Elämää Vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
TerhiJii: Ootko kokeilu sitä Lansinoh-voidetta? Saa apteekista ja marketeista vauvaosastolta. Sitä ei tarvi pestä pois, on kokonaan luonnontuote.

Mulla oli muutaman eka päivän kyllä kans todella arat rinnat ja toinen rinnanpää aloi jo mennä sellasille vesikelloille. Ei onneksi kuitenkaan puhjennut. Oon välillä käyttänyt rintakumia, kipeän rinnan kanssa tai jos muuten on ollut rinta niin täysi ja pinkeä, että vauva ole meinannut saada otetta. Se on minusta kyllä hyvä keksintö, vaikka mieluummin imetänkin ilman, silloin kun en sitä tarvitse, ihan vaan siksi että se lisää taas yhden tekijän yhtälöön. Mutta on ollut tiettyinä kertoina siis todella tarpeellinen ja hyvä.

Esikoista imettäessä kävin välillä ensin hieman tyhjentämässä rintaa lavuaarilla, valelin lämmintä vettä ja lypsin hieman pehmeämmäksi, kun oli niin pinkeänä. Muistaakseni riitti, että teki sen yhdelle rinnalle, sitten kun siitä alkoi imettää, alkoi toinen rinta tyhjentyä ja pehmentyä ittekseen ;) liivinsuojat tarpeen! Toki maidonkerääjällä olis saanut talteen..

Oon kokeillu lansinoh-voidetta, taino se on mulla ihan päivittäisessä käytössä. oon vaan huomannu et sit ku tulee niin kipeeks et tekee mieli repiä toi lapsi irti rinnasta, on parempi jättää se rinta hetkeksi rauhaan ja pistää paksu bebanthen (millai toiki kirjoitetaan :-) )kerros. Paranee nopeesti tolla, lansinoh ei oikeestaan paranna mitään.

Kävin ostamas tänään maidonkerääjän. Mulla tulvii tissit, varsinkin aamuisin ja yöimetyksellä..Oon yleensä sillon pumpannut hiukan molemmista.. Iltaa kohti mörrikän nälkä kiihtyy niin, etten sillon ehdi pumppaamaan mitään.

Saa nähdä miten tolla paino lähtee nousuun, syö nimittäin vain noin 6-7 krt päivässä. Muuten hän nukkuu tai seurustelee. Ihana lapsi!

Täällä myös tulvii öisin ja aamulla.. :grin Me ostettii semmonen maidonkerääjä, kun kätilö sitä suositteli ja mies ehdotti että pitäskö se ostaa! Olin vähän epäileväinen sen suhteen mutta nyt kun sitä on kokeillu niin se kyllä toimii!! Sinnehän tippuu mulla maitoa varsinki aamusin niin paljo että meinaa tulla yli. Miten mä en voinu hokasta tota jo esikoisenkaa. Ja samoin oon nyt löytäny kaurapussin. Oon siis kyllä omistanu semmosen monta vuotta, mutta se on lojunu jossai vaatehuoneen perällä aina. Nyt sit päätin kokeilla sillä lämmittää sängyn ennen kun laitan vauvan sinne nukkuu ja ah, hän jää niin tyytyväisenä lämpösee sänkyy nukkuu..tätäkään ei kannattanu siis kokeilla esikoisenkaa... :rolleyes:
Noista voiteista, ite kanssa oon kokeillu sekä lansinohia ja bepanthenia, mulle neuvolassa on neuvottu ettei kumpaakaan tarvi pestä pois ja bepanthen toimii paremmin. Plussana on vielä halvempikin.

Mulla on maidonkerääjä käytössä joka imetyksellä toisella tissillä. Tosi käteviä vempeleitä :) Saa otettua tihkuvan maidon talteen..

Mulla tulvii maidonkerääjästä yli, tai kun en muista sitä ja kumarrun niin maidot lorisee pitkin sohvia..
Bebanthenia ei tartte pestä pois, mut ainakin mun vauvan ilme meni aika murheelliseksi ja syöminen ei onnistunut ennen kun pesin sen pois. Maistuu tosi pahalle. Se lansinoh ei maistu miltään.

Musta on tullut näköjäään pelkkä syöttökone. Mörrimöykky ei rauhoitu millään mun sylissä van ainoastaan söisi loputtamasti.. Mies on tähän asti aina röyhyttänyt kun mun olalla alkaa melkein heti vaan hamuilemaan tissiä.. Tuttiahan tuo ei huoli ja imemisen halu on valtava. Nyt vaivaa vatsakin taas ja mun sylissä on kauhea kierre kun syö, syö ja syö. Ja vatsaa vääntää entistä enemmän. Mikäs tämmöseen vinkkina? Tänään kun mies ei ollut kotona niin jouduin ajamaan kaverin luo joka sai lapsen heti nukahtamaan. Oli huutanut melkein 5 h putkeen ja tosiaan mun sylissä vain hamuaa rintaa eikä rauhoitu kuin vain muutamaksi minuutiksi..

Normaalisti kyllä rauhoittuu, mutta nyt kun on kipeä niin ei millään.

Täällä meni taas viime yö valvoessa. Alkoi hienosti 3 tunnin pätkällä, mikä on meillä se maksimi. Mutta sitten valvoi aina yli tunnin syötön jälkeen ja nukkui vain alle tunnin, ja taas yli tunti valvomista ja alle tunti unta. Ja nyt on koko päivän ja illan valvonut, nukahtaa välillä 10 minuutista puoleen tuntiin mutta herää pian itkien. Sitten pitää olla sylissä tai muuten seurana koko ajan. En ymmärrä kuinka se ei väsy. Välillä valvoo hyväntuulisena, välillä itkee. Joka tapauksessa pysyy hereillä. Huoh. No, päiväsaikaan kun oli iloinen pätkä, askartelin vähän. Mun oma pikku hipsteri, haha. Jostain on ilo revittävä.

hipster_3vk_2pieni.jpg

Ihana kuva kunusiini :)

Meidän ipana on tosi rauhallista sorttia. Itkee ainoastaan sillon kun on oikeasti jokin vikana. Jos ei kakka meinaa tulla tai on nälkä. Kauhulla oottelin kun moni sanoi että meidän ennenaikainen vaavi vaan on rauhallinen siks kun jatkaa pari viikkoa vielä "kohtuelämää", ja alkaa itkuisemmaksi kun tulee lähemmäs laskettua. Tänään tuli kuukausi synnytyksestä ja ihan on sama meininki jatkunut :) Ihana vauva :love017 Meitä välillä naurattaa kun ipana alkaa itkemään, se on vaan niin söpö silloinkin <3

Meillä päättyy nyt noi syömiset kanssa parkusessioihin aina välillä. Yöllä vauva rauhoittui vasta, kun isi tuli kanniskelemaan sitä. Kuulostaa siis samalta kuin TerhiJiillä, ehkäpä tuo ei ole kovin epänormaalia siis... Nyt aamulla sama juttu.. ollaan syöty koko aamupäivä, joten en usko että vauva oli kovin nälkäinen enää. Isi ei ole kotona joten rauhoittui onneksi ihan minunkin syliin kanniskelemalla ja sitten keksin laittaa vauvan vaunuihin, johon nukahti. Ehkä se tästä...

Täällä siis vasta 8 päivän ikäinen vauva ja äiti, joten ollaan hieman pihalla vielä. Mutta ainakin ollaan pärjätty tähän asti. Eilen käytiin ekalla vaunukävelylläkin :)

Ah, meillä on yöt alkaneet sujumaan :dance011Ensimmäiset kaksi yötä kotona ähvättiin ja pungerrettiin yöt läpeensä, nyt kaksi yötä takana niin, että vauva käy yöunille klo 21-22, siitä sitten evästä nassuun 2-3 tunnin välein, muuten välit nukutaan kuin tukit! Ihan mahtavaa! Itsekin osasin viime yönä nukkua kaikki syöttöjen välit ja olokin on sen mukainen. Isimieskin on osannut nukkua hyvin meidän kanssa samassa huoneessa kun laittaa tulpat korviin ja minä sitten herätän tarvittaessa. Viime yönä tarvittiinki vaan yksi herätys kun kävin pulloa lämmittämässä. Meillä siis tissitellään valtaosin, mutta lisämaitoakin olen antanut silloin tällöin, lähinnä vaan öisin. Muru nukkuu niin paljon paremmin kun saa kerralla massun kunnolla täyteen että on kerran yössä turvauduttu pulloon jolloin annan omaa pumpattua maitoa tai korviketta tissin jälkeen vielä, mitä nyt tarjolla sattuu olemaan.

Me on kylätelty jo molemmat mummolat ja vaunuiltu on myös. Mahtava vauva, niin helppo, ainakin vielä. Toivotaan että sama meininki jatkuu :love2 Eilen mulla alkoi vasta mielialan vaihtelut, pärähdin ihan totaaliseen itkuun omien vanhempieni luona kun pahoitin mieleni erään ihmisen toiminnasta. Sitä itkua onkin sitten riittänyt tasaisin väliajoin. Mutta kumma kyllä, olo ei juurikaan ole ahdistunut, itkuinen vaan. Kuulunee asiaan. Vauvan sylissä pitäminen helpottaa ja lohduttaa, meillä siis sylitellään paljon jotta saadaan mammalle parempi mieli :)

Meillä on vatsavaivat pahentuneet. Eilen oikeestaan koko päivä, ilta ja yö kipristeltiin ja huudettiin. Maha on tosi kipeä ja pieru jumittaa. Ollaan syötetty cuplatonia nyt viikon ja eilen kävin ostamassa toista ainetta, kuplastoppia. Tää kuplastop olis varmaan muuten ihan hyvä, mut jostain syystä siitä on tehty niin pahan makuista ettei sitä syö elävä erkkikään, saatikka tollanen vauva. Naama meni niin muikeeks ja räkis kyllä joka tipan ulos. Jos sekoitin maitoon niin kakos ja meinas oksentaa että saa kaikki pois..

Kantoliinassa onneksi rauhoittuu ja saa nukutuksi. Ens yönä jos sama rumba jatkuu kuten viime yönä eli herää 10min-30min päästä huutamaan, niin lähden yöllä sitten koiran kanssa lenkille ja vauva kantoon. Tosi kurjaa kuunnella sitä huutoa, kun oikein mikään ei ole hyvä.

Kantoliinasta tuli mieleen: ootteko kantanu kuinka pienestä ja kehtoasennossa vai pystyasennossa? Neuvolassa sanottiin että kehtoasento ois parempi ja kantoliinayhdistys taas sitä mieltä että se ei ois hyvä. Että siis täh.

olen kantanu viikon ikäisestä sellai puoliks kehto asennossa ja puoliks pystyssä. riippuu vähän mitä tehdään. jos yritän saada nukkumaan niin paan kehtoon, jos vaan tiskaan tai imuroin niin laitan pystyyn niin kaveri saa hiukan pällistellä maailman menoa. jalat kuitenkin kehtoasennossa. vaikee selittää ku en tunne alan termejä..

Stemppiä kaikille jotka vauvan nukkumisen ja oman lepäämisen kans painii!! Esikoisen kansssa oli kans vaikeuksia tuon nukkumisen kans. Yöt meni välillä ihan kukkuessa, kun ei poikaa väsyttänyt ja olin itse ihan naatti. Rytmiä onneks rypes löytyyn, kun poika tuli 7vkon ikään.

Tämä meidän pikku-veli on kyllä (ainakin viellä) rauhallisempi tapaus. Mutta todellisuushan iskee ens viikon torstaina, kun hän tulee sen 2viikkoa. Sitä odotellessa :)

Kauheesti ei kerkiä tänne koneelle, kun tuo isäntäkin on tossa kotona ja kyllä tässä on sellainen pyörittäminen kaikkineen koirien ulkoiluttamisineen, ruuanlaittoineen ja esikoisen kans touhutessa. pikku-veli tietty vie paljon aikaa, koska on kova syömään :D

Yöllä syödään 2-3h välein, että ihan kivasti saa nukuttua ja päivälläkin saa levättyä, jos yöllä ei niin ole saanut nukuttua. isäntä kyllä lähtee esikoisen kans pihalle hommiin siinä vaiheessa, että saan levätä :)

Mutta kyllä se taas on mentävä ruokaa lämminttämään. Mukavia vauva hetkia kaikille :) Syntyneitä listaa kyllä yritän parin päivän välein käydä päivittämässä :)

Meillä tulee ainakin siivottua ja tiskailtua. Ja itse olen aloittanut lenkkeilyn. Ihana pikku mörrikkä kärsii mahakivuista eikä rauhoitu unille kuin kantoliinassa hytkyen. Eli huutava vauva kantoliinaan ja sit pitää liikkuu ihan hulluna et hiljenee...

Mymmeli (mun äiti) opetti vauvalle eilen tutin syömisen kun itse en ole saanut häntä siihen kiinnostumaan. Aivan loistavaa! Tähän asti kipuilee siis niin että roikkuisi tississä koko ajan, mikä vaan pahentaa ilmavaivoja. Syö ruokansa hotkimalla, vaikka imemisote on ihan hyvä niin hengittää niin nopeesti ja hotkii että ilmaa menee ihan älyttömästi mahaan. Saan kyllä hyvin röyhytettyä, mutta ilmaa jää silti pyörimään suolistoon, pinnistelee jatkuvasti pieruja ulos, myös nukkuessaan ähkii ja kiemurtelee ja parkaisee.

Oltiin eilen saunassa ja mörrimöykkykin oli muutaman minuutin. Oli tosi tyytyväinen ja nautti selkeesti lämmöstä iskän sylissä. Mitä nyt hiukan pissasi iskän päälle :-) Ja suikussa oli kivaa, suihku oli selkeesti kivampi kuin kylvyssä käynti.
Viimeksi laitettiin kylpyveteen kunnon loraus öljyä niin auttoi noihin pahimpiin kuiviin kohtiin.

Vauva-arki on kyllä aika raskasta, ainakin vielä, ennen kuin tottuu. Tämä on ensimäinen lapseni ja on uuvuttavaa olla jatkuvasti "hälytystilassa" jos vauva tarvitsee jotain. Vaikka öisin saisi nukkua niin jotenkin sitä heräilee jatkuvasti kuullostelemaan ähinöitä.. Välillä mietin että mitä sitä tuli tehtyä, meillä oli miehen kanssa ihan tosi ihanaa ja helppoa elämää ennen vauvaa. Oltiin tosi aktiivisia eikä paljon kotona homehduttu. Nyt on jotenkin ihan juurtunut kotiin ja kaikki menemiset tapahtuu vauvan aikataulun mukaan.. Noh ehkätää tästä, kun hiukan tasaantuu... Pitäisi päästä miehen kanssa heiluttelee hiukan lakanoita että pääsis edes hetkeksi tästä äiti-moodista :-)

Hirmunen väsymys kyllä meinaa olla. Täällä oli oikee tehoimu päivä ja yö eilen... ja tänään meille sit viel tunki mun vanhemmat kylää ettei saatu levätä. Tyttö tulee tänää kolme viikkoa! :)

Jaaha... oliskohan meidänkin pojulla vatsanväänteitä... välillä imetys päättyy huutosessioon ja ainakin viime yönä siihen selkeesti auttoi pystyasennossa piteleminen. Isi sai vauvan rauhoittumaan, mutta kun laittoi sen sänkyyn liian pian niin huuto alkoi uudestaan. Onneks isi valvoi sitten sen jälkeen vauvan kanssa ja oli jossain vaiheessa saanut sen vaunuihin nukkumaan ja mä sain nukkua vaihtelun vuoksi jotain kolme tuntia (vaikka heräilinkin välillä). Ihanaa.

Eilen illalla mä huolestuin vauvan nukkuessa, kun siitä kuului outoja ääniä. Sellasta vinkunaa ja kaikkea. Ja mietin, että kuulostaako sen hengitys erilaiselta kuin aiemmin ja onko se kipeä. Siihen menivät ne iltaunet sitten. Sitten kun se heräsi niin vaikutti kuitenkin taas ihan normaalilta, joten kai se oli ihan normaalia.

Tsemppiä kaikille!

Mun vauvani kähisee ihmeellisesti, kun sillä on ilmavaivoja. Luulin kanssa ensin, että sillä on jotain flunssaa tai mennyt maitoa väärän kurkkuun, mutta nyt kun on kohta kuukauden (!!!) vanha, olen huomannut että noita pitkiä korisemisia ja kähinöintejä vaan tulee välillä, joskus umpiunessakin.

Meillä oli pitkästä aikaa HYVÄ yö. Ei yhtään itkua ja vain kolme syöttöä. Ostin viikonloppuna kaurapussin, jolla saan esilämmitettyä vauvan sängyn, ettei se herää heti kun sen siihen laskee lämpimästä sylistä. Se tepsi. Kokeilin aiemmin täyttää tyhjiä limpsapulloja kuumalla vedellä, mutta tuo kauratyyny on paljon kätevämpi. Tuttitreenejä jatketaan, nyt pysyy välillä pitemmänkin hetken suussa ja kerran on jopa nukahtanut tutti suussa. Riemuitsin!

Me taas ei oo vielä annettu tuttia ollenkaan, lukuunottamatta kerran kun poika oli sinivalohoidossa ja itki lohduttomasti. Nukahti siihen ja oli pullauttanut ulos myöhemmin. Muuten oon vielä vältellyt, kun oliko se suositus että alle kaksiviikkoiselle ei mielellään, että oppii oikean imuotteen rinnalla. Nyt on mietitty onnistuttaisko pärjäämään kokonaan ilman... Ei ois niitä vieroituksia sitten joskus edessä... En tiiä kumpi ois järkevämpää... Onko sitä sitten tuomittu pitkiin sylihyssyttelyihin, jos ei opeta tutille...

Mie en ehtinyt edes kysyä, kun neuvolantäti sanoi että vauvat sitten röhisee ja korisee vaikka ovat ihan terveitä, kun ne hengitystiet on vielä niin pehmeitä ettei ne pysy samalla tavalla apposen auki kuin meillä aikuisilla :)

Mie oon pitänyt kantoliinassa pystyssä aina, jotenkin en saa siihen kehtoasentoon, kun tuntuu että miun tissi väänsi sen pään aina ihan mokkuraan, oli miten tahansa :biggrin Aluksi oli pystyssä niin että jalat oli mahan alla, kun lonkat ei olleet vielä ihan auki, ja myöhemmin on siinä ns. sammakkoasennossa viihtynyt parhaiten. Nyt ei olla kantoliinaa enää kovinkaan paljoa tarvittu, kun häneltä on nuo mahavaivat jo asettuneet, ja nukkuu melko kiltisti, mitä nyt muutama poikkeus vahvistaa säännön :)

Käkättääkö teidän vauvat? Tuo pikkuakka joskus pitää sellasen hähähä-äänen, ja on naurussa pitelemistä kun hän joskus ensin pieraisee, ja sitten perään "hähähä" :laughing001 On tullut jo ensimmäisiä ääntelyitäkin, vaikka kehitys tuleekin 6 viikkoa jäljessä :) Vasta yksi oikea hymy tullut, refleksihymyjä vaan lähinnä, lääkäri sanoikin että älä turhaan odottele vielä.

Takaisin