Täälläkin oli itku herkässä jo sairaalassa ollessa. Siellä itseasiassa sain ihan kauhean itkukohtauksen kun tuli tuomio ettei päästä 2-3 päivään kotiin vauvan keltaisuuden vuoksi (jälkeenpäin podin tuostakin huonoa omatuntoa, ajattelin että ne on sairaalassa kattonu etten välitä yhtään lapsestani kun itkin kun sanottiin että sinne täytyykin nyt jäädä pariksi päiväksi). Olin siis ollut siellä jo siinä vaiheessa 3 päivää. En ollut nukkunut yhtään (vi*un neljän hengen huone, ne pitäs kieltää lailla!!), ja kaikki tuntui siinä vaiheessa kaatuvan päälle ja imetyskään ei onnistunut kun multa ei tullut sillon vielä maitoa, vauva meni täysin lisämaidolla. Sairaanhoitaja sattui juuri tulemaan kyselemään kuulumisia kun itkin niin etten meinannut saada henkeä. Mulle ehdotettiin kotilomaa pariksi tunniksi mutten halunnut jättää vauvaa yksin sairaalaan.
Noh, sitten ne bilirubiinit alkoikin laskemaan että päästiin kotia. Kotonahan vasta alkoikin, pelkäsin kaikkea mahdollista. En osannut yhtään rentoutua vaikka mies vakuutteli että "kyllä mä pärjään mee nukkumaan!", heti kun kuului pienikin rääkäisy niin mä olin paikalla salamana. Tosi terapeuttista kun on maannut sairaalassa 5 päivää hermorauniona ja erittäin vähäisillä unilla. Kävin iltasin tarkistelemassa vauvaa 10minuutin välein.
No, mullahan se maito alkoi nousta 4.päivänä ja sitä ei tullut riittävästi ollenkaan, jouduttiin kotona antamaan korviketta koska vauva jäi huutamaan vielä nälkää pitkien imetyksien jälkeen. Ja siitähän mä sain masennus- ja itkukohtauksia aikaiseksi. "Mä oon huono äiti kun en saa ees imetettyä omaa lastani". Muistan kun oltiin oltu pari päivää kotona ja tuijotin sohvalla likkaa ja mietin et oliks tää nyt oikeesti sitä mitä mä halusin. Sit kävin itkemään ja tunsin huonoa omatuntoa siitä et ees mietin sellasia, mähän rakastan tota vauvaa maailman eniten.
Siinä tais mennä se viikko kotona olemista että saatiin imetys rullaamaan. mä vaan päätin et en luovuta ilman kunnon taistelua. Imetin, imetin, imetin ja imetin. Siitä se lähti sitten rullaamaan. Pistin itselleni takarajaksi että jos kuukauden ikään mennessä ei onnistu imetys ilman korviketta niin lopetan imettämisen kokonaan.
Nyt onneksi kaikki olotilat on tasoittunut, ei itketä enää tyhmät asiat ja yritän olla ottamatta stressiä asioista mistä ei tarvitse stressiä ottaa. Kun jälkeenpäin mietin tota sairaalassa olemistakin, niin oon ihan varma että ne on siellä kattonu että mä oon ihan hullu :D Kirjannu jonneki koneelle varmaan sellaset tekstit etten itte haluis niitä sieltä lukea. Synnytyksessähän mä kun sain vauvan rinnalle niin pyysin että se otettais siitä pois kun ne alkoi tikkaamaan mua kasaan ilman puudutteita ja se oli KIVULIASTA! Olin ihan varma että ne on jo siitä kirjottanut jotain että "hylkii vauvaansa, ei halunnut pitää sitä sylissä".. Hehe. Kaikkee tyhmää sitä tullu mietittyä :D
Nytkun sais painoa vielä tiputettua niin ei tarvis sitäkään enää miettiä, Ehkä vaikeinta tässä koko lapsen hommaamisessa on ollut se, ettei näihin tunteisiin voi varautua. Ei kaikki oo ollut läheskään niin helppoa kuin kuvittelin. En mä siis missään välissä olettanut että sais nukkua yöt hyvin, imetys tulee onnistumaan ja kaikki on ah, niin ihanaa ! Yritin varautua siihen että tästä tulee rankkaa mutta voi hitto kun oliskin tiennyt kuinka rankkaa ekat viikot tuleekaan olemaan. Eilen haaveilin jo toisesta vauvasta ja nytkun jäin tätä tänne kirjottelemaan taitaa se kondomi pysyä visusti päällä pari vuotta.. -_-