Ei tää voi olla näin vaikeeta!

@Tonninseteli , jospa eivät ala venkslaamaan kovin paljon! 😬

@Maakku, tärppionnea! 😍

Täällä nielaistu viimeinen letro tähän kiertoon ja pitää koputtaa puuta, että ei ole kokenut päähän! 💃 Ei ole vielä ennen ollut sellaista letrokiertoa, jossa ei tule tablettien popsimisen aikoina hillitöntä migreeniä!

Mun mies haluaisi kaksoset. 😅😂

@Tonninseteli , jospa eivät ala venkslaamaan kovin paljon! 😬

@Maakku, tärppionnea! 😍

Täällä nielaistu viimeinen letro tähän kiertoon ja pitää koputtaa puuta, että ei ole kokenut päähän! 💃 Ei ole vielä ennen ollut sellaista letrokiertoa, jossa ei tule tablettien popsimisen aikoina hillitöntä migreeniä!

Mun mies haluaisi kaksoset. 😅😂
Meillä on lähipiiriin tullut nyt muutamat kaksoset ja ois ihan miehen painajainen 😂 toki se otetaan mitä tulee ja molempien ykköstoive on että kunhan on terve :)

Mä jo keväällä luulin kk-kierron pikkuhiljaa palautuvan, kun enää oli vain pari päivää tiputtelua ennen menkkoja (tiputtelu alkoi siis viime kesänä koronarokotteen jälkeen, alkuun n. 4vrk), mutta nyt kesällä ollutkin 6-8vrk. 🙄🤦‍♀️ Ja nyt tiputtelu alkoi viime viikon pe, ei kylläkään tullut kuin pari tippaa viime vkl, eli nyt olis jo 9vrk eikä menkkoja kuulu. 😖 Ei ne vielä sinänsä "myöhässä" ole kuin pari päivää, ja tämäkin menee vielä normaalin vaihtelun piikkiin. Ärsyttää! 😣 Ja nyt kun mun menkatkin on muuttuneet ihan järkyttäviksi verenohennus-lääkkeillä, niin kauhulla odotan niiden alkua, kun sitten ei pystyis vuorokauteen poistumaan vessan vierestä, miten siinä hoitaa työt ym asiat. 🤔🙄🤯

Nyt vain mietin, että onko mun kroppa kuinka sekaisin, onko mitään toivetta raskautua? Vai onko meillä nyt "kylässä" oleva korona sekoittanut jotain lisää, itse olen kyllä oireeton vielä? Vai ajatella jo lähes mahdottomalta tuntuvaa, eli raskautta? 😳 Yritys aloitettu siis vähän reilu vuosi sitten.

Se ei ollutkaan entisestään lisää seonnut kierto, vaan mä oon raskaana!! 🤩 Kirjoittelin jo tuonne yli 35v kuumeilijat ketjuun. Mutta siis miehen flunssa paljastui koronaksi ja ajattelin, että mullakin olis lähes oireettomana ja se sekoittanut kiertoa. Nyt kp 34, menkat pari päivää "myöhässä" ja päätin sitten testata molemmat samalla. 😅 Mutta siis mä oon raskaana, uskomatonta!! Aiemmin siis olen raskautunut ekasta tai tokasta kierrosta, joista 3*km ja yksi lapsi, mutta nyt on jostain syystä kestänyt viime kesästä asti ja olin jo osittain luovuttanut. Nyt vain täytyy toivoa, että pääsis loppuun asti.

Se ei ollutkaan entisestään lisää seonnut kierto, vaan mä oon raskaana!! 🤩 Kirjoittelin jo tuonne yli 35v kuumeilijat ketjuun. Mutta siis miehen flunssa paljastui koronaksi ja ajattelin, että mullakin olis lähes oireettomana ja se sekoittanut kiertoa. Nyt kp 34, menkat pari päivää "myöhässä" ja päätin sitten testata molemmat samalla. 😅 Mutta siis mä oon raskaana, uskomatonta!! Aiemmin siis olen raskautunut ekasta tai tokasta kierrosta, joista 3*km ja yksi lapsi, mutta nyt on jostain syystä kestänyt viime kesästä asti ja olin jo osittain luovuttanut. Nyt vain täytyy toivoa, että pääsis loppuun asti.
Voi onnea kovasti sinne🥰 tarrasukkia pienelle. Olipas ihana syy myöhässä oleville menkoille!

Täällä vuoto alkaa olla lopuillaan, kipuili aika paljon, mut vuodon määrä oli aika normaali menkat tasoa.

En oikein vieläkään tiedä et yritetäänkö me nyt ennen ivf vai ei.. tavallaan tiedän etten varmaan osaa olla spottaamatta ovista jos se tulee.. toisaalta mun pää tarvis "lomaa" koko hommasta. Toisaalta oon raskautunut nyt sellasin välein että tuskin tarvii edes miettiä että ehtis parissa kierrossa tärppäänkään ja sotkis hoitoja - paitsi toki mun tuurilla.. että kattellaan nyt.. mies ei ollut mitään mieltä asiasta..

Täällä vuoto alkaa olla lopuillaan, kipuili aika paljon, mut vuodon määrä oli aika normaali menkat tasoa.

En oikein vieläkään tiedä et yritetäänkö me nyt ennen ivf vai ei.. tavallaan tiedän etten varmaan osaa olla spottaamatta ovista jos se tulee.. toisaalta mun pää tarvis "lomaa" koko hommasta. Toisaalta oon raskautunut nyt sellasin välein että tuskin tarvii edes miettiä että ehtis parissa kierrossa tärppäänkään ja sotkis hoitoja - paitsi toki mun tuurilla.. että kattellaan nyt.. mies ei ollut mitään mieltä asiasta..
Toi on muuten niin ärsyttävää, kun mies ei osaa olla mitään mieltä asioista ja sanoa sitä mielipidettä ääneen. 🤯 Meillä siis todennut vain ympäripyöreästi, että voishan se toinenkin lapsi olla ihan kiva idea, mutta hyvä näinkin. Ja sitten kun sitä toista ei alkanut kuulumaan, niin ei pienintäkään aktiivisuutta syiden selvittelyyn, varatulle lääkäriajalle olis tullut mukaan (ja niin pitkälle ei sitten "päästy", kun nyt elokuussa olisin saanut käydä soitteleen aikaa julkiselta 😅). Ainoa mitä olen saanut irti, on ettei halua mitään raskaita ja kalliita hoitoja, kerta meillä on jo yksi lapsi.

Tilannepäivitys: tänään oli IVF/ICSI hoidonsuunnittelukäynti. Koronan takia pitää nyt pari kuukautta odotella ennen ku päästään hoitoihin. Eli lokakuussa sit päästään alottamaan!

Vähän kyllä yllätyin siitä että tuo myöhästyminen ei harmita yhtään. Mies oli jo etukäteen puhunut, että haluaisi vielä yrittää hetken omin voimin, kun viime kierrossa oli se pienen hetken plussa. Tässähän tämä sit tuli ihan luonnollista kautta tämä pari lisäkuukautta :) eri asia et kuin hyvät mahikset on kun kuume on ny rankonu sukusoluja. Mut näillä mennään!

Sivuhuomio: mä oon aina ääntäny ICSI:n "iiseeäsii". Ny lääkäri äänsi sen "iksi", ja mulla meni hetki tajuta että mistä on puhe 😆

Tilannepäivitys: tänään oli IVF/ICSI hoidonsuunnittelukäynti. Koronan takia pitää nyt pari kuukautta odotella ennen ku päästään hoitoihin. Eli lokakuussa sit päästään alottamaan!

Vähän kyllä yllätyin siitä että tuo myöhästyminen ei harmita yhtään. Mies oli jo etukäteen puhunut, että haluaisi vielä yrittää hetken omin voimin, kun viime kierrossa oli se pienen hetken plussa. Tässähän tämä sit tuli ihan luonnollista kautta tämä pari lisäkuukautta :) eri asia et kuin hyvät mahikset on kun kuume on ny rankonu sukusoluja. Mut näillä mennään!

Sivuhuomio: mä oon aina ääntäny ICSI:n "iiseeäsii". Ny lääkäri äänsi sen "iksi", ja mulla meni hetki tajuta että mistä on puhe 😆
Kiva et tuli sit luonnostaa hoitotaukoo ja nyt voi hyvillä mielin ootella sen pari kuukautta!

Oon joskus miettiny tota ku ivf lausutaan nii selvästi iiveeäf mut sit icsi just tollee iksi. Oon kuunnellu kierron verran toivoo podii ja minusta siel on kaikki puhunu just tollee iksinä siitä. Ehkä se on vaa helpompi ja lyhyt lausuu niin 😅

@Pikkupikkupikkunen joo, jännää et en oo tähän mennessä kai ääneen sit puhunu kenenkään ammattilaisen kans ICSI:stä tai kuunnellu ees mitään juttui mis olis aiheesta puhuttu :D

Vitsi, mulla iski pari päivää sit kauhee virtsatieinfektio. Yritin saaha pois pelkällä karpalomehulla ja eilen oliki vähän parempi, mut tänään paheni taas niin että oli pakko pyytää työterveyslääkäriltä antibiotit. Tossa on näköjään vaikuttava aine trimetopriimi, joka vaikuttaa foolihappomääriin. Ja englanninkielisiltä sivuilta löysinki sit suosituksen että ei suositella raskauden 12 ekana viikkona ton takia 🤦 mulla nyt siis menossa dpo 4 ja tuo on 3 päivän kuuri. Eli ehkä vedän vaan vähän extrafoolihappoa sen kuurin jälkeen, siltä varalta että tässä kierrossa oliskin sattunu käymään tärppi 🤔

Noniin, täällä on aukkari takanapäin! Jännitti aika paljon, mutta ei onneksi sattunut yhtään ja tuubat oli selvästi auki 😌 Saatiin samalla lähete julkiselle. Marraskuun ensikäyntiä odotellessa... Lääkärin mielestä simppanäytteen lievä poikkeama (ei riittävästi normaalimuotoisia) ei haittaa, eikä tulosta tarvitse kontrolloida. Ruotsissa ei kuulemma enää seurata normaalimuotoisten siittiöiden osuutta, kun sillä ei kuulemma ole merkitystä jos määrä ja liikkuvuus ovat kunnossa. Kävi ilmi sekin, ettei niihin liity kehityspoikkeamien tms. riskiä, vaan niiden kyky päästä munasoluun on vain alentunut. Tämä oli ainakin itselle uutta tietoa!

Se tässä vaan ihmetyttää, että missä se raskaus viipyy, kun kaikki on kerran niin hyvin 😅 Yritystä jo vuosi takana ilman kemiallisia tai mitään muitakaan elonmerkkejä, joten aina ei jaksa olla yhtä optimistinen kuin lääkäri tuntuu olevan 😒 No, onneksi prosessi on nyt laitettu käyntiin. Verikokeiden tuloksetkin tuli prolaktiinia lukuunottamatta, eikä niissäkään ollut mitään ihmeellistä. Ihmetytti kyllä, miten ennen noin 3,5 tuntumassa seilannut tsh oli yhtäkkiä laskenut arvoon 1,8 🤨 T4-v oli kyllä taas laskenut entisestään, nyt enää 11,6, mutta näillä arvoilla ei ehkä sitten ole vaikutusta raskautumiseen. Ferritiini oli kyllä aika matala (26), vaikka syön 100 mg rautaa. Eikö sen olisi hyvä olla korkeampi raskautta ajatellen? Onko vinkkejä raudan imeytymisen parantamiseen?

@Nurppu inhaa että piti sattua virtsis, paranemista! Oot varmasti syöny foolihappoa jo varastot täyteen, joten ei 3 päivän kuuri trimetopriimiä niitä tyhjennä. Esim metotreksaatti on paljon pahempi foolihaponsyöjä. Trimetopriimin suositus välttää alkuraskauden aikana liittyy jatkuvampaan käyttöön esim virtsatieinfektion estohoidossa tai muussa pidempiaikaisessa käytössä. Dpo 4 ei vielä maata kaada, vaikka joku olisi kiinnittymässä, ei vielä hermostoputki ole sulkeutumassa 😊

@Alcea hyviä uutisia, että kaikki pitäisi olla kunnossa! Ferrit on joo vähän alakantissa. Varmaan otatkin raudan jo veden tai jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa? Kahvi, tee, kalsiumpitoiset valmisteet heikentää imeytymistä kuten jo varmaan tiiätkin 😊

Täällä dpo 5 ja aika matelee.. tiistaina täydyn testata, kun on hammasoperointia ja esitietokaavakkeessa kysytään asian laitaa. Ostin itelle vielä uusia Medigoon herkkiä, jospa niistä näkyy dpo 10:nä onko vaiko eikö.. pc on ollut mula tähän asti ns luottotesti.

Muokattu viimeksi:
@Maakku ihanaa, kiitos lohduttavista sanoista! 🤩 Mulla on kaapissa tollanen purkki pelkkää foolihappoa mitä ei oo tullu syötyä ku meidän multivitamiineissa on jo se suositeltu määrä, mut aattelin kuitenkin et josko varuiks tän kunniaks vetelis niitä ny sit 😅 ei menis ihan hukkaan tuol kaapissa!

@Alcea toivotaan että teillä on ny vaan ollu huono tuuri ja kuulutte niihin joilla tärppää tokan vuoden puolella sit :) me oltiin kans kaikissa alkutesteissä selittämättömiä. Mut hoitojen edetessä paljastu että vaikka miehellä oli alkuperäsessä näytteessä ihan normaalit arvot, ni ku hoidoissa se näyte pestään, niin siellä kävikin iso kato siittiömäärissä. Sillon ensimmäisessä analyysissä eivät siis pesseet sitä näytettä niin ei tiedetty etukäteen tätä. Ja multa löyty vasta tokan inssin yhteydessä polyyppi kohdusta, joka sit poistettiin hysteroskopiassa. Ja ny jännittää että mitä uutta paljastuu sit IVF:ssä - ehkä mun munasolut onkin ihan käyttökelvottomia? Monia asioita ei välttämättä heti löydy, ja niitä paljastuu ripotellen hoitojen edetessä. Itteäni ainakin turhautti olla selittämätön, olis ollu paljon kivempi löytää joku juttu mikä on helppo korjata. Ja olin tosi ilonen kun se polyyppi löyty, siitä tuli sellanen olo että vihdoin löyty jotain konkreettista mikä saattaa vaikuttaa asiaan!

Kiitos vinkistä @Maakku, olen ottanut raudan yleensä viimeisenä ennen nukkumaanmenoa, ettei kahvi tai mikään muukaan estäisi imeytymistä. Ja tuossa on C-vitamiiniakin mukana, mutta ei vaan imeydy!

@Nurppu Just sitä pelkäänkin, ettei ”vika” vaan ole löytynyt. Kai sitä muuten olisi jo jotain kiinnitysyritystä tmv. ollut? Lääkärin mukaan oman ikäisillä (31-34 vuotiailla) vain puolella tärppää vuoden sisällä, mikä kuulostaa aika paljonkin matalammalta osuudelta kuin olen aiemmin lukenut. Mutta kaipa se lääkäri tietää 😅

Onpa kurja kuulla teidän kokemuksista, kuulostaa henkisesti tosi rankalta. Ja just toi tietämättömyys turhauttaa, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Koita siinä sitten pysyä positiivisena…No mutta hyvä, että saitte polyypin pois! Ihmetyttää vaan, että miten sitä ei löydetty aiemmin. Ja onko toi yleistäkin, ettei siittiöitä pestä inseminaatiossa? 😳 Sori kyselyiästä, ei tarvitse vastata jos tuntuu utelulta! Ihmetyttää miten paljon kaikkea voi sattua, vaikka kaiken pitäisi olla ”kunnossa”. Tässä vasta pääsee/joutuu tähän maailmaan, ja muiden kokemuksista on saanut aika paljonkin ymmärrystä siihen, mitä kaikkea sitä voikaan tulla vastaan…

@Alcea meillä siis oli julkisella ennen ensikäyntiä että miehen piti antaa siemennestenäyte, että nähdään onko siinä vikaa. Ja siinä ei siis ollut mitään vikaa, täysin normaali. Mutta tässä "alustavassa" näytevaiheessa siis ei pesty sitä näytettä, vaan vasta ekassa inseminaatiossa pestiin ekan kerran, ja silloin vasta paljastu tää ongelma. Ja niin on ihme juttu että sitä polyyppia ei aiemmin löytynyt! Mutta hysteroskopiassa ollut lääkäri osas mulle sitä vähän selittää niin, että joskus ne on tosi vaikea nähdä kun limakalvo on jo ehtinyt paksuuntua. Eli mahdollisuus nähdä se on käytännössä ihan kierron alkuvaihe, ja mulla ei varmaan oo osunu yhtäkään ultraa niille main kiertoa aiemmin! Ja sit se on menny sinne paksuuntuneen limakalvon sisään lymyilee. Tää kai se selitys on 🤷🏼

Nää tarinat kuulostaa aina paljon raskaammilta kun kuulee muilta jotka on jo pitkällä prosessissa. Mut sit kun itse sitä käy läpi, ja pikkuhiljaa etenee läpi sitä kokemusta, ei se oo niin paha. En tarkota et se olis hauskaa. Mutta sen kestää kyllä, koska ne ei kaikki tuu ryminällä niskaan, vaan ihan pikkuhiljaa tapahtuu.

Mut tosiaan, toivotaan että te tosiaan kuulutte vaan siihen tokan vuoden satsiin eikä tarvi näitä kokea! :)

Minullakaan ei näkynyt polyyppi ultrissa, muuten kuin että se ja kiinnikkeet vaikuttivat limakalvon paksuuteen ja tekivät siitä epätasaisen. Ja sen vuoksi sitten todettiin että paras käydä hysteroskopiassa tarkistamassa, mitä siellä on. Ja polyypiksi se paljastui vasta patologin lausunnossa.

Noniin, täällä on aukkari takanapäin! Jännitti aika paljon, mutta ei onneksi sattunut yhtään ja tuubat oli selvästi auki 😌 Saatiin samalla lähete julkiselle. Marraskuun ensikäyntiä odotellessa... Lääkärin mielestä simppanäytteen lievä poikkeama (ei riittävästi normaalimuotoisia) ei haittaa, eikä tulosta tarvitse kontrolloida. Ruotsissa ei kuulemma enää seurata normaalimuotoisten siittiöiden osuutta, kun sillä ei kuulemma ole merkitystä jos määrä ja liikkuvuus ovat kunnossa. Kävi ilmi sekin, ettei niihin liity kehityspoikkeamien tms. riskiä, vaan niiden kyky päästä munasoluun on vain alentunut. Tämä oli ainakin itselle uutta tietoa!

Se tässä vaan ihmetyttää, että missä se raskaus viipyy, kun kaikki on kerran niin hyvin 😅 Yritystä jo vuosi takana ilman kemiallisia tai mitään muitakaan elonmerkkejä, joten aina ei jaksa olla yhtä optimistinen kuin lääkäri tuntuu olevan 😒 No, onneksi prosessi on nyt laitettu käyntiin. Verikokeiden tuloksetkin tuli prolaktiinia lukuunottamatta, eikä niissäkään ollut mitään ihmeellistä. Ihmetytti kyllä, miten ennen noin 3,5 tuntumassa seilannut tsh oli yhtäkkiä laskenut arvoon 1,8 🤨 T4-v oli kyllä taas laskenut entisestään, nyt enää 11,6, mutta näillä arvoilla ei ehkä sitten ole vaikutusta raskautumiseen. Ferritiini oli kyllä aika matala (26), vaikka syön 100 mg rautaa. Eikö sen olisi hyvä olla korkeampi raskautta ajatellen? Onko vinkkejä raudan imeytymisen parantamiseen?
Eli ainakin pari tuntia väliä kahviin, teehen ja maitotuotteisiin, mutta myös magnesium vaikuttaa eli väliä myös sille ja raudalle. Vaikka raudan mukana on c:tä niin kannattaa ottaa vielä lisäks esim c-tabletti tai c-vitamiinipitoista hedelmää/marjaa. Kauanko olet syönyt tuota valmistetta samalla tyylillä? Onko kontrolliarvoja ferritiinistä? Kannattaisi ehkä vaihtaa valmistetta ja/tai nostaa annosta, jos tuo ei nosta arvoja. Itse olen syönyt 200mg/vrk.

Eli ainakin pari tuntia väliä kahviin, teehen ja maitotuotteisiin, mutta myös magnesium vaikuttaa eli väliä myös sille ja raudalle. Vaikka raudan mukana on c:tä niin kannattaa ottaa vielä lisäks esim c-tabletti tai c-vitamiinipitoista hedelmää/marjaa. Kauanko olet syönyt tuota valmistetta samalla tyylillä? Onko kontrolliarvoja ferritiinistä? Kannattaisi ehkä vaihtaa valmistetta ja/tai nostaa annosta, jos tuo ei nosta arvoja. Itse olen syönyt 200mg/vrk.
Olen syönyt iltaisin ennen nukkumaanmenoa tyhjään mahaan. Muut vitamiinit sitten aamuisin. Ja useamman kuukauden olen syönyt tota 100 Mg, sitä ennen 50 Mg. Mulla on ollut joskus vuosia sitten arvo kympin tuntumassa, eli tosi alhaalla, mutta arvoa ei ole sen kummemmin kontrolloitu. Varmaan on ongelmia imeytymisen kanssa. En tiedä voiko liittyä refluksiin, josta olen myös kärsinyt aiemmin. Mutta täytynee nostaa annosta ja ottaa vielä se c-vitamiini mukaan jos se siitä lähtisi nousuun!

Takaisin