Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Meillä on tosiaan yksi yhteinen luomulapsi eikä tämä ollut mikään ongelma, vaan meillä on oikeus jatkaa hoitoja kunnes saadaan se pikkukakkonen. Tämmöinen muistikuva ois mulla.

Samaa mieltä, yhteiset pelisäännöt kaikille.

Vähän samalla tavalla on epätasa-arvoisessa roolissa ensiodottajat. Esimerkiksi meidän kaupungissa vain osa kaupunginosien neuvoloista tarjoaa perhevalmennusta. Esimerkiksi meidän alueella kaikille ensiodottajille sitä tarjotaan, kun taas jossain toisen alueen neuvolassa ei sitä ole lainkaan saatavilla.

Minustakin pitäisi olla samat säännöt kaikille!

Tän päivän ultrakuulumiset kopioituna toisesta ketjusta (kp7, halusin käydä, koska viime kierrossa en johtofollista ja irrotuspiikistä huolimatta ovuloinut loppukierron progearvon perusteella): Vasemalle oli tullu kysta, joka "puristaa" munasarjat taakseen, eli vasen puoli on ainakin jonkin aikaa pelistä pois. :( Oikealla on edelleen myös kysta, mutta se on yhä kuulemma sama munatorvikysta, jonka ei pitäisi vaikuttaa ovulaatioon. Mysteeri on edelleen, miksei viime kierron oikeella olleesta johtofollista irronnutkaan munasolua irrotuspiikistä huolimatta. Eniten gyne veikkas sitä, että se folli olikin edellisen kierron surkastunu rakkula. Hyvä puoli on, että nyt se rakkula oli hävinnyt. Mun munasarjat on siis taas tasaisen monirakkulaiset, mikä ei tietenkään oo hyvä. Kysyin, onko mahdollista, että mun munarakkulat ei yksinkertaisesti sisällä munasoluja. Kuulemma erittäin epätodennäköistä pitäis olla, mutta tässä on huomannut, että epätodennäköisetkin tapaukset voi sattua kohdalle... Ens viikolla mennään ekaa kertaa yksityiselle lapsettomuusklinikalle Helsinkiin (tähän mennessä oon käyny kotikaupunkini yksityisillä gyneillä, miehen simpat puolestaan tutkitutettiin "erillisesti" Helsingin Dextrassa).

Mullekin on sanottu, että 2 biologisesti yhteistä lasta ja 40v ovat ylärajat julkiseen hoitoon pääsystä. En käsitä miten eri paikkakunnat voivat päättää erilaiset rajat. Luulisi, että ainakin antavat maksusitoumuksen yksityiselle, jos eivät itse pysty hoitamaan.

Pätkis, onkohan mahdollista saada kovempaa kipulääkettä suun kautta punktioon, että menis myös nuppi sekaisin eikä tuntuisi missään? Esim. Morphin tai Tramal. Vois ottaa puoli tuntia ennen punktiota, vaikka klinikalla.
Kysäise hoitoja tekevältä tohtorilta.

Toivon voimia ja positiivista mieltä pettymyksen kohdanneille.
Plussatuulia kaikille!

ON: ei auttanut poppakonstit "vanhaa kotkaa", vaan uuteen yritykseen päädyin. Oli kyllä erilainen kierto oloja ajatellen ja päivän pitemmäksi venyi. Ovulaatio on edelleen samana kiertopäivänä, joten katsotaan alkaako luteaalivaihe pidentyä vai oliko tämä poikkeus.
Tässä on alkanut kallistua ajatukselle, että taitaa olla parasta mennä hoitoihin tai ainakin keskustelemaan/kyselemään lääkärin pakeille, ennen kuin on myöhäistä. Ellei ole jo.
Mieskin on jo useampaan otteeseen patistanut mua, mutta aina ajattelee, että mitä silläkin rahalla lapsille sais.
Ehkä olisi jo aika välillä ajatella itseäkin.

Tuota itsekin ihmetellyt jo pitkään, miten näin pienessä kuin Suomen maa, terveydenhuollon palvelut ja käytännöt voikin vaihdella niin paljon kunnittain tai palkkaluokittain :bored: Samoin yksityisillä pitäis olla jotkut raamit, joiden mukaan mennään.
Kuten niin monessa, lapsettomuusasioissakin vähävaraiset usein noista syistä jäävät paremmin pärjäävien jalkoihin. Jokaisella on oikeus lapseen, lapsella vanhempaan. Ennettäin oli kunnon lapsilisät, kodinhoitajat (esim vanhempien sairauden aikana), kerhoja jne. tueksi. Nyt ne edut on nipistetty vähiin ja yhä vaan yrittävät vähistäkin leikata. Avut kotiin on parempivaraisten etuoikeuksia.
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ugh. Olen puhunut.
:bag: :hilarious:

Muuten keskusteluun puuttumatta lapsilisät ovat viimeisen 30v aikana nousseet melkoisesti. Aikanaan sillä rahalla ei saanut ostettua edes vaippoja kuukaudeksi. Nyt sillä samalla vielä ruokkii lapsen ainakin pikkulapsiaikana.

Tietysti julkisella puolella pitää joku raja olla, miten pitkälle yhteiskunnan varoja voidaan käyttää lapsettomuuden hoitoon. Lopullinen tulos kun ei koskaan ole varma.. Yhtenäiset käytännöt koko maassa pitäisi minustakin kyllä olla ja samat säännöt kaikille. Selkeät linjaukset.

Täällä alkoi eilen yk21, jatketaan samalla kaavalla eli letrot ja pregnyl. Käyn nyt vielä varmuudeksi aukiolotutkimuksessa ensi viikolla.

Ultrassa kävin ensimmäiseen kerran rv6+3 ja yksi alkio löytyi sykkeen kanssa oikeasta paikasta. Tänään oli np ultra rv11+2 ja kaikki oli todella hyvin ja mallikkaasti. :) Yksi sikiö edelleen! :D
3f1086bf440ba92b7af0050dedb58dba

Jokaisella lapsella on oikeus vanhempiinsa/vanhempaan, mutta että jokaisella oikeus lapseen? Pariskunnilla ja yksin lasta haluavilla miehillä ja naisilla?

Jotenkin tuntuu jo lähtökohtaisesti hassulta ajatus, että kyse olisi oikeudesta ja vaikka olisi, niin miten se taattaisiin? Jos julkisen puolen lapsettomuushoitoihin hyväksyttäisiin myös lesboparit ja yksin hoitoja haluavat naiset, niin odotusajat ja jonot pitenisivät, ja kustannukset nousisivat (peliin tulisivat myös luovutetuilla sukusoluilla tehtyjen hoitojen kustannukset ja muut puolet). Saman tekisi ikärajan nosto (minusta 40 v on ihan hyvä raja). Ja jos kaikilla on siis oikeus ja kaikille pitäisi ilmaiset hoidot järjestää, niin mistä ne rahat otettaisiin (entä lasta haluavat miehet ja homoparit?)? Voisin kuvitella, että esim. hoitokertojen määrää joutuisi vähentämään.

Valitettavasti valtion ja kuntien kassa ei ole pohjaton. Suomen tilanne on kuitenkin todella hyvä jo tällaisenaan (samoja sääntöjä pitäisi tietenkin noudattaa kaikkialla!) ja vaikka toivoa voisi parempaa, niin realismi tiputtaa ainakin minut maan pinnalle.

Ja selvennyksenä sen verran, että minun mielestäni yksin lasta syystä tai toisesta haluavat sekä homo- ja lesboparit voivat olla aivan yhtä hyviä ja ihania (tai huonoja) vanhempia kuin kaikki muutkin, ja on hienoa, että heillä on esimerkiksi adoptio-oikeus. Sateenkaariperheissä yleisiä ovat myös erilaiset apilaperhemuodot, mikä on minusta mahtava juttu.

Muokattu viimeksi:
Aika mutkikas juttuhan se on, Suomessa ei saa mm. vuokrata kohtua - kohduttomat eivät saa edes omalla rahalla apuja kotimaasta. Asiaa voi pyöritellä melko monelta kantilta.
Jos nyt edes nykyiset säännöt olis kaikille samat, siitä jos lähtis liikkeelle.

Hitsit ku simppa tulosten tulkinnat vaihtelee aikalailla... Vielä 2viikkoa pitää jaksaa jännittää mitä tulee tapahtumaan... 1.3 eka käynti lapsettomuus klinikalla. Jännittää ku ei olla ennen menty tällaisiin yhdessä.. Meneeköhän kieli ihan solmuun ku molemmat ollaan niin arkoja...

Pätkis, kyllä te selviätte! :) Muakin jännittää (meillä aika 20.2.), ja mua pelottaa, itkenkö vaan koko ajan siellä. Oon yrittäny pillittää tän takia vain autoa yksin ajaessani, koska silloin oon varmasti yksin ilman että kukaan yllättää, mutta jotenkin pelottaa että hanat aukee kunnolla tuolla käynnillä... Mutta täytyy vain ajatella, että ne ihmiset siellä on alan ammattilaisia ja lapsettomuuden hoito ja siitä keskustelu on jokapäiväistä heille. :)

Pätkis
Kyllä te selviätte! Paljon tsemppiä, toivottavasti saatte vastauksia tilanteeseen ja siellä ammattilaiset vastassa..

Frozen tsemppiä ja voimia teille myös tulevaan käyntiin. Toivotaan että kaikki menee hyvin.

Meillä myös mies jännitti aivan hirveästi vuosi sitten, selvisi hän yhteis käynnistä..

Miula ois tänään folli ultra, en ole oikein mitään uskaltanut ajatella/toivoa asiaa liittyen..

Kyllä mulla kyyneleet valu meiän ensimmäisellä käynnillä. Ja naistenklinikalla ainakin ihanaa henkilökuntaa, antoi nenäliinan ja lohdutteli. Kertoi myös, että jutteluapua on saatavilla, jos kaipaa.

Mulla ehkä oli vaa jännityksen purkautumista ne kyyneleet. Meilläkin hetki meni ennen ku tutkimuksiin lähettiin, niin tavallaan oli helpotus, että päästiin sinne asti ja ties, että ne oikeesti alkaa selvittää miksei me saada vauvaa :)

Mut tsemppiä pätkis, hyvin se menee! Eikä tartte olla kovin puhelias, tommonen tilanne on monille hankala. Kyllä teille kerrotaan siellä mitä tehdään ja vastaatte vaan kysymyksiin, se riittää, jos ei enempää halua jutella :)

Heippa vaan,

Tais olla mulla kemiallinen. :sorry:

Pari ekaa päivää vuosi niukemmin kuin normaalisti. Kp2 oli tosi kivulias ja ajattelinkin jo, että toivottavasti mun kovat kivut eivät ylly olemaan menopaussiin asti. Tuntuivat aivan supistuksilta. Kp3-4 välisenä yönä olin töissä ja yhtäkkiä oikein holahti siteeseen. Ei kun juoksujalkaa vessaan. No, pönttöönhän lumpsahti oikein reilu hyytymä. Ei niin isoa tule normi menkkoina.

Dpo14 sain r-testiin haamujen haamun, josta en kumminkaan ollut varma, joten luin sen negaksi. Ajattelin näkeväni omiani tai testi oli virheellinen, koska seuraavana päivänä alkoi vuoto.

En ole ennen havainnut kemiallista, mutta luulisin, että tämä oli.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Toivottavasti tämä olis kumminkin hyvä eikä huono merkki raskautumis mahdollisuudesta.:scratch

Tiko74
Kokemusta miula ei ole, mutta "jokseenkin" ihan "hyvä", ei välttämättä peliä ole menetetty. Niinkin itse vähän myös pohdit. Toivotaan seuraavaan kiertoon parempi onni .
Oliko teillä lääkkeitä apuna?

Oma folli ultra takana. Liian hyväkin oli vaste uusilla lääkkeillä -yhdyntä kielto, koska 18-22 kokoisia folleja oli "upeat" yhdeksän kappaletta.
Nyt luomu kierrosta väliin ja tiukempi seuranta ultra ja tarvittaessa pregnyl kuitenkin.
Jos menkat eivät ala ja testi negatiivinen saan aloittaa primot.

Ja jos mahdollinen plussa tulee niin aloitetaan heti emättimeen keltarauhashormooni.

Ehkä sitä seuraavalla kierrolla clomit puoliksi, yksi tabletti oli liikaa..
Jotain positiivista, ei ole toivoa menetetty.. Lääkärini ei ole koskaan nähnyt tällaista vastetta pienellä annoksella.

Outoa hiukan, julkinen puoli ei saanut 12 kk mitään vastetta ja yksityisellä sektorilla liiankin hyvä vaste...
Ja kun siellä kysyin keltarauhashormoonista jos mahdollinen plussa tulee niin saako sen, koska pelkään sitä pahinta. Ei niitä muuten vaa määrätä vaan syy siihenkin oltava..
Julkisen sanoma ekana keskenmeno ja sitten vasta mietitään apuja..

Tietääkö kukaan mitä sielä yleensä kysellään/tehdään yksityisellä ekalla käynnillä? Joku esitietolomake me ollaan jo täytetty netin kautta ja lähetetty sinne... En tiedä miks mutta hävettää jos sielä kauhean yksityisiä asioita kysellään ja kaikki jutut pyörii alapää asioitten ympärillä ja ukko istuu vieres korvat höröllä... :smiley-ashamed008 :grin

Helinäkeiju
julkisella puolella oli määrätty terot ja letrot, + 3kk e-pillerit .

oliko Siula tulossa seuranta lääkäri aika piakkoin?

Muokattu viimeksi:
Takaisin