Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Larissa kysyin myös sitä lugea, loppukiertoon (kun oli kemiallisia pari ollut), niin sanoivat vaan että terolut ajaa saman asian. "Sitä vartenhan sulla se terolut on". Varmaan siinä kp27 kierrossa, joita ekat 3 terolutkiertoa oli, niin tuli oviskin sopivasti. Mutta näissä pitkissä kierroissa liekö tulee ollenkaan. Tosin tuossa edellisessä 70pv kierrossa tuli ensin selkee (sen jälkeen oli kemiallinen) ja sitten taas pari vk ennen menkkojen alkua tuntui ovisoireita.
 
LaraS, Onpa jotenkin yksikantainen lääkäri, kun noin ajattelee. Mä sain kans aikoinaan terot kiertoja tasaamaan ja kun otin sitä just sen kp 15-24, niin siitä ei ollut kyllä yhtään mitään hyötyä (paitsi sen yhden kerran, kun ovis jostain kumman syystä sattuikin tulemaan mulla jo kp 14). Söin useamman kierron, mutta aina se ovis tuli vaan vasta kp 20 jälkeen ja kun kerroin asiasta gynelleni, hän ehdotti minulle lugeja loppukierron tueksi(vaikka progesteroni olikin hyvä 47 oviksen jälkeen). Mulla on aina alkanut menkat noin parin päivän päästä lugejen lopettamisen jälkeen ja niin kai sen kuuluis oikeesti mennäkkin. Onko sun mahdollista kysellä vielä jonkun toisen lääkärin mielipidettä? Ja komppaan tässä kans Larissaa, eli mielummin hoidetaan syitä, kuin niitä oireita eli kun saadaan vahva munasolu, niin loppukiertoon ei välttämättä enää mitään hormoneja tarvikkaan, kun keltsi toimii jo omasta takaa :)
 
Terolut ei aja samaa asiaa kuin lugesteron. Mulle kokeiltiin ensin teroja loppu kierron tiputteluun (ei mitään vaikutusta) kun taas luget toimi täydellisesti. Terot on synteettistä ja luget luonnollista keltarauhashormonia ja tietty se, että luget otetaan alakautta, saa ne toimimaan paremmin. Ja komppaan Alinaa että jos ovulaatio toimii niin loppukiertoon ei yleensä tukea tarvita. Eli jos keho tuottaa tarpeeksi laadukkaan ovulaation ja siten hyvän keltarauhasen niin lääkkeitä ei tarvita loppukiertoon. Eli mieluummin pitäisi kokeilla parantaa ovista esim clomeilla tai letroilla. (Mulla ei kylläkään mennyt näin, sillä loppu kierron tuhrut johtuu joko endosta tai kilpparin vajiksesta ja letroilla saatu oviskaan ei asiaan auttanut).

Mulle lääkäri painotti, että luget (tai terot) pitää aloittaa vasta ovulaation jälkeen eikä orjallisesti kp 15. Eli jos ei ole muuten varma niin pitää testata ovis. Lääkkeet saattaa estää oviksen jos ne aloittaa liian aikaisin tai vähintäänkin sotkee kiertoa. Miksi lääkärit ohjeistaa noin jos on tiedossa että on toive raskaudesta..? :(

Itsekin täällä odottelen ja jännäilen milloin ovis tulee. Eka luomu kierto leikkauksen jälkeen ja pillereitä syöty putkeen lokakuusta asti. Viime kerroilla kun on pitänyt syödä pillereitä, ovis on tullut suht ajallaan onneksi, mutta kyllä se mulla vaihtelee luomuna välillä kp 10-20. Nyt ei ole ainakaan aikaisin tulossa :D

Larissa kp 9
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ei ylipainon takia sitten aloitettu mitään clomeja tms., kun ekalla parikäynnillä pistivät vaa'alle ja bmi35 ylittyi (oli ollut ruokavalio, liikkumista, metformiinit jne, paino vaan ei tippunut. Oli kyllä ollut alle sen 35 rajan, mutta siellä sitten ei).
Terot sain siis jo ennen eka käyntiä lapsettomuuspolille, mutta sieltä oli lääkärin määräys ja ohjeita sieltä myös kysyin, kun niitä vuotohäiriöitä alkoi tulla. Viimeksi, kun kysyin tsh-labran jälkeen sieltä thyroxin-annostukseen ohjetta juhannuksen jälkeen, niin samalla kysyin sitä primolutia. Ja arvatkaas; mitään vastausta en sieltä saanut - edes thyroxin-annostukseen! :bored: nyt siis jatkan samalla annostuksella sitäkin, oletuksena että kai sieltä olisi määrätty jotain, jos annosta olis tarvinnut muuttaa.
Harkinnassa siis mennä jatkossa yksityiselle, jos tarve vaatii. Pitää vaan saada talous siihen kuntoon, että maksukykyä riittää siellä ravaamiseen. Aloitin pitkän sairaus- ja työttömyysjakson jälkeen nyt duunit, niin vie aikansa saada kaikki hyvälle jamalle.
Sillä välin jatkuu luomuyritys, ja toki kemialliset on antaneet toivoa, että luomunakin voisi onnistaa :shy:
 
Uskon, että teillä voi luomunakin onnistua :) etenkin kun kilppari arvot lähtee lääkityksellä korjaantumaan. Onko sulla nyt miten pitkään ollut lääkitys (sorry en nyt muista vaikka olet varmasti kertonut)? Onko kilppariarvoja seurattu lääkityksen saamisen jälkeen? Yleensä niitä kai tarkistetaan noin 3 kk välein.

Kilpparin vajaatoimintahan aiheuttaa lapsettomuutta (kiinnittymis- ja hedelmöittymisongelmat), keskenmenoja ja vuotohäiriöitä. Veikkaan että itselläni kilppari on (osa)syy lapsettomuuteen ja loppukierron tiputteluun, sillä endometrioosi ei lääkärin mukaan niitä täysin selitä. Kirurgi sanoi että leikkauksessa ei näkynyt mitään rakenteellista syytä tuhruille, mikä on tietysti tavallaan helpotus.

Kerroin äidilleni että tulee luultavimmin thyroxin-lääkitys kilpparin takia. Kerroin myös kilpparin ja lapsettomuuden yhteydestä. Äiti sitten rupesi miettimään, että onkohan kilpparin vajis vaikuttanut hänen siskollaan eli tädilläni asiaan, sillä hänellä oli nuorena keskenmenoja ja raskaus oli vaikeaa saada alulle. Lapsettomuutta kesti vuosia, lopulta saivat kuitenkin yhteensä 3 lasta ja myöhemmin hänellä diagnosoitiin kilpparin vajis.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt tuo lääkitys ollut muutaman kuukauden. Eka kontrolli oli 2kk lääkityksen aloittamisesta, sitten tuli annosnosto (25mikrogrammasta tuplattiin) ja seuraava kontrolli oli siis 6vk kuluttua siitä, juhannuksen jälkeen - silloin arvo olikin jo alle 1, mikä lienee ihanteellisin raskautumista ajatellen (?).
Mun äiti on kertonut, että olin vauvana ollut flegmaattinen ja silloin jo oli kilpparit katsottu. Jotain niissä kai oli jo silloin, mutta edelleen viitearvoissa, niin ei aiheuttanut mitään toimenpiteitä. Eli mulla on varmaan syntymästä asti ollut vajis, johon vaan ei ole reagoitu, kun arvot olleet "hyvät".
Liekö sitten lopulta pco syy vai seuraus, sitä on vaikee tietää.
 
Mie sain tk:n kautta itselleni pyydettyä nuo kilppari verikokeet.
Kiitos paljon tästä kilppari keskustelusta.
Palaan, kun tiedän omat tulokset.
Ja täällä kierto venynyt yli 28 ja primot 10kpl päälle. Kaikki menkat saa tänne lähettää, otan avoin sylin vastaan.

Täällä poli aukeaa kuun lopussa, katotaan mitkä on meidän jatkot, mutta
Suunnitelmaa oli ottaa letrot takas ja pregnyl.
Katotaan miten tää primot sotki tätä..
 
Huomenna olisi folliultra ja progesteroni verikoe nyt menossa 24kp tästä kierrosta siis tulee aika pitkä.Ei oikein tiedä mitä ajattella pitkästä kierrosta kierrot aina olleet 28-33kp ja vieläkään ei olla tehty inseminaatiota mutta hyvää kannattaa odottaa ;) Kovat halut ollut tänään miehen kaadon suhteen mutta ei pysty, ei kykene tekemään sitä :( Mies tässä jäi ja tunnusti että oli käynyt toisen piparilla ja nyt testeissä olisiko saanut viellä tautia sieltä no paljon asioita tapahtuu vähän väärään aikaan :(Mikä lie olisko hänellä lapsen kaipuu niin kova kun tekee noin.Mikä lie?
 
Heitsu, mitä ihmettä?!? :( Voitteko nyt edes tehdä inssiä jos ei ole miehen tilanteesta varmuutta? Kuka tekee tuollaista jos on parisuhteessa lapsettomuushoidot käynnissä??? Kamala tilanne sulle :(
 
Heitsu, pakko kommentoida vaikka tässä ketjussa en enää ole paljon kirjoitellut. Aivan kamala tilanne! Olisiko mies yrittänyt jotenkin paeta teidän tilannetta.. En tosiaankaan yritä puolustella miestäsi millään lailla vaan hämmennyksessä tuli heti mietittyä syitä! Vaikka mikään syy ei kyllä oikeuta moiseen! Voimia sinulle kovasti!! Ihan kuin ei lapsettomuudessa ja hoidoissa olisi jo tarpeeksi! Kannattaisiko pitää kuitenkin välikierto tähän väliin ja selvittää teidän tilanne.. Tietty ettei mitään tartuntoja ole tullut mutta muutenkin selvittää teidän välit. Tiedän miten sekaisin tuollaisessa tilanteessa on ilman hoitajakin. Itsekin olen samanlaisen tilanteen elämässäni kokenut :sorry: Voimia!!

PiPaNat ja vauva 10vkoa
 
Mullakin ollut thyroxin lääkitys huhtikuun alusta lähtien, en vaan oo huomannut mitään ihmeellistä muutosta tuon lääkkeen myötä. Tuntuu kun söisi turhaan, sama koskee sitä gelee royale nappeja ei mitään vaikutusta, syön myös foolihappo lisää.. Ehkä meille ei oo toista lasta tarkoitettu..
 
Alinah, onko sulla tarkistettu arvoja lääkityksen aloittamisen jälkeen?

Mulla on ollut monivitamiinit yms käytössä koko yritysajan (yli 3 vuotta). Nyt aloitin keväällä ubikinonin ja viime kuussa inofolicin, jotta munasolujen laatu olisi mahdollisimman hyvä hoidon alkaessa. Inofolic on perhanan kallis, mutta onneksi siitä on tullut halvempi versio, Donaferty, jota tilasin apteekkiin :) Gelee royale ei toiminut mulla, kierto vaan meni totaalisen sekaisin ja vuodin verta miten sattuu :/
 
Heitsu, pakko kommentoida vaikka tässä ketjussa en enää ole paljon kirjoitellut. Aivan kamala tilanne! Olisiko mies yrittänyt jotenkin paeta teidän tilannetta.. En tosiaankaan yritä puolustella miestäsi millään lailla vaan hämmennyksessä tuli heti mietittyä syitä! Vaikka mikään syy ei kyllä oikeuta moiseen! Voimia sinulle kovasti!! Ihan kuin ei lapsettomuudessa ja hoidoissa olisi jo tarpeeksi! Kannattaisiko pitää kuitenkin välikierto tähän väliin ja selvittää teidän tilanne.. Tietty ettei mitään tartuntoja ole tullut mutta muutenkin selvittää teidän välit. Tiedän miten sekaisin tuollaisessa tilanteessa on ilman hoitajakin. Itsekin olen samanlaisen tilanteen elämässäni kokenut :sorry: Voimia!!

PiPaNat ja vauva 10vkoa
Tiedän sen että et puolusta puolisoani tämä kierto jos väliin jättää ei enää onnistu.Lääkkeiden pistelyt on aloitettu.
 
Kyllä se oli niin h*lvetin vaikeeta ja rankkaa, mut kaiken sen arvoista!
2,5v yritystä ennen plussaa!
Nyt rv 20+0 ja rakenneultrassa kaikki hienosti! :) pientä tyttöä meille veikkailtiin! :dummy1:
Ehkä pikkuhiljaa uskaltaa luottaa siihen, että joulukuussa vauva saapuu!

Paljon plussatuulia kaikille! Eiköhän jokainen meistä jossain vaiheessa saa pienokaisen syliin! :joyful:
 
Alinah, onko sulla tarkistettu arvoja lääkityksen aloittamisen jälkeen?

Mulla on ollut monivitamiinit yms käytössä koko yritysajan (yli 3 vuotta). Nyt aloitin keväällä ubikinonin ja viime kuussa inofolicin, jotta munasolujen laatu olisi mahdollisimman hyvä hoidon alkaessa. Inofolic on perhanan kallis, mutta onneksi siitä on tullut halvempi versio, Donaferty, jota tilasin apteekkiin :) Gelee royale ei toiminut mulla, kierto vaan meni totaalisen sekaisin ja vuodin verta miten sattuu :/

Ei ole nyt tarkistettu, varmaan olisi ihan hyvä tarkistaa.
 
Takaisin
Top