Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Olen syönyt iltaisin ennen nukkumaanmenoa tyhjään mahaan. Muut vitamiinit sitten aamuisin. Ja useamman kuukauden olen syönyt tota 100 Mg, sitä ennen 50 Mg. Mulla on ollut joskus vuosia sitten arvo kympin tuntumassa, eli tosi alhaalla, mutta arvoa ei ole sen kummemmin kontrolloitu. Varmaan on ongelmia imeytymisen kanssa. En tiedä voiko liittyä refluksiin, josta olen myös kärsinyt aiemmin. Mutta täytynee nostaa annosta ja ottaa vielä se c-vitamiini mukaan jos se siitä lähtisi nousuun!
Onko sulla siihen refluksiin käytössä lääkitys? Rauta viihtyy happamassa, jolloin mm. happosalpaajalääkitys voi haitata ravintoaineiden imeytymistä mukaan lukien rauta.

Onko sulla siihen refluksiin käytössä lääkitys? Rauta viihtyy happamassa, jolloin mm. happosalpaajalääkitys voi haitata ravintoaineiden imeytymistä mukaan lukien rauta.
Ei ole ollut lääkitystä enää muutamaan vuoteen, mutta meillä on suvussa vahvasti tuota refluksia ja muistan lukeneeni, että siihen voisi liittyä imeytymishäikkää ja ongelmia suoliston toiminnassa yms.

20220808_203823.jpg
Dpo 9 ja vitivalkoinen nega, olishan se pitänyt arvata.. uteliaisuus otti vallan, huomiseen toimenpiteeseen pitää esitietolomakkeeseen vastata onko raskaana vai ei. Ei jää arvailujen varaan kumpaan ruutuun rastin laittaa.

Miksei me vieläkään onnistuttu? Sydän jättää lyönnin väliin, nielaisen, tuntuu tyhjältä. Mies tulee kohta töistä. Nielaisen kyyneleet.

Toi on muuten niin ärsyttävää, kun mies ei osaa olla mitään mieltä asioista ja sanoa sitä mielipidettä ääneen. 🤯 Meillä siis todennut vain ympäripyöreästi, että voishan se toinenkin lapsi olla ihan kiva idea, mutta hyvä näinkin. Ja sitten kun sitä toista ei alkanut kuulumaan, niin ei pienintäkään aktiivisuutta syiden selvittelyyn, varatulle lääkäriajalle olis tullut mukaan (ja niin pitkälle ei sitten "päästy", kun nyt elokuussa olisin saanut käydä soitteleen aikaa julkiselta 😅). Ainoa mitä olen saanut irti, on ettei halua mitään raskaita ja kalliita hoitoja, kerta meillä on jo yksi lapsi.

Meillä on itseasiassa keskusteltu tästä asiasta tosi paljon tässä viime aikoina. Yli kolme vuotta kun tätä prosessia on käyty läpi niin on tuo puolisokin oppinut enemmän sanoittamaan omia tuntojaan ja mielipiteitään. Ja mä oon vaan tullut siihen tulokseen että eletään tavallaan tämän asian kanssa hyvin erilaisissa maailmoissa. Ja meillä ainakin vaikuttaa myös ihmistyyppi ero - mä oon se joka suunnitelee etukäteen ja miettii asioita tosi pitkälle. Mies on sellanen happy go lucky tyyppinen hetkessä eläjä, joka ottaa asiat sitä mukaan mitä eteen tulee. Mut isoin ero on se, että mä elän tässä noin 2 viikkoa ja toiset 2 viikkoa syklissä, ja mä elän tätä koko kehollani ja mies ei.. Hän toki haluaa lisää lapsia, mutta tavallaan mun ehdoilla? Tai mun kehon ehdoilla? Miten sen nyt sanoisi.. tai et hänellä ei tosiaan ole mielipidettä miten toimitaan, koska hän ei "elä tätä läpi" samalla tavalla kuin minä.. hän on ihan suoraan sanonut että kärsii lapsettomuus asetelmasta ja keskenmenoista enemmänkin sen takia, koska mä kärsin tai kun ei sisarusta esikoiselle kuulu. Hän on toki mukana kaikessa mitä mä päätän tän asian kanssa tehdä, mut mielipiteitä hänestä saa kyllä kaivaa esille - toisinaan kyse selkeesti vaan on siitä, ettei hänellä ole mielipidettä! Kun eipä hän ole miettinyt mitä hän on mieltä mistäkin - ja sekös itseä välillä korpeaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:🤯

Nyt kun oli puhe rautalisistä, niin tietääkö joku mikä ero on semmoisella valmisteella joka on depot ja semmonen perusvalmiste? Et kumpi niistä todellisuudessa imeytyy paremmin ja kummassa on pienempi riski että kroppa alkaakin tavallaan hylkiä sitä rautaa.

Meinaan mä oon nyt syönyt iät ja ajat lääkärin ohjeella noin joka toinen päivä 200mg.. ja eilen älysin dosettia täyttäessä että purkissa lukee että sitä pitäisi syödä kahdesti päivässä yksi tabletti (joka päivä). Ja mä oon siis vetässy aina 2tbl kerralla. Retafer siis kyseessä, joka on näköjään depot (eli liukenee hitaammin pikkuhiljaa). Ja mulla ei tuo ferri kovin kummosesti ole noussut (en kyllä tiedä onko se millään muullakaan sen paremmin noussut), mutta vatsa on tästä kyllä jonkun verran enempi tykännyt kuin muista. Mietin vaan, et onko toi imeytymisteho nyt sit näissä kuitenkin erilainen ja oonko tällein onnistunut vaan saamaan sen tilanteen aikaiseksi että keho ei otakkaan sitä kunnolla vastaan.

Saa myös ehdottaa muita rautavalmisteita - obsidani on ihan hirveintä ikinä, mut joku muu?

Nyt kun oli puhe rautalisistä, niin tietääkö joku mikä ero on semmoisella valmisteella joka on depot ja semmonen perusvalmiste? Et kumpi niistä todellisuudessa imeytyy paremmin ja kummassa on pienempi riski että kroppa alkaakin tavallaan hylkiä sitä rautaa.

Meinaan mä oon nyt syönyt iät ja ajat lääkärin ohjeella noin joka toinen päivä 200mg.. ja eilen älysin dosettia täyttäessä että purkissa lukee että sitä pitäisi syödä kahdesti päivässä yksi tabletti (joka päivä). Ja mä oon siis vetässy aina 2tbl kerralla. Retafer siis kyseessä, joka on näköjään depot (eli liukenee hitaammin pikkuhiljaa). Ja mulla ei tuo ferri kovin kummosesti ole noussut (en kyllä tiedä onko se millään muullakaan sen paremmin noussut), mutta vatsa on tästä kyllä jonkun verran enempi tykännyt kuin muista. Mietin vaan, et onko toi imeytymisteho nyt sit näissä kuitenkin erilainen ja oonko tällein onnistunut vaan saamaan sen tilanteen aikaiseksi että keho ei otakkaan sitä kunnolla vastaan.

Saa myös ehdottaa muita rautavalmisteita - obsidani on ihan hirveintä ikinä, mut joku muu?
Sivusta huutelen (tai no hetken täällä kirjoitellut).
Osta Sideral rautaa on todettu tehokkaaksi vaikka sisältääkin vain 30mg rautaa. Imeytyy eri tavalla kuin muut raudat eikä tarvi miettiä millon syö, juo kahvia tai maitotuotteita. On vähän kalliimpaa mutta tehokasta. Mulla on nyt käytössä se jauhemainen versio (sitruunanmakuinen jauhe suoraa suuhun).😊

Sivusta huutelen (tai no hetken täällä kirjoitellut).
Osta Sideral rautaa on todettu tehokkaaksi vaikka sisältääkin vain 30mg rautaa. Imeytyy eri tavalla kuin muut raudat eikä tarvi miettiä millon syö, juo kahvia tai maitotuotteita. On vähän kalliimpaa mutta tehokasta. Mulla on nyt käytössä se jauhemainen versio (sitruunanmakuinen jauhe suoraa suuhun).😊
Sideralia suositteli myös lapsettomuuslääkäri, kun käytiin tänään läpi mun verikokeiden tuloksia. Mulla siis ferritiini vain 26, vaikka olen syönyt 100 mg Ferrodania jo aika pitkään. Suositteli ottamaan sen joka toinen päivä. Toi olikin uusi tieto, ettei sen kanssa tarvitse vältettä maitotuotteita tms.! Hyvä tietää 😊

Meillä on itseasiassa keskusteltu tästä asiasta tosi paljon tässä viime aikoina. Yli kolme vuotta kun tätä prosessia on käyty läpi niin on tuo puolisokin oppinut enemmän sanoittamaan omia tuntojaan ja mielipiteitään. Ja mä oon vaan tullut siihen tulokseen että eletään tavallaan tämän asian kanssa hyvin erilaisissa maailmoissa. Ja meillä ainakin vaikuttaa myös ihmistyyppi ero - mä oon se joka suunnitelee etukäteen ja miettii asioita tosi pitkälle. Mies on sellanen happy go lucky tyyppinen hetkessä eläjä, joka ottaa asiat sitä mukaan mitä eteen tulee. Mut isoin ero on se, että mä elän tässä noin 2 viikkoa ja toiset 2 viikkoa syklissä, ja mä elän tätä koko kehollani ja mies ei.. Hän toki haluaa lisää lapsia, mutta tavallaan mun ehdoilla? Tai mun kehon ehdoilla? Miten sen nyt sanoisi.. tai et hänellä ei tosiaan ole mielipidettä miten toimitaan, koska hän ei "elä tätä läpi" samalla tavalla kuin minä.. hän on ihan suoraan sanonut että kärsii lapsettomuus asetelmasta ja keskenmenoista enemmänkin sen takia, koska mä kärsin tai kun ei sisarusta esikoiselle kuulu. Hän on toki mukana kaikessa mitä mä päätän tän asian kanssa tehdä, mut mielipiteitä hänestä saa kyllä kaivaa esille - toisinaan kyse selkeesti vaan on siitä, ettei hänellä ole mielipidettä! Kun eipä hän ole miettinyt mitä hän on mieltä mistäkin - ja sekös itseä välillä korpeaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:🤯
No meillä on just samoin, että mä mietin kaiken mahdollisen etukäteen ja mies elää hetkessä. Suhteen alkuvaiheessa tuli yhteentörmäyksiä, kun mies saattoi keksiä töistä tultuaan, että lähdetään johonkin kyläilemään ja oli jo suurinpiirtein hyppäämässä autoon samantien, kun mä sain todeta, että mulla on treenit, ei onnistu (treenit koko talvikauden tiettynä viikonpäivänä&kellonaikana, joten ei olis pitänyt yllättää) tai, että mun täytyy sekä ilmoittautua&maksaa n. 2vko etukäteen yhdet harrastukseen liittyvät tapahtumat, eikä voi vasta viikonlopun alkaessa katsastaa mahdollista ohjelmavalikoimaa ja päättää mihin menee/mitä tekee. 😖🙈 Tai päivän tapahtumaan/reissuun lähtiessä mies katsoi ennen lähtöä ikkunasta ulos ja puki t-paidan&shortsit, mä katson sääennusteen ja pakkaan itselleni tarvittaessa sadekamppeet mukaan. 😅 Sillain hieman kärjistetysti, mutta ei paljoa. 🤣 Ja tässä lapsi&raskausasiassa toki se puoli, että kyseessä on mun kroppa ja terveys, joten ei halua olla vahingossakaan edes puolella sanalla "painostamassa" etten tee mitään mitä en oikeasti itse haluaisi. 😊 Mutta toisaalta saattaa joskus myös jättää mielipiteensä, jos siis sellainen sattuisi ihmeenkaupalla olemaan, kertomatta myöskin sillä verukkeella, että saan tehdä mitä haluan. 🙄🤯 Kyllä mä toisinaan haluaisin ihan oikeasti kuulla ja huomioida muiden mielipiteet.

Mä söin yhden lääkärin ehdotuksesta tuota Sideralia 1-2kk, mutta vaihdoin sitten kun toi oli niin järkyttävän hintaista ja luin huonoja kokemuksia tehosta, joten totesin etten halua tuhlata vähiä rahojani. Nyt oon syönyt sekä apteekin ferrodania, että Tokmannissa/Halpa-Hallissa tms myytävää Ekstra vahvaa rautaa 100mg, joka näyttää ihan apteekin ferrodanilta, sekä paria muutakin markettien halpakopioita 200mg/vrk (välillä 250). Ja näillä aineilla arvot nousi keväällä hyvin, kunnes käyttöön tuli miniASA->järkyttävät menkat-> ferritiini tippui. 😔 Mutta nyt siis raskaana! 🥰 Täytyy vain jatkaa raudan syöntiä, kunhan saan äitiyspolilta luvan jatkaa reilua annosta mm näiden lääkkeideni kanssa, nyt vielä kun oli koronakin ja sekin voi kaiketi kuluttaa rautaa, niin ei ole hyvät lähtökohdat ja huolettaa vähän. 😔

Ja lisäkyssärinä vielä, mites @Onnenomena piinailut sujuu, täällä sormet ja varpaat ristissä 🌈 🌈 🌈
Kiitos kysymästä! 😍 Kahdeksas päivä - tai jotain - ovitrellestä. Yritän olla edelleen ajattelematta, mutta kyllähän se mielessä käy, että kiinnittyminen ehkä menossa.

Maha on ollut välillä ummetuksessa ja välillä löysällä, varmaan Ovitrellen takia. On myös särkenyt alamahalla enemmän kuin normaalisti pistämisestä lähtien. Pelkäsin jo hyperstimulaatiota, mutta ehkä oli muutama päivä sitten vain jonkinlainen lievä mahatauti.

Mökille juuri tultiin viikonlopuksi ja keli hellii. 😎 Työviikko oli aika rankka ja aion nyt ihan vaan levätä. Ensi viikon loppupuolella sitten taas tulee tuomio, yritän olla ajattelematta...

Mitä sinulle kuuluu juuri näihin päiviin? ❤️

Oih omppu, kuulostaa ihanalta rento mökkeily! ❤️ Mä viime kierrossa totesin et mun yks hCG oire oli vetinen ripuli 😆 loppu siihen kun viivojen tummuminen loppu! Mielenkiintosta nähä sit kun mä pääsen pistää irrotuspiikkiä että tuleeko sillonkin!

Mä jaan teille tänne mun viimepäivien mielenkiintosia löydöksiä 😆

Eka kaavio siitä miten implantaatiopäivä vaikuttaa varhaisen keskenmenon riskiin:

Screenshot_20220812-175737.png

Eli jos implantoituu dpo11 ni jo yli puolet menee varhain kesken, ja melkosta alamäkeä siitä eteenpäi.
Lähde: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejm199906103402304

Sit seuraavaks kaavio siitä miten keskimäärin hCG arvot lähtee nousemaan implantaation jälkeen:

Screenshot_20220813-093304.png

Lähde: https://wholesomechildren.com/hcg-levels-after-implantation-in-early-pregnancy/

Mä viime kierrossa pääsin kätevästi testaamaan sen, että hCG 9,0 näky pregcheckissä haaleena haamuna, mut kuitenkin että ei ollu ihan mahdoton tihrustettava ja kuvassaki näky. Eli tän kaavion mediaaneista päättelin, että pregcheckillä raskaus näkyy (ainaki mulla) keskimäärin 2 päivää implantaatiosta. 😆

Musta ihan kiva saaha jotkain dataa näihin tyhmiin piinapäiviin, kun miettii että vieläkö voi tulla plussa, ja jos tulee ni mitä se meinaa!

Pitääpä harkita tota sideralia, mä luulen et oma teen kittuaus ainakaan ei auta raudan imeytymistä, kun juon sen vielä maidolla. Vaikka sikäli pyrinkin et tulis se väh 2h tauko välissä..

@Nurppu data on aina kiinnostavaa, oon päätellyt kans että pc:n testit on herkempiä kuin 25.. mulla on ollut tosi vaihtelevasti millon on tullut testeihin plussia, tää viimeisin oli tosi aikaisin, kkm:n kohdalla muistaakseni viivat tuli aika myöhään ja testit tummeni hitaan puoleisesti. Mutta sikäli mä kyllä sanoisin ettei virtsa testeistä oikeasti voi ihan hirveen isoja päätelmiä tehdä (liikaa muuttujia virtsan vahvuudesta lähtien), hcg verestä sitten eri juttu.. mut nää on kyl niin kiinnostavia kyllä :)

@Onnenomena Nyt kaikki siis irti mökkeilystä - mekin ollaan nyt oltu mökillä, miehen kesän ainuut lomapäivät, kun hänellä alkoi uusi työsuhde keväällä. Säät on olleet hyvät, vaikkei tänne helteitä kylläkään tullut mitä alunperin lupailivat. Tuulisemmalla säällä oli ihana käydä sienessä - löydettiin ihan sikana kanttarelleja vaan alle tunnin pikku kävelyllä :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: On ollut mukavaa, mut kyl se vaan kierto ja nää aiheet pyörii päässä.. luulen että jää ovuloimattomaksi tää kierto, ellen ole huussi olosuhteissa missannut ovulaatiolimoja.. sikäli ei haittaa edes, mutta kehoaan kun on tottunut tarkkailemaan niin minkäs teet :Upside Down Face: Sen kyllä päätin että peittoa ei heilutella muuta kuin jos oikeesti huvittaa, enkä mieti puolta aktista sitä että ollaanko oikeesteen aikaan liikkeellä :No Evil Monkey:

Kiitos @Nurppu tietopaketista! Hyvin mielenkiintoista tutkimusdataa 😊

Täällä uusi kierto taas alett, kp 2 mennään ja ihmettelen kuinka kivuttomat menkat. Aiemin oon ollu pari päivää kierron alussa ihan kippurassa, nyt ei oo mitään. Myös kierto on ollut tasan 26 päivää viimeiset kolme kertaa, aiemmin seilannut 24-30 päivää. Sori kaikille menkkapäivitys, miehelle on ihan turha selostaa 🙈

Kiitos @Nurppu tietopaketista! Hyvin mielenkiintoista tutkimusdataa 😊

Täällä uusi kierto taas alett, kp 2 mennään ja ihmettelen kuinka kivuttomat menkat. Aiemin oon ollu pari päivää kierron alussa ihan kippurassa, nyt ei oo mitään. Myös kierto on ollut tasan 26 päivää viimeiset kolme kertaa, aiemmin seilannut 24-30 päivää. Sori kaikille menkkapäivitys, miehelle on ihan turha selostaa 🙈
Täällä mennään kans kp2. Siedettävät kivut täälläkin. Oma kierto oli taas vaivaiset 23 päivää niinkuin kesäkuussakin🙄 välissä oli 26 päivää. Alkaa nyppimään jatkuva vuotaminen.

Pitääpä harkita tota sideralia, mä luulen et oma teen kittuaus ainakaan ei auta raudan imeytymistä, kun juon sen vielä maidolla. Vaikka sikäli pyrinkin et tulis se väh 2h tauko välissä..

@Nurppu data on aina kiinnostavaa, oon päätellyt kans että pc:n testit on herkempiä kuin 25.. mulla on ollut tosi vaihtelevasti millon on tullut testeihin plussia, tää viimeisin oli tosi aikaisin, kkm:n kohdalla muistaakseni viivat tuli aika myöhään ja testit tummeni hitaan puoleisesti. Mutta sikäli mä kyllä sanoisin ettei virtsa testeistä oikeasti voi ihan hirveen isoja päätelmiä tehdä (liikaa muuttujia virtsan vahvuudesta lähtien), hcg verestä sitten eri juttu.. mut nää on kyl niin kiinnostavia kyllä :)

@Onnenomena Nyt kaikki siis irti mökkeilystä - mekin ollaan nyt oltu mökillä, miehen kesän ainuut lomapäivät, kun hänellä alkoi uusi työsuhde keväällä. Säät on olleet hyvät, vaikkei tänne helteitä kylläkään tullut mitä alunperin lupailivat. Tuulisemmalla säällä oli ihana käydä sienessä - löydettiin ihan sikana kanttarelleja vaan alle tunnin pikku kävelyllä :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: On ollut mukavaa, mut kyl se vaan kierto ja nää aiheet pyörii päässä.. luulen että jää ovuloimattomaksi tää kierto, ellen ole huussi olosuhteissa missannut ovulaatiolimoja.. sikäli ei haittaa edes, mutta kehoaan kun on tottunut tarkkailemaan niin minkäs teet :Upside Down Face: Sen kyllä päätin että peittoa ei heilutella muuta kuin jos oikeesti huvittaa, enkä mieti puolta aktista sitä että ollaanko oikeesteen aikaan liikkeellä :No Evil Monkey:
Mukava kuulla, että tekin olette päässeet mökillä rentoutumaan ja luonnonaarteita löytynyt. 😍 Ja on varmasti hyvä, että välillä petipuuhat ovat vain huvittelua varten! Rentoutus ja lepo ajatustasolla lienee hyväksi ennen hoitoja.

Minäkin olen tänään rentoutunut niin hyvin että välillä unohdin ettei enää ole kesäloma. Itse myös hurahdin sienestykseen viime vuonna. Kanttarelleja on kyllä ihan hulluna tänä vuonna. Niiden lisäksi kerään herkkutatteja, mustatorvisieniä ja karvarouskuja - eli turvallisia ja helposti tunnistettavia vasta.

Lisäys : suosittelen Siderallia.

Muokattu viimeksi:
Takaisin