Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi kun oon kade teille jotka saatte nukkua kunnon yöunia! Meillä edelleen yöt tosi katkonaisia....välillä vauvalla masuvaivoja, välillä haluaa seurustella ja välillä kukutaan muuten vaan. Sylissä neiti kyllä nukkuisi, mutta siihen herää tosi helposti kun yrittää siirtää siitä pois. Vauva nukkuu myös minun vieressä. Helpoiten saan tytön nukahtamaan kun imetän makuuasennossa ja siitä hivuttaudun varovasti pois. Makuullaan on vaan meillä se ongelma, että tytöllä menee helposti maitoa nenään siinä asennossa jos sitä tulee paljon. Eli ensin mun täytyy imettää tissi melkein tyhjäksi pystyssä ja siitä siirtyä makuulle, hankalaa ja aikaavievää! Päivisin neiti on onneksi superhelppo ilopilleri, se vähän kompensoi noita öitä.
Meidän esikoinen on myös viime viikkoina ollut poikkeuksellisen suopea väsynyttä äitiään kohtaan ja ollut myös tosi hyväntuulinen. Väsymyksestä huolimatta nuo lapset kyllä tekevät tämän äiteen niin onnelliseksi. Varsinkin tuon pikku tyypin leveästä hymystä ei voi olla tulematta hyvälle tuulelle :) Ja itse yritän asennoitua että ehkä jo kuukauden päästä voidaan tässäkin taloudessa nauttia ihan erilaisia yöunia, toivossa on hyvä elää!

Juu ehdottomasti jatketaan perhepeteilyä, tosin kun vauva saa unipussin kokeilen olisiko siinä helppo siirtää vauva heräämättä omaan sänkyynsä. Pitäisi pitää paremmin lämpönsä siinä.

Minäkin olen alusta asti ns. kapaloinut vauvan peiton sisään, koska aiemmatkin lapset ovat nukkuneet aina niin paremmin. :) Se jää sitten pikkuhiljaa pois, kun vauveli kasvaa..

Mä huomasin myös eilen illalla, että meidän vauva taitaa mielummin käydä hämärässä hiljaisuudessa nukkumaan yöunille. Aikaisempina iltoina huudettu olkkarissa valot ja telkka päällä ja kestänyt ennenkuin nukahtanut syliin huudon jälkeen. Eilen menin meidän sänkyy, laitoin vauvan meidän peittojen alle ja vain yövalo päällä. Itse makasin ihan vieressä ja ei menny kauaa kun vauva nukahti, noin puolen tunnin päästä nostin omaa sänkyy ja siellä se nukkui 4h ennenkuin heräsi syömää. Taidan tänä iltana tehdä samoin :)

Tiutsi meillä kans vauva käy just noin yöunille, paitsi että ei siirry omaa sänkyy vaa nukkuu perhepedissä. Nukahtelee tietty muuallekin, mut ihan varsinaisille yöunille käy vasta mun kans samaa aikaa. Ja näin on menty sairaalasta asti.

Me kans pestää kerran viikos vauvan hiukset. Mut käytetään LactoLinea (hajusteeton versio), sitä samaa käytetää tarvittaes pyllypesujen yhteydessä. Ja on edullisempaa ku vauvoille tarkotetut tuotteet. Sopii kuitenkin myös vauvoille, ja se siinä purkissa myös erikseen mainitaan. Mä käytän sitä iholle itellekii ku varsinkii talvella on tosi kuiva iho. Vauval on toistaseks ollu tosi hyvä iho ja ei oo sitä tarvinu rasvailla.

Meillä oli aika rankka alku vauvan kanssa. Poika oli 9 pisteen vauva syntyessään ja kaikki piti ns. olla kunnossa. Pojan hengitys kuitenkin vinkui. Itse mietin, että onko se vain hänen tapansa itkeä. Seuraavana aamuna synnytyksestä hoitaja kiinnitti huomiota hänen hengitykseensä ja menimme sitten lastenlääkärille. Lapsella todettiin pehmeä kurkunpää eli laryngomalasia. Kuulemma häviää itsestään ajan kanssa. Happisaturaatiot oli normaalit. Vauvalla siis vinkuu ja rohisee hengitys. Flunssassa pitää mennä herkemmin lääkäriin ja lueskelin, että rasituksessa hengitys vinkuu enemmän. Vauvalla hengitys hermostuessa ikävän kuulosta :( Ei kuulemma vaadi hoitoa, vaan lähtee ajan kanssa pois. Kuitenkin itseäni huolestuttaa saako vauva happea tarpeeksi. Vauvaa ei myöskään tämän vuoksi saa nukuttaa selälleen. Lääkäri ei kuitenkaan osannut sanoa, mihin mennessä pehmeä kurkunpää kehittyy normaaliksi.

Sitten oli vielä toinenkin asia. Vauvalla todettiin pieni pippeli. Tämän vuoksi vauvaa tutkittiin hirveästi ja tuntui, että muu hoidon ohjaus jäi vähemmälle sekä imetys. Imetys olikin vaikeaa aluksi sekä ylipäätänsä ruokailu, kun vauvalla matalat verensokerit ja tutkimuksetkin varmasti väsytti vauvaa. Vauvalle laitettiin lopulta nenämahaletku. Vauva kuitenkin todettiin terveeksi. Tosin vielä yhden verikokeen tulokset saamatta, sekä aivojen ultra tehdään uudestaa, kun sieltä löytyi epäspesifisiä rakkuloita, joihin lääkäri ei osannut sanoa mitä ne on. Toivottavasti ei löydy mitään vakavaa. Vauvalla 3 kk ikäisenä lääkäriaika, jolloin vauvalle luultavasti annetaan mieshormonia. Sitä annetaan 3 kertaa ja toivottavasti se tehoaa, sillä hoitoa ei voi uusia.

Mut voi sanoa, että oli aika rankka aloitus. Monet itkut on itketty. Huoli on ollut todella kova pojasta ja aluksi ennen tutkimustuloksien saamista pelättiin, että vauva on sairas tai hänen sukupuolensa olisi poikkeava eli Klinefelterin oireyhtymä, jossa on pojalla ylimääräinen x-kromosomi. Onneksi tätä ei ollut!

Oikeastaan nyt tullut myös aika hankalia ilmavaivoja ja myös vauva yökkäilee syömisen jälkeen, vaikka harvoin pulauttaa. Ihan kun ruoka kuitenkin pyrkisi ulos. Vauva nieleksii syönnin jälkeen, hengitys krohisee (tosin voi johtua myös pehmeästä kurkunpäästä). Vauvalle tulee myös usein hikka syönnin jälkeen. Toivottavasti vauvalla ei olis silent refluksia. Tosin paino nousee vauvalla erittäin hyvin.

Voe Jehna! Miten musta tuntuu, että tuo poika yrittää tehdä kaiken mahd hankalaks nykyää.. Hän ei oikein tunnu enää huolivan pulloa eli kohta taitaa iskän syöttämiset olla siinä, mutta jottei vieläkään olisi liian helppoa nii poika ei myöskää tunnu huolivan vasenta tissiä. Vasemman tissin kun kaivaa esii ni huutaa vaa ja sylkee sitä pihalle, kun ottaa oikean tissin esille ni johan maistuu. Mistä kummasta tämä johtuu? Ja mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä?

Tiutsi ootko koittanu syöttää vasemmasta rinnasta "nurinperin" ? Eli jos istualtaa syötät niin pistät pojan vasempaan kainaloon syömään, siin imetysketjus oli se linkki siihen opukseen ja siel oli hyvät kuvat noihin eri asentoihin. Ties vaik johtus just siitä et poika tykkää olla vaa tietys asennos syödessään.

Tiutsi, meillä on vähän samanlainen ongelma, ettei vasen rinta maistu yhtä hyvin kun oikea. Oon luullu että se johtuu siitä kun vasen on paljon pahempi suihkutissi. Siitä on hankala juoda ellei siitä ole pimpattu juuri sopivasti maitoa pois. Sit taas välillä käy niin että vahingossa pumppaan siitä liikaakin maitoa pois kun se tyhjenee niin nopeaa eikä sittenkään kelpaa.

Pesin pikkuiselta viime pesulla vauvashampoolla hiukset, ei ollut hyvä idea. Nyt on pää täynnä karstaa ja hilsettä, vaikka en ainetta käyttänyt kuin pikkupisaran.

Aineena oli luontaistuotekaupasta hankittu hellävarainen baby und kinder-shampoo. Oli se kuitenkin vähän hajustettu, ei tainnut olla noin pienelle hyvä.

Meille ei se vauvashampoo ole aiheuttanut mitään, vaikka olen käyttänyt sitä joka pesulla ja niitä on vain 2 kertaa viikossa.
Sekin taitaa olla ihan vauva kohtaista ja kaikilla vauvoillani on ollut noita hiuksia eli aiemmillakin muksuilla on aine ollut tarpeen :D
Ja vaikka vähän pesuainetta käytän, niin muistan aina miten järkytyin, kun menin esikoisen kanssa hoitamaan 2kk tyttövauvaa jonka pää tuoksui aina pesuaineelle, eikä millekään vauvashampoolle(=ei tuoksu millekään). Sitten sain selville, että äiti pesi joka toinen ilta vauvan ja kuulemma oli syntymästä asti todennut sen hyväksi :/
Kyllä siinä vikaa silloin on, jos vauva ei enää tuoksu vauvalle, vaan pelkästään pesuaineelta :(

Muokattu viimeksi:
Itselläni kanssa pelkoja nimenomaan tuosta kätkytkuolemasta kun menin yön pimeinä tunteina nettiä lueskelemaan :(
Meidän vauvalla äp:n peitto nukkuessa, onkohan se liian lämmin? Kun puetaan kuitenkin yöhaalari päälle myös. Makuuhuonetta pidämme kuitenkin viileämpänä kuin muuta kämppää, oiskohan siellä asteita nyt n. 18-20 astetta.

Meille on nyt ollut parin viikon ajan selkee unirytmi öisin, minkä toivon säilyvän :)
Nukkumaan mennään 10 maissa ja poitsu nukkuu 1.30 - 2 asti. Syödään ja takaisin nukkumaan ja seuravan kerran heräillään 5.30 maissa.
Illalla aina jännittää, että millanen yö mahtaa tulla, jos on nukuttu vaikkapa paljon päivällä, mutta kuitenkin ne yöt sitten ihan hyvin meneekin :)

Itkujen ymmärtämisessä on vielä haastetta kun ne pitäisi kuulemma erottaa toisistaan. Lähinnä nälän ja väsyn toisistaan erottamista ollaan koitettu opetella, mutta ei kyllä saada mitään sävyjä noista itkuista :(
Vauva kun itkee enkä saa rauhoitettua niin olisin syöttämässä koko ajan. Mutta kun vauva nukahtaa parin imun jälkeen niin huomaan ettei nyt ollutkaan nälkäitkua.
Mies kun sitten koittaa vauvan kanssa iltaisin olla ja alkaa itkut niin se ei tiedä yhtään mitä tehdä kun vauva vain itkee eikä rauhoitu muutakun siihen, että otan vauvan ja imetän.
Voiko olla, että kun olen vain syöttänyt vauvaa oli hänellä hätä mikä tahansa niin hän ei osaa muuttaa itkun sävyä kun on tottunut siihen, että jokatapauksessa saa rintaa oli hätä mikä tahansa...? En tiedä saako tästä mitään selkoa :)
7 viikkoa on nyt vauvan kanssa tuijoteltu toisiamme enkä vieläkään ymmärrä koska on nälkä -eikai se oikeasti koko ajan voi olla? Olen minäkin äiti kun en lastani ymmärrä :(

Jopas tuli taas avautuminen :)

meillä on vähän sama homma itku- ja nälkähuudon kanssa,vauva nyt kaks päivää kitissy ja aina maitoo tarjottu,tosin vasta viimesenä vaihtehtona,sitten se syö vähäsen ja nukahtaa hetkeksi..Väsymyksen toki tunnistan vauvan silmistä mutta se kun ei tahdo käydä nukkumaa,to ja pe se nukkui omassa sängyssä 2,5 tunnin päikkärit mut ei enää eilen(no ei kerinnytkää,oli ristiäiset)eikä tänään.Tänään se ei nukkunu kunnolla vaunulekinkään aikana.hmmm..

Itse olen huomannut lähinnä kokeikun kautta että vauveli kitisee eri syistä. Ensimmäisenä huomasin, että hän ei halua olla yksin ja kaipaa seuraa, tuolloin on ihan tyytyväinen sylissä -tyyntyy heti kitisemisen jälkeen. Sitten, kun vauva hamuilee jatkuvasti ja nokkii (tätä siis edelleen) on nälkä. Väsymys on hieman hankalampi tunnistaa, mutta tosiaan silmistä ja haukottelusta. Joskus on käynyt niin, että vauva on kitissyt ja olen hänet laittanut sänkyyn niin yllättäen hän onkin nukahtanut. Joku sanoi, että vauvat tässä iässä ovat n.tunnin hereillään normaalisti ja se auttoi hieman hahmottamaan asiaa. Kyllähän tuo hereilläoloaikakin vaihtelee 1-3 tuntia, riippuu vähän virikkeiden määrästäkin. Emme ole alkaneet erityisesti nukuttamaan vauvaa vaan saa nukahtaa omiin aikoihinsa. On hyvin mennyt sen suhteen,että pitkät unet ovat asettuneet yöaikaan. Kylmän ja kuuman tunnistaminen taitaa mennä kokeillen vauvan niskasta lähinnä.

meil vauvan takaraivo/niskavillat on aina hiestä märät kun se on sylissä/käsivarrella,hirveen äkkiä sille tahtoo kuuma siinä tulla.onks muilla vastaavaa vai onks tää meijän ihan omaa luokkaa??

Meijän "minimies" on kans tosi lämmin pallero! Mut eiköhän se oo ihan normaalia? :D

Meillä poika itkee vaan pelkästään nälkää... Jos on ilmavaivoja niin se rupee ähisee, kipristää naamaansa, potkii ja huitoo....

Tuosta imetyksestä sen verran et olkaa onnellisia et teiltä tulee kummastakin tissistä maitoo! Mä en saa muutaku toiseen tissiin enää maitoo vaikka oon kaikkeni yrittäny et toisestakin rupeis heruun mut ei :(
Sen takia joudutaan käyttää paljo korviketta kun tuntuu et pikkumies vaan syö syö ja syö varsinkin illalla kun se pitää tankkaus tunnin jonka jälkeen se nukahtaa ja nukkuu 6-7 tuntia yössä....

Meillä kävi eilen tällainen juttu....vauva rupesi taas myöhään illalla vääntelehtimään ja itkemään kipeää vatsaa. Pyysin miestä hieromaan ja painelemaan vauvan kantapäitä kun pari kaveria mulle neuvoi että se rentouttaa vauvaa ja auttaa ilmaa poistumaan masusta. Vauva rentoutui jo siinä paljon mutta masu oli vielä kipeä. Mä imetin välissä ja jatkoin vielä hierontaa. Yhtäkkiä neiti rupesi pumppailemaan monta kertaa ja sen jälkeen nukahti tosi syvään uneen. Sain ihan vaivatta tytön nostettua omalle unipaikalle vaikka normaalisti herää aina siihen. Koko yön neiti nukkui tosi hyvin, kerran heräsi syömään :) olipa ihana yö!

Wau hienoa, täytyypä kokeilla jalkapohjien hierontaa, painelua. Olen muutaman kerran tehnyt vauvahierontaa, mutta en erityisesti jalkapohjien. Kaveri mainitsi, että vauvan viuhtominen (käsien ja jalkojen) rauhoittuu, jos laittaa käden niskaan/silittää sitä. Se on toiminut muutaman kerran.

Takaisin