Jellis; Mitä sie sitten ruoan kanssa tai aamupalaksi jne syöt, jos et ollenkaan leipää? Mie siis aion kokeilla välttää sitä vehnää ja kaikkia herkkuja kanssa.
Ei leipää tarvitse yhtään mihinkään. Itse olen entinen leivänpuputtaja ja pelkäsin miten mä pystyn olemaan ilman leipää, mutta ku alotin ni ihan hyvin (vuodesta 2005)! Jos mä syön leipää, ni mä syön sitä sit ihan koko ajan ja korvaan sillä aterioita, vaikkei vilja sovi mulle. Mut nyt ku en syö gluteenia sisältäviä tuotteita, ei taloudesta löydy myöskään gluteenitonta leipää. Toki saatan palan ottaa juhlissa tms. mutta kotiini en hanki gluteenitontakaan leipää ku korkeintaan kerran vuodessa jotain heräteostosta. Ei sitä kaipaa.
Jossain vaiheessa kokeilin ottaa rukiin mukaan ruokavalioon ja söin 100% ruisleipää. Sama juttu, mä en viittiny tehdä ruokaa ku söin vaan leipää. Ei sovi. Gluteenista mulle tulee tajuton väsymys, laktoosi-intoleranssi (sekundäärinen eli viljojen aiheuttama oireilu lehmänmaitoon), nivelkipuja, verensokerin heittelyä ja sitä myöten myös kiukuttelua, kesken töiden nukahtamista jne. Mä olen jopa nukahtanut kesken oman lauseeni asiakaspalvelutilanteessa silloin, kun vielä söin tavallista ruokaa... Onneksi asiakas oli tyytyväinen vastaukseen, koska heräsin kyllä samantein kun suu vielä kävi, mutta mulla ei ole mitään muistikuvaa, mitä se asiakas halusi tietää tai mitä mä sanoin sille... tämä taisi olla 2005. Alunperin mä jätin viljatuotteita pois ku ryhdyin karppaamaan. Sattumalta löytyi myös syy nivelkivuille, joista olin kärsinyt koko ikäni vaihtelevasti ja viimeiset 3 vuotta päivittäistä elämää haittaavasti (terveyskeskuksessa kieltäydyttiin tutkimasta nivelkipujen syytä. Toivotettiin vaan että "koita elää niiden kanssa ja käytä niitä rannetukia"!). Myös yhteys laktoosi-intoleranssiin selvisi (joka on mulla ala-asteella rasituskokeella todettu, en kestänyt käytännössä yhtään lehmänmaidon laktoosia). Kummasti jaksoi töissäkin lounaan jälkeen ihan eri tavalla kun jätti gluteeniviljat pois ruokavaliosta. Ei tarvinnut sitä torkahtamista korjata limupullolla tai suklaapatukalla.
Viljoista käytän tattaria, hirssiä, gluteenitonta kauraa joskus, kvinoaa jne. 2000-luvun alussa ennen kouluunlähtöä tein tupla-annoksen puuroa ja söin kaksi leipää täytteillä ja kannella. Poljin 2 km töihin ja mulla oli hirvee nälkä, tuskaa kestää kahdeksasta puolille päivin ruokatuntiin asti. Nykyään syön 99% aamuista munakkaan eri täytteillä. Tänä aamuna 2 hanhenmunaa (ostin tällä viikolla Rekosta ekaa kertaa hanhenmunia) ja 1 vapaan kanan muna, peuranlihaa, mantelimaitoa, ripaus himalajansuolaa, tuoretta viinisuolaheinää, mizunaa ja sitruunamelissaa mausteena. Appelsiini ja teetä + vettä. Paistoin neitsytkookosöljyssä. Näin esimerkkinä.