Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis todella lapsi kasvaa ihan silmissä :) Kai se pitää uskoa että vauva-aika menee nopeaa. Tuntuu että kaikki hokee sitä ympärillä. Onneksi ei ole vielä ohi. Täällä kans ollaan siirtymässä vaippakoon 3 puolelle :)

Meillä loppui toissapäivänä Pampers 3 koko ja se olikin viimeinen lahjapakkaus, joka saatiin vauvalle eli nyt pari päivää menty kestoilla. Paitsi tänään perhekahvilassa löysin yhden liberon2 koon ja kun laitoin sen, niin alkoi olemaan jämpti eli vauvani todellakin on kasvanut. Ja tottakai kaikki sitä kans hokevat ympärillä koko ajan ja tälläisistä, kuin vaippakoko tai vaatteet huomaa sen itse, kun ei jokapäiväisessä menossa ja meiningissä senttejä laske :D

Tää vauva aika menee ristiriitaisissa tunnelmissa....toisaalta on aina niin iloinen kun tulee uusia kehitysvaiheita ja vauva oppii uusia juttuja, toisaalta haikeaa kun vastasyntynyt on niin vähän aikaa pieni!

Nyt jännätää miten tää yö menee. Poika kävi nukkuu 21.30 ja olettaisin (=toivon syvästi), että yöunille.
Mulla on tän viikon ollut tissit niin piukeet ja maitoa valunut jopa suojista läpi, joten ajattelin kokeilla että pumppaan niitä nyt vähän tyhjäksi (on mukavampi käydä nukkuu) ja annan sen pullosta pojalle. Oon huomannut, että jos poika nukkuu ni ottaa herkemmin pullon kuin tissin suuhun eikä näin ollen herää niin helposti. Josko sillä saataisiin pitkä unijakso molemmille, ilman että herää kohta syömää tissille kun itse yrittää käydä nukkuu.. Saas nährä miten käy.
Eli siis pumppu kätee ja BB:tä kattoo --> :D

Ai miten meijän yö meni?!? Noh, ei huonosti, mutta paremminkin olisi voinut. Annoin tosiaa pullosta 23.00 maitoa ja poika joi 100ml. Tässä kohtaa jo ajattelin, että ehkä olisi jo tässä vaiheessa pitäny juoda enemmän jotta saataisiin 5-6h yöunet. Joten poika heräsi sitten 02:45 syömään. Kun vain olisi itse osannut käydä heti 23 nukkuu.. Ja tuon jälkee kuudelta heräs syömää ja nyt nukkuu tuolla, mutta sellaista ähinää kuuluu että kohta varmaa sapuska-aika. Tässä välissä käytii viemässä esikoinen hoitoo joten itse herännyt taas 7.15. Ei nyt kovin pitkiä unia. Noh, josko huomen aamulla esikoinenki nukkuis pitkää ku ei oo hoitoa.

Mä en edes enää seuraile miten hereillään tuntuu, että joka toinen yö on parempi ja joka toinen huonompi.. Pääasia on, että olen nyt saaut nukuttua paremmin ja sen myötä olo on ollut parempi. Uskallan jopa katsella sitä tv:täkin joskus jopa 23 asti :D
Ainoa mitä en ole antanut enää tapahtua on mieheni ylipitkät aamu-unet vk-loppuna. Mies saa tasan tarkkaan nousta silloin, kun mekin. Joku voisi sanoa, "mutta kun se käy töissä", niinku esim. Mamma. Juu käyhän hän, mutta mieheni ei myöskään herää kertaakaan vauvan kitinään, vaan nukkuu kuin tukki. Eikä myöskään herää herätyskelloon, vaan minä joudun potkimaan hänet ylös.
Eli ihan oikeasti se "työn raskaan raataja" olen tällä hetkellä minä. Sanoi ihan kuka vaan mitä vaan xD

Ennen vauvan syntymää meilläki mies saattoi vkl:na nukkua ties kuinka kauan ja nukkuu kuin tukki. Hän ei edes öisin herää vauvan ähinää, herää vain silloin jos vauva huutoo vartin pidempää (jota harvoin öisin on tapahtunu) mutta, kun vauva syntyi hän alkoi vkl:sin nousee esikoisen kanssa. Eli pomppaa kyllä samantien ylös, kun esikoinen ilmoittaa olevansa hereillä (ja siis ei esikoista voi yksinää antaa olla, tekee ne kaikki hölmöykset siinä). Tämä on ihan huippua, koska silloin itse yleensä jään vielä hetkeksi sänkyyn ellei vauva tahdo sitten ruokaa juuri siinä kohtaa :)
On kyllä ollut niiitä aamuja vkl:na, kun esikoinen kömpiny meijän sänkyy ja mä vauvan kanssa nousen ylös (en kyllä osaa kauheesti yli 8-9 nukkua muutenkaa, vanha olen :D ). Siinä sitte esikoinen ja iskä kuorsaa kilpaa yli ysii meijän sängyssä :D

mä olin alussa niin väsyny et en öisin heränny ollenkaa vauvan itkuihin,siispä mies joutu aina tuuppimaa mua hereille.nyt sitte herään jokaisee ähellyksee ja sähellyksee ja siitä hyvästä saatan valvoo puolet yöstä ku kuuntelen et meinaako se herätä vai eikö se herää.ja jos se ei herää ni sitte oottelen sitä omaa unta ihan liian kauan.
viime yönä vaavi heräs kerran,3.45 ja sitte seuraavan kerran 7.50 =) pitää iloita vielä sen hyvistä unista kun ei tiedä miten se rotarokote lähtee vaivaamaa.

Meillä ei vauveli meinannut nukahtaa illalla, tissillä oli yli tunnin sitten työnsin tuttia suuhun, ei kelvannut. Hyvä oli olla vain tissi suussa tai pystyasennossa sylissä. Vauva oli varmasti väsynyt, mutta silmät loisti ja näytti virkeältä. Luulenpa että syynä oli iltakahvi, jonka join illalla. Siirtyyköhän kofeiini äidinmaitoon ? Ihan alussa kun vauva oli vastasyntynyt, olin juonut kahvia tyhjään vatsaan vauva itki ja huusi vartalo kaarella aamu kolmeen. Nyt oli hieman sama, mutta lievempi reaktio. Onneksi sitten nukahti viereeni, kun silittelin massua

Ekoina viikkoina vauvan syntymän jälkeen rupesin ihmettelemään että mun puhelimessa taitaa olla vikaa, rupesi meinaa aina herättämään viiveellä. Eli jos laitoin herätyksen klo 8.00, saattoi herättää klo 8.30. Tätä ihmettelin miehelle joka nukkuu tällä hetkellä eri huoneessa. Mies sanoi että on ihmetellyt että miksi annan puhelimen hälyttää monta kertaa, enkä paina sitä sammuksiin....eli olin aina aamuisin valvotun yön jälkeen niin väsynyt etten herännyt ollenkaan vaikka puhelin torkutti monta kertaa! Niin taisi ilmeisesti olla vauvakin, kun tyytyväisenä aina tuhisi untaan mun vieressä kun itse vihdoin heräsin pärinään :)

Nyt on onneksi vähemmän univelkaa ja puhelinkin kokenut ihmeparantumisen, enää ei jätätä :)

Täällä vauvan vireystila tainnut muuttua, kun jo 3 iltaa mennyt kukkuessa. Viuhtoo, vauhtoo, huitoo ja silmät kirkkaana jokeltelee (: Tosin nyt on päivällä vedetty pitkiä unia kahteen kertaa yli 3h, joten sekin saattaa vaikuttaa. Miten vanhana olette lopettaneet vauvan pään tukemisen vai tuetteko vielä ? Meillä on vauvalle (ma tulee 7vko) tullut jäntevyyttä ja niskakin on vahvistunut, pää voi tosin voimakkaasti vielä heilahtaa puolelta toiselle niin vielä varmistan niskaa kädellä.

Jolanda, oon itsekin vähän miettinyt samaa. Vauva ei aina kantoliinassakaan tykkää, että sen pää sidotaan niin, ettei se liiku, vaan olis mielellään pää ulkona ja kannattaa sitä kyllä jo hyvin itse. Myös vatsallaan ollessaan poika jaksaa pitkään pitää päätään ylhäällä.

Viime yönä vauva oli saanut toisen tumpun pois kädestään ja aamulla olikin poski täynnä naarmuja. Tuo ei kyllä hetkeäkään pysty olemaan ilman niitä tai heti on naarmu poskessa. Kävin ostaa sidosteen tehtaanmyymälästä ison kasan niitä samoja kun äp:n tumput, koska muut ei taho pysyä meillä kädessä. Mietin vaan, kuinkahan pitkälle noita tymppuja joutuu käuttämään.

Meillä luovuttii noista raapimisen estotumpuista jo ennen ku vauvalla oli ees viikkoa ikää. Nimittäin samantien tuli toiselle kynsivallin tulehdus ja sormi turpos jättipalloks. Raapiihan tuo naamaansa, mutta niin teki esikkokin eikä sekää siihen kuollu.

mekää ei olla käytetty tumppuja aikoihin,yleensä pidetää sellasia bodyja missä on ne hihajutut,tai mitkä lienee ne tumput.Kynsiä meillä leikataa noin kerran viikossa,tahtoo kasvaa aika nopeesti.

Meillä käytettiin tumppuja ensimmäiset kaksi viikkoa ja sen jälkeen on leikattu kynsiä viikottain. Päätä ei tarvitse aikaa tukeaa, mutta tykkään silti varmistaa, koska tyttö tekee välillä ihme sukelluksia :P.

Ei meilläkään ole käytetty rumppuja enää aikoihin, tosin kynnet saa leikata kolmen päivän välein kun kasvaa niin vauhdilla! Ja päätäkään ei juuri enää tarvitse tukea, ei ole kovin holtiton, paitsi väsyneenä ja silloin yleensä aina varmistan kädellä, ikää nyt 7 vko.. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä ekat 2kk menny vauvan kans tosi hyvin. yöllä nukuttu alusta asti 6-7h putkeen eli yksi herätys yössä. Tyttö on tosi tyytyväinen. oikein pelottaa milloin tää kostautuu kun raskausaikakin oli suhteellisen helppo, eikä se synnytyskään niin kamala ollu tai siitä palautuminen. monet tutut onkin sanoneet et me ei vauvan hoidosta tiedetä mitään

meillä on onneks neiti alkanu nukkumaankunnolla yöllä.. herää vaa syömää ja kiltisti jatkaa unia. ainoo vaa että aamu kuudelta typy meinaa olla pirteenä ja juttelee kaikkea:D onneks jatkaa yleensä unia viel kuitenki hetken valveilla olon jälkee...

Takaisin