Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Hyi kamala! Nyt on ultra maanantai aamuksi varattu! Viikonloppu menee varmaan pienessä sumussa ja pelossa :D Varmaan saan tällä panikoimisella vuodonkin alkamaan ennen sitä!

Haikara, se on pääasia ett oot onnellinen, onneksi olkoon unelman toteutumisesta ;)

Minni, turha ressiä tehdä enää ku aikakin on varattuna noin äkkiä! Kaikki sormet ja varpaat pystyssä ett kaikki on hyvin❤ :)

Muska, en saanut letroista mitään sivuoireita paitsi ovulaation jälkeen rinnat kipeytyi lievästi muutamassa kierrossa. Ehkä johtui enemmänkin paremmasta keltarauhasesta kuin suoraan letroista, niistä sentään oli jo viikko-pari siinä vaiheessa.

Julianna pahoittelut tädistä. :sad001

Larissa, pahoittelut tädistä mutta eiköhän teillä ole vielä hyvät mahdollisuudet onnistua letroilla! :)

murkku pahoittelut, en oikein näe sun testeissä mitään. :sad001

Minni, tsemppiä odotteluun ja ultraan! Raskaana kunnes toisin todistetaan, kyllä se papu kyydissä on.

Haikara jännältä kuulostaa! :)

Birita, tervetuloa mukaan ja kiva kun jaksoit kertoa itsestäsi. :) En tiedä voiko viitata siihen että sun limakalvo on turhan ohut, jos lääkäri ennusti menkkoja vasta myöhemmin? Luulisi että siihenkin on jotain lääkettä millä sitä voi parantaa jos näin on. Oliko siis lääkärin kanssa puhetta että yksityisellä tehtäisiin ivf eikä inseminaatio? Kyllähän klinikoilla tehdään kevyempiäkin hoitoja. IVF-lääkkeet tosiaan maksavat joitakin satoja euroja (ei pidetty tarkkaa kirjaa) mutta jos taas saat inssin ja siihen esim. letrot, ne ovat halpa lääke: 100kpl noin 11€ ja niitä syödään yleensä 5-10 per kierto.

Viipsukka, olen niin pahoillani. :sad001 Älytön kommentti ettei muka tarvitsisi keskustelua, jos on "järkevä"! Ihan kuin muka vahvatkin ihmiset ei joskus kaipaisi tukea.

PikkuMinski aijai, sullahan kierto lähenee loppuaan! Plussatuulia! :) Ja hienosti etenee painonpudotus.

ninukki, voi ei, tosi kurja kuulla että follit ei kaikki olleet jaksaneet kasvaa. Toivon niin kovin että kolme jäljellä olevaa on valioyksilöitä.

Birita, itse olen Kuopiossa asiakkaan KYS:llä ja olen ollut tyytyväinen hoidon laatuun :) suosittelen!

Haikara, onnea unelman toteutumisesta :) kerro sitten onnen syy kun aika koittaa! :)

Beislalle onnea hyvin sujuneesta punktiosta! Ja olkoon kaikki munasolut priimaa :)

Voi ninukki :( mutta se yksikin hyvä alkio riittäisi ihmeeseen! Ja ei kyllä ole pahan hintaiset lääkkeet :)

Minni, uskon että ultrassa on kaikki hienosti :) koita ottaa viikonloppu rennosti!

Napaa: Täällä pötköttelen sohvalla, poden menkkakipujani ja neulon. ;) Kunhan kivut laantuu niin uusin voimin ja toivein tähän kiertoon :) sunnuntaina pääsee jo taas letroja aloittamaan! Kiitos kaikkien empatiasta <3

Larissa kp 1, letro-kierto 2

Muokattu viimeksi:
Ninukki mitä tarkoitit että maksoi 350,-? Yhden kierron lääkkeet?

Mitä muuten yksityisellä maksaa inssi noin niinku suurinpiirtein? Entä ivf? Tuskin semmoisiin lähdettäisiin mutta uteliaisuutta kyselen. Ja onko julkiselle ikäraja?

Entä mitä ajattelette ressin vaikutuksesta lapsettomuuteen? Mä mietin et vaikuttaakohan naisen kroppaan jos oikein toivoo ja ressaa niin laittaako kroppa vastaan...

Jospa minäkin kerron vähän tarkemmin päivän kulusta.
Oltiin paikalla klinikalla noin varttia ennen punktioaikaa niin kuin oli ohjeistettu. Autossa istuessa olo oli aika tukala ja tärähdykset sattui. En ihmetellyt, koska jo Pregnyl yhden follin kanssa sai minulle pahat ovulaatiokivut, ja nyt folleja oli sentään reilusti enemmän. Heti sisääntulon ja vessassakäynnin jälkeen päästiin odotustilaan missä oli sermeillä erotettuja sänkyjä. Hoitaja toi kaksi panadolia ja yritti laittaa mulle kanyylin. Ei mennyt ihan putkeen (varoitin kyllä että mulla on kumiset suonet). Pisti ensin vasemman kyynärtaipeen, sitten oikean, ja vielä oikean kämmenselän mihin tuloksena oli melkein kahden euron kolikon kokoinen hematooma. Se onkin tällä hetkellä kivulian osa minusta. :p Tuli sitten toinen hoitaja joka sai ekalla yrityksellä sen vasempaan ranteeseen. Vaimokin kesti hyvin vaikka hänellä onkin piikkikammo, itselläni ei ollut hätää.
Päästiin sitten pian toimenpidehuoneeseen ja lääkäri ultrasi ensin että ei ole näkyvissä hyperstimulaatiota. Jes, päästään siis siirtoon tässä kierrossa! Sitten sain kipulääkettä ja rauhoittavaa suoneen, ja huoneen katto alkoikin pian kivasti pyöriä. Kohdun puudutus juuri ja juuri edes tuntui. Lääkäri punktioi ensin oikealta; se oli puoli jossa oli vähemmän folleja joten jännitti kauanko vasemmassa sitten menee kun oikea tuntui kestävän. En katsonut kelloa, mutta ei siinä varmaan todellisuudessa mennyt kovin kauan. Välillä tuntui kipua ja ikäviä vihlaisuja; keskityin tuijottamaan kattoa. (Vaimo sen sijaan seurasi ruutua ja oli kuulemma tosi mielenkiintoista!) Kuitenkin omalla kohdallani aukiolotutkimuksessa tuli paljon pahempaa hetkellistä kipua, vaikka punktio kestikin pidempään. Vasemmalle mentäessä lääkäri sanoi että se munasarja on paremmassa paikassa ja todennäköisesti menee helpommin ja nopeammin. Oikeassa oli, nyt sattui niin vähän että keskusteltiin samalla runebergintortuista. :grin
Toimenpiteen jälkeen pääsin sängylle, sain buranan ja lämpötyynyn. Ja kylmäpussin oikeaan kämmenselkään. Kipu tuntui yhtä kovalta kuin keskikovat menkkakrampit mulla, ei edes kovimmilta. Reilun tunnin kai siinä odoteltiin, söin ja luin vähän ja sitten meidät päästettiin lähtemään. Autolle kävellessä kipu tuntui suunnilleen yhtä kovalta kuin ovulaatiokivut klinikalle mennessä. Tällä hetkellä sattuu vielä vähän, mutta sanoisin että vähemmän kuin eilen.

Tämän kokemuksen (ja tuotteliaiden munasarjojeni) perustella taidan todellakin toteuttaa suunnitelman, että kun saan lapsen pyöräytettyä niin käyn luovuttamassa munasoluja. Ei jäänyt mitään traumoja. No paitsi että seuraavan kerran saavat yrittää kanyyliä jonnekin muualle kuin kämmenselkään.
Munasolujen saldo oli tosiaan 15, 7+8 sanoi lääkäri mutta en tiedä kummalta puolelta tuli enemmän. Jännää että menivät noin tasan, vaikka ultrissa vasen oli selkeästi reippaampi puoli. Lääkäri piti tulosta erinomaisena ja niin pidän minäkin.

Beisla: oon syöny letroja jo pari vuotta, kemiallinen raskaus oli ennen letroja, niin ei niillä oo ollu minkäänlaista vaikutusta ja sovittiin nyt lääkärin kanssa, että en syö niitä enää. Mä en oo ees hoksannut että tuo rintojen kipeytyminen on johtunut letroista. Joo se lääkäri sano että imseminaatio jätetään nyt väliin, ettei hän näe siinä mitään hyötyä, että se on ihan onnenkauppaa onnistuuko se. Eli ivf ois nyt seuraava.

Larissa: se lähete on yksityiselle, en tiiä missä siellä se toimii. Mutta luultavasti käännytään Kuopion puoleen kun tulee ajankohtaiseksi asia.

Minski, aivan mahtavaa!!! Onnittelut ekan kuukauden mahtavasta tuloksesta!

Beisla, aivan mahtavalta kuulosti teidän operaatio ilman tota neulatyynynä oloa. :) mitä nyt seuraavaksi tapahtuu?

Voi ei!!!!!! :O juuri soittivat simppatutkimuksista! Eivät löytäneet näytteestä yhtäkään siittiötä! Mitä nyt voi tehdä?????????? Apua!!!!

Beislallakin hieno ja mielenkiintoinen kertomus! Voikun tuottaisi tulosta <3

Julianna o ou :O Kysyitkö, että mitä seuraavaksi? Luulisin että tutkitaan tarkemmin miestäsi? En tiedä miten paljon tällä on tekemistä todellisuuden kanssa, mutta joskus telkkarissa oli sama tilanne ja miehellä oli ollut jokin tukos, että siittiöt eivät päässeet liikkumaan eteenpäin vaan jumitti jossain kanavassa. Tukos oli purettu ja vauva saatiin. En tiedä onko mahdollisa jollain punktiolla saada siittiöitä kerättyä tms?

Julianna voi ei, huh mikä järkytys! :eek: Oon kuullut huonoista simppatuloksista, mutta tuo kyllä vetää pohjat. :sad001 Vaikea lähteä parantamaan laatua. Sanoiko lääkäri mitään jatkosta? Tuon tiedon sulattamiseen menee varmaan enemmän kuin tovi.
Tietääkseni teillä on kuitenkin mahdollisesti pari vaihtoehtoa: joko lahjasiittiöt, tai nykytekniikalla jos kiveksestä löytyy siittiöitä (ne eivät vaan jostain syystä pääse siemennesteeseen) voidaan munasolu hedelmöittää mikroinjektiolla.

Tai toivottavasti tilanne olisi niinkuin Minni kertoi ja olisi kyse vain jostain tukoksesta.

muurahainen, suunniteltuna on alkionsiirto ensi keskiviikkona. Huomisesta alkaen käytän lugeja 2 kpl/päivä, yksi aamulla ja toinen illalla. Huomenna aamupäivällä soittavat klinikalta väliaikatietoa siitä, kuinka moni munasolu on hedelmöittynyt. Odotettavissa on lähes poikkeuksetta jonkin verran katoa.

Juuh kyllä tuo järkytti! Tosin ilmankos venynyt, kun itse kerralla ennemmin raskautinut. Keskussairaalaan käskivät ottaa yhteyttä.

Muska, julkisella on joku ikäraja. Stressin vaikutuksesta: kova stressi voi siirtää ja ehkä ehkäistä ovulaation. Stressihormoni myös tavallaan "syrjäyttää" progesteronin loppukierrossa (hormoneilla on samat rakennusaineet) eli kiinnittyminen voi häiriintyä, tulla tiputteluvuotoa yms. Jos lapsettomuuteen on lääkehoito tai ivf käynnissä niin silloin ei lääkärin mukaan stressillä ole vaikutusta raskauden alkamiseen (luin jonkun tutkimuksen ja kysyin asiaa myös polin ylilääkäriltä). Toki se on itselle ja mahdolliselle alkiolle hyvä jos pyrkii vähentämään stressiä :)

Minski, hieno suoritus! Kylläpä jaksat olla reipas :)

Birita, Kuopiossa on kuulemma myös hyviä yksityisiä :) meillä mennään nyt toista kiertoa letrojen kanssa. Jos ei kesäkuuhun mennessä tärppää niin sitten on meilläkin edessä ivf.

Julianna, kamala mitä uutisia! :( eikö ne puhelimessa sanoneet mitään että mitä olisi tehtävissä? Mun ymmärtääkseni tossa tilanteessa koitetaan ottaa siittiöt suoraan pelipaikoilta (punktiolla..?) ja vaihtoehtona on icsi tai ivf. Kovin tarkasti en tiedä :/

Beislan huomisia uutisia ootellessa :)

Dolcetti, ootko kuullut mitään vielä miten munasolut ovat hedelmöittyneet?

Julianna, minkälainen väli miehelläsi oli edellisestä siemensyöksystä? Jostain luin että 4 päivää oli liikaa ja 2 päivää juuri sopiva joilloin uudessa näytteessä olikin ollut siittiöitä.

Tajusin juuri, että mulla on nyt vain menkkakipuja eikä endokipua lisänä :) toivotaan että ei alakaan!

Muokattu viimeksi:
Muska, mun koko ivf hoidon lääkkeet maksoi kelakorvauksen jälkeen ton 350 suurin piirtein, alle 400 kuitenkin, eli siihen hintaan sisältyy 10 menopur annosta, 3 jarrupiikkiä, 1 pregnyl ja luget :) ivf hoito itsessään maksaa noin 2200 sillä klinikalla missä ollaan, yksityinen siis.

Beisla, hyvä että jäi positiivinen kokemus :) huomisia uutisia odotellessa, taas jotain jännättävää!

Julianna, pahoittelut tuloksista!

Julianna, kannattaa pyytää että ottavat jonkin ajan kuluttua uuden näytteen. Meillä oli näin: ensimmäisessä sperma tutkimuksessa oli normaaleja siittiöitä, epämuodostuneita ja "ympyrää pyöriviä" :laughing002 , kaksi seuraava joista inssi tehtiin niin saatiin pesun jälkeen hyvä määrä hyviä siittiöitä (toisesta lähti keskenmennyt raskaus), kolmanteen inssiin ei päästy kun näytteessä ei ollut yhtään elävää siittiöä. Lääkärit ihmettelivät että miks näin,mutta syytä ei löytynyt. Spermahan kehittyy muutama kk "etuajassa". Kyseltiin että onko ollut esim antibiootti kuuria 4-6kk sitten,mutta ei ollut. IVF hoidossa olivat ainakin yhden siittiön saaneet pidettyä hengissä kun raskaus alkoi. Ja totta on että siittiöt voidaan otta myös suoraan kiveksestä ja tehdä sen jälkeen IVF hoito!

Larissa: 2.5vrk, kun ohjeet annettiin 2-5vrk täytyi pidättäytyä. Huoh, mies todella järkyttynyt tästä, pahimpaa jo odottaa "hän ei pysty sukua jatkamaan". Ärsyttävää kun näin soittivat eikä tähän aikaan pe saa enää mihinkään yhteyttä että tietäisi jatkosta. Turhaa odottaa yli kk neuvolalääkärille kun tuolta simppatutkimuksesta käskivät suoraan hakeutua keskussairaalaan. Huoh.. Ei tullutkaan nyt sitten rentouttava vkl.

Minni onneksi pääsitte nyt kotiin ja sait ultrankin varattua :) Varmasti siellä kaikki hyvin.
Mullakin raskauden myötä ollu kolotuksia ja jomotuksia,mutta en ole syönyt lääkkeitä vaikka olisivat sallittuja. Varmanpäälle yrittänyt pelata,että menis kaikki hyvin loppuun saakka. Tainnu muutaman panadolin ottaa,kun ollut kovat päänsäryt.
Toivottavasti sulla selkä kestää raskauden läpi, liikkuminen tietty vähän helpottaa jossain tilanteissa. :)

Takaisin