Elämää Vauvan kanssa

Meillä tyttö ei ole vieläkään löytäny varpaitaan! :eek:


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meilläkin vasta muutama viikko sitte löysi varpaat, mutta nyt ne onkin sitte tosi kivat näprätä.

Huh huh ku on kauhee päivä tänään... poika nukku 7 tuntia yöllä. Nyt ollu hereillä 5 tuntia ja koko ajan toivon että nukahtais etä pääsis itekkin nukkumaan. Oon ollu tassuttelu unikoulun ansiosta niin hyvillä unilla että tää 6 tuntia yössä tuntuu ihan kidutukselta!!!
 
Ellikin on viimein löytänyt varpaansa!

Me käytiin eilen fysioterapeutilla, saatiin sinne lähete 6kk neuvolasta, kun ei Elli vielä osoita kiinnostusta kääntymiseen. Valmiudet kääntymiseen on olemassa, jostain syystä Elliä ei vaan huvita kääntyä. Saatiin liuta erilaisia juttuja kotona arjessa tehtäviksi, jotta motorinen kehitys nyt sitten nytkähtäisi eteenpäin. Tuntuisi, että pelkästään fyssarin vääntelyt ja kääntelyt eilen sai paljon aikaiseksi, kun Elli on nyt sitten vääntäytynyt molemmille kyljilleen moneen kertaan. =)

Tärkeintä antia oli ehkä se, että nyt täytyisi saada Elli tekemään painonsiirtoja puolelta toiselle, jotta jossain vaiheessa sitten ryömiminen ja konttaaminen onnistuisi. Tällä hetkellä noita ei siis juurikaan ole, ja siksi mahalta selälle kääntyminen näyttää tositosi jäykälle ja pää helposti kopsahtaa aika kovaa lattiaan. Saatiin ns. kontrolliaika vielä reilun kuukauden päähän, katsotaan tilanne sitten uusiksi!
 
Millaisia kotivinkkejä puapru saitte? Vois itekin jotain kokeilla :wink Meillä neiti osaa kyllä kääntyä jos vaan viitsii mut ei yleensä viitsi. Ja on aika arkakin, selältä mahalleen kääntyy reippaasti mut takaisin selälleen pääseminen jännittää selvästi; kääntyy kyllä kyljelleen mut ei uskalla heittäytyä selälleen saakka. Pää on kopsahtanut muutaman kerran kivasti lattiaan, johtuisko siitä :/
 
Syysmami: Meidän tarvi nyt päivittäin vaan sitkeästi ohjata Elliä mahalleen, autetaan vaan sen verran kuin on pakko, eli vähän alkuun ja sitten itse kääntyminen pitää tehdä kuitenkin itse. Painonsiirron suhteen kaikki heilutteluleikit on suositeltavia, samoin sylissä istualteen pukeminen. SItten oli vielä ainakin sellainen "tehtävä", että lapsi istuu tuossa aikuisen jalkojen välissä. Siitä vuorotellen keikautetaan oikealle ja vasemmalle niin, että vauva ottaa käsillä lattiaa vasten. Tämä tukee sitten aikanaan konttaamaan lähtemistä.

Mulla on noita ohjeita myös kirjallisina, jos haluat niin voin koittaa skannata niitä?
 
Me leikitään kyllä tosi paljon semmosia puolelta toiselle leikkejä ja puenkin aika paljon neitiä sylissä.. Minusta noita painonhallinta-juttuja ei tarvi vielä tässä iässä osatakaan, ainakin silloin kun itse olin neuvolassa töissä piti noita osata vasta 8kk iässä kun pitäis osata jo istua ilman tukea. Opettelitteko mitenkään tota varpaiden löytymistä?
 
Juu, nää harjoitteet olikin ymmärrykseni mukaan vaan tukemaan tätä kääntymistä, toistaiseksi, koska Elli on "jäykkä kuin lankku" eikä ehkä siksikään käänny. Plus että tosiaan lyö pään aina lattiaan aika voimallisesti mahalta selälle kääntyessään, mistä pitäisi oppia pois, juurikin vartalon kierrolla.

Varpaita ei opeteltu löytämään, kun ne Elli oli jo aikaisemmin hoksannut.
 
meillä varpaiden löytymiseen auttoi se kun tyttö oli enemmän paljain varpain. Tai näin mä oon ainakin asian ajatellut :) Oisko niistä sitten tullut mielenkiintoisemmat.
 
Meidän typy on kohta 7kk ja pötköttelee lattialle laittaessa enimmäkseen selällään. Kääntyä osaa, mutta ei tee sitä kovin aktiivisesti. Usein turhautuu selällään tai mahallaan makoillessaan ja alkaa pian känisemään. Sen sijaan tykkää istua lattialla ja leikkiä leluilla. Pidän imetystyynytä selän takana varmuuden vuoksi, ettei pää kopsada jos kaatuu. Laiska on siis liikkumaan tuo meidän vaavi. Toivon kovasti, että tyttö lähtisi pian liikkumaan ja tutkimaan maailmaa ettei minun tarvitsisi yrittää viihdyttää vauvaa niin paljon. Varpaita on täällä imeskelty nyt jo varmaan kuukauden päivät.

Neuvolassa käytiin ehkä kuukausi sitten ja saatiin siteltä jotain pieniä vinkkejä liikkumiseen. Seuraava käynti vasta toukokuussa, mut olis kyllä kiva saada ennen sitä lisää ohjeita vauvan liikkumisen tueksi...
 
Miehellä alkaa huomenna loma ja minä päätin että yöt erotetaan tytön pinnis meidän sängystä että hieman alkaa tulla hajurakoa.. Toisaalta ahdistaa ajatus mut toisaalta taas pakko vähän jotenkin yrittää saada yöt rauhoitettua; en tiedä parantaako vai pahentaako tämä asiaa. Neiti syö nykyään kerran yössä mut muuten heräilee 3-5 kertaa yössä; milloin pitää antaa tuttia ja milloin on taas tissiä vailla muttei sitä joka väliin saa! Mies ei raskis siirtää pinnistä, hänhän nykyään nukkuu neidin vieressä mut kokeillaan nyt ainakin.. :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on heräilty tämä 7 kuukautta 2-5 krt/yö. Vasta nyt ovat yöt paranemaan päin. Muutamana yönä on nyt nukkunut viiteen tai kuuteen, jolloin ollaan syöty ja nukuttu vielä kahdeksaan. Luksusta:). Ehkä tämä univajaus alkaa kohta helpottamaan. Hampaita on tehnyt noiden alahampujen lisäksi kulmahampaiden alut ylhäälle. Poika on myös alkanut liikkumaan enemmän:rolleyes:. Kääntyy heti vatsalleen, kun laittaa lattialle, kääntyy akselinsa ympäri ja peruuttaa pieniä matkoja. Konttausasentoa yrittää kovasti. Äitin pikkuisesta kasvaa kovaa vauhtia iso poika:angel3.
 
Meillä nukuttii viime yönä ensimmäistä kertaa koko yö. No okei, aamu alkoi sitten 5.15, mutta kun nukkumaan mennään noin 20 (äitikin jo 22) niin ihan täysi yöhän siitä tulee!

Aamulla oli 7 nukutun yötunnin jälkeen itsellä niin pirteä olo, että jaksoin heti aamusta treenata vähän ja sitten lähdettiinkin elokuviin Ellin kanssa, vauvakinoon. Ne on aika kivoja juttuja välillä käydä!
 
Miten Elli viihtyy niin pitkään paikoillaan että voitte käydä jossain leffassa :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
:) No kun se ei liiku vielä itse mihinkään suuntaan niin siten!

Sylissä on hyvä olla sekä kaukalo leluilla varustettuna on Ellin mielestä kovin viihtyisä. Ja tuolla vauvakinossa voisi periaatteessa pyytää paikat ihan eteen, niin sitten saisi vaikka vähän ryömiä tai kontata. Edellisellä kerralla siellä oli yksi äiti ihan hätää kärsimässä kun hänen muksunsa kiipeili portaita edes takaisin!
 
Puapru: mitä elokuvia siellä näytetn? Muistan lukeneeni, että ainakin helsingissä äiti-vauva kinot lopetettiin ikärajoitusten takia. o_O On kuulemma haitallista vauvoille nähdä pussauskohtauksia tai vähän vihjailevia kohtauksia mitä romanttisissa elokuviss usein on ( romanttiset komediat olivat vissiin äitien mieleen) :)

Täällä arki on lähtenyt kivasti rullaamaan. Mulla on nyt molemmat lapset kotona ja hyvin olen saanut synkronisoitua heidän rytminsä joten ruokailut ja nukkumiset hoituu samaan aikaan. Ja kuopuksen aamupäivä ja iltapäivätirsat ajoitetaan puistovierailuihin :)
 
Tällä kertaa oli sellainen kuin Viimeinen rakkaus, ja edellisellä kerralla joku ranskalainen, oiskos ollut nimeltään Bettyn matka? Hömppää siis, mutta musta on ihan kiva käydä niissä, kun näkee muita äitejä. EIhän vauvan kanssa elokuvaan keskittyminen niin kauhean helppoa aina ole. :p
 
Kuulostaapa kivalta puapru tuo leffassa käynti :) meillä vaan ei mahista semmoseen ku neiti oppi juuri konttaamaan ja paikallaan ei pysy välillä ees unissaan :D välillä yöllä saa käntää pois vatsaltaan :)
 
Mäkin olen miettinyt noita vauvakinoja ja hyvä idea oliski mennä sinne eteen, niin Nipatsu pääsis kikkailemaan ympäri teatteria. Mä pistän sille kulkusen peffaan niin kuulen missä se viipottaa :-)
Ei vaiskaan,oltiin tänään hommissa Naisdayssa Turun messukeskuksessa Nipan kanssa. Vitsit mikä maskotti tommonen pikkuihminen on! Kaikki tulee ihan innoissaan pällistelemään ja Nipa jaksaa hymyillä kaikille jotka katsovat häneen päinkään.On se kyllä niiiiiiiiin ihana pakkaus vaikka aikamoinen riiviö jo onkin.
 
Me oltiin kanssa vauvakinossa torstaina :) poitsu touhotti lattialla kaverin vauvan kanssa koko leffan ajan. Lopussa alkoi jo vähän väsyä niin kuin moni muukin vaavi ( ainakin huutokonsertista päätellen :wink ). Täytyy kyllä lähteä toistekin.
 
Takaisin
Top