Ei tää voi olla näin vaikeeta!

OES; mie oon sitä mieltä, että mielenrauhan takia pitää saada kaikki mahollinen selville. Vaikka ei tehtäis yhtään jatkotoimenpidettä. Muuten se jää vaivaamaan loppuiäksi.

Enni kp 14/30, yk 12

Jennie oikein kovasti onnea. Hieno juttu!

Kaakamelli mun mielestä tuo tsh sais olla matalampi, varsinkin jos yrittää raskautua. Ootko kertonut että toiveissa lisääntyminen? Mä kerroin ja pyysin että annostusta lisätään, muistaakseni oli myös n 4 se arvo. Mulla siis todettu vajaatoiminta. Raskaana ja yrityksessä käsittääkseni arvo sais olla alle 2.

Tervetuloa uudet (minäkin täällä vasta harjottelen..)! ;)

Avun pyytäminen/hakeminen on mulle ollut joka kerta se vaikein kohta; se hetki kun pitää sanoa jollekin ääneen, ettei pärjää/pääse eteenpäin enää omin avuin. MUTTA joka kerta fiilis on ollut helpottunut siitä, että asiaa hoidetaan ja se etenee, suosittelen siis lämpimästi! <3

Enni onko sulta otettu labroja ollenkaan? Luin kyllä niin pikaseen, että on voinut vaan mennä multa ohikin.

Helinäkeiju kiva kuulla, että oot tarttunut toimeen ja huomenna olet jo viisaampi. :) Yksityiseltäkin voi tosiaan saada lähetteen julkiselle, sekin olisi yksi vaihtoehto. Toisaalta kun monet paikat ovat heinäkuun nyt kiinni niin menee aika samoihin tuon teidän toisen ajan kanssa..

Muska, joo oon kyllä kertonu lääkärille että jälkikasvu olisi tervetullut mutta kun kuulemma mun arvot on ihan ok. Näin arvauskeskuksen lääkäri tuijotti papereita ja tokaisi että vaan katsotaan ja seurataan. Mä oon vasta joku aika sitten havahtunu tähän kun äidin kanssa juteltiin että mulla olisi jo joskus teininä mietitty korkeahkojen kilppariarvojen takia lääkitystä mut sitä ei koskaan sitten alotettu.

Tervetuloa uusille!

Enni, mä aikoinaan kuopusta yrittäessä asetin itselle takarajoja ja selvitin lapsettomuusklinikoiden hintoja ja tein päätöksen et nyt jos taas tulee menkat, otan ja soitan. Mietin siinä, että mitähän mulle sanotaan, kun on jo yksi lapsi, mutta toisaalta kun mulla on endokin, uskoin, ettei mua naureta pihallekaan ja siinä kohtaa yritystä oli jo vuosi takana.

Tuosta keskusteluavun pyytämisestä/hakemisesta.. toivon, että olisin itse aikoinaan osannut pyytää, hakea ja jopa vaatiakin apua lapsettomuuden tuskan käsittelyyn! Toisaalta yritin joskus jo ennen haaveita yhteisestä lähteä käsittelee mun menneisyyden aaveita (mm. äidin päihdeongelmaa ja etäistä isäsuhdetta), mutta huomasin, etten mä lapsettomana oikein kelpaa minnekään:sorry: Otin asian puheeksi perheneuvolassa, missä me silloin käytiin miehen lapsen asiaa käsittelemässä, mutta mulle sanottiin, ettei se ole oikea paikka, vaikka siinä kohtaa minä olinkin lähivanhemman asemassa. Ilmeisesti oisin saanut muutaman kerran käyntejä psykiatriselle sairaanhoitajalle (as if hitaasti lämpeävänä pystyn käsittelemään ikivanhoja traumoja muutamalla käynnillä!) ja toinen vaihtoehto oli perheasiainneuvottelukeskus, minkä taas koin olevan enemmän pareille suunnattu. Annoinkin sitten haamujeni olla ja päätin selviytyä itse ja lähipiirini tuella. Tästä nyt on vuosia aikaa, joten voi olla, että asenne on muuttunut ja yritysvaiheessakin voi olla tukea tarjolla paremmin. Itse koen saaneeni parhaan avun lasteni yritysaikana vertaistuesta ja juuri näistä pitkään kuumeilleiden vertaistukiryhmistä sekä endometrioosiyhdistyksen face-ryhmästä.

Kp 15 eikä mies oikein syttynyt eilen :smiley-angry003 Tänään kuulemma ois parempi ilta, joten täytyy pysyy virkeänä. Mä piiputan jo, kun enää tämä ja huominen lomaan, mutta pakko mennä ja purra hammasta.

Kaakamelli, komppaan Muskaa, nuo sun arvot on kovin heikot. Terveyskeskuksessa ei aina oteta huomioon erikoistilanteita, vaan kytätään noita standardiviitearvoja. Olen sekä lapsettomuusklinikalta että terveyskeskuksen neuvolasta saanut yläraja-arvon 2 ja 2,5 yritykseen ja raskauteen. Tällä hetkellä täällä on seuranta päällä 4-6 viikon välein, ja itse pidän tuota alle 2 hyvänä tavoitearvona. (Jos onnistuisi tulemaan raskaaksi, huonosti hoidettu kilpirauhasvaiva voi aiheuttaa lapselle peruuttamattomia kehityshäiriöitä)

Katjusha rv. 19+6

Kilppariarvot mielellään lähellä 1, kun raskautta yrittää. Mulla on ollut nyt viimeisen 9kkden aikana 1.12, 0,98 ja 1,02 eli täydelliset.
Joten siinä ei ainakaan oo mitään ongelmaa.

Nyt dpo0, testiä mietin 9.7, meidän 4 vuotishääpäivä. Neljä vuotta sitten meidän kuopus sai tuonne päivänä alkunsa. ♥

Oes, ainakin meillä helpotti omaa oloa ja tilannetta kun saatiin syyt selville miksei vauvaa meille vieläkään ole tullut. Eipä tarvitse enää pohtia mitä vielä voisi yrittää tehdä, onko vielä jotain kikkoja kokeilematta... Viimeinen kuukausi on ollut aika rentoa, välillä tietenkin surkuttelen ettei meille vauvaa tule, mutta se nyt on ihan normaalia. Mies ei halua enää asiasta keskustella ja senkin hyväksyn oikein hyvin. En tie johtuuko kesästä vai mistä, mutta meillä lempi leiskuu enemmän nyt kuin keväällä. <3

Ja siis tosiaan uusille jotka meidän historiaa ei tiedä, niin oltiin aivan varmoja, että lapsettomuuden syy on vain minussa. Ikinä en olisi uskonut että mies joka syö terveellisesti, liikkuu paljon ja painokin on vähemmän mitä minulla, rasvaprosenttikaan ei kovin suuri ole, niin hänestä sitten löytyikin syy meidän lapsettomuudelle.

Uudet jos haluatte listoille, laittakaa tietonne lyhyessä paketissa minulle (niin kuin etusivun listalla on) =)

Muurahainen kp 16/34, tjot-kierto 29

Vastavirrassa: pääsen pe julkiselle joka laittaa lähetteen simppa analyysiin ja neuvoi juurikin noin että käyn yksityisellä heinäkuussa niin saan sitä kautta nopeammin lähetteen julkiselle, kun hänen kautta se menisi luultavasti lokakuulle.
Jos raskin niin kysyn paljonko yksityisellä maksaa nuo seuranta ultrat. Onko jollain kokemuksia?
Ihanaa kun asiat etenee ja on meillä huippu neuvolan lapsettomuus terkka kun ottaa ennen lomaa vielä vastaan että saan julkisen kautta sen simppajutun. Vaikka elokuulle oli jo aika varattu.

Helinäkeiju, voin olla tosi väärässäkin muistikuvissani, mutta olisko voinut olla seurantaultrat jotain 150€ Väestöliitolla. Mielikuvani voi olla pielessä, kun meillä kertyi aina monirivinen tuhansien eurojen lasku, siinä ei rivi riviltä tullut niin paljon kelattua sitä.

Tervetuloa mukaan Kaakamelli :)!! Ja heti aiheeseen liittyen: miulla oli kilppariarvot aika samat kuin siulla, > 4 ja 16(jos muistan oikein). Lääkäri oli sitä mieltä että tuo TSH olisi hyvä saada alle kahden kun vauva on toiveissa. Viimeisimmässä labrassa arvot oli 2,4 ja sain edelleen määräyksen nostaa annosta vähän. Tuo on piilevä vajaatoiminta kun TSH heittää ja T4V on kohdillaan. Ja komppaan Muskaa ja Katjushaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi vaikuttaa munasolun kiinnittymiseen ja vauvan kehitykseen..nämä asiat tulivat miulle ihan yllätyksenä kun ekat testit aikoinaan tehtiin.

Helinäkeiju, jos saisit letrozolit, ni ne ei vaadi ku yhden seurantaultran jos annostus on oikea ekalla kerralla ja niiden popsimista voi sit jatkaa useamman kuukauden putkeen tarpeen vaatiessa. Clomifenit taas vaatisivat joka kierrossa seurantaultran (mitä ei vissiin ihan joka paikassa kuitenkaan saa, jos annostus oikea?) ja niitä ei voi syödä montaa kiertoa putkeen.
Eli parhaimmassa tapauksessa voisit pärjätä sillä yhdellä seurantaultralla yksityisellä, jolloin en usko hintaeron kasvavan suunnattoman suureksi julkiseen verrattuna (kuitenkin julkisellakin seurantaultra maksaa polimaksun verran, eli meilläpäin yli 40€).

Enni kannattaisi katsoa myös labra-arvot hormoneista. Meillä kävi juuri niin; että odoteltiin tutkimuksiin menoa kaksi vuotta kun mun kierrot oli säännöllisiä ja ovuloin joka kk yms.. Lopulta syy oli kohonneissa prolaktiineissa, jotka eivät oireilleet mitenkään. Sain lääkityksen joulukuun alussa 2013 ja plussasin tammikuun lopussa 2014. En halua aiheuttaa huolta, en vain halua, että kukaan muu kärsii tätä tuskaa tavallaan turhaan, kun voi olla jokin suht pieni asia korjattavana.

Helinäkeiju siellä alkaa asiat nyt tosissaan etenemään :) Onpa aivan loistavaa kuulla, että teillä edes on neuvolassa joku lapsettomuuteen erikoistunut hlö! Meillä ei sellaista ole ja itse olen nyt keväällä saanut vääntää rautalangasta asioita, kun ei tiedetä vaan yksinkertaisesti juuri mitään lapsettomuusasioista ja tutkimuksista. Siksi huokaisenkin syvään, kun elokuussa päästään osaaviin käsiin.

Esikoista yritettäessä oli tosiaan prolaktiinit lopulta niin koholla, ettei raskaus alkanut sen vuoksi. Nyt toista yritettäessä soittelinkin ajoissa nlaan ja kyselin mahdollisuutta prolaktiinien tsekkaamiseen. Tällä kertaa ne ovat kuitenkin kunnossa, uudet taistelut ilmeisesti edessä..

Kiitos infosta Vastavirrassa! Pitää kysyä seuraavan kerran asioidessa tuota prolaktiinia. En tosiaan ole ees kuullukaan tommosesta! Ja nuo verikokeet otettiin muiden oireiden perusteella (epäilin itse kilpparin vajaatoimintaa), että ei liittynyt enkä maininnut lapsettomuutta. No, onneks joka tapauksessa elokuussa päästään asiassa eteenpäin.

Miusta seuraava on käsittämätön asia. Minkä takia esim meille, ei tehdä mitään ennen vuotta ja hoetaan vaan että olette vielä nuoria. Eikö sillon kun mahollisuudet pitäs olla parhaimmillaan, asioihinkin kannattais tarttua. Tuli mieleen esim tuo prolaktiini-juttu. Miksei edes jotain verikokeita ja normi ultra voitais tehdä vaikka puolen vuoden jälkeen. Jos olis joku pikku pikku vika, joka tosi helppo korjata. Ihmiset säästyis tosi monelta päänvaivalta ja itkulta, ja tuntuis että otetaan tosissaan kun edes jotain tehtäis. Mikä helvetin syy se on, kun ootte nuoria, ai sillonko saa sit yrittää vaan ittensä uuvuksiin ja seota rauhassa!

Enni suosittelen myös käymään tsekkauttamassa ton prolaktiinin. Se on maitohormooni. Mulla se kans katottiin kun keskenmenoja alko olee paljon. Loppujen lopuks niistä ei löytyny häikkää, mut tarkistaminen ei koskaan haittaa. Se käy kätevästi verikokeella :)

Kaakamelli: Kannattaa yrittää vielä saada lääkitystä. Mielestäni tsh 4 on liian korkea ihan vaikka ei raskautta yrittäiskään.

Niin tervetuloa kaakamelli!!! ja pikaista plussaa toivottelen sinne teille :)
Nenna: Minä en oo tajunnutkaan että myös julkisella seurannat maksaa,ohooh,liian ruusuiset kuvitelmat olleet mut sitten kyllä raskin maksaa jo yksityiselle jos vain yhdessä tarviis käydä. noh se positiivista, että letrozolia ne ilmeisesti minulle suosittelevat yksityisellä,ainakin yksi lääkäri,ja sitä aion kysyäkin,en tuota clomifenia haluaisi,ja näin saisin hoidotkin aloitettua sitten jo elokuun kiertoon kun ätäm kierto kerkesi alkaa,mutta nyt alkaa jo helpottaa olotila kun jotain tietää että tapahtuu.
Vastavirta: joo tuo neuvolatäti on ihan huippu ihana,ainut mukva johon törmännyt ja joka ottaa vakavasti tämän tuskani jo alusta alkaen tsempannut.
Katjusha: onneksi teillä on tulossa nyt siellä se pikku nyytti,vaikka euroja on joutunut matkanvarrelle laittamaan niin joka sentti on mennyt hyvään kun saatte palkinnon:)
Tiikeriluukas: enää muutama päivä ja pääset lomalle,sama täällä,tänään siis kaikki virtapiikit sinne sinulle jotta saatte peitot heilumaan :wink

Enni: laitetaanhan mekin asioita pyörimään nyt kun tämä vuosi on täyteen napsahtanut,tsemppiä sinulle,samoissa mennään :)

Miullakin tarkistettiin silloin aikoinaan prolaktiini kun omalääkäriltä menin hakemaan lähetettä lapsettomuuspolille, mutta ensin piti käydä normiterkan labrat ja ultra. Silloin prolaktiini oli lähes 1000 vaikka sen pitäisi olla alle 500. Maidontuotantohormoni johon vaikuttaa jos esim rinnat saavat stimulaatiota, eli jos pääsette niihin verikokeisiin niin muistakaa ettei seksiä tai hyväilyjä ainakaan pariin-kolmeen päivään niin tulokset on luotettavampia. Yleensä vissiin siitä muistetaan mainita lähetettä tehdessä tai labra-aikaa varatessa, mutta ainakaan miulle ei kukaan puhunut mitään. Onneksi tiesin asian tän foorumin ansiosta. Oireina joitakin samankaltaisuuksia kun esim masennuksessa ja kilpirauhasen toimintahäiriöissä, ja voi aiheuttaa lapsettomuutta. Siihenkin on helppo lääkitys, mutta ainakin miulle lääkäri sanoi ettei siihen korkeahkoon arvoon puututa ellei useammissa verikokeissa tulos ole korkea.

Enni, oon niin samaa mieltä siun kanssas nuoriin lapsettomiin suhtautumisen suhteen. Ei sen lapsettomaan pariskuntaan suhtautumisen pitäisi muuttua iän perusteella. Miullekin eräs neuvolalääkäri totesi ett "siulla on vielä reippaasti 20vuotta aikaa miettiä haluatko lapsia" kun kysyin lapsettomuustutkimuksista. Luulisi että tässä iässä todettua lapsettomuutta olisi helpompi hoitaa ku 40-vuotiaiden, kun ollaan vielä hedelmällisimmässä iässä parikymppisinä, on ikävää että nuorten lapsettomuutta meinataan vähätellä.. Onneksi meillä ainakin oli lapsettomuuspolilla todella mahtavat lääkäri ja kätilö, eikä kertaakaan tullut oloa ett oltaisiin liian nuoria saamaan apua :)
Ja on tosi että joitain yksinkertaisia juttuja, joita katsotaan jo normiterkan puolella (ultra, perus verikokeet) voitaisiin miunkin mielestä tehdä jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Ymmärrän kuitenkin ett ongelma on todennäköisesti ettei resurssit riitä tutkimaan kaikkia puoli vuotta yrittäneitä, koska senkin jälkeen on tavallista vielä plussata luomuna. Silti olisi helpottavaa tietää ett voi esimerkiksi juurikin kilpirauhasen vajaatoiminnan sulkea pois tärppäämättömyyden syistä. Toisaalta taas jos arvot eivät olisi priimaa, saisi ne korjattua ja ehkäpä plussankin ennen vuoden rajapyykkiä ja niin olisi yksi lapseton pari vähemmän tilastoissakin.

Helinäkeiju, kyllä tosiaan julkisella polillakin jokainen käynti maksaa polimaksun verran, ainakin meillä maksoi. Hintaero kapenee huomattavasti siinä mielessä, etenkin kun kyse olisi vain kahdesta käynnistä; siitä jolloin letrot määrätään sekä seurantaultrasta :)

Takaisin