Ei tää voi olla näin vaikeeta!

En ny tiiä missä kysellä ferritiinistä 🤔 kävin työterveyden kautta verikokeessa, ja ferritiini oli 28. Eli viitearvojen sisällä. Mutta toisaalta musta tuntuu että vastaavilla arvoilla mulle on ennen määrätty rautakuuri? Ja jostain netistä luin, että kirjallisuudessa arvoa 30 pidetään sellasena rajana, että sen alle jos on ja potilaalla on anemian oireita, voi epäillä raudanpuutosta. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Sain lääkärille ajan vasta parin viikon päähän, enkä meinaa tässä mitään sitä ennen tehä, mielenkiinnosta kyselen :P

En ny tiiä missä kysellä ferritiinistä 🤔 kävin työterveyden kautta verikokeessa, ja ferritiini oli 28. Eli viitearvojen sisällä. Mutta toisaalta musta tuntuu että vastaavilla arvoilla mulle on ennen määrätty rautakuuri? Ja jostain netistä luin, että kirjallisuudessa arvoa 30 pidetään sellasena rajana, että sen alle jos on ja potilaalla on anemian oireita, voi epäillä raudanpuutosta. Minkälaisia kokemuksia teillä on? Sain lääkärille ajan vasta parin viikon päähän, enkä meinaa tässä mitään sitä ennen tehä, mielenkiinnosta kyselen :P
Mulla yksityisen lapsettomuuslääkäri piti arvoa 26 ”alkanttisena” siihen nähden, että olen syönyt rautaa jo pidempään. Eli varmaan ei imeydy tms. Nyt Sideral kokeilussa, jos lähtisi arvot nousuun. Eli kai sillä joku vaikutus ajatellaan olevan 🤔

Mulla yksityisen lapsettomuuslääkäri piti arvoa 26 ”alkanttisena” siihen nähden, että olen syönyt rautaa jo pidempään. Eli varmaan ei imeydy tms. Nyt Sideral kokeilussa, jos lähtisi arvot nousuun. Eli kai sillä joku vaikutus ajatellaan olevan 🤔
Kiitos! Joo, varsinkin jos on jo syönyt rautaa tovin, kuulostaa sulla alhaselta. Toivotaan et sideral auttaa :)

Mä päädyin laittamaan HUS:ille omapolun kautta viestin ja kyselin onko lapsettomuuslääkärillä joku näkemys (kun työterveyslääläri voi arvioida eri kantilta tuota). Katotaan millon sieltä tulee sit arviota.

Mulla oli 27 ja gyne suositteli rautakuuria. Muutaman tabletin otin, mutta en sen enempää syönyt, kun rasittaa ne siitä tulevat mahavaivat. Ostin jotain obsidania vatsaystävällisempää rautaa. Pitää varmaan taas yrittää aloittaa..

Kiitos! Joo, varsinkin jos on jo syönyt rautaa tovin, kuulostaa sulla alhaselta. Toivotaan et sideral auttaa :)

Mä päädyin laittamaan HUS:ille omapolun kautta viestin ja kyselin onko lapsettomuuslääkärillä joku näkemys (kun työterveyslääläri voi arvioida eri kantilta tuota). Katotaan millon sieltä tulee sit arviota.

Hyvä kun kysyit, mä aina mietin samoja asioita, mutta saan sun kautta vastauksen 😁 Mulla oli muistaakseni 32 silloin kun hb joku 159. Nyt hb laskenut kun lehmän häntä johonkin 137, niin mietin mitähän ferreistä on jäljellä 😳

Tuunpa heti raportoimaan yhen mielenkiintosen löydöksen (englanniksi): https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/uploads/WCIM_poster_Tulenheimo.2018.10.19.pdf

Lyhyesti: Dextralla olivat tehneet pienimuotosen tutkimuksen, missä oli mukana 62 lapsettomuudesta kärsivää naista joilla oli ferritiini alle 30. Mediaaniaika yritystä takana 36kk. Mainitsivat että tässä joukossa selittämättömät oli selvästi yliedustettuina (46,8% mukana olijoista oli selittämättömiä, kun keskimäärin selittämättömiä on 10-20%). Tutkittaville annettiin suonensisäsesti rautaa. Hoidettavista 55,2% tuli raskaaksi hoidon seurauksena/jälkeen (mikä on käsittämättömän hyvä!).

Tajutonta! 🤯 Julkisella ei edes mitattu ferritiinejä. Luulis että tollasella onnistumisprosentilla kantsis tsekata ja ensimmäisenä hoitona kokeilla tota jos ferrit on alle 30!

Terveisiä labrasta, otin ilman lähetettä suunnan verikokeisiin kun halusin tietää mitä mulle kuuluu 😅 Ferrit ja hb kiinnosti eniten, samoin kilppariarvot.
Noh, ferrit 88 ja hemoglobiini 120, tsh 2,0 eli ihan jeppis kaikin puolin. Hemoglobiini on vähän alhainen, mutta niin on ollut mulla aina. Punasolujen määrä oli aika vähäinen myöskin, ihan viitteen alarajalla.. että mitäs seuraavaksi, joku Epo-kuuri jostain hiihtoliitosta? 😅

Kp 8 vasta, ensviikolla vasta oviksen aika.

Terveisiä labrasta, otin ilman lähetettä suunnan verikokeisiin kun halusin tietää mitä mulle kuuluu 😅 Ferrit ja hb kiinnosti eniten, samoin kilppariarvot.
Noh, ferrit 88 ja hemoglobiini 120, tsh 2,0 eli ihan jeppis kaikin puolin. Hemoglobiini on vähän alhainen, mutta niin on ollut mulla aina. Punasolujen määrä oli aika vähäinen myöskin, ihan viitteen alarajalla.. että mitäs seuraavaksi, joku Epo-kuuri jostain hiihtoliitosta? 😅

Kp 8 vasta, ensviikolla vasta oviksen aika.

Käyt ettiin sen lääkelaukun Shelliltä :tears:

Tuunpa heti raportoimaan yhen mielenkiintosen löydöksen (englanniksi): https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/uploads/WCIM_poster_Tulenheimo.2018.10.19.pdf

Lyhyesti: Dextralla olivat tehneet pienimuotosen tutkimuksen, missä oli mukana 62 lapsettomuudesta kärsivää naista joilla oli ferritiini alle 30. Mediaaniaika yritystä takana 36kk. Mainitsivat että tässä joukossa selittämättömät oli selvästi yliedustettuina (46,8% mukana olijoista oli selittämättömiä, kun keskimäärin selittämättömiä on 10-20%). Tutkittaville annettiin suonensisäsesti rautaa. Hoidettavista 55,2% tuli raskaaksi hoidon seurauksena/jälkeen (mikä on käsittämättömän hyvä!).

Tajutonta! 🤯 Julkisella ei edes mitattu ferritiinejä. Luulis että tollasella onnistumisprosentilla kantsis tsekata ja ensimmäisenä hoitona kokeilla tota jos ferrit on alle 30!
Mun silmään osunu, et lapsettomuushoidoissa olis alhanen ferri jotenkin just huono asia ja kai suotavaa et olis ainakin yli 30-40. Yleiset viitearvot on Suomessa vedetty siihe 10-15 mitkä on jo sairaan alhaset, mut julkisella varsinkaan ei kiinnosta edes raskaanaolevien alhaset ferrit kuhan hb on yli 80. Tästäkin on tuoretta tutkimusta, että huonot rautavarastot vaikuttaa sikiöön mm. Vauvan omat rautavarastot huonot, vaikuttaa vauvan unren ja voi aiheuttaa ad/hd. Itsellä oli ennen esikoisen raskautta ferri 80, laski loppuraskaudessa 60 ja toukokuussa oli kans tuon 60. Hb normaslisti yli 140, raskausaikana laski alimmillaan 109 ja tuntui sekin jo vaikuttavan ikävästi oloon.

Hurjaa toi dextran tutkimus. Joskus noinkin "pienellå" asialla voi olla iso vaikutus. Ferri valitettavasti nousee hitaanlaisesti suunkautta. Tehokkaammin sitten rautainfuusiona.

Rautatablettiasiaan kommentoisin, että ne kannattaa ottaa vain todennettuun tarpeeseen. Ei oo aina mututuntumaa. Se, että väsyttää ja on muita sopivia oireita, ei aina tarkoita suuntaa rautapurkille. Kuten kroppa niin monesti trollaa vaikka raskausoireen kanssa niin ei se oma tuntemus aina kerro koko totuutta. Kannattaa ainakin labrat ottaa eikä vain rynnistää päätä pahkaa syömään. Jos rautavarastot on terveellä ihmisellä matalat, täytyyhän se syykin selvittää 😊

Mie jätän raudat nyt edelleen ruokavalion varaan, mulla väsymyksen ja hengästyksen takana on jotain muuta - varmaan pieni loma ois paras lääke.

Joo niinpä, hyvä kommentti @Maakku 😊

Mulla tuntuu säännöllisesti tyhjenevän rautavarastot, kun oon huomannu että meen parin vuoden välein valittelee väsymystä lääkärille ja aina ferritiinit alhaalla. Nuoresta asti ollu taipumusta anemiaan. Erinäisiä syitä epäilty ja joitain epäiltyjä syyllisiä poistettu (helikobakteeri häädetty enkä enää oo kasvissyöjä). Mut en nyt kyl tiiä mitään yhtä selvää syytä miks jatkuu. Katotaan josko toi työterveyslääkäri keksis jotain lisätutkimuksia! Mut alotin nyt kuurin sillä ohjeistuksella millä viimeks lääkäri pari vuotta sit käski mennä samassa tilanteessa :)

Se on myös aika yleistä että fertiili ikäisten naisten anemian tai raudanpuutteen syitä ei hirveesti lähdetä tutkimaan, ellei ne ole oikeesti jotenkin tosi hälyyttävät tai ei korjaudu millään.. Osittain se on sitä, että automaatiolla ajatellaan että kuukautiset on se syy, mikä toki osalla onkin se syy - monet ei miellä kuukautisiaan runsaiksi vaikka ne olisi sitä. Sit toisaalta nurinkurisesti sit kuitenkin vähätellään myös oireita yms mitä naiset kokee.

Itse en myöskään ymmärrä suomen mallia pitää ferritiinin viitearvoja niin alahaisina. Tai sitä ettei sitä koetta meinaa saada, edes vaikka pvkt labratkin ois ihan päin prinkkalaa (aina vaan katotaan sitä hb:ta, vaikka todellisuudessa siinä se kokonaisuus on tärkein - esim se että hb on just just yli viiterajan, mut esim solukokoa mittaavat arvot heittää, niin se kertoo jo siitä että rautan puute, että anemia on todennäköisiä. Kerran yritin pitää asiasta yhdelle lääkärille monologia, kun se yritti väittää että arvot on ok pelkän hb perusteella. Ei tainut labratädin mielipiteet kiinnostaa :Upside Down Face: huvittavinta oli, että siinä oli useampi arvo viiterajojen ulkopuolella, mut hb oli "ok".. ferrit oli sit 12 kun omaan piikkiin kävin mittaamassa... Niin joo, ja sain mun oireisiin lihasrelaksantteja (korvien humina, huimaus, väsymys...), aloin syödä sen sijaan sitä rautaa :No Evil Monkey:

Käyn nopeasti omanapailemassa: nega testattu jälleen, dpo15.
Itkut itketty ja yritän kuitenkin viettää mahdollisimman hyvän päivän mökillä.
En vaan ihan varmaksi tiedä, miten tästä taas noustaan... No, lääkärin ohje on pitää kaksi "välikiertoa" pelkillä letroilla. Henkisen hyvinvoinnin vuoksi.

Takaisin