BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Islala kiitos tsemppi sanoista❤️ aattelin huomenna testata, mitä en oo ennen tehny. Aina oon ootellu menkkoja saapuvaksi. Ihan syytä tälle testaamiselle en tiiä. Ehkä ku katoin jostain syystä LA jos tärppi kävis ni olis mun syntymäpäivä. Ja mun ystävä kerto myös muutama päivä sit et he odottaa lasta. Tuli raskaaksi heti ku yrittivät. Mikä ei todellakaan oo multa pois mut jotenki sitä vaan niin odottais et olis jo tän 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen meijänki vuoro taas 😩❤️

Joo @Islala tuli tosi hyvä fiilis siitä ja nyt lämmöt ollut sitä 36,8 astetta. Nyt dpo5 menossa. Oon neidin kanssa reissussa ja aattelin, että teen ekan testin, ku kotiin päästään maanantaina illalla, ni tiistaina aamulla👍🏻 sillon dpo 10 tai 11 ellei sitten menkat saavu kiusaksi🫠 ei oo tällä hetkellä oireita oikein mihinkään suuntaan paitsi kauhee nälkä koko ajan ja se on aika normaali mulle tässä luteaalivaiheessa🙈

Mä meinasin jos testasin sinä päivänä kun lapsilla alkaa koulut. Ois silloin dpo 18. Toivossa on hyvä elää. Tuskin pystyn niin pitkään venytetään jos ei menkat ala sitä ennen.

@Pogo anteeksi kun kysyn, on varmasti ollu puhetta. Onko sulla normisti noin pitkä luteaali ja pääset yleensäkin noin pitkille dpo?

Mie en nyt tiiä heitänkö sen kirveen kaivoon jo. Testasin täysin negan one stepin jollain 3v vanhalla liuskalla jota jäi hoitokierroksilta yli. Lämmöt kuitenkin taas nousussa. Nyt dpo 13, kp29/30. Raskaudet mulla yleensä näkyny haaleena dpo13 (PAS) toinen dpo 14(meni kesken) ja esikoinen vasta dpo16. 😫😫
Taidan taas yrittää pitää etäisyyttä tähän raskautumisasiaan alkukierron, varmaankin kierto siis kohta starttailee. Toki jos kierto venyis ni sit seuraava ovis olis ku klinikka jo auki 👌 ja päästäis siirtoon! Tsemppiä kaikille tilanteisiin, pyörin täällä taustalla ja jos tää ärsytys hellittää niin saatan mie palatakin nopeemmin taas ”sorvin ääreen” 🫣🤣

Liitteet

• IMG_3425.jpeg
    IMG_3425.jpeg
    459.2 KB · Katsottu: 44
@Roosali ei todellakaan ole ollut noin pitkä luteaali. Ajattelin vaan jos pystyisin olemaan testaamatta kun ekankin aikaan testasin vasta joskus dpo 20+. Olin jo täysin luovuttanut siinä vaiheessa. Vaatii vaan itsehillintä mitä mulla ei todellakaan ole.

Lämmöt täällä vähän alempana kuin eilen mutta taas tosi huonosti nukuttu yö alla. Illalla jo särki päätä ja sama jatkui aamulla. Nyt vaan käyttäjän kaikkia mahdollisia oireita mitkä voi mahdollisesti viitata raskauteen vaikka tiedänkin että samat oireet voi viitata johonkin ihan muuhunkin. Tai oireettomuuskin voi olla se "oire".

Liitteet

• Screenshot_2025-07-24-10-43-40-21_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-07-24-10-43-40-21_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    214.9 KB · Katsottu: 45
onpa ihana nähdä täällä paljon uutta porukkaa 😊 mukavaa että tulee uusia kun tässä viimeaikoina on ollut reipasta siirtymää tuonne odottajien ryhmiin ❤️ oon itse ollut kesälomalla ja tippunut näistä keskusteluista vähän ulos, niin jatkan tästä eteenpäin ja vähän omanapailen vaan tähän alkuun.

pari päivää oon ollut jo valmis heittämään kirveen kaivoon ja muutamat itkut on tullut itkettyä ku olin ihan varma että tämä kierto oli se, ja nyt onkin taas vähän toivoa. keskiluteaali oli täysin oireeton mikä oli todella poikkeuksellista, yleensä rinnat on siinä kohtaa niin kipeät että ei oikein kestä edes kosketusta. Tällä kertaa se herkkyys alkoi tuossa 9dpo jälkeen ja on ollut vaihtelevasti läsnä siitä saakka.

tänään kävin hakemassa rsfu:n herkän tikun ja sinne tuli ehkä jotain. se huolestuttaa taas että haamulainen on näin haalea ja tulee vasta näin "myöhäisillä" dpo luvuilla, sama kaava on toistunut näillä aikaisemmilla kemiallisilla kierroksilla. tiedän että jokainen keho ja raskaus on yksilöllinen mutta kun vertailee laskettujen aikojen ryhmien plussatestikuviin niin aika paljon tummempaa siellä on muilla näillä päivillä 🫠 koitan nyt malttaa odottaa viikonlopun yli ja testata sitten uudestaan jos ei vuodot ala.

1753358489207.png

1753358802692.png

@salamana voi kun olisi plussa, eikä viivanpaikka ja lähtisi vahvistumaan ❤️😍 paljon tsemppiä odotteluun 🌈

Mä jään nyt pois tästä keskustelusta hetkeksi, mulla HCG oli taas noussut, eli kyseessä mitä luultavimmin kohdunulkoinen 😩💔 se laittaa yrityksen tauolle vähintään 3kk lääkärin mukaan 😭 huomenna kuulen lisää, kun on lääkärin aika, mutta nyt vaikuttaa pahasti siltä, että tämä odotus vaan venyy ja venyy.

Paljon tsemppiä kaikille piinailijoille ja erityisesti @Ness ja @Feronia teille hoitoihin ❤️🌈 toivon, että tähdet olisi nyt teidän puolella. Mä ehkä täällä taustalla vähän luen, mutta jos ja kun 3kk yritystauko alkaa, niin luulen, että ei oma pää kestä täällä hengaamista. Eli nähdään ehkä sit taas loka-marraskuussa 🥲

Plussatuulia 🌼❤️🌈

Muokattu viimeksi:
@salamana voi kun olisi plussa, eikä viivanpaikka ja lähtisi vahvistumaan ❤️😍 paljon tsemppiä odotteluun 🌈

Mä jään nyt pois tästä keskustelusta hetkeksi, mulla HCG oli taas noussut, eli kyseessä mitä luultavimmin kohdunulkoinen 😩💔 se laittaa yrityksen tauolle vähintään 3kk lääkärin mukaan 😭 huomenna kuulen lisää, kun on lääkärin aika, mutta nyt vaikuttaa pahasti siltä, että tämä odotus vaan venyy ja venyy.

Paljon tsemppiä kaikille piinailijoille ja erityisesti @Ness ja @Feronia teille hoitoihin ❤️🌈 toivon, että tähdet olisi nyt teidän puolella. Mä ehkä täällä taustalla vähän luen, mutta jos ja kun 3kk yritystauko alkaa, niin luulen, että ei oma pää kestä täällä hengaamista. Eli nähdään ehkä sit taas loka-marraskuussa 🥲

Plussatuulia 🌼❤️🌈
Halaus @Jolinda 🫂
Oon seurannut sun kirjoituksia ja miettinytkin että mitenköhän sulla menee. 🫶🏻
Mulla oli kohdunulkoinen maaliskuussa. 😔 Sain siihen kertaalleen metotreksaatin ja tosiaan 1kk tauko tuli. Mut toki jouduttiin vielä leikkaamaan, vaikka arvot lähtikin laskuun.
Kovasti tsemiä❤️‍🩹

Halaus @Jolinda 🫂
Oon seurannut sun kirjoituksia ja miettinytkin että mitenköhän sulla menee. 🫶🏻
Mulla oli kohdunulkoinen maaliskuussa. 😔 Sain siihen kertaalleen metotreksaatin ja tosiaan 1kk tauko tuli. Mut toki jouduttiin vielä leikkaamaan, vaikka arvot lähtikin laskuun.
Kovasti tsemiä❤️‍🩹
Kiitos ❤️ oon pahoillani myös sun kohdunulkoisen kokemuksesta, se kuulosti kyllä tosi hurjalta leikkauksineen, varsinkin kun olit jo saanut pistoksen 😵‍💫 Tässä maassa jossa mä asun, on "ehkäisypakko" 3kk metotrexataatin jälkeen 😭😔 tekisi mieli olla uskomatta ja mennä suomen standardeilla ja odottaa vain kuukausi, mutta en tiedä mitä sit tapahtuu jos tulisikin raskaaksi kun ei lääkärin mukaan saisi vielä olla raskaana 😵‍💫

Kiitos ❤️ oon pahoillani myös sun kohdunulkoisen kokemuksesta, se kuulosti kyllä tosi hurjalta leikkauksineen, varsinkin kun olit jo saanut pistoksen 😵‍💫 Tässä maassa jossa mä asun, on "ehkäisypakko" 3kk metotrexataatin jälkeen 😭😔 tekisi mieli olla uskomatta ja mennä suomen standardeilla ja odottaa vain kuukausi, mutta en tiedä mitä sit tapahtuu jos tulisikin raskaaksi kun ei lääkärin mukaan saisi vielä olla raskaana 😵‍💫
Tuo on kyllä hämmentävää, et miten eri ohjeet on. 🙄 Suomessa riittää kuukausi ja muualla sit sen 3kk yhdestä piikistä.
Toivotaan, että huomisen lääkärin jälkeen sulla olisi vastuksia enemmän! 🫶🏻
Muistan keväältä sen epätietoisuuden tilan, missä joutui aika kauan velloa. Se oli todella kuormittavaa.
🫂❤️‍🩹

@Islala Voi hitsi, tsemppiä alkukiertoon! Ja toivottavasti ovis tulee sopivaan aikaan sitten kun tulee 🤞

@Roosali Onpa jännä että lämmöt vielä nousi, mä pidän vielä peukkuja pystyssä jos oliskin tärppi! Mutta jos vaihtuu kierto niin tsemppiä alkukiertoon, se on niin ankeaa aikaa. :red-heart:

@Haaveilua96 Mä niin fiilaan tota luteaalin nälkää, voin syödä kuin hevonen läpi luteaalin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@salamana No voi hitsi, pärähtäispä joko nyt ihan kunnon viivat tai sitten alkaisi vuoto niin pääsisit pinteestä! 🤞

@Jolinda Voi kurjuuksien kurjuus, onpa kauheaa :loudlycrying: Paljon voimia sinne! :red-heart:
Ja kiitos tsempeistä, yritetään pärjätä! :red-heart:

Menkat tuhrutti pitkään, silloin vuodenvaihteessa kun oli ovuloimattomia kiertoja sain aina "tuplamenkat" (tai nehän ei ole teoriassa ole menkat kun ovulaatiota ei ole tapahtunut, mutta menkkavuoto silti) niin että oli joku 3 päivää ilman vuotoja välissä ja sitten jatkui taas vuoto 7 päivää. Toivon että ei nyt alkaisi uudelleen muutaman päivän päästä. 🤞 Tänään kyllä salilla venytellessä kipuili vasemmalla puolella, se kysta taitaa olla siellä edelleen mutta ultrastahan se sitten näkyy kun sinne taas pääsee. Täytyy maanantaina soitella klinikalle ja kysellä aikaa.

Liitteet

• Screenshot_20250724_230220_Ovy.jpg
    Screenshot_20250724_230220_Ovy.jpg
    108.2 KB · Katsottu: 35
Täällä lämmöt pysyy luteaalilämmöissä. Oireita on mutta ne johtuu todellakin tästä helteestä eikä mistään muusta. Tää turvotus on ihan jäätävä ja olenkin töissä vitsaillut jos joku lääkäri ois kiltti ja kirjoittais mulle nyt kesän ajaksi furesis reseptin. Aika moni asiakas on kysynyt olenko raskaana kun sen verran turvottaa.

Nyt on 2 päivää taas takana teroja. Mä otan ne iltaisin nukkumaan mennessä. Merkkaan FF:ään ne vaan lääkkeeksi enkä oikealla lääkeaineella kun pregnancy monitor ainakin menee sekaisin siitä.

Vielä pitäis tää päivä jaksaa töitä ja sen jälkeen ois kaksi vapaata. Tää työ on näillä helteillä jotain ihan järkyttävää. Eilen kysyttiin vielä pitkään päivään mutta ei vaan pystynyt jäämään kun oli jo tavallisen aamun jälkeen niin mehut pois ettei tosikaan. Jos haluatte rankan työn näillä keleillä niin kotihoito on se.

Liitteet

• Screenshot_2025-07-25-06-08-54-22_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-07-25-06-08-54-22_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    252.2 KB · Katsottu: 40
Olen itsekin pitänyt taukoa, ikäänkuin kesälomaa täältä 😅 Niin pudonnut myös hieman kärryiltä keskusteluista.

@Jolinda Voi ei 💔🥺 Niin kurjaa! Ehkäisypakko on jotenkin tosi brutaalia vaikkakin hyvän asian tähden. Toki just se että täällä Suomessa vain se 1kk ja siellä 3, asettaa varmasti ajatukset sekaisin. Mitä sulla oli nyt arvo?

On: Täällä taas oviksen odottelua 🫡 Lämpöihin en niin hyvin nyt usko, koska johan on lämpöä makuuhuoneessakin 🫣😅 Tikuttelut on aloiteltu, vaaleita. Toki ei mitään eggigsiäkään havaittavissa.

Vaihteeksi ollut taas tosi ristiriitaisia fiiliksiä tulevasta. Miehen loman aikana tehtiin tosi paljon kaikkea ja saatiin uusia ideoita pihalle, joita lähdettiinkin jo rakentamaan. Hirvee boosti päällä 💪Ristiriitaisuus tulee siitä, että jos plussa tulisi niin on todennäköisesti taas vuoteenoma, vuodepotilas eikä pysty itseään toteuttamaan kuten nyt. Kaikki tulee jäämään miehen harteille, eikä projekti etene kun joutuu hoitamaan kodin, lapset sekä minut 😔 Vauva olisi kyllä niin tervetullut, mutta harmittaa että ajatukset silti harhailee. Huomaan, että tämä pahoinvointi asia kyllä vaivaa ihan älyttömästi ja varmaan tämä olis tosi järkevää päästä purkamaan ammattilaiselle. Noh, siihen tarvitaan se plussa että mulla olisi ns. väylä auki.

Liitteet

• Screenshot_20250725_072122.jpg
    Screenshot_20250725_072122.jpg
    96 KB · Katsottu: 39
Aattelin että vois tulla tänne kertoo omia kokemuksia samalla kun jännitän että milloin tärppää.

Aloitin viikko sit mittaamisen, käytössä maybe baby ovulaatiomittari sekä herkkä kuumemittari. Aiempaa kokemusta mittaamisesta ei ole. Valitettavasti mahdotonta saada mittausta osumaan samaan aikaan aamuisin kun joskus perheen esikoinen ja vielä ainoa tässä maailmassa pitää huolen että kaikki ovat ylhäällä klo 5 ja toisinaan saadaan nukkua rauhassa 8 asti… Varsinkin helteillä kun ollaan muutettu nukkumaan kaikki olohuoneeseen ilmastoinnin ääreen, loppu kämppä sietämättömän lämmin yöllä.

Mulla keho yrittää käynnistellä kuukautiskiertoa imetyksen aikana, niin aika sekavalta vielä näyttää tää touhu. Vasta yhdet kuukautiset takana, ovulaatiotesti tikku vinkaissut LH piikistä noin kolmesti neljän viikon aikana, mutta oletettavasti irtoamista ei oo tapahtunut.

Nyt viime la maybe baby yhtäkkiä tempaisi ilmiselvän positiivisen tuloksen kun sitä vähiten odotin. Tuli ihan puskista kun luulin ovulaation jo menneen. Lämmöissä ehkä oli kans havaittavissa nousua keskiviikosta eteenpäin. Tänään kuitenkin tullut verituhrua niin mietin että josko mulla on liian myöhäinen ovulaatio vielä imetyksen takia… vai mikähän tässä nyt on… olisi aika hurja että syljestä ilmiselvä ovulaatio positiivinen ja 6 päivää myöhemmin alkaa kuukautiset. Lämmötkin ehti olla kohonneina vain 2 päivää jos näin.

Voishan tuon muksun jo vierottaa tissiltä kun yli vuoden reippaasti. Mulla oli vain alussa niin paljon vaikeuksia imetyksen kanssa ja kovaa stressiä lapsen hyvinvoinnista että nyt kun se on sujunut ja lapsi pyytää tissille niin en hennoa vieroittaa.

Edit. Nyt maybe baby ovulaatiotestissä alkavaa saniaiskuviota… kehoni on virallisesti hämmentynyt.

Muokattu viimeksi:
Pientä väliaika tietoa nopeasti:
Lämmöt erittäin hyvällä mallilla ja eilen niin jäätävä etova olo, että sai koko ajan nieleskellä ja neidin pilttien haju kuvotti🤢 saa nähdä onko vaan luteaalin oireita vai raskautta🤞🏼 aika vahva olo kyllä, että oon raskaana ja esikoisesta oli samalla tavalla tunne jo alusta asti, että oon raskaana ja kun testin tein olin ihan et what? olin oikeessa🙈 tiistaina meinasin testata ekan kerran

Liitteet

• IMG_1192.jpeg
    IMG_1192.jpeg
    509.7 KB · Katsottu: 57
@Suskikitten Tervetuloa :) helteet ja esikoinen on varmasti vaikea kombo sen kanssa että yrittää yhdenmukaisia mittauksia saada. imetys tekee myös varmasti omat tepposensa, mutta hyvä että kierto alkaa sieltä heräilemään uudestaan.

@Jolinda olen niin pahoillani <3 toivottavasti toimenpiteet menee hyvin ja pääset pian parantumisen puolelle, sekä fyysisesti että henkisesti. 3kk pakkotauko kuulostaa todella rankalta, paljon haleja sinne. Täällä ollaan sitten kun olet taas valmis.

@Feronia toivotaan että tuhrutteu pysyy poissa :)

@Malttamaton145 kuulostaapa kivalta että on ollut hauskaa lomarakentelua. Neuvolasta saa varmasti tosi matalalla kynnyksellä sitten apua kun sen aika koittaa <3 itse oon saanut neuvolan psyka-palveluista paljon apua siitä lähtien kun odotin ensimmäistäni.

@Haaveilua96 lämmöt näyttää lupaavilta! nyt se piinailu vasta alkaa 🫣

Merkkasin FF:ään eiliseen nyt positiivisen testin, illalla onestepin herkällä testillä tuli huomattavasti selkeämpi viiva kuin aamulla. Lämmöt on niin matalat ja viivat niin haaleat että oon jo asennoitunut siihen että vuodot alkaisi parin päivän sisään, olkoon sitten vaan iloinen yllätys jos toisin käy. Yritän nyt pitää viikonlopun ajan taukoa kaikesta mittaamisesta ja piilotan ourasta lämpötiedot, se on yhdentekevää tässä kohtaa mitä siellä on...

voisipa vaan luottaa siihen että jos testissä näkyy viiva niin on raskaana.

1753420881654.png

@Jolinda voimaa tilanteeseen. 3kk voi tuntua ikuisuudelta. Miten onkin noin erilaiset käytännöt maiden välillä…

@Haaveilua96 todella lupaavan näköistä. Ja jos on vielä sama tunne kuin edellisestä tärpistä 💚

@Suskikitten tsemppiå mittailuun ja tervetuloa mukaan! Itsellä kans heräilyt vaihteli 5-9 ja lämmöt kyllä sahasi kans sen mukaan, mutta kyllä siitä sai FF bongattua oviksen ja selvästi lämmöt trendinä nousi ja hoksasi luteaalin.

@Malttamaton145 toivottavasti palsta kesäloma sujui rentouttavasti, projekti kuulostaa kivalta ja niinkuin @salamana sanoikin niin varmasti apua on sitten saatavilla kun tarve tulee 🥰

@salamana ootko testaillut tänään? Toivottavasti plussa pysyy, ainakin lämmöt näyttää hyviltä ☀️💛 miten FF saa rhr käyrälle?

Anteeksi jos en ehdi kaikkia kommentoimaan, lueskelen kyllä teidän jutut aina ja elän mukana, mutta pitkät tekstit kun lukee niin välillä jokin unohtuu. En tarkoituksella :(

ON: tuhruttelua on. Lämmöt vielä vähän koholla mutta tuttu RHR lasku tullut, joten menkat tulossa. Laskennallisesti päästäis siirtoon ens ovulaatiosta jos kaikki osuu nappiin ja saan ovulaation taas kiinni 🫣 pari päivää sitten tuli masis ja itketti taas mutta nyt jo uuteeen nousuun. Näin se käy.

Liitteet

• IMG_3434.jpeg
    IMG_3434.jpeg
    476.5 KB · Katsottu: 37
miten FF saa rhr käyrälle?
Tosta kaavion alta Chart Duo
1753422772968.png

ja
1753422788574.png

Second curveen Resting Heart Rate, sit Set Signs. Sen jälkeen pitäisi ilmestyä :) Mulla on premium tilaus ja en oo ihan varma pitääkö se olla myös...

tein aamulla vielä kaapin viimeisen testin (RSFU normiherkkä), tuli erittäin erittäin haalea viiva. ei siis kauheasti helpottanut ahdistuneisuutta 😅

No se selvisikin nopeasti, nyt alkoi sellainen ruskea tiputtelu että enteilee vaan yhtä asiaa. Kolmas kemiallinen siis putkeen, ehkäpä foorumitaukoni jatkuukin taas hetken aikaa tästä.
paljon tsemppiä kaikille ja kauheasti plussatuulia <3

Takaisin