Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Ja pakko täälläkin makustella, kun tässä viikonlopun aikana kyökki-diagnosoin itselläni uuden vaivan: "lean PCOS". Tässä PCOS tyypissä on korkea AMH mutta usein ei ole tyypillisiä PCOS oireita (check). Potilaat on usein laihoja (check) ja heillä on usein yliherkkä immuunipuolustus eli esim. astmaa, allergioita jne (check, check). Tyypillisestä PCOS:stä poiketen näillä potilailla testosteroniarvot romahtaa iän myötä, mikä aiheuttaa huonoa munasolulaatua (ehkä check?) ja kohonnutta resistenssiä IVF lääkkeille (ehkä check?). Ja mikä parasta, yhen tutkimuksen perusteella nämä haitat oli täysin korjattavissa DHEA kuurilla!

Näitä potilaita on pitkään pidetty vaikeana hoidettavana, ja heidän onnistumismahdollisuudet on olleet alhaisia huonon laadun ja alhaiset responssin takia. Aika hienoa huomata että tälläiselle aiemmin tosi huonosti hoidettavalle joukolle onkin löytynyt selitys ja noin helppo hoito. Odotan innolla että tutkimus aiheesta etenee.

Oon tässä viimesen ~7v aikana käyny työterveydessä toistuvasti valittelemassa erilaisia oireita jotka sopii alhaisten testosteroniarvojen oireisiin (esim. väsymys, hiusten lähtö, alentuneet seksuaaliset halut, kuivuutta alapäässä). Koskaan ei oo mitään selitystä löytyny ja olin jo luovuttanu sen osalta - mut koskaan ei oo epäilty testosteroniarvoja.

Meinaan laittaa tästä HUSille viestiä ja kysellä mielipidettä kunhan saavat portaalinsa korjattua!
 
@Nurppu Vaikea sanoa, johtuuko Synarelasta, mutta ihan älytön väsymya ollut tänään. Ja illalla sain hirmu kilarit ja raivokohtauksen mitättömästä asiasta, samanlaisia sain ekan keskenmenon jälkeen. Ihan semmoisen, että tunne ikään kuin riepotti minua, itsekin yllätyin ja pelästyin... Miehestä näki, että se ajatteli jotain siihen malliin kuin jaahas, nyt se alkoi, ja riensi auttamaan tilanteessa... Pelottaa, tuleeko samanlaisia töissä.

Mielenkiintoinen tuo sinun oma diagnoosi, varmaan hyvinkin pitää paikkansa! Mahtavaa, että uusia tutkimustuloksia tulee ja eri vaivoja opitaan hoitamaan! Googlasin, mitä on DHEA, ja olisiko niin, että kuurin jälkeen siis voisi raskautua luomuna?
 
Muokattu viimeksi:
@Onnenomena mulle tuli samanlainen vaikutelma, että jos ongelma olis vaan se että munasolut kypsyy viallisina kun testosteronista on pulaa, ja DHEA-lisä korjaa sen, niin sithän se vähän kuulostaa siltä kuin palautuisi siihen joukkoon jossa on yhtäkkiä taas joku luomumahis 👀

Ja voi ei miten inhottavaa toi missä negatiiviset tunteet vaan saa vallan 😔 hormonit on niin inhottavia kun pystyvät just tollee sekottamaan käytöstä ihan täysin.
 
@Onnenomena Täysin ymmärrettäviä tunteita. Toivottavasti tämä on teidän hoitokierros. ❤️

@Nurppu Välillä kyllä saa olla oman elämänsä salapoliisi selvittämässä vaihtoehtoja kun terveydenhuolto on niin keskittynyt vain yleisimpiin tapauksiin. Mielenkiintoinen juttu tuo testosteroni vaje ja ihailtavaa miten hyvin osaat tutkia näitä asioita! Itsekin olin sekalaisen oirevalikoiman kanssa hieman ennen yrittämisen aloittamista työterveydessä mutta siellä asenne oli "no mitäs sinä veikkaat että mistä tämä johtuu?" ja että "no laitetaan näistä labrat mutta tuskin mitään löytyy". Lääkäri oli niin passiivinen kuin vain voi olla, eikä oikein olisi halunnut tutkia yhtään mitään. Varmaan oletti että työstressiä kaikki. No oireet sitten helpotti kun otin itse rautakuurin.
 
Mitäs tänne ketjuun kuuluu ja miten @Onnenomena hoitokierto siellä etenee?

Täällä taas ihmetellään loppukierron iloja. Puhelimen terveyssovellus ennustaa menkkoja alkavaksi tänään, Flo taas huomenna. Aamulla jo oli hiukan väriä valkovuodossa, joten totesin, että paskat, ei tästä taaskaan mitään tullut. Nyt taas ei oo näkynyt vuotoa, vaikka treenasinkin lounastauolla. Alkaneissa raskauksissa mulla ei oo ollut mitään vuotoja. Perinteinen menkkoja edetävä olo on kyllä tissikipuineen päivineen, mutta silti jostakin ne toiveenrippeet aina kaivatuu esiin, ihan sama kuinka mones(kymmenes) negakierto olisi menossa. Miten sitä osais keskittyä elämässä vähitellen muuhun, eikä jatkuvasti mennä tätä toivon ja epätoivon vuoristorataa ylös ja alas? :Face Without Mouth: Kuluttavaa puuhaa, ei mahda mitään.
 
Mitäs tänne ketjuun kuuluu ja miten @Onnenomena hoitokierto siellä etenee?

Täällä taas ihmetellään loppukierron iloja. Puhelimen terveyssovellus ennustaa menkkoja alkavaksi tänään, Flo taas huomenna. Aamulla jo oli hiukan väriä valkovuodossa, joten totesin, että paskat, ei tästä taaskaan mitään tullut. Nyt taas ei oo näkynyt vuotoa, vaikka treenasinkin lounastauolla. Alkaneissa raskauksissa mulla ei oo ollut mitään vuotoja. Perinteinen menkkoja edetävä olo on kyllä tissikipuineen päivineen, mutta silti jostakin ne toiveenrippeet aina kaivatuu esiin, ihan sama kuinka mones(kymmenes) negakierto olisi menossa. Miten sitä osais keskittyä elämässä vähitellen muuhun, eikä jatkuvasti mennä tätä toivon ja epätoivon vuoristorataa ylös ja alas? :Face Without Mouth: Kuluttavaa puuhaa, ei mahda mitään.
Se on nimenomaan kuluttavaa, kun aina toivo nousee, vaikka haluaisi olla vaan ihan neutraali.

Kiitos kysymästä, täällä viikko sumuteltu nenäsuihketta. Viikon päästä ultrassa selviää, onko suihke tehonnut. Jos on, munien kasvatus piikeillä alkaa. Suihkuttelu on jo rutiinia huolimatta siitä, että suuhun tulee paha maku sen jälkeen. Mieliala on sumuttelun sivuvaikutuksena matala ja aika vaihteleva... Mutta päänsärkyä, jota kovasti olen pelännyt, ei vielä ole ollut. Toivottavasti ei tule, vaikka kyllähän se vielä ehtii, käsittääkseni tämä lääke ei ihan heti vaikuta täydellä teholla.

Raskaustestejä olen varmuuden vuoksi tehnyt joka aamu, tänään dpo11 oli negatiivinen edelleen. Mutta nyt se ei haittaa.

Tänään just muistelin, että minä aioin laihduttaa pari kiloa ennen ivf ja syödä oikein terveellisesti, välttää herkkuja... Vielä mitä. Painoa tullut kilo lisää. Joulukuisen keskenmenon jälkeen en ole jaksanut ajatella mitään laihdutusta ja lohturuokaa on mernnyt. Mustikoita ja ravintolisiä olen kuitenkin syönyt melkein joka päivä. Olkoot salainen aseemme, muuten en ole jaksanut panostaa. Olen kuitenkin itselleni tässä armollinen. Minulla on noin viisi kiloa ylipainoa, mutta ei se ole melkein mitään. Antaa niiden olla.
 
Hyvä kuulla @Onnenomena että sumuttelut on menneet jo rutiinilla, vaikka eihän se varmasti kivaa hommaa missään nimessä ole. Toivottavasti ultrassa sitten ens viikolla olisi toivotunlainen tulos sumutteluista. Ja samaa mieltä, tuskin muutama ylimääräinen kilo silti kovin merkittävä asia on. Uskoisin, että niiden tiputtamiseen liittyvä paine tai stressi voisi olla haitallisempaa kuin ne muutama kilo itsessään. Vai onko teille lääkäri asiasta jotain sanonut?
 
Hyvä kuulla @Onnenomena että sumuttelut on menneet jo rutiinilla, vaikka eihän se varmasti kivaa hommaa missään nimessä ole. Toivottavasti ultrassa sitten ens viikolla olisi toivotunlainen tulos sumutteluista. Ja samaa mieltä, tuskin muutama ylimääräinen kilo silti kovin merkittävä asia on. Uskoisin, että niiden tiputtamiseen liittyvä paine tai stressi voisi olla haitallisempaa kuin ne muutama kilo itsessään. Vai onko teille lääkäri asiasta jotain sanonut?
Kiitos ❣️
Ei ole lääkäri kehoittanut laihduttamaan, eikä sanonut mitään. Itse vaan on välillä niin kriittinen.
Olen viime aikoina tehnyt niin, että en ajattele kaloreita vaan ravintoaineita. Syön siis melko hyvin kasviksia, marjoja jne, mutta myös herkkuja menee.
 
Täällä kp29/30-31 ja oireet loistaa poissaolollaan. Toisaalta ei ole juuri tarvinut piinaillakaan, kun mikään olossa ei ole herättänyt toiveita. Toivottavasti edes uusi kierto alkaisi ajallaan, koska ensi kierrossa pääsee verikokeisiin ja siitä tutkimuksissa taas vähän eteenpäin.

Itselläkin ruokavalio on päässyt repsahtamaan, mutta olen ajatellut, että ehkä kaikessa ei tarvitse olla täydellinen. Tavoitteena on ollut syödä terveellisemmin ja lisätä kasviksia ruokavalioon, mutta hyvän alun jälkeen todellisuus on ollut jokseenkin vaihteleva. Joskus onnistuu ja joskus ei. Herkkuja ainakin menee turhan usein, mutta olen vähentänyt niiden kertamäärää.
 
Mä oon kans viime aikoina rentoutunu ruokavalion kanssa. On tullu sellanen olo että ei se tästä oo meillä kiinni, joten on ihan ok että ei kokoajan kaikessa mieti tätä vaan. Pääasiassa syödään kuitenkin terveellisesti. Ja kyllä mä noita jotain lisäravinteita vielä syön sillä kulmalla että jos ne jotain pientä jeesais! Mutta myo-inositolin lopetin toistaseks kun opin että se voi entisestään laskea testosteronitasoja!

Mulla on ollu lämmöt tässä kierrossa alusta asti ihme siksakkia, yleensä ei oo tällästä. Ja on pari kertaa luteaalin aikana tullu vähän tiputteluvuotoa ja ollu menkkamaisia kipuja. Jotain pientä häikkää siis tässä kierrossa ollu, en tiedä mitä voi olla, mutta toivottavasti jää yhteen kiertoon. Testit on ollu kaikki negaa, että mitään sellaseen liittyvää tää ei oo. Tänään dpo jotain 12-14 väliltä, eli menkkoja odottelen parin päivän sisällä.

HUSilta tuli mulle kommentti, että mielenkiintoista pohdintaa, mutta tutkimus tämän osalta on vielä niin varhaisessa vaiheessa, että virallisia hoitosuosituksia ei ole. Pyysin että saisin vielä puhelimessa keskustella lääkärin kanssa. Mutta ostin jo Puhti:n lautta testosteroniverikokeet itelleni kuitenkin, ja meen sit kp 5-8 niihin. Tuleepahan selvyys HUSista huolimatta! Ja jos ne testot olis alhaiset niin olis enemmän pohjaa pyytää HUSilta jotain hoitoa siihen!
 
@Kuuttituutti Meillä oli tuo Perhe-Arten "lepakkovuoro" iltaultra vasta :Upside Down Face: Sielä Helinä oli, tuplannut kokonsa, nyt 1,86cm ja vastasi päivälleen oikein 8+3. Wigglasi ja heilutteli pieniä räpylöitään. Mieskin oli kerrankin hiljaa ja kuvasi itselleen videon :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Oot ollut ihan huippu tyyppi täällä ketjussa mutta todellakin toivon ettei sun tarvitse enää tänne palata ja Helinä pysyy kyydissä loppuun asti 😍 ihanaa että mitat oli edelleen just niin kuin pitää ja pääsitte yhdessä katsomaan teidän pientä duracelia 😍
 
Oho, tulipa pidettyä vähän foorumitauokoa ainakin kirjoittamisen puolesta. Lurkkaamassa olen kuitenkin käynyt ja reagoimassa teidän kuulumisiin. Tuntuu, että epäonnistumisista ei halua kirjoittaa, mikä on vähän nurinkurista, koska tämähän on nimenomaan paikka vertaistuelle. Mieluummin teen näköjään jotain ihan muuta silloin kun ei suju, että saa ajatukset muualle. Tervettä tunteiden käsittelyä, eiks jeh?

Meillä siis meni yksi kierto kokonaan ohi, kun ovulaatio teki oharit. Nyt sitten tähän kiertoon varmistettiin ovulaatio Ovitrelle-pistoksella, mutta meinasi silti olla vähän venkslaamista, ettei tämäkin kierto mene ohi pääsiäisen takia. Ovitrelle piti siis pistää melko aikaisin, eli munasolu ei todennäköisesti ollut ihan kypsä siinä vaiheessa. En sitten tiedä onko sillä väliä, kun eihän sen munasolun PAS-kierrossa oleteta hedelmöittyvän.

Mutta nyt on taas kyydissä pikkukaveri. Siirtopäivien mukaanko olitte noita nimenneet? :grin Siinä tapauksessa tämä olisi Vilho. Vilho on selvinnyt jo kahdesta pakastuksesta, joten toivotaan, että samanlaisella sinnillä jatkaa tuolla kohdussakin.
 
Oho, tulipa pidettyä vähän foorumitauokoa ainakin kirjoittamisen puolesta. Lurkkaamassa olen kuitenkin käynyt ja reagoimassa teidän kuulumisiin. Tuntuu, että epäonnistumisista ei halua kirjoittaa, mikä on vähän nurinkurista, koska tämähän on nimenomaan paikka vertaistuelle. Mieluummin teen näköjään jotain ihan muuta silloin kun ei suju, että saa ajatukset muualle. Tervettä tunteiden käsittelyä, eiks jeh?

Meillä siis meni yksi kierto kokonaan ohi, kun ovulaatio teki oharit. Nyt sitten tähän kiertoon varmistettiin ovulaatio Ovitrelle-pistoksella, mutta meinasi silti olla vähän venkslaamista, ettei tämäkin kierto mene ohi pääsiäisen takia. Ovitrelle piti siis pistää melko aikaisin, eli munasolu ei todennäköisesti ollut ihan kypsä siinä vaiheessa. En sitten tiedä onko sillä väliä, kun eihän sen munasolun PAS-kierrossa oleteta hedelmöittyvän.

Mutta nyt on taas kyydissä pikkukaveri. Siirtopäivien mukaanko olitte noita nimenneet? :grin Siinä tapauksessa tämä olisi Vilho. Vilho on selvinnyt jo kahdesta pakastuksesta, joten toivotaan, että samanlaisella sinnillä jatkaa tuolla kohdussakin.
Minulle kans tehty eilen siirto 😬 oliko sulla minkäikäinen alkio mikä siirrettiin? Oli kyllä säätäminen että pääsi siirtoon kierrossa pyhien vuoksi 🙄
 
Kiitos, @Tonninseteli! Onnea myös sinne sulle ja Helinälle, ihan mahti juttu, että siellä onnisti!

@Rutq, jea, piinailukaveri! En tiedä mitä meillä on käynyt, mutta meillä siis piti siirtää nelipäiväinen, ja otettiin silloin neljäntenä päivänä sulamaan, mutta se ehtikin kehittyä blastokystiksi :grin Liekö näillä uudelleen pakasteluilla osuutta asiaan. Ja onneksi teilläkin päästiin siirtoon pyhien tuomista hankaluuksista huolimatta 👌
 
@Monni92 ihana kuulla susta ja vielä hyviä uutisia! Onnea matkaan Vilholle ja @Rutq n pikkupalleroiselle! 😍😍🍀🍀🌈🌈

Katselin tuossa kalenteria ja itselläkin voisi olla siirto hyvässä lykyssä parin viikon päästä, jos munat kasvaa hyvin ja tuoresiirtoon päästään! 🌈 Ihanaa, kun nyt tuntuu, että päästiin vauhtiin. Aika mateli niin hitaasti siinä hoitoon ilmoittautumisen jälkeen ja ensimmäisten Synarelan käyttöpäivien aikana. Ja kyllähän se ajanjakso noin kuukauden mittainen olikin, että ei ehkä ihme.

Minulla tuli Synarelasta aika paha masis ja mielialanvaihteluja, mutta tosiaan, kun nyt on kahtena iltana Gonal-F laitettu, tuntuu paljon valoisammalta. Sanoivatkin, että sivuoireet hellittävät pistosten alettua nopeasti, mutta en odottanut näin nopeasti. Ja pääasia kuitenkin on, että Synarela toimi kuten pitääkin, eli munasarjat oli nätisti lepotilassa tuossa puolen viikon maissa ultrassa. Siellä oli puolellaan kymmenkunta alkurakkulaa(onkohan oikea sana).
 
Takaisin
Top