Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syöminen: Yritän mahdollisuuksien mukaan täysimettää, saa vaan nähdä joudunko korviketta antamaan kun paino ei neuvolassa ollut noussut tarpeeksi. Vauva vaatii tissiä normaalisti 2-3h välein, hieman vaihdellen päivittäin. Yhtenä päivänä heräili jopa tunnin välein tissille ja sitten taas yhtenä yönä oli syöttöjen välissä 4h. Yleensä syö yhtä tissiä 10-15min. Välillä tuntuu, että tissiä pitäisi saada koko ajan ja neuvolan jälkeen päätin, että tarjoan rintaa aina kun vauva hamuilee käsiään, maiskuttelee tai availee suutaa. Parempi, että maitoa tulisi vaikka hieman yli tarpeen kuin liian vähän, koska itsestä tuntuu että maidon tuotanto hieman hiipunut, johtuisko siitä että aristan antaa tuota toista rintaa kun haava kipuilee ja vauvan imuote ei aina paras mahdollinen.. Rintakumia olen yrittänyt käyttää välillä tuohon kipeään rintaan, mutta vauva ei osaa siitä syödä ja menee vaan taisteluks. änään menen imetyspoliklinikalle, jossa katsotaan vauvan imuote ja imetysasennot ym.

Nukkuminen: Meillä pikkunen nukkuu päivisin hyvin (yleensä) n. 2-3h, iltaisin on normaalisti virkeä jakso joka saattaa kestää kolmekin tuntia, silloin yleensä hamuillaan suulla koko ajan ja välillä hieman kitistään, mutta ei onneksi huudeta täyttä kurkkua. Tää virkeysjakso ajoittuu n.21-22 eteenpäin. Öisin nukkuu normisti myös sen 2-3h, välistä 4h.. Viime yönä oli hankaluuksia saada takaisin nukkumaan viimeisen syötön jälkeen (klo4.00), vauva hamuili ja itki aina kun laski sänkyyn. Sain nukahtamaan 6.30, itsellä oli jo silmät ihan ristissä.  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/d045.gif[/img]

Toipuminen: Tikit vielä ajoittain kipuilevat, mutta nyt raaskii jo istua sohvalla ja sängyllä. Särkylääkettä olen vielä ottanut ajoittaiseen kipuiluun, välillä tuntuu että seisten särkee alakertaan  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a030.gif[/img] Jälkivuotoa tulee edelleen ja se haiskahtaa. Neuvolassa tosiaan sanoi, että on normaalia jos ei muita kipuja ole.

Eilen käytiin toisella käynnillä neuvolassa, paino oli pikkuisella 3015g (syntymäpaino 2950g), mutta viikossa paino oli noussut alle sen 150g. Vielä ei kuulemma kannata huolestua, mutta tarkkana täytyy olla että vauva saa tarpeeksi maitoa. Napatynkään laittoi jotain ainetta kun haiskahti. Ja tänä aamuna se sitten jäikin käteen. Oletteko jatkaneet sen putsaamista samalla tavalla irtoamisen jälkeenki?

mmj: kyllä putsataan edelleenkin vaikka napatynkä on irronnut ja pitääkin niin tehdä. neuvolassa sanottiin että pitää kuivailla napaa silloin tällöin. Ja samaa ainetta laitettiin meiänkin pojan napaa laabista tai jotain semmoista se on...

Moikkelis! emoticon

Syöminen: Vauva syö päivällä muutaman tunnin välein, joskus menee jopa 4-5 tuntiakin, jos oikein nukuttaa. Joskus taas haluis olla jatkuvasti tissillä. Syö yleensä n. 10min kerrallaan. Maitoa tuntuu tulevan paljon, ihan ahmii aina aluksi. Oon usein jättäny toisen tissin syöttämättä, kun tuntuu tulevan kylläiseksi jo tuosta yhestä. Rintakumia oon käyttäny yöllä. On niin pimeetä, ettei meijän yhteistyö oikein onnistu, eli ukko ei saa kunnon otetta ja minä en saa työnnettyä tissiäni oikeeseen reikään oikeeseen aikaan. Muullon mennään sitte ilman kumia. Korviketta oon antanu kaks kertaa kotona ollessa, ja neki sillon ekoina päivinä, kun vauva oli niin väsyny, ettei jaksanu oikein imeä. Pumpannu oon muutamia annoksia pakkaseen, että jospa sitä jonneki joskus pääsis lähtemään. emoticon

Nukkuminen: Yöt on nukkunu hyvin, mutta nyt pari yötä on menny kitistessä. Syö suunnilleen 3-4h välein yöllä. Sain hyvin jo "opetettua" nukkumaan omassa kopassa. Eli illalla kietasen kapaloon ja lämmitän pedin etukäteen kuumavesipullolla. Sinne se on jääny (tähän asti) oottelemaan unta ja tissin jälkeenki aina sain laskettua koppaan nukkumaan. Tosiaan nyt pari yötä on ollu kitisevä. Selkeesti masuun koskee ja ilmaa tulee pihalle. Nuo masuvaivat kai kuuluukin vauvan elämään pariviikkosesta alkaen, ja sitte kun piti ne d-vitamiinit alottaa. Hohhoi. Mutta onneks yleensä rauhottuu tissillä, eli nyt ollaan menty tosiaan takapakkia tuon omassa kopassa nukkumisen kanssa, kun vauva on selkeesti rauhallisempi minun vieressä nukkuessaan.

Tipoista: Eli alotin maanantaina vauvalle D-tipat. Alotin yhellä tipalla, ja aion viikon välein lisätä sen yhen tipan, vaikka neuvolasta neuvoivatkin lisättävän kolmen päivän välein. En tiiä oliko sattumaa, mutta kipuitkut alkoi tipan alotuksen jälkeen. Samalla alotin Gefilus-tipat. Ja nyt oon sit antanu Disflatyliä myös. Tuntuu, että pierut tulee jo helpommin läpi, ettei aina joka kerta tarvii pää punasena ja hikisenä huutaa. Mutta silti koskee ilmeisesti sen verran, että häiritsee unta ja pitää sitte kitistä ja vähäsen rääkyäkin välillä. Raukka. emoticon Mites muut ootte tippoja antanu ja mitä tippoja?

Toipuminen: Pientä takapakkia mentiin masun kanssa, en tiiä rehkinkö liikaa, mutta tosiaan sektiohaava kipeytyi tuosta toiselta puolelta inhottavasti. Nyt oon tosissani yrittäny varoa, ja nyt on taas hyvänä. :) Hyvin muutenki parantunu itse haava, hyvin pysyny kiinni jne. Kun vaan muistas varoa ja olla nousematta sohvalta tms. repäsevästi!! Jälkivuoto on nyt ehkä viikon ollu enää hyvin vähäistä, jospa se pian loppuis kokonaan.

Ulkoilu: Ollaan pari kertaa käyty vaunulenkillä, kun on ollu lämpimämmät kelit. Onneks kohta taitaa lauhtua, niin ainaki ovat lupailleet. Autossa ollaan myös matkusteltu muutaman kerran. Jospa viikonloppuna pääsis taas vaunuilemaan! Hirmusti tekis mieli mennä huomenna Tikkurilan Talvimarkkinoille, mutta ei taida olla järkevää lähteä tuonne kylmään. :(

Säpsähtely: Onko muiden vauvat säpsähteleväisiä? Meijän vauva säpsähtelee tosi herkästi ja saattaa heittää kädet sivuille, reväyttää silmät auki ja alkaa huutaa hirveetä hätäitkua. Ihan kamalalta näyttää ja kuulostaa. Mutta ite jos on vieressä ja kerkiää ottamaan vauvasti kiinni ja rauhottelemaan ennenku itku ehtii alkaa, niin sitte rauhottuu useimmiten. Mutta hirmu inhottavaa, kun toisella on usein hätä. emoticon

Napaa on täälläkin putsailtu iltapesun yhteydessä, neuvolassa neuvottiin näin. Siinä samassa se menee kuin muutkin pesut.

Mites muilla tutti? Me jotankin ollaan vierastettu tutin laittamista suuhun, kuka tietää miksi...Jotenkin en ole halunnut opettaa tapaa, joka saattaa muodostua ongelmaksi kun siitä pitää joskus luopua. En tiedä, mikä tässä on. Tänään kuitenkin kokeilin aamiaispöydässä laittaa Olivian sitteriin (auton turvaistun...) ja kun alkoi huutaa, napautin tutin suuhun. Oli ihan et häh, mikäs juttu tämä on..? Ensin imi, sylki pois, laitoin takaisin ja imi taas. Ja kohta sylki pois. Hetken rauhan kuitenkin "ostin". Onneksi saadaan kantoliina- ja reppu pian, niin voin pitää "sylissä", niin että on molemmat kädet vapaana. En haluaisi kuitenkaan koko aikaa nähdä lastani tutti suussa, kun on (meidän mielestä tietenkin..hihi) niin kaunis naama ja suu, että niitä mielellään katselisi. 

Entä onko muilla tällaista ehdotonta sylivauvaa, jota ei voi hereillä laittaa oikein hetkeksikään vaunuun tai sitteriin kun alkaa heti huutaa ja rauhoittuu vain syliin? Aamupalan tai minkä tahansa tekeminen muodostuu aika hankalaksi etenkin vielä nyt ilman kantoliinaa...Katsotaan, kuinka saadaan homma pyörimään sitten.

Ovatko kestovaipat olleet käytössä niiden käyttöä ajatelleilla? Me ollaan vähän kokeiltu yhdessä kertisten kanssa, yöllä ainakin on pakko mennä kertakäyttöisillä, yhtenä yönä jouduttiin kestoilemaan kun loppuivat kertak.vaipat kesken ja se olikin show. Vaihtoväli on huomattavan paljon lyhyempi ja huomattiin Olivian pyllyn olevan kirkkaanpunainen kestoyön jälkeen. Bepanthenia vaan ja punoitus vähän hävisi. Olen kuitenkin kokenut kestot vielä aika haastaviksi juuri tämän todella lyhyen vaihtovälin vuoksi, ovat ihan likomärkiä jo yhdestä pissasta. Mies ei ole vielä uskaltanut ollenkaan kokeilemaan. Päivä kerrallaan tässä muutenkin mennään ja opetellaan.

Nukkuminen:  Meillä nukutaan päivisin 2-3h unia ja yöllä 3-4h. Iltaisin on aina parin tunnin pirteämpi jakso, silloin seurustellaan ja jumpataan niskalihaksia :)
Paitsi viime yönä, jätkä kävi unille siinä puoli yhden maissa ja heräsi seuraavan kerran syömään puoli yhdeksän aamulla!!!! Siis apua, eihän näin pienen vielä pitänyt tuommoisia unia ottaa! Tosin, valvoi monta monta tuntia illasta ennen yöunia joten sinänsä ymmärrän.
Ja sitten toinen seikka, jätkä on saattanut myös syödä ihan omatoimisesti yöllä... Kun poika nukkui ihan kyjessä kiinni koko yön, niin siitä on kyllä aika helppo löytää tissille itekin. Minä kun nukun muutenkin öisin aina syöttöjen ajan, hihihii :))

Tutti meillä on otettu jo käyttöön. Pieni mies alkoi käyttää tissiä huvituttina, niin aina useinmiten syönnin päälle vaihdetaan sitten tutti suuhun. Minäkin olin alkuun, että ei missään nimessä tuttia kun siitä on niin vaikea päästä eroon... Mut sit aattelin et hei, eikai se enää ekaluokkalaisena tuttia syö?  ;)

Toipuminen, noh edistyyhän se... Tuossa oli jo melkein viikko parempaa aikaa, ei sattunut haavan paikkeille ollenkaan. Sitten eilen taas alkoi jostain syystä vuotaa verta yhden tikin kohdasta ja kipeytyi iltaa kohden enemmän. Ja tikithän minulta on jo sulaneet pois, ainakin nuo pinnassa olleet siis.

kestovaippailua ollaan mietitty, ja jossain vaiheessa varmaan otetaan käyttöön ainakin osittain kestikset. Varmaan sitten kun aletaan opetella potalle, niin otetaan kestikset avuksi.
Meillähän ei kakka vaipoissa haittaa yhtään, mutta märkä pissavaippa saa takuuvarman huudon aikaan!! Kakkaa tosin vaippoihin ilmestyykin enää parin päivän välein :)

Nyt alkaa kuulua korista sen mallista ähinää, että kohta herätään syömään. Täytyy siis rientää -->

Onpas täällä hiljennytty. emoticon

Ihanaa, kun kelit lämpeni. Ollaan vaunuiltu ja käyty markkinoilla ja tänään kävin töissä näyttämässä pientä miestä. emoticon Nyt alkaa myös jaksaa jo ottaa vieraitakin vastaan.

Torstaina neuvola, niin näkee onko ukko kasvanu. Kuulema on, sanoo muut. Ite ei oikein osaa sanoa, kun näkee toista koko ajan, eikä vielä mitkään vaatteetkaan oo pieneksi käyneet.

Eipäs tänne sen kummempia taida kuulua. Ilmavaivoja tosin tuntuu kuuluvan, ajoittaisesta itkusta ja pyllyn rutinasta päätellen.

Saanen siirrtyä tuolta tammikuisista tänne, jotenkin tuntuu, että olen siellä jutuissa "jäljessä" LA oli 31.1 ja tyttö syntyi 10.2. [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/p040.gif[/img]
Olen muutenkin ollut juttujenne sivusta seuraaja [img]http://www.cosgan.de/images/midi/frech/a060.gif[/img]
Meillä on myös masuvaivoja ja cuplatonia niihin annettu. Tänään kyläteltiin paikassa jossa löytyy lääkekirja(vai mikälie...) siellä cuplatonin kohdalla lisäyksenä..läkärin määräyksestä muihin mahavaivoihin yksi tippa neljästi päivässä. nyt taidamme yrttää sillä, koska tuo neljä tippaa ennen jokaista ruokailua ei auttanut, tuntui että pahensi ja eihän meijän typyllä koliikkia olekkaan.
aikaisemmin taidettiin kysellä lypsämisestä ja herumisesta ja määristä...Minulle annettiin sairaalassa neuvoksi, olin siis tytöstä erossa viisi vuorokautta, kun oli antibiootti hoidossa lastenosastolla, että vähitellen sitä alkaa tulla, aloitin käsin lypsyllä ja alkuun tuli vain 5ml kolmantena päivänä sain jopa 10ml, silloin taidettiin imettääkkin ekaa kertaa. ja neljäntenä koneella sain peräti 20ml. Lastenosastolta eräs ihana hoitaja neuvoi lypsämään joka kerta kun menen takaisin tytön luota, eli imetyksenkin jälkeen, joka lisää maidon tuotanoa, vaikka sitä tulisi määrältään vähän, mutta auttaa lisäämään tuotanta. Nyt tuotantoa on niin paljon, että jos vain labratulokset antaa myöten aloitan luovuttamisen äidinmaitokeskukseen.

Täällä tosiaan hiljaista.. taitaa nuo vauvat viedä sen verran aikaa emoticon

Tipoista: Täällä aloitettiin perjantaina nuo d-tipat.. Ja yöt menneet mielestäni sen jälkeen erittäin levottomiks  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/d025.gif[/img] . Neiti heräilee syömään 9-10 aikoihin illalla, tarjoan molemmat tissit ja sitten seurustellaan rauhassa hetki. Hetken päästä vauva muuttuu levottomaksi, vempuilee ja vääntelehtii, välistä itkee. Viime yönä tätä jatkui 00.30 asti  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/g020.gif[/img] . Sain rauhoittumaan syliin kun pidin pystyssä rinnan päällä heilutellen ylös alas ja itse hypähdellen sohvan reunalla. Puski aikamoiset hikikarpalot otsalle! Neuvolaanki soitin, että mitä voisi tehdä asian helpottamiseksi, suositteli jättämään suklaat, appelsiinit ym. pois ja antamaan relatippoja. Joita olenkin lauantaista asti antanut, toistaiseksi ei mitään vaikutusta. Toivotaan, että helpottaisi nopeasti!
Neuvolatäti kysäisi ettei olisi nälkäitkua? Kyllähän neiti tissin aina huolii, mutta jatkaa sen jälkeen itkua. Ja maitoa on kuiteski jokaisella kerralla tullu. Rupeaa itsellä iskemään epätoivo kun ei tunnista ja tajua mitä vauva yrittää viestiä.. Omasta mielestäni tuo vääntelehtiminen ja itku kertoisi vatsavaivoista, mutta mitä jos onki nälkää?  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/d075.gif[/img]

Kylpeminen/pesu: Onkos täällä muut jo kylvettäneet vauvoja? Meillä oltiin eilen ensimmäistä kertaa kylvyssä, hiljaa ihmeteltiin vedessä oloa. Mutta voi sitä huudon määrää kun piti ottaa lämpimästä vedestä pois kylmään. Ei rauhoituttu edes pyyhkeen sisään, vasta kun sai vaatteet päälle niin helpotti! Entä olettekos suorittaneet iltapesuja? Ja jos olette niin koko kroppa vai ainoastaan naama ja kädet?  Entäs ihon rasvaus? Oletteko jo käyttäneet voidetta? Meillä neidillä erittäin hilseiset kädet, kysyin silloin ekassa neuvolassa rasvauksesta ja hilseilystä niin sanoi ettei tarvitse rasvailla koska vauva iho uudistuu usein ja hilseilee sen takia.

Noista Relax- tipoista: meillä ainakin maha vaivat ovat neidille tulleet niistä. Oltiin viikko ilman niitä niin maha meni hyväksi, kakka normaalia ja ilmavaivat tosi vähäsiä ja ne ei vaikuttanu kipeiltä.(tytön ei siis tarvinnu pää punasena huutaa pierun tullessa)
No eilen sitten annoin rela tippoja ja kas kummaa, huuto alko n.3. tunnin päästä siitä. No päätinkin että en nyt niitä tytölle anna. Ostan jotain toista valmistetta ja kokeilen sitä. Ruokavalion vaihdos itsellä ei tuottanut tulosta, eikä maha vaivat johtuneet myöskään D-tipoista.

Tutti: meillä lasten lääkäri suositteli tutin käyttöä, jos lapsi tissiä rupee huvituttina käyttää.. lisäksi lääkäri sanoi että USAssa on tehty tutkimus jonka mukaan kätkytkuolemien määrä on pienempi tuttia syövien, kuin tutittomien kohdalla. suomessa eivät ole kuulemma ottaneet kantaa tuohon tutkimus tulokseen.Joten mene ja tiedä.

Tervetuloa Nirsku! emoticon

mmj: Me ollaan nyt kylvetty kotona kaks kertaa. Tai siis isi ja poika on. emoticon Ollaan pidetty vessan ovea kiinni koko veden laskun ja kylvetyksen ajan, ja viimeks kävin ennen kylpyä ite suihkussa, joten vessa on ollu tosi lämmin jo valmiiks. Lisäksi oon lämmittäny pyyhkeen etukäteen pyyhkeenlämmittimessä vai mikä tuo seinällä oleva patteri nyt onkaan. Näin ollaan saatu poitsu pysymään tyytyväisenä, eikä oo itkeny vedestä nostamisen jälkeen. emoticon Teen yleensä aamupesut (jos muistan), eli kasvot, kämmenet, korvantaukset ja kaikki "makkarat" käyn läpi. Bepanthenia oon laittanu pyllyyn, jos on ollu tosi punanen, tai vähäsen punottavaan sitte perusvoidetta. Muuten on iho ollu niin hyvänä vielä, ettei oo tarvinnu rasvailla. emoticon

Tervetuloa Nirsku! Meidän tyttökin syntyi 31.1. mutta koen silti tämän "kotipaikakseni"...LA oli 7.2.

Kylvetys/pesu/rasvaus:
Ollaan kylvetetty kerran viikossa, ilman itkuja. Olivia viihtyy selvästi lämpöisessä vedessä pienessä kohtuammeessa (tummy tub), kääräistään pyyhkeeseen heti ammeesta nostettaessa. Pari tippaa baby-öljyä tiputetaan kylpyveteen, muuten ollaan ilman rasvauksia. Bepanthenia laitettiin kun pylly punoitti mun antibioottien aikana ja kestovaippa"kokeilun" kohdalla.
Iltapesu
on isin ja tyttären oma pikku hetki, molemmat nauttivat suunnattomasti. Vauva on alkanut jo vähän jopa jokeltelemaan ja kirahtelemaan ilosta ja huitoo vimmatusti käsillä ja jaloilla. Isi pyyhkii vauvan kosteuspyyhkeellä kaulan, korvantaustat, poimut, pyllyn, navan (jos tarpeen) ja molemmat silmät kostutetulla nenäliinan palasella. Laulelee samalla ja silittelee ja tekee oma keksimää "vauvahierontaa". Sitten Olivia tulee tissille ja valoja laitetaan himmeämmälle. Ollaan yritetty pitää nämä touhut siinä kahdeksan aikaan, ja sen jälkeen meillä on ollut mukavaa aikaa keskenämme istua tv:n ääressä tms. Eipä noin pienellä kuitenkaan vielä ihan tarkkaa rytmiä ole, vaikka pikkuhiljaa alkaa ehkä muodostua.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/verschiedene/c015.gif[/img] 

Rytmi: Onko muut huomanneet rytmin vakiintumista? Masu siis nipistelee aamulla noin 6-10. Se on vielä aika unensekaista aikaa ja siis herätään ja noustaan ylös 9-10 aamulla, ollaan virkeänä 12-13 saakka, nukutaan 1,5-3 tuntia, ollaan ja seurustellaan, ehkä nukahdellaan pikkuisen ja nukutaan noin 16-20 välillä pari-kolme tuntia ja iltapesut sitten. Siitä alkaa yö, parin-kuuden tunnin välein yösyötöt. Viimekin yönä nukkua posotti klo 23-04, oltiin sekä päivällä että illalla kävelyllä, taisi saada niin hyvät happihyppelyt pikkuinen, että uni maistui!

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/muede/d055.gif[/img] 

Masuvaivat ovat tosiaan olleet vieraana aamuisin, noin kello 6-10. En ole huomannut lopultakaan mitään eroa Rela-tipoilla, D-vitamiinilla, mun ruokavaliolla tai Cuplatonilla. Meillä on siis neuvolasta saatu Rela+D-tippayhdistelmä. Kakan vääntäminen on aina vaan kovaa hommaa, naama punaisena vääntää ja parku tulee. Olen kuitenkin yrittänyt välttää suklaata ja ruisleipää, kaalia, papuja, sipulia jne.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/nahrung/d010.gif[/img] 

Oma aika: Mitä teette päivisin kun vauva nukkuu? Oma juttunsa on tietenkin vanhemmat sisarukset. Niiden kanssa päivä on toki erilainen kun meidän esikoisen saaneiden. Tuntuuko muistakin että aika loppuu kesken? Haluaisi pestä pyykkiä siivota, palstailla, olla facebookissa, puhua puhelimessa, syödä, tavata kavereita, vaunutella....!!! Sotkuinen kämppä on ihan arkipäivää nykyään, sänky petaamatta, tiski- ja pyykkivuori huimaa päätä. Vaikka mieskin on apuna, niin hänellä on työnsä. Varat ei oikein riitä apua palkkaamaan ja tuntuisi mälsältä pyytää omaa äitiäkään siivoamaan. Ehkä pitäsi. Tai vaunuttelemaan kun itse siistii paikat. Muttamutta. Toisaalta niin mieluusti vaunuttelisi itsekin....ääk.

[img]http://www.cosgan.de/images/kao/konfus/g055.gif[/img] 

Tulenpa minäkin tänne turisemaan, kun tuo neiti syntyi reilu viikko sitten ja ollaan nyt opeteltu arkea :)

Kylvetys/pesu/rasvaus: Meillä käytiin kylvyssä lauantaina, kun tyttö oli 6 päivää vanha. Kävipä hän saunassakin samalla. Meille sanottiin synnärillä, että saunaankin voi viedä, jos ollaan alalauteella ja pidetään mielessä ettei vauva hikoile. No siis meidän saunominen oli sellaista, että tyttö tuli isänsä kanssa alalauteelle ammeessa ja oli siinä muutaman minuutin. Tämän jälkeen menivät sitten suihkun puolelle kylpemään loppuun. Tuosta kylpyvedestä unohdettiin öljy, jota oltiin ajateltu laittaa. Mä sitten vähän rasvasin tyttöä, kun menin pukemaan hänet. Isä saunoi tämän jälkeen. Mä olin siis saunonut ennen tytön saunaan tuloa. Tytön ollessa saunassa ei heitetty löylyä tai mitään. Vähän pimu itkeskeli kylpiessä, mutta rauhoittui, kun lämmintä vettä tuli päälle. Oltiin kyllä lämmitetty kylppäriäkin (saunan ovi auki), mutta ilmeisesti oli silti tytön mielestä vähän viileä. Oli muuten söpö näky, kun tyttö oli sitten pyyhkeensä sisällä isänsä sylissä iho ihoa vasten. Ei olisi voinut rauhallisempaa tyttöä hakea. Muita pesuja meillä tehdään yleensä aamuisin eli tsekkaan poimut, ettei niissä ole mitään ja pyyhin kosteuspyyhkeellä/rasvatupolla tarpeen mukaan.

Rytmi: Meillä nukutaan päivisin ja seurusteltaisi öisin. Äiti on vähän väsynyt. Yritän kyllä nukkua päikkäreitä. Tyttö saattaa hyvinkin nukkua päivisin 3,5-4,5h pätkiä ja nukahtaa saman tien tissiltä uusille unille. Öisin taasen herätään ja syödään, mutta ei sitten nukahdetakaan vaan silmät killillään katsellaan. Olen yrittänyt välttää liikaa juttelua, valoja ei juuri ole ja lapsen huone on hämärä/pimeä. Yöllä voi mennä parikin tuntia, että tyttö syö ja tämän jälkeen ihmettelee valveilla. Ei siis kitise tai muuta. Jos vien hänet sänkyynsä, alkaa huutelu, joka tietysti yltyy itkuksi, jos ei mene paikalle. Parina yönä olen saanut hänet nukahtamaan itse omaan sänkyynsä, mutta ei läheskään aina. Yleensä menee niin, että tyttö lopulta nukahtaa syliin ja siitä sitten kannetaan omaan sänkyyn. Joskus tuota joutuu toistamaan useasti eli tyttö nukahtaa syliin, mutta havahtuu vietäessä sänkyyn. Itse asiassa tajusinkin juuri, että voisi kokeilla laittaa vehnätyynyn lämmittämään sängyn ennen tytön laittoa, jospa siitä olisi apua.

Oma aika: Mä diipadaapailen netissä, mutta yritän myös pestä pyykkiä ja tiskata. Päikkärit olisi myös otettava, jotta jaksaa tuon yöhärdellin. Mulla on mies täällä suurena apuna vielä pari viikkoa. Sitten olisi yritettävä pyörittää arkea itsekseen. Olen kuitenkin varma, että kaikki menee hyvin :)

Täytyy muuten sanoa, että monesti yöllä on ihan possuväsynyt, mutta annas olla, kun tyttö tahattomasti väläyttää hymyn/virneen. Unohtuu kyllä kaikki väsymykset hetkeksi :)

Jospa sitä tänne puolelle kirjoittelis, vauva-arkea kotona nyt takana vajaa viikko. Osastollahan meillä vierähti vauvan kanssa 8 päivää keltaisuuden vuoksi, valossakin käytiin 2 kertaa. Ja viime perjantaina sitten kotiuduttiin. Mulla on äiti ja sisko olleet kylässä lauantaista asti apuna, ruokaa ovat laittaneet ja yhden yön oli vauva heillä "hoidossa" kun itse meinasin nukkua pystyyn.

Rytmi: meillä selvästi päivä on likalla nukkumista ja syömistä, illalla alkaa olla virkumpi ja yöllä tillittää silmät auki toista tuntia syöttöjen välissä. Omaan sänkyyn ei meinaa yöllä rauhottua kun on valveilla, aika nopsaa alkaa kitiseen. Mutta jos nostan viereen, niin siinä on aivan rauhassa valveilla pitkänkin tovin. Olen yrittänyt kyllä viimeseen asti omassa punkassa pitää, ettei tottuisi välissä nukkumiseen. Mutta toisaalta miksi kiusaisin toista tai itteäni, pinnasänkyyn pitää vähän väliä hypätä tuttia laittamaan kun vieressä ollessa saan itsekin torkuttua välissä. Päivällä nukkuu siis 3-4h putkeen, tankkaa ja nukahtaa hetken kuluttua uudestaan. Yöllä saattaa heräillä 2-3h välein.

Kylvetys/pesu/rasvaus: Meillä on kotona kerran kylvetty, kovasti kyllä nauttii.Tarkoituksena olisi 2-3 krt viikossa kylpeä, tänään olisi kylpypäivä. Aamuisin tarkistan taipeet, puhdistan silmät ja tarpeen vaatiessa napaa puhdistellaan. Ja sitten tietenkin kasvot/kaula/korvan taustat pyyhkäisen pukluista. Rasvattu ei juuri olla, kerran olen laittanut sinkkivoidetta kun oli punoitusta mutta muuten ei olla rasvailtu. Tänään ajattelin kokeilla kylpyvedessä öljyä, kädet näytti vähän kuiville.

Oma aika: Meillä on tämä ensimmäinen viikko ollut poikkeuksellinen kun on tuota apua koko ajan. Ruokaa ei itse ole tarvinnut laittaa ollenkaan. Lisäksi meillä on tällä viikolla ollut lääkäri ma ja ti, raskausaikana huomattiin vauvalla lievä oikean munuaisaltaan laajentuma ja sitä nyt tarkisteltiin. Oli onneksi mennyt ohi, niin kuin lääkärit veikkasivatkin. Mutta siis tarkoituksena olisi tälleen aamulla tehdä kotitöitä kun vauva nukkuu. Eli pyykinpesua, nettinörttäilyä yms. Ja sitten kun herätään syömään, lähdetään sen jälkeen ulkoilemaan ja sitten nukun itsekin päiväunet jotta jaksan yöllä loikkia pystyssä. Toki jos yö ollut kovinkin rikkonainen niin varmasti kokeilen aamupalan jälkeen torkahtaa itsekin uudestaan mutta en sitten tiedä onnistuuko. Päivät tuntuu kyllä menevän kauheen nopeesti. Väsyttää kyllä vähän niin kuin koko ajan, mutta toivottavasti tähän tottuu. Siis vähempiin uniin.

Huomenna oliskin eka neuvola sitten.

Miten muuten ulkoilu, millaisilla määrillä olette aloittanu?

Rytmistä: Meillä käytiin eilen vasta yhdeltä yöllä nukkumaan. Varmaan yhtenä syynä sauna/kylpy, joka oli vasta siinä 22-23 aikoihin. Tajusin tuon jälkeen, että ihan hyvin voitais käydä saunassa/kylvyssä siinä edellisessä syöttövälissä... No tyttö nukkui kolmeen ja syötin hänet taas. Tällä kertaa hän söi todella pitkään - liki tunnin. Tapansa mukaan hän katseli silmät killillään ympärilleen eikä nukahtamisesta ollut tietoakaan. Haukotteli kyllä ajoittain, mutta ympäristö tuntui hänestä kovin kiinnostavalta. Käsillä oli myös kiva huitoa. Ajattelin kokeilla semmosta napakkaa syliotetta ja se toimi - tyttö rauhoittui ja nukahti suht pian! Eli tyttö oli kylki mun mahaani vasten ja käsilläni pidin tyttöä napakasti itseäni vasten. Toisella kädellä pidin tytön kädet "kiinni" ettei päässyt heiluttelemaan. Hetken hän kitisi, mutta rauhoittui siis suht nopsaan. Ja ei, en siis rutistanut lasta voimalla vaan sillai napakasti ja rakastavasti sylittelin ;) Lopussa kiitos seisoi :)

TERÄSMIES 2KK emoticon

MEITÄ:
Tänään siis meidän Teräsmies täyttää jo huimat 2kk <3.Kauhian nopeeta on tämä aika mennyt.Jos hän olisi syntynyt laskettuna aikana,niin hän olisi vasta 2 vkon ikäinen:).
Laitoinkin tuonne neuvolakuulumisiin meidän kuulumisia!!Eli Poika on hyvin kasvanut rintamaidolla ja nyt hän painaa jo 3400g ja pituutta on melkein huimat 54cm.
Poika tissittelee aika säännöllisesti 3h välein eli tarkka poju on;).Vissiinkin tuo 3h rytmi jäi hänelle tuosta sairaalaolo ajasta,kun siellähän syötettiin vauvoja aina sen 3h välein?

Ja Poika on kehittynytkin tosi hyvin.Keskosilla kuulemma tuo motorinen kehitys aletaan laskemaan vasta la ajan mukaan eikä sen mukaan,koska hän on oikeesti syntynyt tähän maailmaan.Joo,se oli ihan uutta minulle..no,mistä minä sen nyt voisin edes tietääkään,kun tämä on meidän ensimmäinen keskoslapsi:).

Yöllä Poika on tissitellyt myös tuon 3h välein.Ihan vauvana tietysti hän tissiteli useammin,kun maitomäärät olivat pienempiä.
MUTTA..siis viime yönä meidän murunen nukkui huimat 6h putkeen *suuret silmät*
Kyllä teki tälle mammalle hyvää,kun sain nukkua piiiitkästä aikaa pitemmän pätkän putkeen:D.

Meillä on Ristiäiset lauantaina.Siivousta ja touhua täällä riittää;vaikka sitä riittää ihan muutenkin täällä suurperheessä:D.
Nimi on lyöty lukkoon (vihdosta viimein ) ja Pappi tulee tänään käymään visiitillä ennen juhlaa.

IHANAA VOINTIA TEILLE JOKAISELLE!!!!!!!

Yönsäde ja Teräsmies 2kk emoticon

Ihanaa Yönsäde, miten hienosti Teräsmies kasvaa. Onnea ristiäisiin! Meilläkin sovittiin kuukauden päähän nimiäiset, tai oikeesti se on enemmän "tervetuloa perheeseen" juhlat, kun nimi on jo julkistettu.

Täälläkin äiti on ihan silmät suurina! Poika joka on tähän asti herännyt tasan 3 h välein, niin eilen nukkui ensin yöllä 5 h putkeen, sen jälkeen heräs 3 h välein. Tänä yönä nukkui ensin 5,5 h putkeen, sitten söi, ja nukkui taas 4,5 h tuntia!! oho! Nyt pitää vaan ylipuhua itsensä että poika kyllä vaatii ruokaa kun tarvii, eikä tarvita enää herättää 3 h:n välein. Nyt kun poika alkaa jo puskea 50 senttisten vaatteiden läpi! Syntymäpituus siis 44 cm! 

Meillä nukutaan yöt 1,5h pätkissä ja päivällä noin 2,5h putkeen...ei todellakaan kivaa[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/f035.gif[/img]
Tytön masu vaivaa varsinkin öisin, kakka ei luultavasti kunnolla irtoa ja ilma kiertää masussa.Mieskin jo tympääntyi, lähtee ensiviikolla jo takaisin töihin, niin varasin huomiselle ajan vyöhyketerapiaan, toivon todellakin, että se auttaisi.
Nälkä ei pitäisi kuitenkaan vaivata, kun viikossa oli tullut reilu 200g lisää painoa.
Taas mennään....alkoi huuto

HEIPPA!!!

JENNI74: Kiitos suuri emoticon .
Onko teidän pojan virallinen nimi tuo Casper?Anteeksi tyhmä kysymys ( en tiedä tuota käytäntöä,kun nimi annetaan ilman kastetta ),mutta jos se on teidän Pojan virallinen nimi,niin IHANA NIMI onkin <3.
Hienoa..teilläkin on Poika nukkunut hyvät yöunet emoticon .Kyllä se tekee äidille vaan kutaa,kun äiti saa edes yhtenä yönä nukkua vähän paremmin!

NIRSKU: Toi on niin yleistä,että vaavilla alkaa masuvaivat juurikin tuossa 2 viikon iän jälkeen:(.Ja yleensähän ne juuri on pahimmillaan iltaisin ja öisin.Meidän kahdella lapsella on ollut tosi paha koliikki ja se ei ollut kyllä yhtään kivaa.Ja muilla lapsilla on sitten ollut noita normaaleita mahavaivoja.Minä olen itse antanut aina vauvahierontaa eli Suomeksi sanottuna PIERUJUMPPAA aina omille lapsilleni emoticon .Toivottavasti teidän vauva saa apua vyöhyketerapiasta!!

MEITÄ: Siis minä en tajua *jälleen suuret silmät*.Meidän Teräsmies nukkui viime yönäkin 6 tunnin pätkän ilman syömistä emoticon .Ja hei,en todellakaan valita;en :D.
Ainoa huono puoli tuossa on,että mun tissit RÄJÄHTÄÄ emoticon .Kyllä kun on 6h imettämättä,niin tissit on ihan pinkeet,kipeet ja maito suihkuaa kaaressa.No,näilläkin asioilla on aina hyvät ja huonot puolensa;).

Jeps,tänään kävin kampaajalla.Olipa ihanaa OMAA LAATUAIKAA,kun sain käydä kampaajalla.Isi syötti vauvaa lypsämälläni maidolla.Kampaus oli hyvä vähän aikaa,kunnes tuli Pohjoistuuli ja vei kampauksen mennessään emoticon .

HEIPPA KAIKILLE JA PALAILLAAN RISTIÄISTEN JÄLKEEN!!!!!!!

Yönsäde ja Teräsmies 8vkoa+4pv ( 2kk+1pv)emoticon

Yönsäde: juu, on virallinen nimi. Kiitos, se nimi jotenkin kolahti meille molemmille, se ei nimittäin ole mikään suvusta tullut nimi. Hauskinta on että toisessa forumissa (ruotsinkielinen foorumi) niin jo kolmet helmikuussa syntyneet pojat ovat nimeltään Casper emoticon Ruotsinkielisillä on melko usein se tapa että nimi julkistetaan heti syntymähetkellä. Nimiäiset on sitten enemmän juhlatilaisuus.

Omaa: Jee, nyt Casperilla on virallisesti isä kun käytiin eilen tunnustuksessa. Hassu vanhanaikainen prosessi. Ei ne edes kysynyt mitään (me ollaan jo niin vanhoja, minä 37 ja mies 34 ja asuttu 3 v 4 kk yhdessä) vaan piti vaan allekirjoittaa jotain 4 asiakirjaa.

Ja ei se sitten jatkunut toi 5 tunnin ihanuus. Tänä yönä herättiin kellontarkasti 3 tunnin välein. No, nopeasti pullo tyhjäksi ja unien jatkumista. Omassa sängyssä! Joten voitto sekin! Eli meillä on pikkasen haasteellista toi omassa sängyssä nukkuminen.

Muuten niin ollaan alettu syömään rinnasta enemmän emoticonMutta yöllä hän ei halua. Ei se mittään, annan pulloa silloin. Plus, olen lopettanut kirjamaan joka tipan mitä hän syö. Se vaatii kontrollifriikkiäidiltä paljon!!! Nyt lähetään neuvolaan kävellen, jännittää miten paljon hän on kasvanut. Laitan raporttia sitten vauvojen neuvola keskusteluun.

Jee nyt on varattu ristiäispäivä.. edes yhden asian saanu hoidettua ajallaan. Jos sitä sit ens viikolla rupeis lähettelee kutsuja tai no tekstareita. Minä jaksa mitään kortteja ruveta vääntelemään.

Tää aamu oli yhtä tuskaa kaikille. Poika kitis koko aamun.. nälkä sillä ei ollu ja vaipassa ei mitään. Ilmavaivat tais vaivata taas. Ois niin pirusti nukuttanu mut eihän poika sitä ymmärrä että äiskää ja iskää pikkisen väsyttäis viel ja haluis nukkua edes tunnin pidempään.

Minkälaista d-vitamiinitippaa teidän vauvat saa? Meillä on Jekovittia.. ovat kyllä neuvolassa yrittämässä vaihtaa sen parempaan tuotteeseen nimittäin toi haisee ihan hirveelle ja varmasti maistuukin. Ja huomattiin tuossa että tippa sisältää etanolia :D että jo on että annetaan jo lapsesta pitäen tuollaista valmistetta.

Takaisin