Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Oes, mä pääsin psykologin juttusille ihan terveydenhoitajan lähetteen kanssa. Muiden juttujen takia oon ollut keskustelemassa mutta samalla oon purkanut pahaa oloani koskien lapsettomuutta ja keskenmenoja. Ja lapsettomuuteen ei saatu kunnallisella muuta apua kuin hormonitutkimukset mulle ja simppa-analyysi miehelle...

OES, ainakin täällä pk seudulla menee niin että yhteys omaan terveyskeskukseen, sieltä saa lähetteen lapsettomuuspolille (täällä Kättäri tai Naistenklinikka) ja sieltä tulee ensikäynnille aika nopsaan aika! Hoidon aloitukseen saattaa mennä joku kk, riippuen jonoista! Kannattee myös soittaa oman alueen neuvolaan, joissakin saattaa päästä neuvolapsykologin juttusille myös lapsettomuus asioissa! Jos on työpaikkalääkäri niin sitä kautta hakea lähete psykologille jos juttuseuraa kaipaa! Meillä Naistenklinikalla sanottiin ensikäynnille että hoitoihin mielummin ennemmin kuin myöhemmin varsinkin kun ikää on yli 30v! Voimia!!

Simpukka vertaistukiryhmästä netissä saa paljon tietoa ja siellä on tietoa myös tukihenkilöistä ja lapsettomuuspsykologeista yms.

Muokattu viimeksi:
Pitäsköhän miunkin sit tän kierron jälkeen soittaa johonkin vaik neuvolaan, eikä vaan hävetä ja itkeä yksin kotona. Jos kaikki muutkin on päässeet ja kaikkia autettu :) Jotenkin risteyskohta nyt, kun on aina ajatellut tavallaan että ei näin pitkälle koskaan mentäis. Jos vuosi on täynnä heinäkuussa, niin kai sitä täytyy sit vaan myöntää tosiasiat. Jos sitä sais sit paremmin käsiteltyäkin. Ei millään antais luonto periks myöntää, että kärsin lapsettomuudesta ja tarvitsen apua :oops: Kiitos OES, kun otit puheeksi ja kaikille vastanneille, minäkin sain rohkaisua ja tietoa samalla :) Vaikka aiemmin olikin tästä vähän puhetta, kun kyselin itse, mutta nyt vahvistui että tän kierron jälkeen pitää uskaltaa soittaa!

Kiitos kaikille teille ihanille naisille onnitteluista. Olette olleet suuri tuki ja turva tällä matkalla. Toivottavasti tämä matka päättyy onnellisesti niin minun kuin muidenkin osalta.

Enni, Kiitos kauniista sanoista, älä huoli täällä on ihania naisia tukena. Jos vain annatte luvan niin voisin täällä vielä pyöriä kanssanne. On tästä tullut kuitenkin sen verran tärkeä paikka.

Murkku, kai voit jo lisätä. Kai se on uskottava ennen kuin toisin todistetaan. Tiedot: yritystä 03/14 plussa 06/16 la 03/17 esikoinen tulossa. :)

Mulla on kai nyt viikot 4+3 laskurin mukaan, en ole itse laskenut. Alkuraskauden ultraan menen heinäkuun puolivälin jälkeen :) Pääsen onneksi polille jossa meitä hoidettiin niin ei tarvitse mennä yksityiselle.

Enni samassa tilassa ollaan.. sain vastauksen juuri että simppanäytteen saa antaa kotona jos vie nopsaan labraan ja sopii ajan etukäteen.
Risteysvaihe täälläkin,ehkä odotan tämän kierron vielä jos mies niin haluaa,elokuussa sitten heti 8pv menen eka käynnille. Mutta jos mies suostuu jo nyt näytteeseen niin sama olisi hoitaa alta pois. Luulen kuitenkin ettei keretä kun heinäkuun on kiinni monet paikat. Jkten koitan rentoutua ja nauttia alkavasta lomasta nyt heinäkuun.

Kiitos kaikille teille ihanille naisille onnitteluista. Olette olleet suuri tuki ja turva tällä matkalla. Toivottavasti tämä matka päättyy onnellisesti niin minun kuin muidenkin osalta.

Enni, Kiitos kauniista sanoista, älä huoli täällä on ihania naisia tukena. Jos vain annatte luvan niin voisin täällä vielä pyöriä kanssanne. On tästä tullut kuitenkin sen verran tärkeä paikka.

Murkku, kai voit jo lisätä. Kai se on uskottava ennen kuin toisin todistetaan. Tiedot: yritystä 03/14 plussa 06/16 la 03/17 esikoinen tulossa. :)

Mulla on kai nyt viikot 4+3 laskurin mukaan, en ole itse laskenut. Alkuraskauden ultraan menen heinäkuun puolivälin jälkeen :) Pääsen onneksi polille jossa meitä hoidettiin niin ei tarvitse mennä yksityiselle.

EOS ja Enni, rohkeasti vaan soittoa eteenpäin! :) Itsellä oli yli vuosi takana yritystä ja sitten vasta uskaltautui apua hakemaan. Sitten, kun terveyskeskukseen pääsi ja sieltä lähetteen eteenpäin, on hommat mennyt vauhdilla eteenpäin. Nyt vaan harmittaa, ettei viime syksynä ollut rohkeutta soittaa!

Enni, ehdottomasti soita ja ota yhteyttä. Minäkin pelkäsin sitä suuresti, mutta sitten hommat alkaa rullaamaan eteenpäin ja saatat saada vastauksia kysymyksiisi :)

Hei kertokaas miten jos käy yksityisellä joka määrää letroja tai clomeja tmv. joka vaatii seuranta ultria ja niihin on mahdollisuus vasta elokuussa myös yksityisellä puolella (koska on kiinni heinäkuun)niin suostuuko julkinen puoli ottamaan enää niitä seuranta ultria elokuussa, kun on ns. oikaissut lääkkeiden saantiin yksityisen kautta. tulee aika kalliiksi käydä kaikki ultrat yms. yksityisellä. Julkiselta saisimme ehkä ennen heinäkuuta lähetteen sperma analyysiin mutta en tiedä hyödyttääkö se mitään jos ei raski käydä yksityisellä kaikkea tekemässä. Elokuulle oli kuitenkin aika jo julkiselle puolelle jolloin saadaan ainakin se simppanäyte lähete..eli hätäilenkö turhaan.
Ja julkisellakinko tuo analyysi maksaa jo sen 130€?? vai käsitinkö väärin terkkarin puheista..

Helinäkeiju, en oo kyllä varma mutta ainakin sun pitäisi saada lähete yksityiseltä julkiselle puolelle. En oo varma miten toimivat tollaisessa tilanteessa. Pitäiskö sun soittaa ja kysyä sieltä?

Ja tuosta analyysistä niin hyvinkin voi olla. Meillä mies kävi väestöliitossa ja siellä tais olla vähän alle 100€ ja se oli muistaakseni halvimmasta päästä kun googlailtiin hintoja.

Jennie kiitos vastausestasi ja joo huomenna ratkeaa,kun laitoin sähköpostia. Mies luultavasti onneksi suostuu näytteeseen jo nyt. On se niin väärin että lapsettomilla rahastetaan... mut jos se tois toivotun tuloksen niin ei kyl rahalla oo väliä.. Jo alkaa omatkin arvot muuttua kun muistan joskus joulukuussakohan se oli panikoineeni että jos saisin clomit ja tulisikin monikkoraskaus,kun on sellainen riski niissä,nyt olisin onnellinen että saa lapsia..

Helinäkeiju, meillä on kanssa sataset vilissyt tässä projektissa. Tavallaan tuntuu väärälle, mutta minkäs teet.

Heips! Olen ollut useamman päivän pois, nyt vaan tulin pikana kommentoimaan :) Poistin sovelluksenkin puhelimesta :D

Helinäkeiju, jos haluat jotain omaa ovulaatiota tukemaan/aikaistamaan kysy mieluummin letrozolia (sama asia kuin femar mutta paljon halvempi). Clomeja en sulle suosittele siitä syystä, että JOS sulla on endo niin clomit pahentaa sitä. Clomit myös ohentaa kohdun limakalvoa mikä ei ole toivottavaa. Clomit myös kerääntyy elimistöön, joten joka kierrossa täytyy olla seurantaultra ja clomien kanssa täytyy pitää välikiertoja.

kaakao, pahoittelut sinne :( mutta yhdessä onnistutaan pas:ssa elokuussa! <3

Jennie, onpas mojova plussa!!!! ONNEA!!!!!! <3

Nyt palaan kesätauolleni! Lähipäivinä tulee 2 vuotta täyteen yritystä, onneksi on nyt muuta ajateltavaa :) Plussatkaas ketju tyhjäksi ;)

Ps. Te, jotka mietitte että kannattaako lähteä hakemaan apua lapsettomuuteen; KANNATTAA! Itse lähdin kyselemään apuja/tukimuksia alle vuoden yrittämisen jälkeen loppukierron vuotojen takia ja VASTA 1,5 vuoden yrityksen jälkeen löytyi syyksi endo! Sitä ennen ei näkynyt missään tutkimuksessa, ultrassa, labroissa yms mitään. Eli hakekaa apua ja mielenrauhaa itsellenne :)

Heissan.
Oon täällä käynyt lukemassa jo muutaman päivän ja nyt vasta uskaltauduin kirjottamaan.

Täällä kanssa yksi useamman vuoden yrittänyt. Päätettiin muutama vuosi sitten että mies "vaan" tjottailee ja minä vahdin kalenteria ja kroppaani. Näin siksi että se tuo meidän välille liikaa ongelmia makkarin puolelle.
Mies on käynyt yksityisellä simppa testeissä ja mitään vikaa ei ole. Testot oli vähän alhaiset ja niihin syö lääkettä toisinaan.
Mä kävin gynellä. Mä en ovuloi joka kerta, ehkä noin 4-9kertaa vuodessa, epäsäännöllinen kierto 21-70 (nyt on kp 52) joihin pitäisi mennä hakee jotain hormooneja taas, mä en vaan jaksaisi niitä sivuvaikutuksia. Tää on toinen kierto ilman letroja. Kilpirauhas arvot on omasta mielestäni korkealla ja oireitakin on mutta neljännen kerran mulle sanottiin vain että katsotaan ja seurataan. (tsh oli tammikuussa 4.2 ja t4v oli 16)

Tässä välissä olen palstaillut ennenki mutta jouduin irtautumaan nettipalstoista kokonaan oman mielenterveyden vuoksi. On ollu aika karuselli meininkiä ajatuksissani nämä viimeiset vuodet ja tuntuu ettei luotto ystävänikään kaikkea kestä. Vaikka heille voin puhua niin päätin nyt tämän viimeisenkin lapsettoman vauvailmoituksen myötä on parempi etsiä paikka jonne voin avautua. Tämä palsta tuntuu olevan se oikea paikka.

Kiitos vastauksista ja neuvoista. Yritän jotenkin rämpiä tätä elämää eteenpäin... Pohdin jatkuvasti, että kannattaako esim miehen siemennesteen laatua edes tutkia, kun hän ei halua lähteä koeputki ym hoitoihin, jos jotain vikaa hänestä löytyisi. En haluaisi hänelle taakkaa tästä loppuelämäkseen.. Olisimmeko mieluummin tietämättömiä, mikä on vialla, vai onko mikään? Ja jatkaisimme liittoamme kahden kuten tähänkin saakka. Paljon olisi kysymyksiä ilman vastauksia pienellä ihmisellä. :bored:

Oes Kp1/30

Tervetuloa uusille!

Joo siis miehän olen jo "ulkoisen" avun hakemisen aloittanut, käynyt gynellä ja ultrassa. Ja sieltä sain ohjeet, että elokuussa vasta saa soittaa jos ei ole kuulunut, kesätauon takia. Hän laittaa lähetteen eteenpäin.

Tähän mennessä ei ole mitään vikoja löytynyt. Kierrot tasaiset, ovis joka kk, kohtu ja munasarjat näytti normaaleilta, kuukautiset normaalit, ei vuotohäiriöitä jne jne. Eli yleisimmät pcos ja endo, tiputtelut ym suljettiin pois heti. Siksi mietityttää enemmän vielä mikähän mättää. Seuraavaksi simpat ja aukkari. Anteeksi vanhoille toistaminen, kirjoitin uudelleen että kaikki tietää. Mutta eihän meillä tutkimuksiin ole kiire kenenkään mielestä, kun ollaan nuoria niin meillä on aikaa ootella :confused:

Tarkotin ylemmällä kirjoituksella lähinnä keskusteluavun hakemista. Siihen tuntuu olevan suurempi kynnys. Lapsettomuustutkimusten suhteen on kaikki laitettu alkuun mitä vaan pystyi "näin aikaisin" :cool: Neuvolassa oli meidän alueella kyllä tosi mukava täti, mikä oli samalla aaltopituudella miun kanssa. Siis kun kävin pillereitä hakemassa. Jos soittais hänelle, ja kertois tilanteen niin hänvarmaan ainakin neuvois eteenpäin.

Takaisin