Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Viima pahoitteluni :Heartpink toivottavasti nyt saat kilppariarvot kohdalleen ja olisipa se just se apu, mikä vie maaliin saakka!

Paapu mullakin kilppariarvot napattiin kiinni lapsettomuuspolin kautta, vaikka olin jo teinistä asti epäillyt vajaatoimintaa. Aina vaan "arvot OK", eikä mun oireisiin laitettu mitään painoarvoa. Ilman lapsettomuuspuolta en varmaan koskaan ois saanut lääkitystä :confused: mulla sentään julkisella tää älyttiin ja ihan alkuselvittelyjen aikana :)
 
LaraS: Meillä kuitenkin aloiteltiin tutkimuksia ja nuo labrat nimenomaan määrättiin sitä varten, siltikään niissä ei kenenkin mielestä ollut mitään vikaa :oops: Oireita oli vuosien varrella muitakin ja meillä suvussa melkein joka toisella vajaatoimintaa, kokeissa kävin aiemminkin mutta tuloksetta. Onneksi sie sait sentään avun ilman isompia tappeluita!
 
Paapu joo, tiiän että oon onnekas kun kuitenkin jo alkuselvittelyissä tuohon tsh-lukemaan puututtiin. Tosi harmillista, että sullakin vei sukurasitteesta ja oireista huolimatta niin kauan, että siihen lopulta kiinnitettiin huomiota. Mahtavaa, että nyt on asia huomioitu ja hoidossa myös siellä :happy:
 
Hei naiset kertokaa mitä labraa pitää pyytää??
että saa juuri noiden kokeiden tulokset.
Meillä suvussa paljon sitä vikaa on ja useasti olen sanonut.. Lie vaikka meidän ongelma myös..
Mitkä on arvot jotka olisi raskautta toivovalle hyvät?
 
Vaapukkamaa, tsh ja t4v labrat kannattaa ottaa. Tsh pitäisi olla alle 2,5 (mielellään jopa alle 2) raskautta toivovalla ja t4v viitteen ylimmällä kolmanneksella (viitteistä riippuen noin 20)

Itse odottelen että lääkäri perjantaina katsoo mun uudet kilpparilabrat. Tsh on ollut liian korkea näemmä jo vuosia mutta tk:n mukaan oli Ok (ja onhan se ollut viihteessä) niin ei ole siihen reagoitu. Nyt vaan ottivat toukokuussa huvikseen polilla noi kokeet ja tsh oli 2,89, lääkärin mukaan lääkitys mitä todennäköisimmin tulee. Meillä on kans suvussa useammalla kilpparin vajaatoimintaa

Ja muistakaa mennä kilpparilabraan heti herättyä, syömättä, juomatta, ilman kahvia tai tupakkaa (tuskin moni lasta yrittävä polttaa) ja ilman liikuntaa! Itse tein sen virheen toukokuussa että söin aamupalan, riipaisin kahvit naamaan, lenkitin koiran ja pyöräilin labraan 3 km ylämäkeen :'D vasta jälkeen päin kuulin että meni "vähän" pieleen... noh arvot oli silti pielessä.
 
Muokattu viimeksi:
Vaapukkamaa, suomessa seurataan t4v:tä ja tsh:ta. Niistä pyydät labrat. Ymmärtääkseni tshon pitäisi olla alle 2 kun yritetään raskautua. Ja muutenkin.

Muoks Larissa itse olen käynyt näissä labroissa yli 17 vuotta ja nyt kuulin eka kerran että ei saisi syödä juoda liikkua tai mitään ennen testien ottoa :D Kaikkea sitä oppii...
 
Suomessa on kyllä järkyn korkea tsh:n viitearvon yläraja! Jonkun tutkimuksen luin että 95% ihmisistä tsh on alle 2 ja silti meillä viitearvon yläraja on (labrasta riippuen) 3-4 :O Niillä arvoilla monen olo on jo hirveä ja silti pistetään tk:sta kotiin kun on "normaali ja viitearvoissa"

Muoks:

Nennu, juu jostain kilpparisivustolta luin että heti herättyä ja ilman ruokaa jne kannattaa mennä labraan. Etsin tietoa että miksi niin se johtuu siitä, että tsh on korkeimmillaan nukkuessa ja se alkaa laskemaan heti herättyä. T4 taas on matalimmillaan aamulla, mutta lähtee nousuun jos syö, juo kahvit, liikkuu jne koska ne stimuloi kilpirauhashormonin tuotantoa. Eli jos haluaa mahdollisimman todelliset ja "huonot" arvot mihin ei mikään ole päässyt vaikuttamaan niin heti herättyä labraan ;)
 
Minäkin oon tosiaan masennuslääkitykset ja kaikki saanut, ja nyt kilpparilääkityksen myötä sain sen purettua pois. Toki voi mulla olla taustalla myös aitoa masennustakin, mutta nuoresta asti erilaisia oireita ollut, vaatinut noita kilpparikokeita ja aina vaan tyytynyt siihen, että ne on "OK", ei ole kilppareissa ongelmaa!
Ehkä mullakin olisi ne synkimmät ajat jääneet kokematta, jos mua olisi oireiden perusteella alettu lääkitä halvalla Thyroxinilla jo silloin teini-ikäisenä.
 
LaraS komppaan sua! Tämä on tärkeä aihe joka liian usein jätetään huomiotta.

Juttelen facessa lasta yrittävien endometrioosia sairastavien yhteisössä ja aika monelta on löytynyt lisäksi kilpparin vajis ja aika moni on nyt lähtenyt tutkituttamaan arvojaan kun asiasta on puhuttu. Jotenkin nämä saattaa liittyä yhteen kun ovat hormoniperäisiä ongelmia. Liika estrogeenin tuotanto (mitä on endometrioosissa sillä endo-kasvusto tuottaa estrogeenia) vaikuttaa kilpirauhaseen.
 
Larissa myöskin pco-potilailla (kuten minäkin oon) kilppariongelmat on yleisiä ja varmasti kaikki hormonaalinen epätasapaino voi vaikuttaa muihin hormoneihin. Kaikki on linkitettynä kaikkeen.
Yleisestikin puhutaan nuorten väsymyksestä, voimattomuudesta jne., niin olisiko Suomessakin aika vähän miettiä esim. just näitä kilppariarvojen rajoja sekä oirekuvan mukaan aloittaa lääkitystä vaikkei arvot kovasti pielessä olisikaan. Voisi myös pitkässä juoksussa auttaa noihin edelleen laskeviin syntyvyyslukuihin.
 
Onko kenellekään muulle sanottu että mahdollisuudet raskautua 2-3kiertoa lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen on huonommat? Meille kerrottiin tämä ovumiassa. Että siksi he eivät tee hoitoja ennenku on kulunut 2-3kiertoa tyhjennyksestä. Liittyy jotenkin siihen lääkkeeseen mitä annetaan tyhjennyksessä. Olisko mifegyne? Se jotenkin vähentää keltarauhasen vaikutusta elimistössä ja sen vaikutus voi kuulemma jatkua vielä pari kk. Riittävä keltarauhanen kun on tärkeää raskaudelle. Lääkäri piti tätä nyt meneillään olevaa kiertoa ekana kunnon mahdollisuutena raskautua kkm jälkeen. Tosin sillon ei vielä tiedetty että kilppari arvot on päin metsää.. Heinä-elokuussa kontrolli verikoe.. Mutta kyllä niin ottaa päähän että ei päästy inssiin elokuussa.. Saa nähdä koska päästään...

Pätkis dpo 0
 
KP 42 ja luulin taas et yöllä alkaa menkat, kun eilen oli illalla menkkajomoja ja nippailuja mutta ei oo alkanut vielä. Sunnuntai iltana luulin myös että alkaa yöllä vuoto mut ei alkanut, kn kokeilin silloin niin jäi vaaleanpunaista sormeen... Ja häivähdys paperiin silloin sunnuntaina, sen jälkeen ei oo näkynyt..
 
Täällä siis ovista odottelen viikonvaihteessa saapuvaksi (tai edes joskus lähiviikkoina). Oli 6 edellisessä kierrossa terolut-kuuri kp15-24 ja nyt meen ihan luomusti.
Viime kierto meni ihan peelleen: kierto oli pitkä, oli välivuotoja sekä kunnon ovis (kivut) ja kemiallinen, jonka jälkeen menikin pitkä kuukausi, ennen kuin tuli mitään vuotoja. Oli siis 70pv pituinen tuo edellinen (ja viimeinen terolut-) kierto :confused: Kysyin moneen kertaan lääkäreiltä, että voisiko kokeilla tilalla primolutia, kun kolmen ekan (tosin säännöllisen) tero-kierron jälkeen alkoi vuotohäiriöt ja kiertojen pituudet heitellä. Mutta ei :bored: Niin nyt en sitten ota enää mitään hormoneja kiertoihin :shy:
Toivon tietty, että kilpirauhasarvojen lasku vaikuttaisi tuohonkin kiertopituuteen ja tulisi ovulaatiotkin kierroissa.
Mietinkin, voisiko olla syynä tsh-tason lasku, noihin kiertohäiriöihin nyt viimeisten 3 kierron aikana? Että sotkiko thyroxin tuon muun hormonitoiminnan tilapäisesti?
Ultrassa mulla viimeksi oli ihan siistit munasarjat, eli selkeätä pco-tyyppistä ei näkynyt. Samoin oli labroissa arvot kuulemma ihan hyvät :) Aiemminkin mun pco-löydökset on vaihdelleet niin tuskin se nytkään on kokonaan hävinnyt. Aina tietysti parempi, jos kroppa alkaisi toimimaan normisti :)
 
Terolut, primolut, lugesteron jne saattaa sotkea kiertoa siinä mielessä että jos niitä syödään joka kierrossa vielä siinä vaiheessa kun kuukautiset olisivat normaalisti alkaneet. Keho saattaa tavallaan valmistautua jo ovulaatioon, mutta vuoto ei pääse alkamaan keinotekoisten hormonien takia. Ovulaatio saattaa "aikaistua" tai jäädä tulematta ja tulla välivuotoja jne. Näin mulle gyne joskus asiaa selitti. Siksi ei kannattaisi käyttää esim teroja orjallisesti kp 15 alkaen monta kiertoa putkeen vaan testata ovis tyyliin dpo 1 eteen päin 10 pv jolloin tulee tarvittava keltarauhastuki mutta kierto ei häiriinny.

LaraS hienoa että ultrassa on kaikki näyttänyt siltä miltä pitää :) muutaman kuukauden se kuulemma ainakin kestää että kilppariarvot tasoittuu lääkityksellä ja kroppa tottuu.
 
Larissa joo, tosiaan mietin itsekin sitä, että mulla oli ovistuntemuksia toisinaan sen terolut-kuurin aloittamisen jälkeenkin. Niin ettei se varmaan hirveesti auttanut niissä kierroissa. Napsin pillerit lääkärin ohjeen mukaan ja viime kierrossakin mun olis pitänyt vielä ottaa terolutit kierron vaihtumiseksi. Päätin, että en enää ees osta niitä ja onneksi sit tulikin menkat lopulta itekseen :)
Järkyttävää, että mullakin oli viimeiset 3 kiertoa teroilla epäsäännölliset, pitkittyivät, oli välivuotoja jne eikä mitään muuta ohjetta tullut kuin "terolut-kuuri kp15-24, kiertoja tasaamaan". Itse pitäs kaikki ymmärtää kysyä, miettiä syy-yhteydet (esim. kilpparilääkityksen vaikutus) ja kokeilla.
Nyt oon sitten taas vähän viisaampi tässäkin :) kiitos taas infosta, Larissa :)
 
Kyllähän ne terot kiertoja tasaa, mutta jos on lapsitoive niin teroista ei ole apua jos ei ovuloi tai ovuloi myöhään. Eli ensin pitäisi saada ovulaatio kuntoon ja sitten jos tarvitaan kierron loppuun tukea niin joku keltarauhashormoni. Sulla on vähän niin kuin hoidettu oiretta eikä syytä kun olet joutunut teroja syömään :/ mutta onneksi nyt on parempi suunta! :)
 
Takaisin
Top