Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Pahoittelut negasta Omppu ❤ 😔 Toivottavasti olisi kuitenkin mukava päivä mökillä, paljon lämpimiä ajatuksia sinne 🧡

En ny tiiä missä kysellä ferritiinistä 🤔 kävin työterveyden kautta verikokeessa, ja ferritiini oli 28. Eli viitearvojen sisällä. Mutta toisaalta musta tuntuu että vastaavilla arvoilla mulle on ennen määrätty rautakuuri? Ja jostain netistä luin, että kirjallisuudessa arvoa 30 pidetään sellasena rajana, että sen alle jos on ja potilaalla on anemian oireita, voi epäillä raudanpuutosta. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Sain lääkärille ajan vasta parin viikon päähän, enkä meinaa tässä mitään sitä ennen tehä, mielenkiinnosta kyselen :P
Täällä olikin jo hyvää keskustelua ja vastauksia ferri-asiaan, mutta tulen jakamaan omankin kokemukseni. 😊 Se on kyllä jännä miten paljon tämä jakaa lääkärikunnassa mielipiteitä! Kun kävin yksityisellä lapsettomuuslääkärillä alkuvuodesta, hän sanoi että ferritiini olisi hyvä olla raskautta yrittäessä lähemmäs 100. Mulla se oli aiemmin mitattuna 68 ja suositteli rautalisää jo siihen, kuulemma 70 sellainen raja että kannattaisi ottaa rautalisä käyttöön. Mittautin uudestaan tuon ferrin myöhemmin ja se oli sitten noussut muistaakseni lukuun 110, yli 100 ainakin. Tuossa välissä oli noin puoli vuotta.

Tuunpa heti raportoimaan yhen mielenkiintosen löydöksen (englanniksi): https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/uploads/WCIM_poster_Tulenheimo.2018.10.19.pdf

Lyhyesti: Dextralla olivat tehneet pienimuotosen tutkimuksen, missä oli mukana 62 lapsettomuudesta kärsivää naista joilla oli ferritiini alle 30. Mediaaniaika yritystä takana 36kk. Mainitsivat että tässä joukossa selittämättömät oli selvästi yliedustettuina (46,8% mukana olijoista oli selittämättömiä, kun keskimäärin selittämättömiä on 10-20%). Tutkittaville annettiin suonensisäsesti rautaa. Hoidettavista 55,2% tuli raskaaksi hoidon seurauksena/jälkeen (mikä on käsittämättömän hyvä!).

Tajutonta! 🤯 Julkisella ei edes mitattu ferritiinejä. Luulis että tollasella onnistumisprosentilla kantsis tsekata ja ensimmäisenä hoitona kokeilla tota jos ferrit on alle 30!
Pakko palata tähän ferritiiniasiaan vielä sen verran, että samalta tutkijalta on tullut ihan tuoretta tutkimusta tältä kesältä: https://academic.oup.com/humrep/article/37/Supplement_1/deac107.393/6620244. Löysin vain abstraktin, joka on esitetty ilmeisesti jossain konfassa, eli varsinainen paperi seuraa ehkä perästä.

Mutta siis: samansuuntaisia tuloksia kuin tuossa pienemmässä tutkimuksessa, mutta tässä pääfokuksena oli ferritiiniarvojen yhteys keskenmenoihin. Rautainfuusion sai 215 lapsettomuusklinikan potilasta. Yritysajan mediaani oli 3 vuotta ja 5 kk ja tutkittavien iän keskiarvo 36,6 vuotta. Ferritiinin keskiarvo tutkimusjoukossa ennen infuusiota oli 16,4 ug/l ja 3 kk infuusion jälkeen 82,4 ug/l. Jopa 45,5 prosentilla oli aiempia keskenmenoja, rautainfuusion jälkeen osuus tippui 20 prosenttiin (en tiedä millä seuranta-ajalla). Synnytykseen johtaneita raskauksia oli tutkittavista 36,6 prosentilla ennen infuusiota ja sen jälkeen jopa 58,2 prosenttia sai lapsen. Selittämättömästi lapsettomilla erot olivat tätäkin suuremmat!

Aika käsittämätöntä tosiaan, ettei tästä tunnu olevan tutkimusnäyttöä ihmisillä, vaan ainoastaan hiirillä. Ja miten voi olla, ettei näin helposti hoidettavaan ilmiöön ole kohdistunut enempää tutkimusta! 🧐 Eihän tämä tietty tarkoita, etteikö lapsettomuuteen vaikuttaisi sata muutakin asiaa ja että kaikkien lapsettomuus korjautuisi paremmilla ferritiiniarvoilla, mutta tässä saattaisi olla yksi syy.

Pakko palata tähän ferritiiniasiaan vielä sen verran, että samalta tutkijalta on tullut ihan tuoretta tutkimusta tältä kesältä: https://academic.oup.com/humrep/article/37/Supplement_1/deac107.393/6620244. Löysin vain abstraktin, joka on esitetty ilmeisesti jossain konfassa, eli varsinainen paperi seuraa ehkä perästä.

Mutta siis: samansuuntaisia tuloksia kuin tuossa pienemmässä tutkimuksessa, mutta tässä pääfokuksena oli ferritiiniarvojen yhteys keskenmenoihin. Rautainfuusion sai 215 lapsettomuusklinikan potilasta. Yritysajan mediaani oli 3 vuotta ja 5 kk ja tutkittavien iän keskiarvo 36,6 vuotta. Ferritiinin keskiarvo tutkimusjoukossa ennen infuusiota oli 16,4 ug/l ja 3 kk infuusion jälkeen 82,4 ug/l. Jopa 45,5 prosentilla oli aiempia keskenmenoja, rautainfuusion jälkeen osuus tippui 20 prosenttiin (en tiedä millä seuranta-ajalla). Synnytykseen johtaneita raskauksia oli tutkittavista 36,6 prosentilla ennen infuusiota ja sen jälkeen jopa 58,2 prosenttia sai lapsen. Selittämättömästi lapsettomilla erot olivat tätäkin suuremmat!

Aika käsittämätöntä tosiaan, ettei tästä tunnu olevan tutkimusnäyttöä ihmisillä, vaan ainoastaan hiirillä. Ja miten voi olla, ettei näin helposti hoidettavaan ilmiöön ole kohdistunut enempää tutkimusta! 🧐 Eihän tämä tietty tarkoita, etteikö lapsettomuuteen vaikuttaisi sata muutakin asiaa ja että kaikkien lapsettomuus korjautuisi paremmilla ferritiiniarvoilla, mutta tässä saattaisi olla yksi syy.
Tosi mielenkiintosta! Hetken jo kelasin et menis rautainfuusioon yksityiselle mut hinta taitaa olla jotai 500€ 🙈 harmittaa että en aiemmin tajunnu - näköjään mulla on muiden oireiden takia viime syksynä otettu ferritiini joka oli sillon samoissa, 29. Lääkäri sillon pitäny sitä normaalina (äkillisen hengästyksen takia menin ja toi ei sitä selittäny). Pitäs ite olla valppaana näissä selvästi. Sillon jos olisin alottanu rautakuurin niin nyt olis varmaan arvot hyvät. Mut nyt kun alottaa niin kestää kauan nousu 😔

Tosi mielenkiintosta! Hetken jo kelasin et menis rautainfuusioon yksityiselle mut hinta taitaa olla jotai 500€ 🙈 harmittaa että en aiemmin tajunnu - näköjään mulla on muiden oireiden takia viime syksynä otettu ferritiini joka oli sillon samoissa, 29. Lääkäri sillon pitäny sitä normaalina (äkillisen hengästyksen takia menin ja toi ei sitä selittäny). Pitäs ite olla valppaana näissä selvästi. Sillon jos olisin alottanu rautakuurin niin nyt olis varmaan arvot hyvät. Mut nyt kun alottaa niin kestää kauan nousu 😔
Joo taitaa olla aika hintava, enkä tiedä kuinka helposti ja millä arvoilla siihen pääsisi. Dextralla noita näköjään mainostetaan.

Mun mielestä taas on tosi turhauttavaa, että näistä pitää olla itse näin kartalla, eikä voi riittävästi luottaa hoitavan tahon tietojen ajantasaisuuteen. Tämä oli tietysti vain yksi tutkimus, mutta onhan ferritiinin merkityksestä ollut jo pitkään puhetta.

Mullahan ei ole noussut rauta-arvot ns tavallisella raudalla kovinkaan paljoa, mutta toivottavasti valmisteen vaihto auttaisi.

Onko teillä kellään selvinnyt syytä miksi ne ferrit on niin matalalla? Kasvisruokavalio, tupakointi tai muut huonot elintavat, imeytymishäiriö/sairaus, gastriitti, runsaat menkat tms?

Kasvikunnasta voi joskus olla haastavaa saada tarpeeksi rautaa.. (hemi)rautaa kun on eniten punaisessa lihassa, jota kohtuudella pitäisin ruokavaliossa mukana 😊

Tsemppiä Omppu, oot ollu ajatuksissa 🤗

@Maakku viimeks kun tätä 2020 lääkärin kanssa puitiin (ja edellisen kerran kun oli rautakuuri) niin ajateltiin että liitty runsaisiin kuukautisiin ja kasvisruokavalioon. Lopetin kasvissyönnin sit sinä kesänä just sen takia, että en kasvisruoalla osannu pitää rautoja aisoissa. No selkeesti ei ollu sen kasvissyönnin vika, koska jatkuu vielä.

Ja runsaista kuukautisista - mistä tietää mikä on runsas? Nuorena ainakin uskon, että oli selvästi runsaat, kun aina valu yli siteestä vaikka miten yritin niillä vuorata pikkuhousuja. Mut sen jälkeen kun siirryin kuukuppia käyttämään, en oo juuri miettiny koko asiaa. Ei oo ongelmia, mut luulen silti myös että ei oo yhtä runsaat ku nuorena. Mut kun ei oo ketään kehen verrata, niin mistä sitä tietää mikä on runsas 🤷🏼

Lisäks mulla on kans ärtyvän suolen oireita, eli vois olla vaan siitäkin johtuvaa, että imeytyis huonosti. Sitäkin joskus nuorena YTHS:llä tutkittiin ja vähän suljettiin pois jotain keliakiaa jne. Lopulta lääkäri läimäs nivaskan papereita kouraan missä kerrottiin jotain yleistä ärtyvästä suolesta. Onhan se kans ihan tyhmä diagnoosi, "sulla on jotain häikkää suolessa, mut me ei viel tiietä aiheesta tarpeeks, sori".

Mut tosiaan - mielenkiinnolla katon että kiinnostaako työterveyslääkäriä selvitellä tällä kertaa vähän enemmän aihetta, kun selkeesti toistuvasti aina uudestaan laskee. Parin viikon päästä aika :)

Hahaa! Löysin määritelmän runsaille kuukautisille: yli 80ml vuotoa per kierto. Katoin että mun kuukuppi on 25ml. Arvioisin sen pohjalta että mulla helposti ylittyy kierrossa toi 80ml. Eli runsaat on! Eiköhän se sit selitä sitä rautavajetta!

Onko teillä kellään selvinnyt syytä miksi ne ferrit on niin matalalla? Kasvisruokavalio, tupakointi tai muut huonot elintavat, imeytymishäiriö/sairaus, gastriitti, runsaat menkat tms?

Kasvikunnasta voi joskus olla haastavaa saada tarpeeksi rautaa.. (hemi)rautaa kun on eniten punaisessa lihassa, jota kohtuudella pitäisin ruokavaliossa mukana 😊

Tsemppiä Omppu, oot ollu ajatuksissa 🤗
@Maakku Ei ole selvinnyt, kun matalat arvot eivät ole olleet kenenkään mielestä ongelma tähän asti. Aiemmin ferritiini on ollut mulla jopa kymmenen tuntumassa, mutta just viitearvojen sisällä, joten ei se ketään ole kiinnostanut. Mulla on ollut refluksia, joten epäilen itse ongelmia raudan imeytymisessä. Ja runsaat menkat löytyy myös.

Täällä bingossa refluksi, mahahaava ja IBS :Waving Hand Sign:Pitääkin taas käydä ne ferrit mittaamassa. Mun menkat on kutistunut ihan naurettaviksi mun mielestä siihen verrattuna, mitä ne joskus pentuna oli. Eli sillä en ferritiiniä pysty selittään.

Suolisto on tähystetty exit päästä kahdesti, ja mitään vuotoja ei sieltä löytynyt onneksi.

Täällä bingossa refluksi, mahahaava ja IBS :Waving Hand Sign:Pitääkin taas käydä ne ferrit mittaamassa. Mun menkat on kutistunut ihan naurettaviksi mun mielestä siihen verrattuna, mitä ne joskus pentuna oli. Eli sillä en ferritiiniä pysty selittään.

Suolisto on tähystetty exit päästä kahdesti, ja mitään vuotoja ei sieltä löytynyt onneksi.
Miten musta tuntuu, että aika monella nämä liittyy jotenkin toisiinsa. Mullakin on sellaista IBS tyyppistä turvotusta yms., vaikka mitään diagnoosia ei olekaan. Ei se ferritiinin mataluus tietty kaikkea selitä, mutta ei se varmaan autakaan asiaa…

Miten musta tuntuu, että aika monella nämä liittyy jotenkin toisiinsa. Mullakin on sellaista IBS tyyppistä turvotusta yms., vaikka mitään diagnoosia ei olekaan. Ei se ferritiinin mataluus tietty kaikkea selitä, mutta ei se varmaan autakaan asiaa…

Sepä! Mulla vielä ripsa IBS, eli tuntuu, että vähemmässä on ne ruoka-aineet, jotka ei tule samantien läpi samassa muodossa, kuin ne, jotka viipyilee sen verran, että jotain imeytyykin :Grimacing Face: Tuo refluksi on suhteellisen uusi tuttavuus, se alkoi vasta koronaa edeltävänä vuonna. Helikobakteeri oli kans mielenkiintoinen kun verikoe oli yli viitearvon mutta paskanäytteestä kuitenkin nega, niin ei aloitettu häätöä. Miten tääkin on mahdollista :tears:

Takaisin