Puhviksen uutta testiä odotellessa!
Jellis, ainakin o-plussan kanssa on parempi loppukierto, ja luget päälle. Mikä teillä onkoaan muuten nyt hoitosuunnitelma? Ainakin sulla on hyvä plussasuunnitelma! :)
Mäkään en pystyisi syömään niin paljon leipää päivässä, yleensä menee pari palaa. Useimmiten kaura- tai ruisleipää, mutta joskus kyllä muutakin. Oon samaa mieltä siitä, että jos jaksaa nähdä vähän vaivaa alkututkimuksen kanssa, on hurjasti vaihtoehtoja mitä syödä. Mulla on pari keliaakikkokaveria, joten heidän takiaan on saanut jo usein pohtia mitä ruokaa laittaa. Ja kuinka tarkka saa olla, jos mistään ei saa löytyä gluteenia. Esim. liemikuutiot voivat yllättää, ja ties mikä muu missä ei kuvittelisi edes olevan viljoja.
Enni, mäkin syön puuroa marjoilla tai maustamatonta jugurttia johon lisään (omia) pakastemarjoja, pähkinöitä, siemeniä ja kauraleseitä. Usein laitan myös vehnänalkiorouhetta, no itse en välttele vehnää ja siinä rouheessa on runsaasti foolihappoa.
Ja meiltä ainakin saa normi-ruokakaupoista kahdenlaista 100% kauraleipää, musta ne on oikein hyviä.
Kaurahan ei sisällä gluteenia, tavallisen kauran glueeni tulee ainoastaan siitä, että kaura jauhetaan samassa myllyssä kuin muutkin viljat. Jos välttelee vehnää tai gluteenia mutta joskus syö vaikka pullan, ei ole syytä ostaa gluteenitonta kauraa. (Joka on siis jauhettu omassa myllyssään.) Jäämät ovat kuitenkin hyvin vähäisiä, jos ei sairasta keliakiaa. Ruis ja ohra sisältävät gluteenia siinä missä vehnäkin.
Helinäkeiju, jos sulla on nyt kierto tasaantunut, voi tosiaan olla järkevää mennä ihan noin muutama kuukausi, ennen kuin kroppaan tungetaan lisää hormoneja. Ne aiemmat pitkät kierrot on hyvinkin voineet estää plussan. Toisaalta jos epäilet endoa, silloin ei kannata jäädä odottelemaan ja julkiselta puolelta apu voi olla surkeaa. Vaimokin valitti julkisella 15 vuotta menkkakivuista ja sanoi epäilevänsä endoa, mutta aina lääkäri väitti ettei mitään endoa voi olla. No, yksityinen endometrioosiin erikoistunut lääkäri sanoi ekalla käynnillä että melko varma endo. Jos menet yksityiselle, kannattaa etsiä lääkäri joka on perehtynyt siihen. Esim. Facebookissa on endoryhmä josta voi saada vinkkejä hyvistä tyypeistä. Tai jos asut pk-seudulla, voin antaa sulle sen lääkärin nimen jonka luona vaimo kävi.