Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulla yksityisen lapsettomuuslääkäri piti arvoa 26 ”alkanttisena” siihen nähden, että olen syönyt rautaa jo pidempään. Eli varmaan ei imeydy tms. Nyt Sideral kokeilussa, jos lähtisi arvot nousuun. Eli kai sillä joku vaikutus ajatellaan olevanEn ny tiiä missä kysellä ferritiinistä kävin työterveyden kautta verikokeessa, ja ferritiini oli 28. Eli viitearvojen sisällä. Mutta toisaalta musta tuntuu että vastaavilla arvoilla mulle on ennen määrätty rautakuuri? Ja jostain netistä luin, että kirjallisuudessa arvoa 30 pidetään sellasena rajana, että sen alle jos on ja potilaalla on anemian oireita, voi epäillä raudanpuutosta. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Sain lääkärille ajan vasta parin viikon päähän, enkä meinaa tässä mitään sitä ennen tehä, mielenkiinnosta kyselen :P
Kiitos! Joo, varsinkin jos on jo syönyt rautaa tovin, kuulostaa sulla alhaselta. Toivotaan et sideral auttaa :)Mulla yksityisen lapsettomuuslääkäri piti arvoa 26 ”alkanttisena” siihen nähden, että olen syönyt rautaa jo pidempään. Eli varmaan ei imeydy tms. Nyt Sideral kokeilussa, jos lähtisi arvot nousuun. Eli kai sillä joku vaikutus ajatellaan olevan
Mulla oli 27 ja gyne suositteli rautakuuria. Muutaman tabletin otin, mutta en sen enempää syönyt, kun rasittaa ne siitä tulevat mahavaivat. Ostin jotain obsidania vatsaystävällisempää rautaa. Pitää varmaan taas yrittää aloittaa..En ny tiiä missä kysellä ferritiinistä kävin työterveyden kautta verikokeessa, ja ferritiini oli 28. Eli viitearvojen sisällä. Mutta toisaalta musta tuntuu että vastaavilla arvoilla mulle on ennen määrätty rautakuuri? Ja jostain netistä luin, että kirjallisuudessa arvoa 30 pidetään sellasena rajana, että sen alle jos on ja potilaalla on anemian oireita, voi epäillä raudanpuutosta. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Sain lääkärille ajan vasta parin viikon päähän, enkä meinaa tässä mitään sitä ennen tehä, mielenkiinnosta kyselen :P
Kiitos! Joo, varsinkin jos on jo syönyt rautaa tovin, kuulostaa sulla alhaselta. Toivotaan et sideral auttaa :)
Mä päädyin laittamaan HUS:ille omapolun kautta viestin ja kyselin onko lapsettomuuslääkärillä joku näkemys (kun työterveyslääläri voi arvioida eri kantilta tuota). Katotaan millon sieltä tulee sit arviota.
Terveisiä labrasta, otin ilman lähetettä suunnan verikokeisiin kun halusin tietää mitä mulle kuuluu Ferrit ja hb kiinnosti eniten, samoin kilppariarvot.
Noh, ferrit 88 ja hemoglobiini 120, tsh 2,0 eli ihan jeppis kaikin puolin. Hemoglobiini on vähän alhainen, mutta niin on ollut mulla aina. Punasolujen määrä oli aika vähäinen myöskin, ihan viitteen alarajalla.. että mitäs seuraavaksi, joku Epo-kuuri jostain hiihtoliitosta?
Kp 8 vasta, ensviikolla vasta oviksen aika.
Mun silmään osunu, et lapsettomuushoidoissa olis alhanen ferri jotenkin just huono asia ja kai suotavaa et olis ainakin yli 30-40. Yleiset viitearvot on Suomessa vedetty siihe 10-15 mitkä on jo sairaan alhaset, mut julkisella varsinkaan ei kiinnosta edes raskaanaolevien alhaset ferrit kuhan hb on yli 80. Tästäkin on tuoretta tutkimusta, että huonot rautavarastot vaikuttaa sikiöön mm. Vauvan omat rautavarastot huonot, vaikuttaa vauvan unren ja voi aiheuttaa ad/hd. Itsellä oli ennen esikoisen raskautta ferri 80, laski loppuraskaudessa 60 ja toukokuussa oli kans tuon 60. Hb normaslisti yli 140, raskausaikana laski alimmillaan 109 ja tuntui sekin jo vaikuttavan ikävästi oloon.Tuunpa heti raportoimaan yhen mielenkiintosen löydöksen (englanniksi): https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/uploads/WCIM_poster_Tulenheimo.2018.10.19.pdf
Lyhyesti: Dextralla olivat tehneet pienimuotosen tutkimuksen, missä oli mukana 62 lapsettomuudesta kärsivää naista joilla oli ferritiini alle 30. Mediaaniaika yritystä takana 36kk. Mainitsivat että tässä joukossa selittämättömät oli selvästi yliedustettuina (46,8% mukana olijoista oli selittämättömiä, kun keskimäärin selittämättömiä on 10-20%). Tutkittaville annettiin suonensisäsesti rautaa. Hoidettavista 55,2% tuli raskaaksi hoidon seurauksena/jälkeen (mikä on käsittämättömän hyvä!).
Tajutonta! Julkisella ei edes mitattu ferritiinejä. Luulis että tollasella onnistumisprosentilla kantsis tsekata ja ensimmäisenä hoitona kokeilla tota jos ferrit on alle 30!
Sama!Noniin, yllä olevan viestittelyn myötä täällä lähti rautatabletti kohti ääntä
En vaan ihan varmaksi tiedä, miten tästä taas noustaan... No, lääkärin ohje on pitää kaksi "välikiertoa" pelkillä letroilla. Henkisen hyvinvoinnin vuoksi.Käyn nopeasti omanapailemassa: nega testattu jälleen, dpo15.
Itkut itketty ja yritän kuitenkin viettää mahdollisimman hyvän päivän mökillä.