!

Jollei perjantaihin mennessä helpota (on siis pahentunut, sairaalassakin olin vuoteen omana ja liikuin vähätkin keppeihin roikkuen, olin tosi kipeä siellä jo) niin pakko mennä lekurille, kattoo onko toi hemmetin häpyluu murtunut tms. Ihan järkkyä kun koitat ylöskin nousta niin kivusta ja muutenkin sitten pyllähdät takaisin kun et ylös pääse edes nousemaan...

Onneksi on tuo ihana mies <3

Ihh, saatiin pieni mies vihdoin unille. Valvonut viimiset 3 tuntia, osin tissillä ja osin muuten. Ei mikään niinkään vaivannut ole, ei taida pikkuinen tajuta ettei sen kuuluis tommosia valvoa ihan vielä :D
Josko sitten nukkuisi taas kiltisti ensi yönä, niinkuin viime yönäkin, tää mamma sai 8h nukuttua. Viime viikon unisaldo kun on ollut jotain yhteensä 20h luokkaa ollut :DD

Nukkumisesta: Minkälaisia pätkiä teillä nukutaan? Viime yönä tyttö nukkui puoliltaöin aamukuuteen. Säikähdin ihan, apua, onko joku hätänä kun ei ole herännyt syömään...?! Just kun saa itse nukkua, niin sitten huolestuu vauvasta. Täytyy vaan iloita, että meni näin ilman mahanpuruja ja itkuja jo toinen yö putkeen!

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/frech/d050.gif[/img]

Mahanpuruista:
Varmaan lähes kaikilla vauvoilla on mahanpuruja, kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Suolisto kehittyy vastasyntyneillä vielä ja kuplat kuulemma ovat myös tarpeen, tekevät "tilaa" suolistossa, jotta se kasvaa. Meillä tuntuu kuin olisivat helpottaneet ihan hiukan. (*koputtaa puuta*) Ja syöminen on hilliintynyt hieman, menee joku 3 tuntiakin välissä. No, eilen oltiin Lastenklinikalla sydäntutkimuksissa ja kasvu oli hyvää! 53 cm ja melkein 4 kg! (+170 g/vko painoa)

[img]http://www.cosgan.de/images/midi/muede/p050.gif[/img] 

Itsellä ollut huono päivä, liian kovat pakkaset jatkuu ja kun on kohta neljä viikkoa ollut sisällä, alkaa hermot mennä. Eilen kuulin hyvältä ystävältäni hänen perhettään koskeneita erittäin traagisia uutisia ja olo on ollut tänäänkin todella surullinen heidän puolestaan. Kun sitä vaan muistaisi rakastaa lähimmäisiään rajattomasti ja elää jokaisessa päivässä siinä hetkessä, mikä on käsillä. Miehen kanssa tuli riitaa ja sain hysteerisen itkukohtauksen. Kai sitä on aika herkillä muutenkin vielä. No, vauveli on niin suloinen, että vie useimmat huolet mennessään. Mitä nyt tuo omat mukanaankin.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/konfus/a050.gif[/img] 

Voi dorka minä   [img]http://www.cosgan.de/images/more/bigs/e136.gif[/img] 

Hihihii, korjataanpas kohdalleen tuo päivämäärä emoticon

Syömisestä ja nukkumisesta: koska meidän prinssi oli niin pikkuinen niin me joudutaan edelleen syöttämään 3 h välein, eli yölläkin. Korvikkeilla mennään, nyt noin 480 - 520 ml / vuorokausi. Lisäksi imee rintaa innokkaasti yhteensä muutama tunti / vuorokausi.

Jälkivuoto: juu, haisee täälläkin emoticon

Hormoonit: päivittäin pillitän jostain, tänään oli Sillä Silmällä jakso jossa 3 lasten äiti oli kuollut rintasyöpään pari vuotta sitten ja mies kun kertoi miten ihana ihminen hän oli, niin meikäläinen samaan aikaan syötin poikaa ja itkuhan siitä tuli kun mietin jos joutuisin jättämään mun molemmat prinssini!!

Toipuminen: Pikkuhiljaa alan olla oma itseni sektion jälkeen. Endon takia mulla meni enemmän verta leikkauksessa, ja Hb oli sairaan alhainen vielä viikko sitten (99, kotiutuessa 88). Nyt alkaa tuntua siltä että ollaan jo pitkällä 110 yli... haava on ok, ja voin melkein olla ihan normisti. Mutta ihana uusi ongelma - koska olen vetänyt extra rautaa niin nyt on sitten tullut peräpukamia. Joten mun kultainen mies sai kunnian käydä apteekissa ostamass peräpukamavoidetta emoticon

Rakkaus ja tunteet: Olen rakastunut mieheeni uudestaan!! Hän on maailman paras isä ja mies! Halusin vaan täällä sanoa sen!

Nukkumisesta: poika nukkuu 2-3 tuntia ja iltaisin on sitten virkeämpi eilenki oli neljä tuntia pystyssä.. silmät vaan tapitti pinnasängyssä eikä meinannu millään mennä kiinni.

Syömisestä: Poika on ruvennu leikkimään tuttipullolla, luulee sen olevan vissii tutti kun lussuttaa sitä samankaltaisesti ja maidot on sit poskilla eikä mahassa. Nyt sit on tutti lakossa sen aikaa että poika tajuis että tuttipullosta syödään.

Tänään mulla ois ollu laskettu aika :) mutta kaks viikkoa ennakoidusti tulikin jo pikkunen nyytti syliin.
ja nyt on yks asia hoidettu nimittäin isyyden tunnustus.. enää ei tartte kuin ruveta ristiäisiä järjestämään. Meinas vaan olla hiukan vaikeeta kun miehen henkkarit on vanhentunu ja uusia ei ole... eli kaikille tiedoks jotka menee sitä tekemään että varmistakaa että henkkarit on voimassa ja kuvaton kela-kortti ei kelpaa! onneks saatiin kummiski tehtyä kun vähän ylipuhui sihteeriä :D en ois jaksanu ruveta odottelee 3 viikkoa että miehelle tulis uudet paprut.

Takaisin