Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Piinapäivät piti tällä viikolla olla, mut pukkasi taas oireet limoineen kun oviksessa. Harmi ettei ole yhtään ovistestiä, sillä ois kiva tietää mikä kehon temppu tää nyt sit on.

Mulla teki saman joskus dpo3-5! Kunnon limat ja himot. Nyt dpo8.

Outo juttu! Mulla on nyt joku dpo 8-10 enkä millään kyllä jaksaisi aloittaa piinaa alusta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Joo, piina on kyllä tuossa vaiheessa niin pitkällä, että takaisin lipsuminen voisi olla hermoja repivää. Muistan kun laskin viime raskaudessa raskausviikkoja laskurin avulla. Ultrassa sitten todettiin toukka viikkoa pienemmäksi. Tuntui kuin olisi tippunut portaita alas ja piti aloittaa se yksi raskausviikko alusta.

Mä toivon, ettei ollut ovis olisi ollut nyt myöhemmin omalla kohdalla. Silloin ei tallettelut osuneet kovin hyvin. Mutta en siis tikuttanut ovista tässä kierrossa. O+ on letroilla ollut yleensä kp15. Jos oli tälläkin kertaa, niin tallettelut olivat dpo-5, dpo-3, dpo-1 ja dpo0. Sen jälkeen seuraava kerta oli vasta viikon päästä.

Olen yrittänyt ajatella kaikkea muuta kuin oireita nyt.

Toivottavasti sulla ei ollut kyse oviksesta! Mulla on nyt ollut helppoa olla miettimättä oireita, kun mitään normaaliolosta poikkeavaa ei ole ollut ennen näitä uusia limoja ja haluja. Edes menkkoja enteilevää migreeniä ei ole ollut. Ei sillä, että mitenkään sitä edes ikävöisin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mukavampihan se näin on lomailla.

Mutta jos tää nyt ois ovis niin en ala mitään! Tallettelujen suhteen ei hätää, paremmin nyt kohdillaan kuin joulun oireiden aikaan. Mutta tosiaan piinan aloittaminen alusta tekisi varmaan hulluksi, kun menkkojen pitäisi kuitenkin alkaa jo loppuviikosta.

Toivotaan molemmille ettei olis ns uusi ovis kolkuttelemassa. Mä oon näköjään merkannut edellisestä kierrosta josta plussasin, mut jäi kemialliseksi dpo 7&8, että eggismäinen/ovismainen valkovuoto.. että peukut pystyyn, jospa se tietäis hyvää :Smiling Face With Smiling Eyes:

Täällä elellään kp 30, eikä hajuakaan missä mennään.. sinänsä siis ovis plussasta jos lasketaan niin dpo 10, mutta epäilen että ovis oli vasta myöhemmin (selkeistä oireista päätellen), mutta testit loppui kesken.. jos ovis oli kun testi oli +, niin siitä ei ainakaan oo piinailtavaa..

Mulla tuli kaks ovis plussaa siinä kierrossa josta esikoinen tärppäs. Se oli muutenkin outo kierto kun nää O+ tuli kp34 ja 39. Hiukan kyllä söi naista kun piti alottaa piinailut alusta.
Mut mulla tuli kans sillon uudestaan kunnon limat ja siks testasin. Ja tästä myöhemmästä oli ilmeisesti tärpännyt.

Täällä piinallaan nyt dpo8 ja sunnuntaina meinasin testata.

Täällä taas oireetonta ja oletettavasti pari päivää menkkoihin. Aamulla kyllä vuoroin etoi ja vuoroin pää uhkaili migreeniä et voihan olla kehon vihdoin hiljalleen asettuvan rokotuksista ja migreenin tulevan vanhaan tapaan taas just ennen menkkoja.

Googlailin tossa taannoin, just tosta ns tuplaovulaatiosta, ja sillä on ihan nimikin biphasic lh surge. Ja yllättyksekseni törmäsi tälläseen sivuun:

https://www.miracare.com/blog/can-you-ovulate-twice-in-the-same-cycle/

Ja siis sielä on prosentteina ihan että 44% ovulaatioista olisi sellaisia missä lh nousee kahdesti, ja vain 42% näitä ns perinteisiä oviksia jota kaikenmaailman käppyröissä esitellään. Mikäli siis ymmärsin oikein. 14% on sit semmosia missä ovulaatiotesti on useita päiviä positiivinen putkeen ennen varsinaista ovista.

Ilmeisesti siis ihmiselle on sitten tyypillistä että on ns tiettyä ovuloija tyyppiä.. mutta siis jos noi prosentit pitää paikkaansa niin ovulaatiotestithän tomii todella isolla porukalla toisin kuin ovulaatiotestejä neuvotaan käyttämään!

I'm confused! En oo ehtinyt vielä kaivelemaan tieteellisempää versiota aiheesta työkiireiden vuoksi, mutta kiinnostus heräsi joten, katotaan jos vaikka huomenna kerkiäis :Grimacing Face::Grimacing Face:

Googlailin tossa taannoin, just tosta ns tuplaovulaatiosta, ja sillä on ihan nimikin biphasic lh surge. Ja yllättyksekseni törmäsi tälläseen sivuun:

https://www.miracare.com/blog/can-you-ovulate-twice-in-the-same-cycle/

Ja siis sielä on prosentteina ihan että 42% ovulaatioista olisi sellaisia missä lh nousee kahdesti, ja vain 44% näitä ns perinteisiä oviksia jota kaikenmaailman käppyröissä esitellään. Mikäli siis ymmärsin oikein. 14% on sit semmosia missä ovulaatiotesti on useita päiviä positiivinen putkeen ennen varsinaista ovista.

Ilmeisesti siis ihmiselle on sitten tyypillistä että on ns tiettyä ovuloija tyyppiä.. mutta siis jos noi prosentit pitää paikkaansa niin ovulaatiotestithän tomii todella isolla porukalla toisin kuin ovulaatiotestejä neuvotaan käyttämään!

I'm confused! En oo ehtinyt vielä kaivelemaan tieteellisempää versiota aiheesta työkiireiden vuoksi, mutta kiinnostus heräsi joten, katotaan jos vaikka huomenna kerkiäis :Grimacing Face::Grimacing Face:
Oho, onpa mielenkiintoista, mitä ihmettä :O pitää lukaista tosiaan ajan kanssa! Kiitos linkistä!

Ahaa, nyt löysin mun tulkinta "virheen", tosta mun linkkamassa. Tai asiaa ei selitetty kovin hyvin. Löysin toisen missä asiaa puitiin tarkemmin.

Eli ovulaatio jakautuu ns "perinteiseen" oppikirja ovulaatioon eli rapid onset ovulaatioon, ja näitä on 43% ovulaatioista (tai ovuloijista, se ei vielä tarkentunut), ja 57% on ns hitaampia eli gradual onset ovulaatio. Ja tämä gradual ryhmä jakautuu kolmeen alaryhmään jotka esitellään tossa mun linkkaamassa artikkelissa (eli noi 44%, 42% ja 14%).

Sekoitin noista yhden ns normaaliin ovulaatioon, mutta siinä siis tulee kyllä yksi piikki mutta lh nousee ja laskee hiukan hitaammin.

Mutta jokatapauksessa jos noita ns oppikirja oviksia on vaan 43% niin öö what? Ja sit toki melkein samankaltaisia ns yksihuippuisia oviksia siihen päälle jos lasketaan ne vähän hitaammat samaan "ryhmään", kun ovistestien kannalta niissä ei oo kovin merkittävää eroa (edit: nopealla laskulla siis nöiden kokonaisprossa olis noin 67%).

Mitään kivaa tieteellistä tutkimusta en vieläkään tän tueksi ehtinyt googlailemaan, eli tämä saattaa saada vielä jatkoa :Grinning Face With Smiling Eyes:

Muokattu viimeksi:
Kyl huomaa että menkat ne sieltä on tulossa. Niin pal vituttaa kaikki. Ja eniten se et tietää ettei sitä plussaa taaskaan tullut.:loudlycrying:

Voi Emir :(

Siskan artikkeli oli jännä. Mulla ainakin viime kierrossa oli kaks päivää selvä plussa ovistestissä. Sitä edellisessä kierrossa taas vaikutti että oli kaks eri piikkiä viikon sisään, tokasta lähti sit lämmöt nousee.

En tiiä minne tätä ihmettelis, niin tänne! Mulla nyt letrot ekaa kertaa käytössä. Opin nyt, että se on antiestrogeenilääke jolla vähennetään estrogeenimääriä elimistössä. Sen lisäks googlettelin vastikää greipin vaikutuksia estrogeeniin (kun greippimehusta on niin paljon legendaa raskautta yrittävien keskuudessa). Opin, että greippi vaikuttaa estrogeenitasoihin niitä lisäävästi. En tajua - nuohan siis toimii ihan päinvastoin? Miksi olisi järkevää nautiskella greippiä lasta yrittäessä jos se lisää estrogeenitasoja, jos lapsettomuuden hoidossa oikeen vähennetään estrogeenia? :Weary Cat Face: ja miks ei letron yhteydessä varoteta että välttele greippiä (varsinkin lapsettomuushoitojen yhteydessä kun on aika suuri riski että käyttäjä nauttii molempia)?

Tässä yks lähde siihen greippiin: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23859031/

Voi Emir :sad001

Siskan artikkeli oli jännä. Mulla ainakin viime kierrossa oli kaks päivää selvä plussa ovistestissä. Sitä edellisessä kierrossa taas vaikutti että oli kaks eri piikkiä viikon sisään, tokasta lähti sit lämmöt nousee.

En tiiä minne tätä ihmettelis, niin tänne! Mulla nyt letrot ekaa kertaa käytössä. Opin nyt, että se on antiestrogeenilääke jolla vähennetään estrogeenimääriä elimistössä. Sen lisäks googlettelin vastikää greipin vaikutuksia estrogeeniin (kun greippimehusta on niin paljon legendaa raskautta yrittävien keskuudessa). Opin, että greippi vaikuttaa estrogeenitasoihin niitä lisäävästi. En tajua - nuohan siis toimii ihan päinvastoin? Miksi olisi järkevää nautiskella greippiä lasta yrittäessä jos se lisää estrogeenitasoja, jos lapsettomuuden hoidossa oikeen vähennetään estrogeenia? :Weary Cat Face: ja miks ei letron yhteydessä varoteta että välttele greippiä (varsinkin lapsettomuushoitojen yhteydessä kun on aika suuri riski että käyttäjä nauttii molempia)?

Tässä yks lähde siihen greippiin: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23859031/

Tässäpä tuo tiivistettynä Duodecimin sivuilta.

Screenshot_20220106-124531_Samsung Internet.jpg

Greipin kanssa saa olla tarkkana. Itse en sitä voi myöskään vedellä, koska syön Thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan (kuten yllättävän moni muukin lapsettomuudesta kärsivä.)

View attachment 109793

Greipin kanssa saa olla tarkkana. Itse en sitä voi myöskään vedellä, koska syön Thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan (kuten yllättävän moni muukin lapsettomuudesta kärsivä.)
Joo, luin kans että greippi vaikuttaa moniin lääkkeisiin. Jännä hedelmä. Mä ostin jo greippiä mut taidan jättää ne nyt syömättä ettei tuu mitään tahatonta vaikutusta :Grimacing Face: en oo asiantuntija niin en osaa noiden pohjalta päätellä onko siitä greipistä haittaa, mutta sen osaan päätellä että sen syömättä jättämisestä ei ole haittaa. :Face With Stuck Out Tongue:

Voi kun nyt noilla letroilla kypsyisi vain yksi täydellinen munarakkula. Huolettaa että mitä jos tuleekin useampia ja pitää skipata tää kierto :/ kun olen lukenut, että useammin johtaa monen kehittymiseen ihmisillä, joilla ei ole ollut ongelmia ovulaatiossa ilmankaan. Mutta lääkäri kyllä rauhoitteli että tuo on jo valmiiksi aika pieni annos tuo millä aloitetaan. Eli todennäköisimmin sieltä tulee vaan se yks mihin tähdätään, toivotaan niin. :)

Primolut N:ssä on myös maininta greippimehusta.

Se tais melkein Potilaan Lääkärilehdessä olla niin, että mikä tahansa säännöllinen lääkitys, niin kannattaa greippiä välttää :tears: Greippi siis nostaa niitä lääkeainepitoisuuksia.

Nurppu, mä jännään kans miten Letrot toimii näin säännöllisen oviksen kanssa :Grimacing Face: Näkee sit ensi kuussa toivottavasti...

Tää jatkuva yrittäminen on niin syvältä jostakin! Ihan sama miten hyvin ajoitus on kohdillaan, tai onko oireeton vai kaikki raskausoireet; lopputulos on aina sama.

Eilen illalla siis meni maha sekaisin ja tänään aamulla lämmöt niin alhaalla et menkat alkaa takuulla hetkenä millä hyvänsä. Eipä sillä, että plussaan olisin missään vaiheessa kiertoa edes uskonut, vaikka joulun ihmettä salaa toivoinkin.

View attachment 109793

Tuossa samassa noiden antiestrogeenien jälkeen on muuten osio erikseen letroista jotka näköjään ei oo ihan niin suoraan antiestrogeeni:

"Aromataasin estäjät. Noin 20 %:ssa tapa-
uksista ovulaatiota ei saada aikaan klomifeenil-
la. Silloin voidaan kokeilla aromataasin estäjiä
(letrotsoli ja anastotsoli), jotka ovat rintasyö-
vän hoidossa käytettyjä lääkkeitä. Aromataasin
estäjillä saadaan aikaan ovulaatio jopa 75 %:lle
klomifeeniresistentteistä naisista, ja raskaaksi
tulevien osuus on 15–25 %:n luokkaa (Mit-
wally ja Casper 2001, Mitwally ym. 2005).
Suurena etuna niillä on klomifeenia huomat-
tavasti lyhyempi puoliintumisaika. Lisäksi nii-
hin ei liity klomifeenin epäedullisia antiestro-
geenisia vaikutuksia kohdunkaulan limaan tai
kohdun limakalvoon. Aromataasin estäjien
käyttö ei näyttäisi olevan yhteydessä epämuo-
dostumien vaaraan (Tulandi ym. 2006). Niistä
arvellaan tulevan tulevaisuudessa ensisijaisia
lääkkeitä klomifeenin ohella. Aromataasin es-
täjien käyttö kuuluu ehdottomasti vain hedel-
mättömyyden hoidon asiantuntijoille."

Tuosta voi nyt bongata tuon, että estrogeeni tosiaan vaikuttaa kohdunkaulan limaan, eli tuo "greippi -> enemmän estrogeenia -> enemmän limaa" on ihan perusteltu :P

Tää jatkuva yrittäminen on niin syvältä jostakin! Ihan sama miten hyvin ajoitus on kohdillaan, tai onko oireeton vai kaikki raskausoireet; lopputulos on aina sama.

Eilen illalla siis meni maha sekaisin ja tänään aamulla lämmöt niin alhaalla et menkat alkaa takuulla hetkenä millä hyvänsä. Eipä sillä, että plussaan olisin missään vaiheessa kiertoa edes uskonut, vaikka joulun ihmettä salaa toivoinkin.
Toi on kyllä niin totta, että tässä on jo oppinut sivuuttamaan kaikki hiton "raskausoireet" mitä siellä loppukierrossa muka löytää. Kun kaikki on jo koettu moneen kertaan, ja todettu muuksi. Monet helposti raskautuvat tulkitsee joitain niistä sit varmoiksi raskausoireiksi, vaikka tosiasiassa ihan hyvin saattoi vaan olla sattumaa, että kyseinen oire ilmeni just siinä plussakierrossa...

Oireista tuli mieleen: tänään kolmas päivä letroja, eikä vielä ole tullut mitään havaittavia oireita. Se lääkeohje onnistui tehokkaasti pelottelemaan etukäteen, että tulis kauheat oireet.

Takaisin