Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Tosi erilaisia tulkintoja löytyy simppanäytteen tuloksista. Mutta ainakin normaaleja siittiöitä on liian vähän kun vaan 2% ja pitäisi olla vähintään 4%. Eikö se vähän viittaa teratozoospermiaan? Rakenteeltaan epänormaalit siittiöt ei välttämättä kykene hedelmöittämään munasolua.

Mitenkäs sitten kun mulla on lapsia ennestään ja nykyisen miehen kanssa yksi yhteinen. Nyt siis toista yhteistä yritetty kaks vuotta,niin gyne sanoi (muissa asioissa kävin) ettei me saada apua kunnalliselta puolelta/ei kuulu meille se apu kuulema :shifty: ja yksityiselle ei oo varaa lähteä :sad001
Vaikka jossain takaraivossa paukuttaa ettei me enää ihmettä saada,miksi silti pitää kuumeilla joka kuukausi..ja aina pettyä.:smiley-angry017

Pätkis, meillä miehellä oli 100% epämuodostuneita, eli tuo teratozoospermia. Silti tämä massussa oleva asukki osasi ihan itse mennä munasolun sisälle ivf:ssä. :) tsemppiä sinne! <3

Meillä täällä ei pääse julkiselle puolelle jos yksi yhteinen lapsi. Soittelin silloin, kun vuosi tuli täyteen ja ei pääse edes mihinkään alkututkimuksiin.

Mitä olen lueskellut, niin ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain käytäntö. Minusta todella epäreilua.

Meillä ei myöskään mikään hyvä taloudellinen tilanne, kun hoitovapaalla. Pakko se kuitenkin on vähätkin rahat tähän käyttää ja käydä yksityisellä.

Mulle toi tk lääkäri sano ettei sellaisia tutkita tk:ssa...
no, mulla on tuonne naistenpolille nyt sit aika 27 päivä jo. Jännittää ihan himona et käännyttääks ne mut sit vaan sieltä pois vai voiko ne tutkia sit enemmän...

Niin siis mitä ei tutkita terveyskeskuksessa? Lapsettomuutta? Täällä ei pääse lapsettomuuspolille jos ei ennen sitä ole tehty terveyskeskuksessa tiettyjä tutkimuksia.

Mä kävin yksityisellä gynellä joka laitto lähetteen naistenklinikalle. Kaikki tutkimukset tehty naistenklinikalla, omassa tk:ssa oon käyny vaan verikokeissa

Kuulostais hurjalta, et yhen biologisen lapsen jälkeen ei sais hoitoa! Kannattaa varmistaa asia, koska eihän tommonen voi kunnittain vaihdella! :o

Niin jäi kesken toi näemmä. Eli tk:ssa ei pääse siihen verikokeeseen missä näkis sen että tapahtuuko ovis... ainakin näin mun lääkäri sano...

Asun Pohjanmaalla. Soitin silloin ensin omaan tk:hon josta neuvoivat soittamaan perhesuunnitteluun. Perhesuunnittelusta sain tämän vastauksen. Luulin, että edes oltaisiin tutkittu mistä johtuu sekundäärinen lapsettomuus, vaikka ei hoitoihin pääsisikään. Eivät kuulemma edes tutki jos on jo yksi yhteinen lapsi.

Muissa asioissa olin tk lääkärillä ja pyysin, että laittoi lähetteen kuitenkin prolaktiini ja kilpirauhas verinäytteisiin. Suostui ne kirjoittamaan.

Höpöhöpö, siellä on ollu joku tumpelo töissä, me oltais päästy Keski-Pohjanmaalla hoitoihin, eli Kokkolassa. Ja myös täällä Etelä-Pohjanmaalla, missä nyt asutaan.

Meillä kaksi yhteistä lasta ja julkinen puoli otti meidän hoitoihin.
Vuosi oltiin lapsettomuushoidoissa julkisella, miuta hoitava lääkäri sairastui pahasti ja pitkäkestoisesti.
(missä on salassa pitovelvollisuua.. )
Miuta hoiti useampi eri lääkäri, siis kävin eri lääkäreiden vastaanotolla.
Tuli joulukuussa yksi "uusi" lääkäri ja perui kaikki, ihan kaikki hoitosuunnitelmat yms. hoidot.
Muutenkin oli todella tökerö, sanoi"kerää nyt itsesi ja mene muualle vaatimaan hoitoja".

Ymmärrän sen, että ei hoideta jos on kaksi yhteistä lasta, mutta he tekivät sen siitä huolimatta ja useampi lääkäri hoiti ja kun sattui joku ihan uusi niin hän jyräsi kaikkien yli.
Missä on toisen kollegan ammatti kunnioitus..

On kaksi piippuinen juttu, mutta pahalta tuntuu kuitenkin...

Nyt 2kk oltu yksityisellä puolella ja hoito yms. on ihan toista luokkaa.

Liputan yhteisten sääntöjen puolesta minäkin, vaikka meille ei julkinen apu sitten ollut lähellekään riittävä. Ymmärrän omassa kunnassani, ettei mitään tutkittu terveyskeskuksessa. Siellä on vissiin 1,5 lääkäriä, niin ei siitä liikene tämmöiseen. Mutta onneksi edes lähete Helsinkiin aikanaan saatiin.
Se on minusta epäkohta, että julkisella puolella ei ole mitään mahkuja luovutettuihin sukusoluihin. Naapureille sanottiin, ettei mitään auteta, kun mieheltä oli kivessyövän vuoksi kadonneet siittiöt.

Voisko tästä sitten johtua ettei missään kohtaa puhuttu mahdollisesta pakasealkioiden luovutuksesta? Vaikka siis klinikka on yksityinen, julkisen puolen ostopalveluna. Kaveri, joka yksityispuolella käynyt hoidossa kertoi, että kun heiltä kyseltiin pakastealkioiden tulevaisuudesta, olisi niiden lahjoitus ollut yksi vaihtoehto ja tätä minäkin olin vähän ajatellut että jos niitä jää yli oman tarpeen niin voisin kyllä harkita niiden lahjoittamista.

Diabolicat, mä oon ymmärtänyt, että luovutettuja sukusoluja ja alkioita voi "diilata" vain yksityisillä klinikoilla. Julkinen terveydenhuolto ei ymmärrettävistä syistä ylläpidä spermapankkia, aika vaikeeta se olis varmaan tasapuolisesti järjestää.
Sitten on vielä se, että vain omista sukusoluista rakennettuja alkioita voi antaa eteenpäin. Me ei voida antaa meidän huuruneniä eteenpäin, koska munasolut ovat jo luovuttajalta. Toki ei ollu tarkoituskaan, vaan yrittää vielä kakkosta.

Kyllä liputan yhteisiä sääntöjä kaikkialle.
Tammikuussa 2016 menin mm. vuotohäiriöiden vuoksi yksityiselle ja minut ohjattiin sieltä julkiselle ja siellä oltiin tuo edellinen vuosi.
Kaveri oli myös lapsettomuus hoidoissa, heillä omia lapsia kaksi ja heidät hoidettiin julkisella "loppuun saakka" . Tuntuu onko tuo jostain naamataulusta johtuvaa..

Takaisin